پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۳۹۳۸
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰
حدود یک و نیم سال قبل در گزارشی درباره پروژه ناتمام ایستگاه هواشناسی شهرستان صالح آباد وضرورت ساخت این ایستگاه ، رئیس اداره هواشناسی شهرستان تربت جام گفته بود: برای محوطه سازی وخرید تجهیزات ودستگاه های هواشناسی یک میلیارد ریال اعتبار لازم است که این مبلغ از محل اعتبارات تملک و دارایی سازمان مدیریت وبرنامه ریزی به ایستگاه هواشناسی صالح آباد اختصاص می یابد وتاپایان امسال (97) ایستگاه هواشناسی صالح آباد به بهره برداری می رسد اما حالا پس از گذشت یک سال از سررسید وعده قبلی، رئیس هواشناسی تربت جام می‌گوید : یک سال است که ساختمان ایستگاه هواشناسی صالح آباد تکمیل و امتیازات آب، برق، گاز و تلفن آن نیز خریداری و نصب شده است ولی برای خریداری و نصب تجهیزات فنی این ایستگاه 500 میلیون تومان اعتبار نیاز است و با وجود پیگیری ها و تلاش های دو سال گذشته فرمانداری شهرستان صالح آباد در استان، هنوز این اعتبار تامین نشده است.
شعارسال: حدود یک و نیم سال قبل در گزارشی درباره پروژه ناتمام  ایستگاه هواشناسی شهرستان صالح آباد وضرورت ساخت این ایستگاه ، رئیس اداره هواشناسی شهرستان تربت جام  گفته بود:  برای محوطه سازی وخرید تجهیزات ودستگاه های هواشناسی یک میلیارد ریال اعتبار لازم است که این مبلغ از محل اعتبارات تملک و دارایی سازمان مدیریت وبرنامه ریزی به ایستگاه هواشناسی صالح آباد اختصاص می یابد وتاپایان امسال (97) ایستگاه هواشناسی صالح آباد به بهره برداری می رسد اما حالا  پس از گذشت یک سال از سررسید وعده قبلی، رئیس هواشناسی تربت جام  می‌گوید : یک سال است که ساختمان ایستگاه هواشناسی صالح آباد تکمیل و امتیازات آب، برق، گاز و تلفن آن نیز خریداری و نصب شده است ولی برای خریداری و نصب تجهیزات فنی این ایستگاه 500 میلیون تومان اعتبار نیاز است و با وجود پیگیری ها و تلاش های دو سال گذشته فرمانداری شهرستان صالح آباد در استان، هنوز این اعتبار تامین نشده است.به گزارش خراسان رضوی،  از سال 89 که عملیات احداث ایستگاه هواشناسی صالح آباد آغاز شد حدود 9سال می گذرد ولی این ایستگاه بدون تجهیزات و امکانات همچنان افتتاح نشده است. وجود ایستگاه هواشناسی برای شهرستان صالح آباد که شهرستان کوهستانی و دارای تغییرات زیاد شرایط آب و هوایی است بسیار مهم و ضروری است. شاید کمتر پروژه ای در استان باشد که حدود یک دهه از زمان اجرای عملیات احداث آن گذشته ولی آن پروژه هنوز به بهره برداری نرسیده باشد. در این باره پای درد دل مردم شهرستان صالح آباد می نشینیم.

گلایه مردم

 یکی از فرهنگیان شهرستان صالح آباد درباره ایستگاه هواشناسی صالح آباد می گوید: با توجه به این که بیش از یک سال از شهرستان شدن صالح آباد می گذرد ولی همچنان بعضی از طرح ها و پروژه های شهرستان صالح آباد به حالت نا تمام رها شده است که ایستگاه هواشناسی یکی از این طرح هاست. وی خاطرنشان می کند: امروزه داشتن اطلاعات هواشناسی ساعات آینده برای مردم و به خصوص افرادی که شغل شان ایجاب می‌کند از آب و هوا اطلاع دقیقی داشته باشند ضروری است وگرنه این اطلاعات به درستی به آن ها نمی رسد و متضرر می شوند. یکی از کشاورزان روستای جعفریه بخش مرکزی شهرستان صالح آباد در همین باره به خبرنگار ما می‌گوید: سال گذشته من نتوانستم از بارش تگرگ مطلع شوم و نبود ایستگاه هواشناسی در صالح آباد دلیل این موضوع  بود و سبب شد محصولات کشاورزی من به علت بارش تگرگ از بین بروند، در صورتی که با اطلاع قبلی از بارش تگرگ می توانستم اقدامات لازم برای کاهش خسارت تگرگ به محصولاتم را انجام دهم. هادی خانی می افزاید: اطلاعیه ها و هشدارهای هواشناسی که معمولا یک یا چند روز زودتر به کشاورزان و دامداران اطلاع داده می شود بسیار می تواند در کاهش خسارت های احتمالی از نزولات جوی مفید باشد ولی نبود ایستگاه هواشناسی در صالح آباد سبب افزایش خسارت و بی اطلاعی مردم و کشاورزان و دامداران از میزان یا شدت نزولات جوی می شود و آن ها نمی توانند برای مقابله با آن تصمیم بگیرند. وی می افزاید: سال ها در انتظار احداث ایستگاه هواشناسی بودیم و بیش از یک سال است که ایستگاه هواشناسی در صالح آباد ساخته شده است ولی هیچ تجهیزات و امکاناتی در آن وجود ندارد و همچنان مردم شهرستان صالح آباد در آرزوی راه اندازی ایستگاه هواشناسی هستند. یکی از باغداران روستای درخت بید می گوید: با توجه به قرار داشتن شهرستان صالح آباد در منطقه‌ای کوهستانی و در معرض سیل و تگرگ قرار گرفتن هر ساله این شهرستان، وجود ایستگاه هواشناسی بسیار لازم و ضروری است.

با وجود ایستگاه هواشناسی خسارت بارش ها کمترمی شود

علیمیرزایی می افزاید: بارش های سیل آسا و تگرگ های فصل بهار خسارت های زیادی به کشاورزان، باغداران و دامداران شهرستان صالح آباد وارد کرده است که اگر ایستگاه هواشناسی در شهرستان می بود این خسارت ها به کمترین حد خود می رسید. وی اظهار می‌کند: ایستگاه هواشناسی به مردم شهرستان این فرصت را می دهد که خود را برای خطرات آماده کنند و محصولات کشاورزی، باغی و دامی خود را ایمن سازی کنند و بازدهی را بالا ببرند. وی خاطر نشان می کند: هم اکنون مردم به علت نبود ایستگاه هواشناسی در صالح آباد با کوچک ترین بارندگی تگرگ یا سیل کلیه محصول یک سال خود را از دست می دهند که این برای آن سال زراعی جبران ناپذیر است. یکی از دامداران شهرستان صالح آباد به خبرنگار ما می گوید: ایستگاه هواشناسی برای صالح آباد جزو ادارات مهم و حیاتی این شهرستان است و وجود آن برای شهرستان صالح آباد که شغل بیشتر مردم آن کشاورزی و دامداری است ضروری است. محمد اصلی می افزاید: در سال های اخیر تغییرات آب و هوایی زیادی در پاییز، زمستان و بهار رخ داده است ولی مردم صالح‌آباد به علت نبود ایستگاه هواشناسی از وقوع این تغییرات، مطلع نمی شدند که در طول این سال ها، سبب وارد آمدن خسارت های زیادی به کشاورزان و دامداران شده است.

یک سال است که ساختمان ایستگاه هواشناسی صالح آباد تکمیل شده است

 رئیس اداره هواشناسی شهرستان تربت جام درباره ایستگاه هواشناسی شهرستان صالح آباد می گوید: ما برای ایستگاه هواشناسی صالح آباد با دو مشکل نبود پست اداری و تجهیزات فنی آن مواجه هستیم به طوری که یک پست اداری برای این ایستگاه مورد نیاز است که متاسفانه تاکنون در ساختار سازمانی آن تعریف نشده است. سبحان زمانی می‌افزاید: یک سال است که ساختمان ایستگاه هواشناسی صالح آباد تکمیل شده است و امتیازات آب، برق، گاز و تلفن آن نیز خریداری و نصب شده است ولی برای خریداری و نصب تجهیزات فنی این ایستگاه 500 میلیون تومان اعتبار نیاز است و با وجود پیگیری ها و تلاش های دو سال گذشته فرمانداری شهرستان صالح آباد در استان، هنوز این اعتبار تامین نشده است. وی با بیان این که تمامی تجهیزات این ایستگاه نیز خارجی و وارداتی است خاطر نشان می کند: باید پیگیری های مسئولان شهرستان صالح آباد برای خریداری و نصب تجهیزات مورد نیاز ایستگاه هواشناسی بیشتر شود و صالح آباد تنها شهرستان استان خراسان رضوی است که ایستگاه هواشناسی ندارد. وی می افزاید: پیش بینی های ایستگاه هواشناسی برای شهرستان صالح آباد برای کشاورزان، دامداران و حتی مسافرت مردم بسیار تاثیر گذار است و در همه زمینه ها می تواند نقش مهمی ایفا کند.

هنوز اعتبار لازم برای خریداری تجهیزات آن تامین نشده و اختصاص پیدا نکرده است

فرماندار شهرستان صالح آباد درباره ایستگاه هواشناسی صالح آباد می گوید: ساختمان ایستگاه هواشناسی صالح آباد به طور کامل احداث شده است و فقط تجهیزات آن باید خریداری و نصب شود.ولی قلیچی می‌افزاید: با وجود پیگیری ها و مکاتباتی که انجام دادیم هنوز اعتبار لازم برای خریداری تجهیزات آن تامین نشده و اختصاص پیدا نکرده است.
 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از روزنامه خراسان   ،تاریخ انتشار:   12 اسفند 1398،کدخبر:  235128 ،www.khorasanrazavi.khorasannews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین