پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۹۶۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸
دبیر هیات اجرایی خانه کشاورز استان یزد گفت: بحران امروز آب نتیجه‌ی مدیریت اشتباه دیروز است.

شعارسال: عبدالرسول زرنگار در نشست مشترک مسئولان و نمایندگان چاه‌‏‏های کشاورزی شهر هرات با مدیران و کارشناسان شرکت آب منطقه‏‏‌ای یزد اظهار کرد: کشاورزان باید حامی سیاست‏‏های وزارت نیرو باشند تا بتوانند از منابع آب زیرزمینی حفاظت کنند و این امانت را به دست نسل‏‏های آینده بسپارند.

وی، حلقه مفقود بین وزارت نیرو و کشاورزان را سازمان جهاد کشاورزی دانست و بیان کرد: کشاورزان مطالباتی دارند تا برای نصب کنتور هوشمند اقدام کنند و آن مطالبات نیز حضور کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی است تا آگاهی لازم را در اختیارشان قرار دهند و با کمک آنها، خود را با شرایط جدید وفق دهند.

زرنگار خواستار جلوگیری از فعالیت چاه‏‏‌های غیرمجاز برای تشویق کشاورزان در اجرای برنامه‏‌های وزارت نیرو شد.

حجت الاسلام و المسلمین حسین جعفری، امام جمعه شهر هرات نیز با بیان اینکه بلای خشکسالی از بلای سیلاب و زلزله نیز مخرب‌تر است، اظهار کرد: بحران آب یک بلای نامحسوس و بی صداست. بلای خشکسالی از بلای سیلاب و زلزله نیز بدتر است چرا که سیلاب و زلزله محدوده‌هایی را تخریب می‎‎کند ولی خشکسالی، آرام و بی‎‎صدا تمام کشور را نابود خواهد کرد و خسارات آن در بلندمدت ظهور می‌کند و عواقب آن بعداً مشخص می‏‏‌شود.

وی اظهار کرد: بحران آب یکی از دغدغه‏‏‌های مهم است که مسئولان کشور را درگیر خود کرده و به دنبال راهکار اساسی برای حل آن هستند.

جعفری، دو راه را برای رفع این مشکل پیشنهاد کرد و گفت: راه اول از لحاظ معنوی، توبه و طلب باران از خداوند و انجام واجبات است و راه دوم، فرهنگ‏‏سازی و تبیین اهمیت مدیریت مصرف آب و بسیج همگانی است.

سید اسماعیل یزدانی، مدیر جهادکشاورزی شهرستان خاتم هم اعلام کرد: توسعه کشت گلخانه‎‎ای از اولویت‎‎های سازمان جهادکشاورزی است و علاوه بر این نیز باید برای مصرف بهینه آب، کانال‏‏های آبیاری لوله‏‏‌گذاری و از روش‏‏های نوین آبیاری استفاده شود.

وی از اعطای تسهیلات جهت استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار به کشاورزان خبر داد و افزود: 130میلیون ریال به کشاورزان وام اعطا می‌شود که 65 میلیون ریال آن به صورت کمک بلاعوض و مابقی آن تسهیلات دولتی است.

یزدانی خاطرنشان کرد: از کشاورزان جهت استفاده از روشهای آبیاری نوین حمایت کافی می‏‏‌شود لذا کشاورزان باید جهت حفظ منابع آبی تلاش بیشتری کنند.

محمدرضا حکیمی، مدیر دفتر حفاظت و بهره‌‏‏برداری شرکت آب منطقه‎‎ای یزد نیز انتقال آب از چاه و قنات به اراضی دیگر را غیرقانونی دانست و ادامه داد: طبق مواد 27 و 28 قانون توزیع عادلانه آب، این کار ممنوع است و همچون گذشته با آن برخورد می‏شود.

وی تعداد منابع آب شهرستان خاتم را 596 حلقه چاه، 89 رشته قنات و 21 دهنه چشمه ذکر کرد و افزود: تعداد کنتورهای هوشمند نصب شده به روی چاه‌‏‏های شهرستان خاتم تاکنون 146 دستگاه بوده و 137 مورد هم قرارداد نصب منعقد شده است.

حکیمی، اصلاح الگوی کشت از گیاهان پرآبخواه به گیاهان کم‎‎آبخواه و اصلاح روش‎‎های آبیاری از سنتی به مدرن را به عنوان روش‏‏هایی جهت مصرف بهینه آب نام برد و خواستار همکاری بیشتر کشاورزان جهت نصب هرچه سریعتر کنتورهای هوشمند آب و برق و حفظ منابع آب برای نسل‎‎های آینده شد.

محمد محمودی، معاون فرماندار خاتم نیز با اشاره به روش‎‎های نوین آبیاری، اظهار کرد: با نصب کنتور هوشمند برای چاه‏‏‌ها، استفاده از روش‏‏های نوین آبیاری مفیدتر است و از این طریق از توسعه سطح زیرکشت نیز جلوگیری می‏‏‌شود.

وی تاکید کرد: برداشت بی‎‎رویه از سفره‎‎های آب زیرزمینی به ضرر کشاورز و منابع آبی است و همکاری مردم و تلاش مسئولان در نهایت به سود کشاورزان خواهد بود. از طریق تغییر الگوی کشت نیز می‏‏‌توان از برداشت‎‎های بی‎‎رویه منابع آبی جلوگیری کرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار خبر 25 آذر 1394، کدمطلب: 94092514657، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
0
0
اگر این حرف درست است، چرا مسببان آن نباید مجازات شوند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین