پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۷۸۵
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۶
سرمای شدید هوا این روزها بیشتر از همه ‌امید کشاورزان خراسان جنوبی را ناامید کرده و بیش از ۶۵ میلیارد ریال به محصولاتی که در خشک‌سالی و با خون دل به ثمر رسیده، خسارت زده است.

شعارسال: خراسان جنوبی از جمله استان های خشک و بیابانی کشور بوده که تحت تأثیر عرض جغرافیایی، ارتفاع از سطح دریا، دوری از منابع رطوبتی، ناهمواری‌ها و مجاورت با دشت لوت و کویر از شرایط اقلیمی خشک و بیابانی در نواحی پست و نیمه‌خشک و معتدل در نواحی کوهستانی و مرتفع برخوردار است.

امید کشاورزان خراسان جنوبی یخ زد*** ببخشید به نظرم این خبر مربوط به سرویس کشاورزی هم می شود ، در صورت امکان لطفال بررسی کنید

خراسان جنوبی از نظر وسعت سومین استان پهناور کشور محسوب شده که حدود ۲۲.۷ درصد مساحت آن را مناطق بیابانی، ۶۳.۳ درصد مراتع بیابانی و تنها ۷٫۲ درصد آن را مراتع خوب و متوسط تشکیل می‌دهند.

تابستان های گرم و سوزان و زمستان های خشک و سرد از جمله ویژگی های شاخص آب و هوایی در این استان بوده به‌طوری که مردم این استان از ۳۶۰ روز سال بین ۲۰۰ تا ۲۷۰ روز خشک را تجربه می‌کنند.

باوجود گذشت سه ماه از فصل پاییز و آغاز فصل زمستان شاهد بارش برف و باران خوب و حتی سیل‌آسا در بیشتر استان های کشور بوده‌ایم اما سهم مردم خراسان جنوبی از این بارندگی‌ها تنها سوز و سرمایی بوده که عاید آن‌ها شده است.

در واقع مردم خراسان جنوبی اکنون حدود ۱۷ سال است که چشم به آسمانی دوخته‌اند که هر سال خساستش برای مردمان این خطه بیشتر می‌شود و باوجوداینکه در شش ماه پاییز و زمستان نیز مانند فصل تابستان خبری از آسمان ابری نیست اما مردم سوز و سرمایی را به جان می‌خرند که بادها آن را از استان های دیگر برایشان به ارمغان آورده است.

سرمای هوا کارهای عمرانی و ساخت‌وساز را به‌طور کامل در فصل پاییز و زمستان تعطیل کرده و سبب می‌شود که کارگرانی که سوز و سرمای جان‌فرسا را از صبح تا شب در کنار خیابان به امید کار سپری می‌کنند ناامید به خانه برگردند.

از همه این ها که بگذریم بیشتر این سوز و سرما امید کشاورزان خطه کویر که ۱۷ سال با خشکسالی دست و پنجه نرم کرده‌اند را ناامید کرده و در شرایط کم آب محصولی که یکسال برایش خون دل خورده‌اند بر اثر سرمازدگی از بین رفته است.

امید کشاورزان خراسان جنوبی یخ زد*** ببخشید به نظرم این خبر مربوط به سرویس کشاورزی هم می شود ، در صورت امکان لطفال بررسی کنید

درجه هوا در برخی از شهرها به ۱۱ درجه زیر صفر رسید

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی در رابطه با دلیل سرمای هوا در استان می‌گوید: دلیل عمده این سرمای هوا سیستم های جوی است که استان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

علیرضا خندان رو با بیان اینکه این سیستم های جوی بیشتر از ناحیه شمالی و سیبری وارد استان می‌شوند، بیان کرد: به دلیل اینکه این سیستم‌ها سیستم های پرفشار هستند بارندگی ندارد و تنها سرما بر استان حاکم می‌کنند.

وی، میانگین دمای هوای استان از ابتدای مهرماه امسال تاکنون را ۱۴.۸ درجه عنوان کرد و افزود: هرچند این دما نسبت به میانگین بلندمدت دو درجه افزایش داشته است اما دمای هوا طی این روزها به ۱۱ درجه زیر صفر نیز رسیده است.

به گفته مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی پایین‌ترین درجه دمای ثبت‌شده در این مدت مربوط به بیرجند و سربیشه با ۱۱ درجه زیر صفر بوده است.

خندان رو در ارتباط با پیش‌بینی دمایی برای زمستان امسال نیز گفت: طبق مدل های هواشناسی برای زمستان امسال پیش‌بینی سرمای حاد نداریم و سرمای زمستان امسال مثل نرمال هر ساله خواهد بود.

کاهش محسوس و یک‌باره دما به‌خصوص در روزهای آخر پاییز این روزها حتی به ۱۱ درجه زیر صفر نیز رسیده و مقارن شدن این کاهش دما با فصل برداشت محصولات استراتژیک استان از جمله انار، زرشک و زعفران هر ساله کشاورزان این استان را متحمل خسارت های زیادی می‌کند.

امید کشاورزان خراسان جنوبی یخ زد*** ببخشید به نظرم این خبر مربوط به سرویس کشاورزی هم می شود ، در صورت امکان لطفال بررسی کنید

خسارت ۶.۵ میلیاردی سرما به محصولات کشاورزی استان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی از خسارت شش میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی به محصولات کشاورزی استان از مهرماه سال گذشته تاکنون به دلیل سرمازدگی خبر داد و گفت: عمده این رقم به محصول زرشک استان بوده که کشاورزان را متحمل خسارت کرده است.

سید ابوالحسن میر جلیلی با بیان اینکه سه محصول عمده و استراتژیک خراسان جنوبی از جمله زرشک، زعفران و انار در فصل پاییز برداشت می‌شود، عنوان داشت: در همین راستا امسال با توجه به هشدار در زمینه بروز پدیده النینو در کشور، هشدارهای لازم به کشاورزان در خصوص جمع‌آوری به‌موقع و مراقبت های لازم داده شده است.

وی اضافه کرد: بااین‌وجود بازهم شاهد وارد آمدن خسارت به محصولات کشاورزی بوده‌ایم که این حجم خسارت مربوط به محصولاتی بوده که دیر برداشت‌شده یا در صورت برداشت در مکان های نامناسب نگهداری شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با تاکید بر لزوم استفاده کشاورزان از بیمه محصولات کشاورزی، بیان داشت: طبق قانون سازمان مدیریت بحران کشور در رابطه با محصولات زراعی و باغی هیچ‌گونه خسارتی به کشاورزان داده نمی‌شود و کشاورزان باید به سمت بیمه محصولات خود حرکت کنند.

میر جلیلی ادامه داد: در همین راستا امسال بالغ بر یک هزار میلیارد تومان از محل بودجه ۹۴ برای کمک به صندوق بیمه کشاورزی اختصاص داده شود.

وی تاکید کرد: استقبال کشاورزان از بیمه محصولات کشاورزی نیازمند فرهنگ‌سازی است که باید این امر موردتوجه ویژه قرار گیرد.

امید کشاورزان خراسان جنوبی یخ زد*** ببخشید به نظرم این خبر مربوط به سرویس کشاورزی هم می شود ، در صورت امکان لطفال بررسی کنید

پرداخت ۳۴ میلیارد ریال غرامت برای محصولات باغی استان

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی خراسان جنوبی نیز از پرداخت ۱۰۳ میلیون ریال غرامت برای محصول زرشک استان در سال جاری خبر داد و گفت: همچنین در این مدت بالغ بر چهار میلیارد ریال غرامت برای انار پرداخت شده است.

جواد غنچه به تحت پوشش قرار گرفتن ۳۷ هزار بهره‌بردار محصولات زراعی، باغی و دامی استان اشاره کرد و افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون بالغ بر ۳۴ میلیارد و ۶۸۳ میلیون ریال غرامت برای محصولات باغی استان پرداخت شده است.

وی، میزان پرداخت غرامت برای محصولات زراعی استان را ۹ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: همچنین در این مدت بالغ بر ۹ میلیارد و ۸۶۰ میلیون ریال غرامت در بخش دام پرداخت شده است.

هرچند که کارشناسان هواشناسی سردی بیشتر از سال های قبل در استان را قبول ندارند و معتقدند که این سرما طبیعی است اما مردم این سرما را به‌طور محسوس احساس می‌کنند و البته بعد از گذشت ۱۷ سال خشک‌سالی به این سوز و سرمای یک‌باره عادت کرده‌اند و به‌نوعی خود را با آن وفق داده‌اند اما به نظر می‌رسد که استفاده از بیمه محصولات کشاورزی به‌خصوص برای محصولات استراتژیک استان که در فصل پاییز برداشت می‌شود می‌تواند تا حدودی خسارت سرما را به حداقل برساند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ سه شنبه 1 دی 1394، کد مطلب: 3006554، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین