پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۷۵۵۰
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۴
آلودگی و آلایندگی از جمله مهمترین معضلاتی است که طی یک دهه اخیر با سرعت زیادی در حال فراگیر شدن در منطقه جنوب استان بوشهر و به خصوص شهرستان های کنگان، عسلویه، جم و دیر است./با این وجود چرا شرکت ها و فازهای دولتی زیر مجموعه پارس جنوبی از پرداخت عوارض آلایندگی که به نوعی حق طبیعی، قانونی و مسلم منطقه است، معاف می شود؟/برای احقاق این حق طبیعی منطقه نیاز به همت و عزمی جدی از جانب فرمانداران، استاندار، نمایندگان مردم دارد تا این مهم هرچه سریع تر برای جنوب استان و حتی برای تمامی مناطق مشابه در سطح کشور محقق شود
شعار سال: آلودگی و آلایندگی از جمله مهمترین معضلاتی است که طی یک دهه اخیر با سرعت زیادی در حال فراگیر شدن در منطقه جنوب استان بوشهر و به خصوص شهرستان های کنگان، عسلویه، جم و دیر است.

بدون شک آلاینده‌ها تاثیر مستقیم و غیرمستقیمی بر سلامتی ساکنین این مناطق و همچنین بر دیگر جانداران، گیاهان و حتی آب و خاک منطقه دارند.

هر توسعه و آبادانی یک سری مشکلات و موانع ابتدایی به همراه دارد ولی آیا کسی هست که دقت کند شمع تولد، زندگی و کار فرزندان این مرز بوم بوی گاز سوخته و دود شده می دهد.

ترش و شیرین بودن گاز منطقه، فرقی به حال و روزگار دیگران که کیلومترها فاصله با ما دارند، ندارد زیرا خیلی زیبا و فوق العاده می‌سوزد و از آن به عنوان تیزر تبلیغات کار و تلاش برای همایش ها و جشنواره‌های مختلف استفاده می‌کنند.

البته این مهم خیلی پرسش برانگیز نیست زیرا نه سوال کننده واقعی پیدا می‌شود و نه جوابی برای حذف این آلودگی‌ها و مشابه آن در این منطقه ثروت خیز کشور وجود دارد.


با این وجود چرا شرکت ها و فازهای دولتی زیر مجموعه پارس جنوبی از پرداخت عوارض آلایندگی که به نوعی حق طبیعی، قانونی و مسلم منطقه است، معاف می شود؟ چرا مالیات بر ارزش افزوده نیز به کمتر از یک دهم تقلیل یافته است؟ مگر آلودگی و آلایندگی محدود به محل پالایشگاه، شرکت و فازها است که مطمئنا مرز آلودگی تا کیلومترها آنطرف‌تر از محل استقرار فازها و شرکت‌ها را در بر می گیرد.

برای احقاق این حق طبیعی منطقه نیاز به همت و عزمی جدی از جانب فرمانداران، استاندار، نمایندگان مردم دارد تا این مهم هرچه سریع تر برای جنوب استان و حتی برای تمامی مناطق مشابه در سطح کشور محقق شود.

معضلات آلودگی پارس جنوبی برای ساکنان جنوب استان بوشهر

یکی از کارشناسان انرژی شهرستان کنگان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: دود فازهای پارس جنوبی برای عده ای آلودگی و برای عده ای سود آور است و به عبارتی دیگر، هرچند این دود و دم و آلودگی برای مردم جنوب استان بوشهر معضلات بهداشتی و زیست محیطی ایجاد کرده ولی برای عده ای نیز حسابی سود داشته و به اصطلاح این دودها برای آنان نعشه آور است.

وی که نخواست نامش فاش شود، تاکید کرد: پرداخت عوارض منطقه ویژه پارس جنوبی نیز مانند دیگر شرکت ها و پتروشیمی های خصوصی و نیمه خصوصی الزامی است و موضوع معافیت منطقه ویژه پارس جنوبی از پرداخت عوارض آلاینده به هیچ وجه مورد قبول نیست، چرا که در صورت معافیت کامل از این پرداخت، به نحوی اجحاف در حق مردم جنوب استان بوشهر محسوب می شود.


عضو شورای اسلامی روستای پرک واقع در جنوبی ترین قسمت شهرستان کنگان در این خصوص به خبرنگار ما گفت: در واقع این آلودگی‌ها و البته مسائل و مشکلات دیگر(که در اینجا مورد بحث ما نیست) همان چیزی است که از پارس جنوبی بدون هیچ گونه چانه زنی و درگیری عاید مردم جنوب استان بوشهر شده است.

رسول کنگانی افزود: بدون شک مزایای این همه آلودگی برای از ما بهتران و سیاهی آن به کام ما است.

عضو شورای اسلامی روستای پرک اظهار داشت: چقدر باید هزینه کنیم تا به اندازه یک سر سوزن از این سیاهی و آلودگی از ریه های مردم جنوب استان بوشهر پاک شود.

وی تصریح کرد: به ظرفیت چند پالایشگاه پارس جنوبی باید هزینه شود تا شرایط زیست محیطی منطقه به یک صدم قبل باز گردد.

کنگانی اذعان داشت: با این سرمایه عظیم در پارس جنوبی، حق دارند منطقه ما را محروم حساب کنند، زیرا خود می دانند با ما چه کرده اند.

ایجاد باران اسیدی بر اثر سوختن مواد گازی در فلر/ وقوع حالت گلخانه‌ای و وارونگی هوا

رئیس اداره حفظت محیط زیست شهرستان کنگان اظهار داشت: سوختن مواد گازی در فلر که در اثر آن اکسیدهای گوگرد، اکسیدهای نیتروژن، دی اکسید کربن و ... وارد هوا می شود که هم به صورت مستقیم و هم غیر مستقیم بر سلامتی انسان و دیگر موجودات زنده تاثیر سوء دارد.

احمد آزریار افزود: این آلاینده ها علاوه بر این با عناصر دیگر موجود در جو ترکیبات خطرناک دیگری را تشکیل می دهند که باعث ایجاد باران اسیدی، ایجاد حالت گلخانه ای خصوصا در فصل تابستان و افزایش درجه حرارت و افزایش اثرات گازهای آلاینده، اثر بر رنگ و نمای ساختمان، کاهش رشد و نهایتا خشکیدگی جنگل ها و باغات، اثر بر کیفیت خاک کشاورزی و افزایش اسیدیته خاک می شود ضمن اینکه بیماران خاص که دارای تنگی نفس هستند بیشتر در معرض خطر قرار می گیرند.

وی ادامه داد: در زمان ایجاد حالت وارونگی هوا که حجم بیشتری از ترکیبات به سطح زمین می آیند همه زیستمندان در معرض خطر هستند.


وی گفت: از آنجایی که بیشتر آب‌های سطحی پس از بارندگی وارد دریا می شوند، آلاینده ها نیز خود را به دریا رسانده و بر محیط زیست دریا نیز اثر می گذارند و در واقع سلامتی انسان ها از این حیث نیز در خطر است.

ابتدا پالایشگاه را آماده بهره برداری کرده سپس گاز ترش را وارد آن کنیم

رئیس اداره حفظت محیط زیست شهرستان کنگان تصریح کرد: مگر نه مقام معظم رهبری در بیانات خود طی سفر به عسلویه دستور فرمودند که فلرها باید حذف شوند؟ چرا تا بحال هیچ طرح و برنامه ای برای این منظور دیده نشده است.

آزریار خاطرنشان کرد: درست است که ما کشوری غنی از منابع زیر زمینی هستیم ولی دلیلی ندارد که به فکر بازیافت مواد فلرینگ نباشیم و سوزاندن را به عنوان راه حل ساده انتخاب کنیم.

وی در خصوص راه حل این معضل گفت: ابتدا پالایشگاه را آماده بهره برداری کرده سپس گاز ترش را وارد آن کنیم تا مجبور به سوزاندن حجم زیاد این مواد در فلر نباشیم.

رئیس اداره حفظت محیط زیست شهرستان کنگان تاکید کرد: سیستم فلر طوری طراحی و اصلاح شود که عمل سوختن به صورت کامل انجام شود.

آزریار عنوان کرد: زیبا نیست که سهم ایران اسلامی ما در آلوده کردن هوای کره زمین بالاتر از خیلی از کشورهای جهان سومی باشد

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی دیر نیوز، تاریخ انتشار: 30 بهمن 1392، کد مطلب: 2532، www.dayyernews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین