پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۱۵۹۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۶
پروژه ساخت کشتارگاه صنعتی سبزوار پس از گذشت 16 سال از آغاز آن با پیشرفت فیزیکی تنها 40 درصد، همچنان ناتمام مانده است. به گزارش خراسان رضوی، کشتارگاه دام فعلی شهرستان سبزوار یک کشتارگاه سنتی و قدیمی با مشکلات فراوان است .

شعارسال: پروژه ساخت کشتارگاه صنعتی سبزوار پس از گذشت 16 سال از آغاز آن با پیشرفت فیزیکی تنها 40 درصد، همچنان ناتمام مانده است. به گزارش خراسان رضوی، کشتارگاه دام  فعلی شهرستان سبزوار  یک کشتارگاه سنتی و قدیمی با مشکلات  فراوان است و با به سازی هایی که طی چند سال اخیر انجام شده، روزانه 200 راس دام سبک و 20 راس دام سنگین در آن کشتار می شود که باتوجه به ظرفیت  شهرستان و موقعیت و تعداد دام   به یک کشتارگاه صنعتی  ومجهز نیازدارد. بنابراین احداث کشتارگاه صنعتی و مجهز جزو اقدامات ضروری بهداشتی در شهر است و عملیات احداث کشتارگاه صنعتی شهرستان سبزوار از سال 82 آغاز شده و با گذشت 16 سال پروژه با پیشرفت فیزیکی 40 درصد ناتمام مانده است.

 کشتارگاه صنعتی همچنان بلاتکلیف!

رئیس شبکه دام پزشکی سبزوار در گفت‌وگو با خراسان رضوی با بیان این که از سال 82 یک شرکت خصوصی  پروانه تاسیس کشتارگاه صنعتی در سبزوار را دریافت کرده و از آن زمان فعالیت  این شرکت درساخت کشتارگاه دچار فراز و نشیب های فراوانی بوده است، اظهار کرد: این شرکت برای مدتی پروژه را جلو برد اما بعد رها کرد و حتی مسئول شرکت مذکور تماس های ما را پاسخ نمی داد. ولی ا... جغتایی با اشاره به واگذاری 20 هکتار از اراضی ملی به سرمایه گذار، گفت: در نهایت در سال 96 حکم خلع ید پروژه کشتارگاه صنعتی سبزوار صادر شد و دلیل این اقدام نیز رها شدن پروژه از سوی شرکت مربوطه بوده است. وی بیان کرد: پس از صدور حکم خلع ید، مجدد سرمایه گذار کشتارگاه صنعتی سبزوار به انجام فعالیت هایی در این پروژه اقدام کرد و با وجود صدور حکم خلع ید و بدون هماهنگی تجهیزات خط کشتارگاه نصب شد. رئیس شبکه دام پزشکی سبزوار در خصوص این که با وجود این که حکم خلع ید صادر شده اما پیمانکار اقدام به نصب برخی تجهیزات کرده است، گفت: پس از این اقدام از طریق نهاد مربوطه به شرکت اعلام شد که اعتبار پروانه به پایان رسیده و خلع ید انجام شده است. جغتایی افزود: سرمایه گذار کشتارگاه صنعتی سبزوار از طریق رای دیوان عالی کشور  دستور  بررسی مجدد  موضوع را گرفت. وی ادامه داد: این موضوع در کمیته سامان دهی کشتارگاه های خراسان رضوی بررسی شد و به پیمانکار شش ماه فرصت دادند که در این مدت مجدد برای ساخت کشتارگاه صنعتی سبزوار اقدام کند و اگر اقدامی نشود، خلع ید پابرجا می ماند. رئیس شبکه دام پزشکی سبزوار درخصوص هزینه مورد نیاز ساخت کشتارگاه صنعتی سبزوار بیان کرد: هزینه پروژه بستگی به این دارد که چه تجهیزاتی نصب شود و تا چه میزان بحث توسعه‌ای در کشتارگاه مورد توجه قرار گیرد. جغتایی تصریح کرد: در کشتارگاه صنعتی سبزوار تنها بحث خط کشتار دام نیست بلکه باید صنایع جانبی از جمله سردخانه ها، بسته بندی، تصفیه فاضلاب، تبدیل  ضایعات کشتارگاهی به کود و دیگر موضوعات مورد توجه قرار گیرد. وی گفت: در این پروژه با ایجاد بخش های مختلف باید حدود 10 میلیارد تومان سرمایه گذاری شود. وی درخصوص پیشرفت های پروژه کشتارگاه صنعتی سبزوار، افزود:  در پنج سال گذشته با احداث سوله های سردخانه  70 درصد ساخت قسمت اداری و نصب برخی تجهیزات کشتارگاه مقداری پیشرفت داشت   که اعلام کردند بخشی از تجهیزات و امکانات به سرقت رفته و پیشرفت ساختمانی پروژه را عقب انداخته است. جغتایی بیان کرد: سرمایه گذار  از اوایل سال 97 مجدد به نصب تجهیزات خط کشتارگاه شامل ریل ها و چنگه ها اقدام کرد. وی همچنین میزان پیشرفت فعلی پروژه را حدود 40 درصد برآورد کرد و در خصوص سرانجام این پروژه، گفت: از ابتدای امسال شش ماه به پیمانکار پروژه مهلت داده شد که این زمان به پایان رسیده و هیچ گونه اقدام دیگری برای تکمیل پروژه صورت نگرفته است.

کشتارگاه سنتی  فعلی سبزوار پاسخ گوی نیاز نیست

جغتایی همچنین به وضعیت کشتارگاه سنتی و فعلی سبزوار اشاره کرد و افزود: مالکیت این کشتارگاه با شهرداری سبزوار است اما به صورت پیمانکاری واگذار شده و از سه ماه گذشته پیمانکار جدید کشتارگاه فعلی را تحویل گرفته است. وی تاکید کرد: این کشتارگاه سنتی و قدیمی مربوط به سال 50 است و پاسخ گوی نیاز شهرستان سبزوار نیست. وی بیان کرد: فاضلاب کشتارگاه فعلی سبزوار مشکلات زیادی دارد و دفع ضایعات کشتارگاهی از جمله لاشه ها مشکل دارد و خط کشتارگاه آن نیز به صورت سنتی انجام می شود. جغتایی با بیان این که تمامی صحبت های انجام شده درباره کشتارگاه فعلی سبزوار به هیچ عنوان به معنای این نیست گوشتی که از این کشتارگاه به دست می آید بهداشتی نیست و تمام سعی ما بر این است سلامت و کیفیت گوشت حفظ شود، تصریح کرد: ساختار کشتارگاه فعلی سبزوار به صورت سنتی و غیر بهداشتی است. وی با اشاره به ظرفیت های سبزوار در زمینه تولید دام سبک و سنگین، گفت: آماردام سبک این شهرستان بیش از 320 هزار راس است و علاوه بر آن  دام سبک سبزوار در استان آمار بالایی دارد و همچنین در میدان دام سبزوار روزانه حدود سه هزار راس از شهرستان های مجاور در این میدان خرید و فروش می شود. وی افزود: میدان دام این شهرستان با توجه به ظرفیت بالای خرید و فروش دام جایگاه مهمی در استان دارد. جغتایی میزان کشتار دام سبزوار را روزانه 200 راس دام سبک و 20 راس دام سنگین اعلام و بیان کرد: بیش از 90 درصد این دام به صورت مازاد است که باید از شهرستان سبزوار خارج شود و برای کشتار به دیگر شهرستان های مجاور برود. وی ادامه داد: اگر کشتارگاه صنعتی با حجم و ظرفیت بالا در شهرستان سبزوار وجود داشته باشد و بتواند دام مازاد این شهرستان را جذب و کشتار کند، از لحاظ بهداشتی کشتار کنترل شده و همچنین جلوی نقل و انتقال بیماری دامی از طریق دام زنده گرفته می شود.
 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت روزنامه خراسان رضوی   ،تاریخ انتشار: 2   دی   1398،کدخبر: 230823 ،www.khorasanrazavi.khorasannews.com
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
0
0
همچین امکانی در حال حاضر نیست و بسیار از این دام ها اولا که قاچاق میشن به خارج از ایران دوما بهداشتی کشتار صورت نمیگیره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
0
0
همچین امکانی در حال حاضر نیست و بسیار از این دام ها اولا که قاچاق میشن به خارج از ایران دوما بهداشتی کشتار صورت نمیگیره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین