پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۸۲۳۶
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵
با به‌کارگیری صحیح اطلاعات هواشناسی در بخش کشاورزی می‌توان شاهد کاهش خسارت‌های ناشی از بلایای طبیعی در قسمت‌هایی از کشاورزی بود و از خسارت‌های احتمالی جلوگیری کرد.

شعار سال: امروزه اهمیت وجود داده‌ها و دانش هواشناسی در زمینهٔ های مختلف نظیر صنعت، کشاورزی، محیط زیست و گردشگری بر کسی پوشیده نیست و این دانش در بخش‌های مختلف زندگی انسان‌ها تأثیرگذار است.

پیش‌بینی دقیق شرایط جوی و اطلاع‌رسانی به‌موقع آن می‌توانند تأثیرگذاری زیادی در بسیاری از تصمیم‌گیری‌های روزمره درزمینهٔ های کشاورزی، مسافرت‌ها و داشته باشد.

شهرستان خلیل‌آباد یکی از قطب‌های کشاورزی استان خراسان رضوی محسوب می‌شود که اکثر مردم این شهرستان به شغل کشاورزی و دامداری مشغول هستند ولی جزو شهرستان‌هایی است که به اطلاعات هواشناسی دسترسی ندارد.

در سال‌های اخیر خسارت‌های زیادی به بخش کشاورزی شهرستان خلیل‌آباد ناشی از بلایای طبیعی به مزارع انگور، انار، زعفران، جو، گندم و واردشده است درصورتی‌که با به‌کارگیری صحیح اطلاعات هواشناسی در بخش کشاورزی می‌توان شاهد کاهش خسارت‌های ناشی از بلایای طبیعی در قسمت‌هایی از کشاورزی بود و از خسارت‌های احتمالی جلوگیری کرد.

با توجه به اینکه کشاورزی وابستگی زیادی به اطلاعات هواشناسی دارد و ۹۰ درصد مردم شهرستان خلیل‌آباد به حرفه کشاورزی و دامداری اشتغال دارند، وجود یک ایستگاه هواشناسی هوشمند برای ارائه اطلاعات به‌روز و دقیق آب‌وهوا در این شهرستان ضروری به نظر می‌رسد.

** ایستگاه هواشناسی خلیل‌آباد به ایستگاه هواشناسی کشاورزی ارتقا پیدا می‌کند

محسن عراقی زاده، مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی اظهار داشت: در حال حاضر یک ایستگاه هواشناسی در خلیل‌آباد کار جمع‌آوری اطلاعات را انجام می‌دهد و طی صحبت‌هایی که با فرماندار خلیل‌آباد در دیدارهای اخیر صورت گرفته بنا به ارتقاء به ایستگاه هواشناسی کشاورزی است.

وی بابیان اینکه با استفاده از سیستم‌های اتوماتیک و ایستگاه‌های خودکار سعی بر جمع‌آوری اطلاعات هواشناسی داریم تا این اطلاعات را در اختیار کشاورزان قرار داده شود، تصریح کرد: در سال‌های آینده باید ساختمان هواشناسی در شهرستان خلیل‌آباد ساخته و نیروی انسانی و چارت سازمانی آن مشخص و جذب شود.

عراقی زاده در ادامه تصریح کرد: طبق هماهنگی‌هایی صورت گرفته در حال حاضر ایستگاه خودکار راه‌اندازی و در شبکه ایستگاه‌های هواشناسی خراسان رضوی قرار می‌گیرد تا در آینده نسبت به بحث ساختمان‌سازی و جذب نیروی انسانی تصمیم‌گیری شود.

وی همچنین با تأکید بر اینکه شهرستان خلیل‌آباد قطب کشاورزی محسوب می‌شود، اذعان کرد: لازم است که ایستگاه هواشناسی کشاورزی در این منطقه وجود داشته باشد و اطلاعات آن به دست کاربر نهایی یعنی کشاورز برسد و از این اطلاعات می‌توانند در زمینهٔ های کاشت، داشت و برداشت و جلوگیری از خسارت‌های احتمالی استفاده‌های مؤثری داشته باشند.

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی در پایان تأکید کرد: طرح هواشناسی کشاورزی در سطح استان خراسان رضوی پیاده‌سازی است تا اطلاعات صحیح هواشناسی به دست کشاورز برسد.

** خلیل‌آباد به‌شدت نیازمند ایستگاه هواشناسی کشاورزی است

مجتبی شاکری، فرماندار خلیل‌آباد نیز در این خصوص اظهار داشت: با توجه به اینکه شهرستان خلیل‌آباد قطب کشاورزی استان محسوب می‌شود و رتبه اول انگور استان را دارد و شغل اکثر مردم منطقه کشاورزی است به‌شدت نیازمند ایستگاه هواشناسی کشاورزی است.

وی بابیان اینکه وجود ایستگاه هواشناسی کشاورزی در شهرستان می‌تواند از خیلی خسارت‌های احتمالی جلوگیری کند، عنوان کرد: کشاورزان به اطلاعات صحیح هواشناسی نیازمند هستند و می‌تواند تأثیر خوبی در کاهش خسارت‌های جبران‌ناپذیری که حوزه کشاورزی وارد می‌شود داشته باشد.

شاکری در پایان خاطرنشان کرد: داده‌های آماری و اطلاعات هواشناسی نقطه‌به‌نقطه در سطح شهرستان بسیار ضرورت دارد و یکی از خواسته‌های مسئولان و مردم منطقه خلیل‌آباد است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت یار خراسان، تاریخ 16 فروردین 96، کد مطلب: 45652: www.yarekhorasani.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین