پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۵۱۲۵
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۰
با پایان بررسی کلیات برنامه پیشنهادی دولت دوازدهم و اظهار نظر نمایندگان موافق و مخالف آن، بررسی برنامه ها و کارنامه وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش و ارتباطات و فناوری اطلاعات آغاز شد.

شعار سال: فولادگر در مخالفت با کابینه پیشنهادی و برنامه های آن گفت: پرسش این است که آیا رئیس جمهور ارزیابی از برنامه های پیشنهادی دارد و آیا برنامه هایی که در سال 92 تهیه کرده بودند درباره آن آسیب شناسی کرده اند؟ آیا وزرای پیشنهادی جدید با وعده های انتخاباتی آقای روحانی همخوانی دارند؟

وی گفت: ما در اقتصاد انتظار تحول داریم و برای وزارتخانه اقتصاد یکی از معاونان آقای طیب نیا معرفی شده است پرسش اینجاست که آیا انتظار تحول در همین حد در نظر گرفته شده است؟
فولاد گر با اشاره به سخنان رئیس جمهور مبنی بر وجود 5 ابرچالش همچون اشتغال، اصلاح نظام بانکی، صندوق های بازنشستگی، بودجه دولت و محیط زیست گفت: آیا کابینه پیشنهادی توان حل این 5 ابر چالش را دارد؟

وی گفت: از دولت انتظار داریم با منتقدان مهربان تر باشد و سینه باز کند برای آنها، آن هم در عمل و نه صرفا حرف، به ویژه اینکه برخی از برنامه های دولت مثل اشتغال یک میلیون نفر در سال را منتقدان مطرح می کردند اما با اتهامات پوپولیستی مورد تمسخر وارد می شدند.
این نماینده مخالف کابینه پیشنهادی گفت: انتظار بود جایگاه اقتصاد مقاومتی در برنامه های دولت بیشتر دیده شود از سوی دیگر واقعیت این است که قرار بود هیئت پیگیری روند اجرای اقتصاد مقاومتی جلسات مستمر با حضور سران قوا تشکیل دهد که فقط یک جلسه شکل گرفت.
نماینده مردم اصفهان گفت: بالاخره کابینه پیشنهادی براساس رایزنی های رئیس جمهور با سران و جریان اصلاحات و اعتدال شکل گرفته و همه آنها باید پس از چهار سال نقش خود را در تشکیل کابینه بپذیرند نه اینکه با گذشت چند سال آن را انکار کنند.
وی گفت: منتقدین انتظار حضور در کابینه ندارند اما معتقدند دولت که حداقل به برنامه هایی که خود وعده آن را داده جامه عمل بپوشاند اگرچه در مجموع انتظار کابینه و برنامه بهتر از وزرای پیشنهادی و برنامه داده شده می رفت.
موافق/ احمدی لاشکی: دولت در برنامه چهار ساله پیش رو رشد اقتصادی فراگیر، مستمر، اشتغال زا و ضد فقر ارائه کرده است
نماینده موافق با برنامه های رئیس جمهور و کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم گفت: دولت مناسب با انتظارات و تاکیدات مردم اولویت اصلی خود را در برنامه چهار ساله پیش رو رشد اقتصادی فراگیر، مستمر، اشتغال زا و ضد فقر ارائه کرده است.
قاسم احمدی لاشکی در موافقت با برنامه های رئیس جمهور در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس ، تصریح کرد: رئیس جمهور زودتر از زمان قانونی دو هفته ای معرفی وزرا به مجلس، وزرای پیشنهادی را به مجلس معرفی کردند که من از ایشان متشکرم.
وی افزود: البته به عنوان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از ایشان گله می کنم که در گذشته همیشه وزرا و مدیرانی را از وزارت علوم برای وزارتخانه ها معرفی می کردند ولی این بار چه شد که معرفی وزیر برای وزارت علوم در بین این تعداد اندیشمندان و دانشمندان حوزه مختلف دانشگاهی به تاخیر افتاد؟
نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس گفت: خدایا به همه، ما و همکاران ما کمک کن تا پای منافع ملت و کیان ایران بزرگ و نظام جمهوری اسلامی به میان می آید، قضاوت ها و داوری ها فراتر از مرزهای فکری چپ و راست ، اصلاح طلب و اصول گرا و همچنین مرزهای جغرافیایی قومیت ها باشد.
وی ادامه داد: مخالف عزیزی که فرمودند رئیس جمهور مبنا را براساس قانون قرار نداده و قانون دیده نشده است باید عرض کنم ؛ اولاً وزرا در این دوره خیلی نیاز به برنامه ندارند چرا که شما چند ماه گذشته برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور را نوشتید و دولت نیز هماهنگی های لازم را انجام داد لذا هر وزیری بر سر کار آید مبنای کار او باید بر اساس برنامه ششم توسعه باشد.
احمدی لاشکی خطاب به یکی دیگر از مخالفان برنامه های دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: عزیزی که فرمودید رعایت مسائل قانونی و امثال آن نشده است (با نشان دادن کتابچه معاونت نظارت مجلس در خصوص برنامه های وزرای پیشنهادی دولت) باید عرض کنم بر این اساس این معاونت تمام برنامه های وزرای پیشنهادی را با قانون تطبیق داده است و بر این اساس اعلام کرده است که برنامه های اعضای پیشنهادی کابینه هیچ مغایرتی با برنامه ها و اسناد فرادستی ندارد.
وی ادامه داد: بنابراین مبنایی که در برنامه ها ارائه شده صرفا قانون بوده است و برای دولت نیز فصل الخطاب قانون بوده است.
وی با اشاره به نگرانی اصلی مردم در حوزه اقتصاد و معیشت خاطرنشان کرد: نان مردم و بیکاری جوانان نگرانی اصلی مردم است لذا من اعتقاد دارم دولت مناسب با انتظارات و تاکیدات مردم اولویت اصلی خود را در برنامه چهارساله پیش رو رشد اقتصادی فراگیر ، مستمر، اشتغال زا و ضد فقر داده است.
وی افزود: این بار انسجام فکری بین دولت و وزرای پیشنهادی بیشتر شده است، هماهنگی نسبی بیشتری در روش و اجرا بین وزرای پیشنهادی وجود دارد .
نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت گفت: این بار بسیاری از نیروها از خود وزارتخانه های مربوط انتخاب شده اند و این یعنی کارکشته اند و کار را می دانند و کارشناسند اما اینکه فقط کارشناس باشند کفایت می کند؟ نه، وزیر باید سیاست مدار باشد ، چرا؟
وی ادامه داد: برای اینکه در هیئت دولت موضوعات عام و دیگری نیز مطرح می شود که وزیر مربوط باید در خصوص چنین مسائلی نیز اظهار نظر کند اما اینکه در حوزه های تخصصی افرادی چون دکتر ظریف ، دکتر قاضی زاده هاشمی، دکتر زنگنه و وزرای آموزش و پرورش، نیرو، کشاورزی و فرهنگ و ارشاد از بدنه همان وزارتخانه هستند این یعنی کار را می شناسند و قطعا بهتر می توانند در ارزیابی ها اظهار نظر کنند.
وی با اشاره به موفقیت های چهار سال گذشته دولت آقای روحانی تصریح کرد: تا سال گذشته 20 درصد از درآمد کل نفت باید به حساب صندوق توسعه ملی واریز می شد اما این بار با هماهنگی های صورت گرفته بر اساس برنامه ششم 30 درصد از کل درآمد نفتی به حساب صندوق توسعه ملی واریز شد و این یعنی به آینده و بخش های خصوصی دقیق تر توجه شده است.
احمدی لاشکی گفت: همچنین در کنترل نوسانات نرخ ارز هماهنگی صورت گرفت تا اگر این نوسانات به بیش از 7 درصد برسد، خسارت های بنگاه های تولیدی توسط دولت جبران شود .
وی در پایان خاطر نشان کرد: در حوزه بهداشت و درمان طرح تحول سلامت با همین وضعیت ادامه خواهد یافت.
موافق / بت کلیا: دولت سیاستهای ضدفساد را در برنامه خود دارد
نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت دوازدهم تشکیل می شود تا با ادامه جهت گیری ها و رویکردهای اصولی دولت تدبیر و امید و اصلاح اشتباهات و کاستی های آن ، متکی بر شعار آزادی ، امنیت ، آرامش و پیشرفت ، مسیری را که تاکنون با همراهی مردم طی شده است ، تکمیل کند.
یوناتن بت کلیا که در بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی کابینه دوازدهم به عنوان موافق سخن می گفت افزود : مسیحیان آشوری ارمنی، زرتشتیان و کلیمیان حمایت خود را از دولت روحانی اعلام می کنند و همراه با دولت برای رسیدن به خواسته های درست و قانونی خود قدم برمی داریم.
وی گفت : مبانی که در برنامه دولت تشریح شده روح قالب در سیاست ها، برنامه ها و اقدامات دولت اعتدال از سال 1396 تا 1400 خواهد بود.
این نماینده مجلس با بیان اینکه برنامه دولت دوازدهم بر اساس اصول مشروعی بنا شده است افزود : پایبندی به این اصول تا انتهای دولت موجب خواهد شد تا به تدریج نگرش عمومی نسبت به دولت اصلاح شود و دید مثبتی به بخش عمومی و نظام حکمرانی عمومی ایجاد شود .
وی ادامه داد : از این موارد می توان به بهسازی ، بازآفرینی ظرفیت نهاد دولت ، پایدارسازی محیط زیست، حمایت از نسل جوان اشاره کرد که از ویژگی های برجسته برنامه دولت است.
وی گفت: در حوزه اقتصادی برنامه ها دارای سه بخش اساسی است که از یک سو تلاش می شود اقتصاد کلان در وضعیت مناسبی قرار گیرد به این منظور بسته اصلاح سیاست های پولی و ارزی ارائه شده است از سوی دیگر اصلاح نظام مالی دولت و کنترل بدهی دولت مورد توجه قرار گرفته است در همین راستا اصلاح نظام مالیاتی مطرح شده است که یک خواسته دیرپای بخش خصوصی است.
بت کلیا افزود: همچنین اصلاح بازار انرژی و اصلاح صندوق بازنشستگی دو ضرورت هستند که تعویق این برنامه ها ، هزینه های بسیاری به دنبال دارد .
وی گفت : خوشبختانه همه این امور مهم در بخش اول حوزه اقتصاد لحاظ شده و در بخش دوم رشد بلند مدت و مستمر هدفگیری شده است و راه رسیدن به آن توسعه بخش خصوصی و درون گرایی اقتصادی است.
بت کلیا ادامه داد : تجربه کشورمان نشان داده که توسعه بخش دولتی نمی تواند ما را به آرمان توسعه برساند ضمن اینکه تداوم درون گرایی اقتصاد دیگر امکان پذیر نیست و راهی به غیر از برون گرایی و رقابت در بازار جهانی نداریم.
این نماینده مجلس افزود: اصلاح سیاست بازار کار، اصلاح نظام حمایتی، کاهش فقر، اصلاح ساختار سهام عدالت در این حوزه مطرح است و این مجموعه ای جامع است که جوانب مختلف در آن لحاظ شده است.
وی گفت: در حوزه اجتماعی، دولت توجه ویژه ای به بحث آسیب های اجتماعی داشته است و برنامه مشخصی برای این منظور عرضه کرده است و توجه ویژه به زنان و کودکان و خانواده های ضربه خورده از اعتیاد و قربانیان انحرافات جنسی و خشونت حاشیه نشینان به عنوان قربانیان آسیب های اجتماعی در دستور کار دولت است.
بت کلیا افزود: همچنین دولت در نظر دارد مشارکت محلی را در این خصوص به کار گیرد و پشتیبانی ملی را پشت این تصمیمات قرار دهد و این رویه قابل تغییر است.
وی گفت: بهداشت و درمان و صندوق های بازنشستگی دو اولویت دیگر دولت در حوزه اجتماعی هستند که هر کدام مسائلی را از آسیب های اجتماعی مورد هدف قرار می دهد.
نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس شورای اسلامی افزود: در حوزه فرهنگی نیز دولت تصمیم استراتژیکی گرفت تا به جای اینکه خود متولی فرهنگ شود مردمی کردن فرهنگ و هنر را در دستور کار خود قرار دهد برای این منظور، تمرکززدایی از فرهنگ، حمایت از خلاقیت ها و حمایت از هنرمندان را مطرح کرده است.
بت کلیا افزود: همچنین درصدد است تا لایحه قانون خط مشی نحوه اداره و نظارت سازمان صدا و سیما را مطرح کند و در عرصه سیاست داخلی، هدف دولت کسب مشارکت فعال جامع در اداره امور است که با کمبود سرمایه اجتماعی کافی روبرو است برای حل این مشکل، دولت به درستی، سیاست های خود در زمینه اقتصاد و شفاف سازی در دستور کار خود قرار داده است.
وی گفت: توجه دولت به اجرای حقوق شهروندی، افزایش مشارکت، اقوام و اقلیت ها موجب خواهد شد تا زمینه برای مشارکت بخش های مختلف در اداره کشور برطرف کرده است، در عرصه خارجی نیز تنش زدایی تقویت پیوندهای خارجی با همه کشورها به طور عام، کشورهای منطقه به طور خاص در دستور کار قرار گرفته است.
بت کلیا افزود: دولت تلاش می کند با حفظ برجام از منافع اقتصادی ان بهره مند شود و تلاش خواهد کرد تا گفتگوی منطقه ای را احیا کند و در حوزه امنیت و توان دفاعی نیز دولت به درستی بر ضرورت تجهیز و پیشرفت نیروها تأکید کرده است که نشان از درک درست شرایط منطقه ای دارد، در حوزه علم و فنآوری دولت تلاش دارد تا عدالت آموزشی مورد تأکید بیشتری قرار گیرد ، دولت در نظر دارد تا زمینه نوآوری را تصحیح کند که اگر واقعاً محقق شود اثرات مثبتی برجای خواهد گذاشت.
موافق/ عارف: برنامه های دولت نشانه شناختش از مشکلات و اولویت های کشور است
موافق کلیات برنامه ها و وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم گفت: اگرچه دولت می توانست در معرفی کابینه انتخاب های بهتری انجام دهد اما در مجموع برنامه ارائه شده دولت بیانگر شناختش از مشکلات و اولویت های کشور است .
محمدرضا عارف در صحن علنی مجلس شورای اسلامی افزود: شرایط خوبی برای دولت آقای روحانی برقرار است و عملکرد خوب دولت نخست ایشان و تغییر شرایط کاری برای دولت دوازدهم از امتیازات محسوب می شود.
وی گفت: شرایط امروز کشور متفاوت با چهار سال گذشته است و دولت باید با اتکا به کمک مجلس، کشور را با عملکرد خوبی به پیش ببرد.
نماینده مردم تهران افزود: از مجموعه وزرای پیشنهادی حمایت کلی می کنیم اما می توانست انتخاب های بهتری انجام شود و نبود وزیر زن از ایرادات است اما اگر همدلی و تفاهم در دولت باشد و از دولت یک صدا شنیده شود ترکیب فعلی کابینه نیز با این شرایط قابل دفاع است.
وی گفت: دولت به منافع ملی ،تعامل سازنده و موثر با دنیا ، رعایت حقوق شهروندی، مبارزه با فساد، پایدارسازی محیط زیست و حمایت از جوانان توجه جدی دارد و این توجهات با سند چشم انداز و سیاست های کلی منطبق است.
عارف افزود: یکی از کمبودها در برنامه دولت و همچنین برنامه وزرای پیشنهادی نبود شاخص های کمی برای ارزیابی عملکرد برنامه است.
وی در ادامه مهم ترین علت مشکلات اقتصادی کشور را مسائل ساختاری خواند و گفت: دولت به اصلاح ساختار اقتصادی توجه جدی دارد و توسعه بخش خصوصی به عنوان موتور رشد اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است.
نماینده مردم تهران به برنامه های وزرای پیشنهادی در اصلاح سیاست های پولی، ارزی، مالی و انرژی اشاره کرد و گفت: باید اصلاح نظام بانکی که بسیار در وضع نگران کننده ای است در اولویت نخست دولت قرار گیرد.
عارف گفت: رشد تجارت و جذب سرمایه گذاری خارجی به میزان 65 میلیارد دلار در سال از تکالیف دولت است که باید در این زمینه گام بردارد.
موافق کلیات برنامه پیشنهادی کابینه دوازدهم افزود: در بخش اجتماعی باید جهت گیری، مقابله با آسیب های اجتماعی باشد و با احکام خوب دولت می توان امیدوار بود که در چهار سال آینده وضع خوبی داشته باشیم.
وی گفت: در این بخش باید توزیع عادلانه فرصت ها برای کسب درآمد و دسترسی بدون تبعیض به خدمات اجتماعی و همچنین مدیریت آسیب های اجتماعی در دستور کار قرار گیرد.
عارف بر بازنگری در ساختار و فرایند نظام آموزشی و اجرای دقیق سند بنیادین تحول آموزش و پرورش تاکید کرد.
وی گفت: نیازمند تقویت گروه های مردم نهاد هستیم که اقدامات دولت نخست آقای روحانی در این بخش کافی نیست .
عارف افزود: در بخش فرهنگی هم باید تصدی های اجرایی بخش فرهنگی به بخش غیردولتی واگذار و نظام های صنفی در بخش فرهنگ با جدیت تقویت شود.
نماینده مردم تهران جهت گیری های دولت در موضوع سیاست خارجی را خوب توصیف کرد و گفت: باید اولویت سیاست خارجی دولت دوم آقای روحانی توسعه روابط با کشورهای همسایه و اسلامی باشد و در این بخش باید همکاری های دو یا چند جانبه اقتصادی بیشتر شود.
وی گفت: در بخش سیاست داخلی هم باید اجرای منشور حقوق شهروندی به طور جدی ادامه یابد و اجرای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات هم از مطالبات جدی ماست که برای مقابله با فساد راهی جز اجرای این قانون نداریم .
عارف از دولت دوازدهم خواست امور تصدی دولت را واگذار کند و تصدی ها را به استان ها و بخش های غیردولتی بسپارد .
وی مداخله نکردن دولت در امور فردی و خصوصی مردم، تقویت همبستگی میان همه اقوام ایرانی، بالا بردن ظرفیت دولت الکترونیک و توجه به بحران کم آبی و رفع مشکلات محیط زیست را از دولت دوازدهم خواستار شد.
عارف درباره کابینه پیشنهادی هم گفت: خوشبختانه تعدادی از چهره های برجسته در کابینه دوم دولت حضور دارند و در میان آنها چهره های جدیدی هستند که هم برجسته اند و هم سابقه ارزشی در کارهای اجرایی دارند.
وی افزود: یکی از اشکالات معرفی نشدن وزیر پیشنهادی علوم است که امیدواریم در آستانه آغاز سال تحصیلی هر چه سریع تر این معرفی صورت گیرد.
نماینده مردم تهران در بخش دیگری از سخنانش نیاز به اتاق فکر را از ضرورت ها خواند و گفت: در این اتاق های فکر باید اعضای دولت، بخش خصوصی و دانشگاه ها حضور داشته باشند.
عارف گفت: باید برای مشارکت سرمایه گذاران داخلی و خارجی انگیزه ایجاد شود و در تصمیم گیری ها باید منافع ملی محور باشد.
وی افزود: دولت باید در بحث حضور زنان و جوانان به باور جدی تری برسد و خوشبختانه در مذاکراتی که با وزرای پیشنهادی در فراکسیون امید داشتیم به این نتیجه رسیدیم که به این موضوع اعتقاد دارند.
مخالف/ نماینده خمینی شهر: اجرای برنامه ششم نیازمند تعریف شاخص هاست
نماینده مخالف برنامه دولت دوازدهم با تأکید بر اجرای قانون برنامه ششم گفت: این متن نوشته شده بسیار عالی است اما اگر می خواهید قانون برنامه اجرایی شود شاخص ها را باید تعریف کنید.

سیدجواد ابطحی نماینده خمینی شهر در مخالفت با برنامه دولت افزود: برنامه پنجم در 6 سال بجای 5 سال فقط 30 درصدش اجرا شد. دولت چه عزمی برای اجرای برنامه ششم دارد که مانند برنامه پنجم نشود.
وی با اشاره به اینکه معاونان رئیس جمهور در بخش های مختلف هم باید در هنگام گرفتن رأی اعتماد درکنار هیئت وزیران قرار بگیرند، افزود: فقط وزراء نیستند که رأی اعتماد می گیرند، هماهنگی بین وزراء و این افراد نباید نادیده گرفته شود ترکیب فعلی وزیران ضعیف و مطلوب نیست اما شاید ترکیب مقدور باشد.
ابطحی با اشاره به اینکه آقای روحانی در انتخاب وزراء از تحت فشار نبودن خود سخن می گوید، ادامه داد: ما اخبار فشارهای لابی ها و رایزنی های جناح های مختلف اصلاحات و اعتدال را داریم.
این نماینده مجلس با تأکید بر رعایت شایسته سالاری گفت: طبق صحبت و نوشته آقای روحانی در اینجا ، عدالت در جامعه ایرانی گاهی مغفول و گاهی تحریف شده است؛ ما برای عدالت چه کار کرده ایم ؟ مگر قرار نشد یارانه افراد ثروتمند حذف شود؟ آقای دکتر نوبخت چقدر این ثروتمندان حذف شده اند؟ آمار دقیق اعلام کنید.
وی با اشاره به اینکه سال هاست از نسل جوان طفره رفته اند ادامه داد: من معتقدم که آقای آذری جوان سن کابینه را متعادل کرده اگرچه آمار می گوید پیرتر هم شده است. اما بحث جوان مطرح نیست موضوع شکستن انحصار مدیریتی در کشور است.
ابطحی با مهم دانستن مسئله فامیل بازی و خویشاوندسالاری در بخش مدیریتی کشور گفت: این بحث فقط در حوزه وزرا نیست بلکه در سطوح پایین تر و مدیرکل ها اتفاق افتاده که اخبار نگران کننده ای است.
وی با اشاره به سخنان آقای روحانی درخصوص رفتار که باید اعتدالی و مؤدبانه و سخنان سنجیده و با ملاحظه هزینه ها باشد، افزود: اگر قرار باشد با مخالفین و منتقدین با زبان ادب صحبت شود شکایات متعدد از نمایندگان مجلس در دستگاه قضایی است، اینها چه می گویند؟
این نماینده با بیان اینکه دولت آقای روحانی در این کابینه دولت روندگراست نه دولت توسعه گرا، ادامه داد: دولت روند گرا یعنی به دنبال حفظ وضعیت موجود است تیم اقتصادی آقای روحانی در دور گذشته ناموفق عمل کرده است و ترکیب پیشنهادی کابینه در تیم اقتصادی نیازمند یک تحول اساسی بوده است درحالیکه وزرای پیشنهادی در صنعت و معدن نفت و گاز نشان می دهد سیاست واردات بی رویه کالاهای غیرضرور و عدم حمایت از تولید داخلی ادامه خواهد داشت.
وی با اشاره به واردات 40 میلیارد دلاری کالا از چین گفت: این واردات از چین دولت را در همه دولت ها به رتبه اول واردات از چین مشهور کرده است.
ابطحی با بیان اینکه کارخانه لوله گستر اسفراین با ظرفیت 120 تن لوله بدون درز با 10 درصد ظرفیت کار می کند افزود: در این شرایط شرکت های وابسته به وزارت نفت با کشورهای خارجی برای واردات 60 هزار تن لوله 7 تا 16 اینچ که در آن کشورها تولید می شود قرارداد منعقد کرده است.
وی با اشاره به اینکه وزیر راه قرارداد بزرگ ترین کترینگ خاورمیانه را با سرمایه گذاری شرکت اتریشی منعقد کرده است ادامه داد: این درحالی است که تمام کارخانه های مواد غذایی ما درحال تعطیلی است.
این نماینده مخالف با استناد به آمار گمرک که با الکترونیکی شدن تشریفات از شفافیت کافی برخوردار است ادامه داد: اجناسی مانند تازیانه، سنگ پا، سگ ماهی، قلوه سنگ، زیپ، بند شلوار، تله موش، شلنگ، بیل و کلنگ، رب و آب معدنی وارد می شود آیا می خواهید با این وضعیت کارخانه ها تعطیل نشوند؟
ابطحی با اشاره به تعطیلی 5 هزار و 200 واحد کوچک و متوسط تولیدی در سال گذشته گفت: وعده های دولت محقق نشده است و ما شاهد ابرچالش بیکاری کسادی بازار نبود رونق اقتصادی، ادامه رکود بی سابقه کاهش قدرت خرید مردم افزایش فقر افزایش نرخ ارز، ادامه مشکلات معیشت مردم و بیکاری قشر تحصیل کرده مواجه هستیم. من می خواهم بدانم دولت دوازدهم در این رابطه چکار خواهد کرد؟
نماینده خمینی شهر با اشاره به لبخند آقای ظریف گفت: آقای ظریف اگر بجای شما یک وزیر را که اقتصاددان بود، می آوردند شاید مشکل حل بود چون شما دائم از سرمایه گذاری خارجی صحبت می کنید درحالیکه با رقم 2 میلیارد دلار محقق نشده پس دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کجا است؟
ابطحی درخصوص مسائل محیط زیستی افزود: براساس نقشه های ماهواره ای سالانه 50 هزار هکتار بر وسعت بیابان های کشور افزوده می شود و از 163 میلیون هکتار وسعت کشور 22 میلیون هکتار در کانون بحران قرار دارند و از 31 استان کشور 24 استان درگیر ریزگردها ، 18 استان در معرض بیابان زایی و بیش از 570 شهر در معرض کمبود آب قرار دارند.
این نماینده مخالف با اشاره به قرار گرفتن اهواز در رتبه اول آلایندگی ریزگردها از بین 1085 شهر جهان گفت: نزدیک به 70 درصد تالاب ها خشک شده، 70 درصد منابع آب زیرزمینی مصرف شده است و ایران رتبه نخست در فرسایش خاک و برداشت از سفره آب های زیرزمینی جهان را به خود اختصاص داده است.
ابطحی افزود: این ترکیب دولت و تیم اقتصادی سیاسی فرهنگی با هم ناهمگون هستند و آقای روحانی با این تیم نمی تواند مشکل مملکت را برطرف کند.
مخالف/ فلاحت پیشه: در برنامه دولت توجه کمی به برنامه ششم توسعه شده است
نماینده اسلام آباد غرب و دالاهو گفت: در مورد برنامه ششم توسعه گلایه بنده این است که در برنامه دولت خیلی با امساک از برنامه ششم نام برده شده بویژه در جایی که باید توجه می شد توجه کمتری شده است.
حشمت الله فلاحت پیشه در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی کابینه دوازدهم به عنوان مخالف کلیات برنامه های پیشنهادی دولت افزود: ما نمایندگان با رای مان هم در ثواب فعالیت های دولت سهیم هستیم و هم احتمالا شریک جرمش خواهیم بود، بهترین اصل در تفکیک قوا این است که دو قوه براساس تعهدات مشترکشان با هم به توافق برسند و این بحث اصلی بنده است.
وی با تاکید بر اینکه به قاطبه وزیران کابینه رای اعتماد خواهد داد گفت: به عنوان موافق وزرای خارجه، راه ، دفاع، کشور ، بهداشت، اطلاعات، اقتصاد و ورزش اسم نوشته ام اما بحث بنده این است که مجلس و دولت باید خودشان را متعهد کنند که برنامه کلانی که باید شکل بگیرد در اجرای آن همکار و همراه باشند که اگر این تعهد شکل نگیرد فردا سیل تذکرات و سوالاتی است که ما در مجلس می بینیم و وقت مجلس و وزرا گرفته می شود.
نماینده اسلام آباد غرب و دالاهو با بیان اینکه آقای روحانی و همکاران دولت وارث گذشتگان و چهارسال قبل خودشان هستند گفت: ما مسئولیم که سالی یک و نیم میلیون شغل ایجاد کنیم ، 300 هزار شغل برای جبران گذشته است و یک میلیون و 200 هزار شغل نیز آمار سالانه بیکارانی است که اضافه می شوند و ما در قبال آن مسئولیم و تعهد شرعی و قانونی داریم ، انتظار این است که در برنامه دولت سهم تک تک وزارتخانه های دولت مشخص می شد که هر یک چقدر شغل ایجاد می کنند و چقدر برای ایجاد اشتغال سرمایه می آورند .
وی با تاکید بر اینکه برنامه دولت کلی گفته شده است گفت: مردم ما از تکرار شعارهایی همچون مبارزه با فساد، عدالت، اشتغال، مبارزه با قاچاق کالا و ... خسته شده اند دلیل آن هم همین برنامه هایی است که گفته می شود و در آن رقم و زمان قید نمی شود که بدانیم در چه زمانی و چه رقمی مورد دسترسی قرار می گیرد.
نماینده اسلام آباد غرب و دالاهو افزود: اولین و اصلی ترین مشکل را در همان صفحه 52 برنامه می بینیم که نوشته است هدف کاهش تصدی گری دولت و حرکت به سمت دولت توسعه گراست من از همین دولت توسعه گرا و اجرای ناقص ان نگرانم چرا که هرجا دولت ما دخالت کرده نتیجه منفی گرفته است.
فلاحت پیشه افزود: دو عصر خصوصی سازی در دهه های 70 و 80 داشتیم که همه آنها نتیجه منفی داده کاری که خود رئیس جمهور از آن به عنوان خصولتی سازی یاد می کند یعنی دولت به اسم توسعه گرا بودن و نقش مثبت دخالت خود را انجام می دهد اما یک عده در دولت برای خودشان رانت ایجاد می کنند و مشکلات جامعه شکل می گیرد برای مقابله با این چکار می کنید؟
وی با بیان اینکه ما در بانک ها با دو دسته از گروهها و شرکت ها روبرو هستیم گفت: اول فراریان بزرگ مالی ، پولی و بانکی هستند و دوم ورشکستگان کوچک. در مجلس هشتم هم پشت همین تریبون از پول های وصول نشده و مجهول الوصول صحبت کردم که آن زمان رقمش 35 هزار میلیارد تومان بود اما اکنون 104 هزار میلیارد تومان وصول نشده و مجهول الوصول داریم.
نماینده اسلام آباد غرب و دالاهو افزود: صحبت های کلی کردیم که به اینجا رسیدیم که فراریان بزرگ مالی کار خودشان را انجام می دهند در حالیکه ورشکستگان کوچک معطل دو میلیون تومان هستند یا عده ای برای وام ازدواج معطلند و کشاورزانی که نمی توانند وام بگیرند و برنامه روشنی در این زمینه ندیدیم .
فلاحت پیشه خطاب به دولت گفت: منع های گذشته را از سر راهشان برداریم چرا ژنرال ها را برای وزارت آموزش و پرورش معرفی نمی کنند کسانی که می توانند به راحتی پول های خودشان را پیگیری کنند.
وی با اشاره به موضوع فرهنگ تاکید کرد: اصل اول قانون برنامه فرهنگ است اما فقط یک دفعه بودجه فرهنگ زیاد شد آن هم ما در مشهد خدمت مقام معظم رهبری رفتیم و ایشان دستور فرمودند ، مجلس هم در یک سال مبلغی را اختصاص داد اما هیچ زمانی رقم بودجه فرهنگ در راستای اهدافش نبوده است.
نماینده اسلام آباد غرب و دالاهو در خصوص احزاب نیز گفت: هنوز احزاب در جمهوری اسلامی ایران زیر پای جناح های سیاسی له می شوند برای همین است که فضای سیاسی ما فضای روشن و قابل پیش بینی ای نیست برای این موضوع هم برنامه بگذارید.
موافق/ نعمتی: از دولت دوازدهم انتظار حل شدن ابرچالش های اقتصادی را داریم
نماینده مردم تهران در موافقت با برنامه دولت دوازدهم گفت: با توجه به تجربه نفرات معرفی شده به مجلس برای تصدی وزراتخانه ها انتظار می رود که این کابینه ابرچالش های اقتصادی کشور را حل کند.
بهروز نعمتی افزود: بیکاری ، اشتغال ، عدم رونق اقتصادی و معضلات اجتماعی از جمله چالش های کشور است که در پیش روی کابینه دوازدهم قرار دارد.
نعمتی ادامه داد: در همین راستا از وزارت صنعت ، معدن و تجارت انتظار می رود مشکلات مجموعه های صنعتی از جمله نقدینگی و خصوصی سازی را در اولویت قرار دهد.
نماینده مردم تهران با اشاره به تجربیات موثر نفرات معرفی شده اظهار داشت: دکتر روحانی رئیس جمهور همه است و موافقت من با برنامه و کابینه وی به این دلیل است که اعتقاد دارم شعارهای او در زمان انتخابات با این کابینه محقق می شود.
وی اظهار داشت: کابینه معرفی شده شکل گرفته از چهره های خدمتگزار و بی حاشیه است که بیشتر به متن موضوعات پرداخته اند و این نقطه قوت مهمی برای نفرات معرفی شده است.
نعمتی نماینده مردم تهران افزود: فرد معرفی شده برای وزارت امور خارجه آقای ظریف در دوره گذشته اقدامات موثری داشته و نتایجش دیده شده است.
وی افزود: آقای زنگنه هم که برای وزارت نفت معرفی شده اند فردی جهادگر است و امضای قرارداد توتال در زمان ایشان از جمله نقاط قوت است اما کافی نیست و انتظار می رود که این روند در دولت دوازدهم هم ادامه یابد.
نعمتی اظهار داشت: حفظ وزرای کارآمد دولت یازدهم در دولت دوازدهم باعث ادامه پیشرفت های دولت خواهد شد و وزرایی که در دولت قبل هم حضور داشتند وظیفه شان سنگین تر است و باید شعارهای آقای روحانی را عملی کنند.
وی افزود:جوانی که برای تصدی وزارت ارتباطات معرفی شده مایه ایجاد نشاط در این حوزه است.
نماینده مردم تهران ادامه داد: آذری جهرمی که هم اکنون به عنوان مدیرعامل شرکت زیرساخت و معاون وزیر ارتباطات فعالیت دارد خدمات ارزنده ای در دوره خود داشته و انتظار می رود مجلس به این موضوع نظر مثبت داشته باشد.
این نماینده موافق دولت دوازدهم اظهار داشت: در حوزه سیاست داخلی هم اشخاص توانمند به عنوان وزرای پیشنهادی در نظر گرفته شدند که توقع می رود حقوق شهروندی مورد توجه آنها قرار گیرد و منشور شهروندی باید توسط وزارت کشور عملیاتی شود تا تصمیمات کسانی که مسئول نیستند و تصمیمات مسئولانه می گیرند برای نظام مشکل ساز نشود.
وی افزود: اقدامات در حوزه حقوق شهروندی باید به گونه ای باشد که از بهانه جویی های حقوق بشری جلوگیری شود.
نعمتی افزود: دولت باید به چند اصل از جمله واقع گرایی برای حل مشکلات اقتصادی به صورت برنامه محور ، توجه به شعارهای ایام انتخابات و مدیریت واحد برای مسائل اقتصادی وسلامت همچنین توجه ویژه به جوانان اهتمام خاص داشته باشد.
مخالف/حسینی کیا: دکترین دولت ناکارآمده بوده است
نماینده مجلس دولت گفت: ما نگرانیم این تیم دولت نتواند مثل تیم قبلی برنامه های ارائه شده را اجرا کند.
حسینی کیا نماینده مخالف در صحن علنی مجلس و در مخالفت با وزیران معرفی شده گفت: دولت در برنامه های خود رشد اقتصادی 8 درصد با اشتغال سالانه یک و نیم میلیون شغل را در نظر گرفته در صورتی که در سال های گذشته 600 هزار شغل را در بستر خود ایجاد کرده و شهری مانند کرمانشاه که در ابتدای دولت نرخ بیکاری 19 درصد را داشت در پایان دولت نرخ بیکاری اش به 22 و نیم درصد رسید.
وی ادامه داد: نقدینگی طی سالهای گذشته افزایش پیدا کرده و سرمایه گذاری خارجی افزایش یافته پس تامین مالی مشکل ما نیست بلکه دکترین دولت ناکارآمد بوده است.
حسینی کیا گفت: اگر قرار باشد سود بانکی بالا بماند و نحوه مدیریت بنگاه ها تغییر نکند، روش بیمه و کارکرد نظام بیمه ای تغییر نکند بحران به ما نزدیک خواهد شد.
این نماینده مخالف افزود: اینکه سن کابینه یکسال بالا رفته است، شیوه اجرای برنامه ششم در برنامه ها ذکر نشده است و آیا می خواهید به شیوه برنامه ششم مقید بمانید یا خیر؟
وی گفت: قرار است در بخش کشاورزی 3.9 رشد، در بخش نفت 2.1 رشد، در بخش معدن 4.6 رشد ، در بخش آب و برق 6.6 رشد ، در بخش ساختمان 3.7 رشد، و در سایر خدمات 3.4 رشد داشته باشیم در حالیکه دستور العمل آن در این شیوه ها ذکر نشده است.
حسینی کیا با اشاره به حوزه فرهنگ گفت: در این حوزه به سبک ایرانی و اسلامی هیچ اشاره ای نشده در حالیکه تاکید رهبری بر سبک زندگی ایرانی ، اسلامی است.
وی افزود: در حوزه آموزش نظام علم و فناوری دارای 6 برنامه است ولی تربیت هیچ جایگاهی ندارد ، در حوزه بهداشت و درمان نیز هزینه درمان بالا رفته ولی وقتی می خواهند هزینه بیمه را مشخص کنند باید بر اساس دیه آن را طراحی کنند ولی این کار انجام نشده است.
حسینی کیا گفت: این برنامه نیاز به تکمیل دارد و باید به اجرای برنامه ششم توسعه مقید شویم .
وی خاطر نشان کرد: ما در مجموع به دنبال حرکت نو، ایده نو و توانی مضاعف و حرکتی جهادی هستیم.
مخالف/ نماینده تبریز: شاهد تحول خاصی در وزارتخانه ها نبودیم
نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو گفت: در کلیه وزارتخانه ها شاهد هیچ تحولی نبودیم و در مسکن هم هیچ تحولی صورت نگرفت.
محمدحسین فرهنگی که به عنوان مخالف در بررسی کلیات برنامه پیشنهادی کابینه دوازدهم سخن می گفت افزود: در کابینه قبلی گام مهمی در زمینه اشتغال برداشته نشد در حوزه مبارزه با فساد گامی مؤثر برداشته نشد و در انضباط مؤسسات مالی مانند کاسپین و نظایر آنها هم قدم هایی برداشته نشده است.
وی گفت: موافقت یا مخالفت با کلیات به معنای مخالفت یا موافقت با همه وزرا نیست اینجانب که در مخالفت صحبت می کنم در موافقت برخی وزرا نیز ثبت نام کرده ام.
فرهنگی ادامه داد: روش های تنگ نظرانه سیاسی هم در بخش های مختلف حاکم بود.
وی تصریح کرد: برای توجه به محرومان گام های اساسی برداشته نشد، عمران تا حدود زیادی تعطیل شد رکود در ساختمان بیداد کرد فرهنگیان که وظیفه تربیت و تعلیم تصمیم سازان، تصمیم گیران و گردانندگی بخش های مهم کشور در آینده را برعهده دارند از شرایط معیشتی خود ناراحتند.
این نماینده مجلس ادامه داد: این همه تأثیر خود را در 16 میلیون رأی به رقیب و حدود 15 میلیون رأی کسانی که در انتخابات شرکت نکردند نشان داد هرچند در جلب آرای موافق نیز از همان روش هایی که دوستان و همفکران شما در همان مبنای بساط سال 88 راه انداختند و جان هایی از دست رفت و آسیب های بزرگ بر منافع ملی وارد شد بهره بردند.
وی گفت: برخی از دوستان و همفکران شما هنوز از مدعیان آن حوادث تلخ حمایت می کنند و رئیس جمهور نیز از همان ها مشورت می گیرد.
این نماینده مخالف در ادامه افزود: استفاده از ظرفیت اکثر دستگاه های اجرایی از جمله این روش ها بود به گونه ای که برخی ها با شخصیت حقوقی دستگاه ها، مصاحبه، سخنرانی کرده و بیانیه می دادند که در نوع خود کم سابقه بود حال که انتخابات گذشته برخی از مسئولان باز هم آن روش ها را رها نمی کنند و با دستگاه های مرکزی تماس می گیرند و عزل برخی ها را به خاطر انتخابات پیگیری می کنند. کارمندان را تحریک، از پست ها و سمت ها برکنار می کنند این روش ناپسند که روش مرسوم کشورهای عقب مانده است امیدوارم متوقف گردد.
فرهنگی تصریح کرد: تیم اقتصادی شما تحول اساسی پیدا نکرد و در نتیجه نباید منتظر تحولات جدی و اساسی در این حوزه ها باشیم.
وی ادامه داد: گرفتاری های گذشته در حوزه عمران و مسکن ادامه خواهد داشت، تأخیر و کندی پروژه های راه سازی ادامه خواهد داشت، پرداخت های قیمت های کارخانه به هواپیماهای خریداری شده همانند سال های گذشته استمرار خواهد داشت و عدم تحول در بافت های فرسوده شهرها و عدم ساماندهی حاشیه شهرها علی رغم قول های رئیس جمهور دورنمای خوبی را نشان نمی دهد.
فرهنگی تصریح کرد: بی برنامگی در بخش اشتغال هم موضوع مهمی است که متأسفانه استمرار خواهد داشت نمی دانم این عدد 950 هزار شغل مورد نیاز سالانه از کجا آمده است؟! جدول شماره یک برنامه ششم که با تفاهم دولت شکل گرفته و تصویب شده است نرخ فعلی بیکاری را 12،6 درصد و پیش بینی برنامه را 8،6 درصد درج کرده است که بیانگر 4 درصد رشد به صورت پنج ساله یعنی رشد به معنای کاهش بیکاری و 0،8 درصد برای هر سال است که هر سال 300 هزار شغل را شامل می شود. بر اساس آمار بین یک تا یک و نیم میلیون نیروی کار جدید هم وارد چرخه اشتغال خواهد شد.
وی ادامه داد: بنابراین برنامه ریزی ها باید حداقل بر اساس یک میلیون و 400 هزار شغل در هر سال باشد.
فرهنگی گفت: شرطی که رهبر بزرگوار در جلسه تنفیذ فرمودند امیدوارم خط مشی دولت دیده شود و آن اجرای دقیق برنامه ششم است.
وی ادامه داد: در برنامه ششم طرح ها را رئیس جمهور را ابلاغ نکرده و ریاست مجلس آن را ابلاغ کرده و الآن تبدیل به قانون شده است.
این نماینده مجلس تصریح کرد: رهبری فرمودند این برنامه جامع و مهم است و باید با دقت امکانات اجرای برنامه آماده شود و بر اساس آن دولت حرکت کند التزام مهم می تواند برخی کاستی ها را جبران کند.
فرهنگی تأکید کرد: مجلس در طول مدت اجرای برنامه ششم احکام آن را به طور جد پیگیری خواهد کرد توجیهی که برای استفاده از بانوان در کابینه گفته شد واقعاً پذیرفتنی نیست نیمی از جمعیت جوان کشور را بانوان تشکیل می دهند و تعداد بالایی از بانوان در رده های مختلف مدیریتی و کارکنان دولت هستند و همچنین بیش از نیمی از بانوان در برخی از دانشگاه های مهم
فارغ التحصیل شدند.
وی تصریح کرد: کاهش استفاده از آذری ها در کابینه که امیدواریم حداقل جبران شود که یکی از مشکل جامعه ترک های آذری در کشور است.
فرهنگی گفت: میانگین سنی کابینه با کابینه قبلی تفاوت اساسی ای نکرده است که امیدواریم با تلاش فراوان جبران و اصلاح شود و شاهد کابینه خسته گذشته نباشیم.
وی تصریح کرد: امیدواریم جریان های سیاسی پشت پرده کابینه و رئیس جمهور، مسئولیت نتایج را بپذیرند.
این نماینده مجلس گفت: در دریاچه ارومیه در گذشته شاهد اتفاقات مهمی نیستیم، مدیر کارگروه مربوطه را نیز به مسئولیت در این دولت گماشتیم که نمی دانیم تصمیم دولت برای آینده دریاچه ارومیه و سایر تالاب های مشابه و دریاچه های مشابه چه خواهد بود؟
فرهنگی تصریح کرد: توجه به اهل سنت در عمل و نه شعار و توجه به جوانان در بخش های مختلف توصیه بعدی است که امیدواریم در ادامه راه با تقویت آن و برطرف کردن ضعف های آن و استفاده از فرصت ها و مقابله با تهدیدات و تبدیل آنها به فرصت که در گذشته عملاً اتفاق افتاد که امیدواریم در آینده بهتر از گذشته صورت گیرد.
مخالف/ کامران: ضرورت ایجاد امنیت شغلی برای کارگران
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: در وضعیت امروز کارگران امنیت شغلی ندارند و ما باید این امنیت را تامین کنیم.
حسن کامران به عنوان مخالف کلیات برنامه کابینه دوازدهم افزود: بنده با تعدادی از وزرای پیشنهادی از جمله کرباسیان، شریعتمداری، حاتمی، ظریف و غیره موافقم و مخالفت من درباره اشتغال و کارگرهاست.
وی گفت: رئیس جمهور امروز به مسئله ای اشاره کرد که در دستور کار وزیر کار و رفاه اجتماعی قرار دارد و آن هم طرح مهارت آموزی و کارورزی است.
کامران افزود: من اینجا راجع به امنیت شغلی صحبت می کنم در دولت دهم طرح استاد شاگردی مطرح شد که عده ای به آن معترض شدند بعضی هم این استاد شاگردی را به اسم دیگری در دیوان عدالت رد کردند و حالا هم به اسم دیگری مطرح می کنند.
وی گفت: ضرر این مسئله به کارگران و امنیت شغلی شان می رسد و این کار درستی نیست ما باید امنیت شغلی درست کنیم.
کامران افزود: رشد جاری تامین اجتماعی 200 درصد بوده است اما این درآمد نصیب کارگران نمی شود.
وی گفت: ما اگر به صندوق ها اعتقاد داریم ذوب آهنی ها هم باید از این صندوق سود ببرند 45 ماه است 13 استان پول درمان خود را نگرفته اند هر بار هم که پولشان عقب می افتد اینها پول داشتند یعنی در صندوق پول ریخته بودند و یک زمانی به بانک سامان داده بودند و وزیر کار باید پاسخگوی مسئله این صندوق ها باشد.
کامران ادامه داد: اینجا سوال پیش می آید که چقدر وام گرفته شده که 6 هزار میلیارد تومان سودش است از آن طرف هم ما می گوییم که نداریم بدهیم.
کامران گفت: یکی از بخش های اشتغال سرمایه گذاری است ما برای کارگرها وامی می دادیم که 80 درصد این وام برای کارگرها بود این را به کارکنان می دهیم در صورتی که این صندوق ها برای کارگران است سود آن 2 هزار و 600 تومان بوده که به 2 هزار تومان کاهش داده ایم.
وی افزود: از آن طرف ما می گوییم باید حقوق شهروندی رعایت شود وزارت کار در جلساتش این نهادها را راه نمی دهد، با آنها مشورت نمی کند و نباید این طور باشد.
مخالف/ کوهکن: برنامه های عنوان شده کالبدشکافی نشده است
نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برنامه های عنوان شده وزیران کالبدشکافی نشده است گفت: در این برنامه ها باید بر سند چشم انداز و قانون اساسی تأکید شود.
محسن کوهکن به عنوان مخالف کلیات برنامه پیشنهادی کابینه دوازدهم افزود: بخشی از مطالبم متوجه هیئت رئیسه مجلس است؛ ماده 206 آیین نامه که قانونگذار آن را صحیح تدوین کرده شامل دو بخش است که در مورد بخش اول آن رأی گیری نمی شود و در مورد بخش دوم آن که صلاحیت تک تک وزیران محترم است رأی گیری می شود.
وی گفت: در آنجا که با صراحت اعلام می شود که مخالفان و موافقان تتمه در مورد اصول کلی وزیران و ترکیب وزیران مسئولیت مشترک دارند شامل یک مسئولیت مستقیم در حوزه کاری خودشان است (شامل مسئولیتی که بعد از حکم وزیران اعلام می شود مسئولیت خود وزیران است) من فکر می کنم هیئت رئیسه باید تدبیر کند که موافقان و مخالفان در این بخش باید فقط در این سه حوزه صحبت کنند و به قوه دیگری ورود پیدا نکنند.
این نماینده مخالف ادامه داد: من از بعضی موافقان عزیز عذرخواهی می کنم زیرا جایگاه مجلس جایگاه رفیعی است ما در ارتباط با موافقت با طرح به صرف اینکه نکاتی را از این طرح بنویسیم و آنجا آن را قرائت کنیم به نوعی تراز مجلس را رعایت نکرده ایم به خصوص موافقان محترمی که ضمن موافقت ایراداتی را هم مطرح می کنند بدین صورت که موافق محترم بگوید با طرح موافقم اما ایراداتی هم به آن وارد است که برای مثال می توان به حضور زن در کابینه اشاره کرد.
وی با بیان اینکه این طرح، برنامه و خط مشی دولت دوازدهم است و من خدای ناکرده رئیس جمهور محترم را نمی خواهم متهم کنم افزود: اما از دوستان انقلابی و ارزشی در مجلس می خواهم کلمات و جملاتی را که در این طرح استفاده شده است با دقت مطالعه کنند، ما در این اسلام رحمانی و عقلانی که ما هم قبول داریم، اما اسلام انقلابی در اینجا دیده نمی شود ما انقلابی هستیم و قطعاً باید در چارچوب عقلانیت هم انقلابی بودن خود را به پیش ببریم.
کوهکن گفت: این نکته را توجه کنید کلماتی که اینجا استفاده شده باید قطعاً آنجایی که بحث حقوق شهروندی است دقت شود تمام اصول حقوق شهروندی در قانون اساسی مورد توجه قرار گیرد. ما گاهی اوقات در صحبت ها اگرچه برای تبلیغات و مناظره ها حرف هایی گفته می شود از حقوق شهروندی، من مخالف این نیستیم اما وقتی به عنوان یک طرح جامع از حقوق شهروندی صحبت می شود باید از اصولی مانند 28 و 29، حق تأمین اجتماعی، حق مسکن، حق انتقاد و نقد بلکه اصل 8 قانون اساسی را رعایت کنیم اصل 8 قانون اساسی نه تنها در مورد انتقاد بلکه امر به معروف را هم وظیفه دانسته و این قانون است تکلیف دولت در ارتباط با این قانون چیست که این قانون آمده و یک وظیفه است و از حقوق کسی که هم امر به معروف و هم نهی از منکر می کند و هم حقوق فردی که مورد انتقاد قرار می گیرد مورد دفاع قرار گیرد.
وی ادامه داد: از این موضوعات چیزی در این طرح نیست ما چیزی نمی بینیم به بعضی از مشکلات اشاره شده اما اینها در برنامه هایی که برآورده شده کالبدشکافی نشده است من به یک برنامه اشاره می کنم قابل توجه وزیر محترم آموزش و پرورش، آموزش و پرورش ما در کشور در زمانی که انقلاب شده حدود هفت میلیون دانش آموز داشتیم سالی یک میلیون دانش آموز اضافه شده، سالی 33 هزار معلم با اجازه استخدام شده اند، 33 هزار کلاس هم ساخته شده یعنی از مرز هفت میلیون به مرز 20 میلیون دانش آموز رسیده است بعد از حدود 10 تا 13 سال این رشد منفی شد، 20 شد، 19، 18 ، 17 و ... و آمده به 10 رسید و حالا شده 11 ما در اینها باید به این مشکلات اساسی برسیم، 9 میلیون نفر دانش آموز کم شده است، 9 میلیونی که 9 سال (9 در 33 هزار نفر مجوز دادیم و نیرو گرفتیم) اما باز هم همچنان می طلبد در این طرح که یکی از برنامه های دولت تأمین اعتبارات برای نیاز آموزش و پرورش است.
ین نماینده مخالف گفت: آموزش و پرورشی که بنابه گفته رئیس جمهور محترم که از سال 1392 تا 1395 از بودجه 15 هزار میلیاردی به 31 هزار و 500 میلیارد تومان افزایش یافته است اما آنچه ما داریم می شنویم نه معلم راضی و نه اولیا راضی هستند پس مشکل کجاست؟! 9 میلیون دانش آموز کم شده اما شما در برنامه ها و طرح ها نگاه کنید هیچ اشاره ای به این نمی شود که از منابعی که در ساخت و ساز در طول این سالیان استفاده شده و در سطح کشور راکد مانده است و در حوزه های انتخابی نمایندگان قرار گرفته است مدرسه ای رها نشده باشد شیشه ها شکسته نباشد، در و پنجره اش سالم باشد پس از این منابع چگونه باید استفاده کرد؟
وی افزود: آیا امکانات دولت این ظرفیت را دارد که همچنان آقایانی که در جایگاه وزارت می نشینند برنامه شان این باشد که به ما بدهیم تا هزینه کنیم آیا ادامه این روند برای مملکت امکان پذیر است؟! در برنامه هایی که آقایان وزرا دادند و در جلساتی که حضور یافتند اشاره کردند اگر دوستان موافقی که اینجا صحبت کردند به چالش های رو به رو اشاره کردند حل این چالش ها مستلزم این است که منابعی که هزینه کردیم و الان راکد است برنامه های خودمان را برای اینکه از این منابع که الآن راکد است استفاده کنیم و در برنامه خود ارائه کنیم در جای جای این طرح و برنامه گفته شده مطابق نظرات اما من فکر می کنم دولت محترم وقتی برنامه و خط مشی می نویسد دقیقاً بر جای جای آن باید تأکید شود و برنامه بر سند چشم انداز و قانون اساسی تأکید داشته باشد.
مخالف / نماینده مهریز: برنامه ارائه شده آرمانی تهیه شده و قابل سنجش نیست
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس گفت: برنامه ارائه شده بیشتر کیفی و آرمانی تهیه شده و قابل سنجش نیست.
محمدرضا صباغیان بافقی در نشست علنی امروز (سه شنبه 24 مرداد) در مخالفت با کلیات کابینه دوازدهم گفت: مخالفت بنده نه از این باب است که برنامه ارائه شده نکات مثبت و سازنده ندارد، همچنین نه از این جهت که کارها و اقدامات ارزنده گذشته مورد توجه نیست بلکه از این رو است که برنامه می‌تواند بهتر و کارآمدتر باشد. تذکرات نیز براساس وظیفه نمایندگی و برادری است و امیدواریم با ارائه پیشنهادات و انتقادات بتوانیم دولت دوازدهم را یاری کرده و در آینده این دولت را موفق و با کارآمدی بیشتری ببینیم.

نماینده مردم مهریز و بافق در مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس جمهور افزود: در ابتدای برنامه اصول و جهت گیری‌های بنیادین دولت دوازدهم، عقلانی و رحمانی بودن، مشی‌اعتدالی، محوریت منافع ملی، واقع‌بینی، مبارزه با فساد و ... را مطرح کردید، همه اصول و موارد ذکر شده بسیار عالی و از اهداف مهم و آرزوی همه ملت‌ها از جمله ایران است، بعد از این اصول نیز برنامه دولت در 8 حوزه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاست خارجی، سیاست داخلی، حوزه امنیت ملی و دفاعی، علم و فناوری و حوزه محیط زیست ارائه شده است، امیدواریم با تحقق این برنامه کشور از گردنه مشکلات و معضلات به ویژه مشکلات اقتصادی که امروز گریبان‌گیر کشور است عبور کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: احساس می‌شود برنامه ارائه شده بیشتر کیفی و آرمانی تهیه شده و قابل سنجش نیست حداقل در بسیاری از موارد کمتر ما را آگاه می‌کند که هم‌اکنون به شکل کمی و نموداری کجا هستیم و قرار است به کجا برسیم به نظر می‌رسد این برنامه بیشتر می‌بایست با برنامه توسعه ششم کشور تطبیق داده می‌شد که به این امر مهم نیز کمتر توجه شده است و احساس می‌شود برنامه‌های مطرح شده وزرا، نسبیت زیادی با برنامه ششم ندارند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه در ابتدای دولت با وضعیت تورمی نامناسب، عدم اشتغال‌زایی و بحران‌های ارزی روبه رو بودیم و کار را بر اقتصاد سخت کرده بود و امر درستی است خاطر نشان کرد: می‌خواهیم در برنامه بدانیم هم‌اکنون این مشکلات در چه وضعی است و در این برنامه مشخص شود در 4 سال آینده به کجا خواهیم رسید.

صباغیان بافقی خطاب به روحانی گفت: همانطور که با سر پنجه تدبیر جنابعالی و همراهی مردم و نظام موفق شدید نفت را از کمتر از 1میلیون بشکه به نزدیک 4میلیون بشکه برسانید و امروز به شکل آمار ارائه می‌دهید می‌خواهیم بدانیم ابتدای دولت در کشور وضعیت اعتیاد چگونه بوده است، هم اکنون چه وضعی دارد و در 4سال آینده این وضعیت به چه مرحله‌ای خواهد رسید؟

وی افزود: می‌خواهیم در این برنامه بدانیم فساد اقتصادی در ابتدای دولت شما چگونه بوده، هم اکنون چقدر بهبود یافته و در 4سال آینده چه وضعی خواهد داشت؟ در این برنامه می‌خواهیم بدانیم وضعیت نظام بانکداری اسلامی در چه وضعیتی است؟ بانکداری که مردم را به سوی نابودی کشانیده و خود نیز در مرز نابودی رسیده است؟ در این برنامه می‌خواهیم مشخص شود آمار و اطلاعات زندانیان، کودکان کار، کارتن خواب‌ها در ابتدای دولت شما چقدر بوده، هم‌اکنون چقدر است و در 4سال آینده میزان آن چقدر خواهد بود؟‌

عضو مجمع نمایندگان استان یزد تاکید کرد: در این برنامه می‌خواهیم بدانیم بدهی دولت به بانک‌ها، وضعیت صندوق‌های بیمه، مؤسسه‌های اعتباری و آمار بیکاری چه وضعیتی دارد و چه وضعیتی در پایان دولت خواهد داشت؟ می‌خواهیم بدانیم آمایش سرزمین در ابتدای دولت در کجا بودیم، هم اکنون در کجای آن هستیم و در 4سال آینده به کجا خواهیم رسید؟

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس تصریح کرد: مردم می‌خواهند نظارت بر قاچاق کالا، نظارت بر اجناس و بهبودی کیفیت کالاهای ساخت داخل را ببینند، و اینکه برای عملیاتی شدن آن چه کرده و چه کاری خواهید کرد؟
موافق/ بائوج لاهوتی: کاهش جمعیت روستایی به مرز هشدار رسیده است
نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی که با عنوان نماینده موافق پشت تریبون رفت با اشاره به ارائه خط مشی دولت گفت: نیاز است شناخت بهتری از وضعیت کلی داشته باشیم و مقایسه ای با دوره های قبل و کنونی و همچنین برنامه هایی که وزرا ارائه کردند انجام دهیم.
مهرداد بائوج لاهوتی با ارائه آماری از حوزه های مختلف افزود: ما در وضعیت آموزش و پرورش در منطقه از رتبه 20 به 16 رسیده ایم و در جهان از 138 به 92 و این نقطه ای است که باید بیشتر به آن دقت کنیم.
وی به آماری در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: در منطقه از رتبه 28 به 11 و در جهان از رتبه 210 به 19 رسیده ایم. همچنین در وضعیت شهری در منطقه از رتبه 21 به 2 و در جهان از 207 به 12 دست یافته ایم.
بائوج لاهوتی با انتقاد از افزایش جمعیت شهری و کاهش جمعیت روستایی افزود: امروز آخرین سرشماری روستایی که انجام شده به مرز خطرناکی رسیده است که نشان می دهد جمعیت روستایی بسیار کاهش پیدا کرده است که در این صورت تولید کشاورزی بسیار کم خواهد شد و این خطری جدی است.
وی گریزی هم به مصرف انرژی در کشور زد و با تأکید بر اینکه رتبه ما در جهان از 213 به 121 رسیده است خاطر نشان کرد: در این زمنیه دولت تلاش های جدی ای انجام داده است اما کافی نیست.
نماینده لنگرود در خصوص مبارزه با فساد که یکی از موضوعات و خط مشی دولت روحانی است افزود: ما در منطقه از رتبه 25 به 15 و در جهان از 176 به 131 رسیده ایم.
وی اشاره ای هم به رتبه مقررات دست و پاگیری که به تولیدکنندگان آسیب می زند کرد و گفت: نگاه ما به واردات باید کاهش پیدا کند و نگاه به صادرات، افزایش، اما متأسفانه واردات ما در چهار ماه نخست امسال 15 درصد افزایش نشان می دهد.
بائوج لاهوتی با بیان اینکه رئیس جمهور در برنامه های خود به صنعت گردشگری هم اشاره کرد افزود: امروز رتبه سوم را در صنعت گردشگری در منطقه داریم و آقای روحانی هم در برنامه های خود اشاره کردند که این ظرفیت را پنج برابر افزایش خواهند داد.
وی سرمایه گذاری خارجی را یکی از مشکلات کنونی دانست و پیش بینی کرد که 60 هزار میلیارد باید سرمایه گذاری صورت بگیرد که 65 درصد آن خارجی است.
موافق/ هزارجریبی: دولت برای حمایت از تولید برنامه منسجم داشته باشد
نماینده موافق کلیات برنامه پیشنهادی کابینه دوازدهم گفت: با وجود زحمات دولت در حوزه اقتصاد اما در بحث صنایع تبدیلی و حمایت از تولید باید برنامه منسجمی ارائه شود.
نبی الله هزارجریبی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی افزود: دولت باید برای مبارزه با مافیای اقتصادی که سازمان یافته و ریشه دار شده اند برنامه جدی داشته باشد.
وی از دولت یازدهم به سبب اجرای طرح تحول سلامت قدردانی کرد و گفت: این طرح باید در دولت دوازدهم هم ادامه یابد.
نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس افزود: در حوزه فرهنگی نیز باید به سازمان های مردم نهاد توجه جدی شود.
وی گفت: در حوزه سیاست داخلی هم نیازمند برقراری عدالت در توجه ویژه به قومیت ها و توازن در عدالت و تقسیم فرصت ها در همه نقاط کشور هستیم چرا که در بعضی استان ها فقر بیداد می کند.
هزارجریبی به اقدامات دولت در حوزه سیاست خارجی اشاره کرد و ضمن تشکر از آقای ظریف افزود: تیم دیپلماسی وزیر امور خارجه در حوزه های اقتصادی و سیاسی خوب عمل کرد.
وی گفت: در حوزه علم و آموزش و فناوری نیز باید توجه داشت که نیروهای متخصص جذب شوند و جذب نیرو بر اساس ضوابط باشد نه روابط.
نماینده مردم گرگان، در حوزه محیط زیست از برداشت های بی رویه از جنگل ها انتقاد کرد و افزود: بخشی از خسارت هایی که در سیل اخیر گرگان وارد شد به سبب اقدامات غیرکارشناسانه بود.
موافق/ نماینده سمنان: تطبیق برنامه های دولت دوازدهم با چشم انداز بیست ساله
نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی گفت: برنامه های دولت دوازدهم مطابق برنامه توسعه ششم و چشم انداز بیست ساله کشور تنظیم شده است.
احمد همتی به عنوان نماینده موافق در بررسی برنامه پیشنهادی کابینه دوازدهم افزود: برنامه های دولت طبق برنامه ششم توسعه، بودجه های سنواتی، چشم انداز بیست ساله و اسناد بالادستی کشور تنظیم شده اما آنچه مهم است اینکه مشی و روش دولت بر اصول ثبات، امنیت، آرامش و عدالت تاکید دارد.
وی گفت: در دو انتخابات متوالی ریاست جمهوری مردم بر این اصول صحه گذاشتند.
همتی ادامه داد: از آنجا که از قول رئیس جمهور نقل شد که ایشان در مورد سه خانم فرمودند در نظر داشتیم که این سه وزیر به کابینه ملحق شوند اما به هر دلیلی و دلایلی نشد که البته ایشان این دلایل را ذکر نکردند بنابر این ما هم باید نقل قولمان درست باشد.
نماینده سمنان تصریح کرد: کاندیدای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که از افراد باسابقه در حوزه دینی و علمی است و نماینده مخالف نیز این مطلب را تاکید کرد.
همتی با اشاره به مراکز مرتبط با فرهنگ کشور افزود: این مراکز شامل شورای عالی انقلاب فرهنگی، صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان فرهنگی حوزه، نهادهای فرهنگی - دینی مثل مساجد، معاونت سازمان های اجتماعی شهرداری ها، رسانه ها و خبرگزاری های عمومی می شود که در مجموع بودجه آنها بیش از 85 درصد بودجه فرهنگی کشور است، آیا تا این لحظه اعلام شده که چه می کنند؟
وی ادامه داد: فرهنگ مقوله ای بسیار پیچیده است و آنچه امروز تحت عنوان فرهنگ اسلامی - ایرانی داریم ماحصل عملکرد قریب به 40 ساله ماست و نباید وزارتخانه، فرد و یا دولت ها را مقصر بدانیم.
همتی با اشاره به مباحث مطرح شده درباره حوزه قرآن و مساجد گفت: آمارهایی که وجود دارد تعداد موسسات قرآنی سال 90 ، هشتاد مورد بوده که این تعداد در سال 95 به 517 مورد رسیده است و در کنار آن کانون های فرهنگی هنری مساجد هم در سال 90 ، سیزده هزار و 234 کانون بوده که این رقم در سال 95 به عدد 23 هزار و 192 کانون رسیده است و ما می بینیم که بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد نسبت به سال 90 بیش از دو برابر شده است.
نماینده مردم سمنان افزود: با توجه به تنوع در سلایق و دیدگاه هایی که در کشور وجود دارند و جوسازی هایی که گاهی ناجوانمردانه صورت می گیرد انتخاب یک کابینه مورد توجه همه دشوار است با این وجود رایزنی هایی که با سه فراکسیون اصلی و اشخاص حقیقی و حقوقی انجام شده آنچه خیرالموجودین محسوب می شود در انتخاب اعضای کابینه اتفاق افتاده است.
وی تصریح کرد: برای برنامه ریزی به ثبات، آرامش، امنیت، عدالت سیاسی- اجتماعی ، اقتصادی، مشارکت سیاسی و عمومی، رضایتمندی اجتماعی، حقوق شهروندی، مشی اعتدالی و خرد جمعی
نیاز داریم که این همه در برنامه های دولت دوازدهم دیده می شود.
این نماینده موافق کابینه دولت دوازدهم گفت: در زمینه فقرزدایی هدفمندی واقعی یارانه ها در دولت گذشته محقق شد و آنچه در مرحله اول هدفمندی اتفاق افتاد آن جریان اصلی و واقعی نبود اما در طی چهار سال اخیر به آنجا رسیدیم که بودجه مستمری کمیته امداد و بهزیستی سه برابر شد، حدود 10 هزار میلیارد تومان برای روستاها با کمک دولت به تصویب رسید و همچنین سه درصد منابع نفتی برای مناطق محروم در نظر گرفته شد.
همتی ادامه داد: کاهش آسیب های اجتماعی، آزادی های مصرح در قانون اساسی، دسترسی آزاد اطلاعات، شفاف سازی، توسعه احزاب و سلامت از برنامه های مهم دولت در چهار سال گذشته است.
نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی به مسئله طرح تحول نظام سلامت در دولت گذشته نیز اینچنین اشاره کرد: این طرح در دولت جدید با برنامه ریزی بهتری دنبال خواهد شد و در حال حاضر نظام ارجاع و پزشکی خانواده در دستور کار قرار دارد ضمن اینکه مقرر شده صندوق بیمه جداگانه در تأمین اجتماعی و هفت درصد حقوق و مزایای افراد برای بیمه در نظر گرفته شود.
همتی گفت: مبارزه با فساد، ایجاد سازمان برنامه و بودجه که قبلاً تعطیل شده بود، دولت الکترونیک، کاهش قاچاق، شفاف سازی و سیستم جدید مالیاتی از برنامه های دیگری است که در دولت گذشته انجام شد و باید ادامه پیدا کند.
موافق/ کواکبیان : دولت دوازدهم برنامه محور است
نماینده تهران گفت : افتخار دولت یازدهم برنامه محوری است و هم اکنون تمام برنامه های دولت بر اساس برنامه تنظیم شده است.
مصطفی کواکبیان به عنوان موافق در بررسی کلیات برنامه پیشنهادی کابینه دوازدهم گفت : در ابتدا تشکر می کنم از دکتر همتی که سخاوتمندانه بخشی از وقت خود را به من بخشیدند.
وی در پاسخ به مخالفت های برخی نمایندگان مجلس تصریح کرد : اینجا نماز جمعه و یا خطبه های قبل از نماز جمعه نیست اینجا مجلس است و باید مباحث حول برنامه های مجلس مطرح شود.
کواکبیان افزود: اینکه برخی افراد می گویند برنامه ها سکولار است یا معنای سکولار را نمی دانند و یا متوجه نیستند که در راس این نظام مقام معظم رهبری هستند که چند روز گذشته حکم رئیس جمهور را تنفیذ فرمودند .
وی با بیان اینکه افتخار برنامه دولت یازدهم برنامه محوری است گفت: هم اکنون دولت خوشبختانه تمام محور خود را بر اساس برنامه تنظیم کرده ، مگر اینکه بگوییم برنامه ای که ما تنظیم کرده ایم سکولاریسم است.
نماینده تهران در باره بحث فرهنگی در دولت افزود : افتخار این دولت این است که کار فرهنگی به معنای صحیح انجام می دهد ، فرهنگ باید با تمام وجود احاد ملت ایران و کلیت نظام هماهنگی داشته باشد.
وی اضافه کرد: دولت در واکسینه کردن اطلاعات و شبکه ملی اطلاعات تلاش زیادی داشته است .
کواکبیان با اشاره به برجام افزود : در برجام عرض من این است که ما در برنامه نوشتیم باید سالانه 75 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در این مملکت صورت گیرد حالا چرا برجام را زیر سوال می بریم؟
وی خاطرنشان کرد : مگر 240 نفر رای برای مقابله با امریکا در این مجلس رای ندادید حالا چرا برخی روزنامه ها تیتر زدند چرخ پنچر در مجلس است یعنی به ما 240 نفر توهین کردند.
نماینده تهران افزود : اگر برجام غلط است در راس نظام مقام ولایت فقیه است و ما تابع ولایت فقیه هستیم .
وی به حضور خانم ها در دولت اشاره کرد و افزود : استفاده از زنان همان طور که معاونان دولت مطرح کردند در دستور کار قرار دارد.
مخالف/ ذوالنور: رئیس جمهور گزارشی از عملکرد چهار ساله ارائه کند
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: این (جلسه کسب رأی اعتماد برای وزیران) در طول چهار سال یک بار برگزار می شود؛ ای کاش رئیس جمهور در جلسه حضور پیدا می کردند و نظر موافقان و مخالفان را می شنیدند.
مجتبی ذوالنور به عنوان نماینده مخالف در بررسی کلیات برنامه پیشنهادی کابینه دوازدهم افزود: از مردم عزیز تشکر می کنم با حماسه بزرگشان زمینه چنین پیروزی را فراهم کردند.
وی گفت: آقای رئیس جمهور شما دولت اولیه نیستید و دولت دومتان در استمرار دولت اول است، ای کاش گزارشی از عملکرد چهار ساله ارائه می کردید که برنامه های دولت جدید در استمرار آن باشد.
نماینده مردم قم افزود: امروز ما خیلی تشابهی بین این دو مقطع چهارساله نمی بینیم و عمل به وعده ها حداقل توقع مردم است که اگر یک نفر از اعضای کابینه را برداریم سن وزرای کابینه حداقل یک سال افزایش پیدا کرده، حال آنکه وعده، وعده جوان سازی بود و توجه به وعده ها مهم است.
ذوالنور گفت: آقای رئیس جمهور امروز ساعت 9:20 گفتند که در تعیین کابینه هیچ فشاری بر من نبوده و حدود 9:40 دقیقه گفتند که سه کاندیدا ( وزرای پیشنهادی زن) معرفی کرده بودم اما براثر فشارها این اتفاق نیفتاد، اگر بناست در 20 دقیقه حرف عوض شود چگونه باید به مطالبات پاسخ داد؟
وی افزود: ما حدود 100 هزار نفر هیئت علمی در کشور در دانشگاه های دولتی و خصوص داریم دانشگاه هایی که محل تولید مدیر برای سایر بخش های کشور است شاید با شان جامعه علمی و نخبگان کشورمان سازگاری نداشته باشد که این تلقی ایجاد شود که آیا ما از بین این 100 هزار نفر یک نفر نداشتیم که امروز شاهد معرفی کابینه ناقص نباشیم؟ حداقل شان دانشگاهیان ما و جامعه علمی باید به این توجه می شد .
نماینده مردم قم ادامه داد: اگر ما برای این جایگاه حساس مسئولی می خواهیم انتخاب کنیم این مسئول را یا باید علمی انتخاب کنیم که کم نداشتیم یا باید اجرایی انتخاب می کردیم که کم نداشتیم شاید ما دنبال سهم خواهی ها و آن یارگیری ها از عرصه علمی کشور هستیم که دنبال گزینه ای هستیم که نه علمی نه اجرایی باشد و یا شاید علمی و اجرایی باشد اما پاسخ سهم خواهی ها و بازی جریان های سیاسی در دانشگاه ها را بدهد.
ذوالنور گفت: در حوزه فرهنگ نیز هرچه برنامه های پیشنهادی رئیس جمهور را بررسی و مرور کردم که رنگ و بویی از دین در جامعه دینی که هم جمهوری جمهوری اسلامی است و هم مردم ما مسلمانند پیدا کنم به این معنی پیدا نکرد م که اگر همین برنامه را بگوییم برنامه یک دولت سکولار و لائیک است چه تفاوتی با جمهوری اسلامی داشت؟ و در این برنامه جای دین و مانور دینی کجاست و دغدغه های رهبری در کجای این برنامه پاسخ داده شده است و جایگاه برنامه های دینی و قرآنی و آموزه های دینی کجاست؟ و در بررسی معضلات اجتماعی به کدام آموزه های دینی اشاره شده است؟ بودجه های قرآنی کجا قرار دارد امروز اینها جای سوال است.
وی افزود: البته اگر ایراد انتقادی مطرح می کنم معنایش این نیست که نمی خواهیم با دولت همکاری کنیم اما دولتی که دو پایه مشروعیت دارد رای مردم و تنفیذ رهبری وظیفه آحاد مجلس است هرچه در توان دارند کمک کنند اما باید بدانید که به کجا حرکت می کنید.
نماینده مردم قم ادامه داد: البته این صحبت ها به معنای مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست بلکه ایشان از بهترین گزینه ها برای این وزارتخانه است و بنده با افتخار رای اعتماد خواهم داد اگر انتقاد می کنیم معنایش مخالفت نیست و درد را مطرح می کنیم که به اینها توجه بشود.
ذوالنور گفت: نگاه به فرهنگ سه نوع نگاه است یکی نگاه قیمومیت، تصدی گری و خشن برخورد کردن و سختگیری که هم از نظر شرعی و نگاه رهبر معظم انقلاب این نگاه مردود است، نگاه دوم ولنگاری فرهنگی است که متاسفانه در مدیریت کشور ما همین را می بینیم .
وی افزود: وقتی رئیس جمهور می فرماید که ما مسئول بهشتی و جهنمی شدن مردم نیستیم این یعنی ولنگاری در عرصه فرهنگ، نگاه سوم نگاه مقام معظم رهبری است که فرهنگ عرصه اش مثل یک باغ است که دولت باغبان آن است و اگر وظیفه باغبانی اش را انجام ندهد علف های هرز عرصه رشد و تعالی را بر گیاهان مفید و گل و گیاه می بندد و دولت در برنامه ششم وظیفه باغبانی اش را در کجا دیده است؟
این نماینده مخالف گفت: فضای مجازی امروز مهم ترین دغدغه مردم مومن و دیندار است و مردمی که از سلامت خانواده و فرزندانشان نگرانی دارند در فضای مجازی است.
وی افزود: آقای رئیس جمهور شما رئیس شورای فضای مجازی کشور هستید در دوره چهارساله گذشته که چهار سال دوم نیز همین مسیر را می خواهد طی کند شما یک پنجم جلسات را تشکیل دادید و به خاطر غیبت شما این جلسات تشکیل نشد .
ذوالنور گفت: این چه عرصه فرهنگی است؟ حق مردم ما اینترنت در وضع فعلی نیست چرا شبکه ملی را سامان نمی دهید آیا بعد از چند سال زمان آن نرسیده است چهارسال کافی نبود که شبکه ملی را سامان بدهیم که سم وارد کشور نشود .
نماینده مردم قم گفت: امروز هیچ جای دنیا وضعیت اینترنت، شرایط کشور ما را ندارند، گران ترین قیمت، ناامن ترین شبکه و بی کیفیت ترین اینترنت را ما به مردم عرضه می کنیم تا کی باید از جیب مردم در این حوزه هزینه کنیم؟
وی افزود: چگونه می خواهید این معضلات را حل کنید، بیمه هنرمندان را کجا حل کردید؟ نمی توانید ژست حمایت از جامعه هنرمند، عرصه رسانه و خبرنگاران را بگیریم ولی مشکل آنها را حل نکنیم برای این مسائل باید تلاش جدی کنید و با راه اندازی شبکه ملی یک میلیون شغل در کشور ایجاد می شود. جای اینترنت کودکان در فضای مجازی ما کجاست؟ در چهار سال گذشته بدترین وضعیت عملکردی را در وزارتخانه ها در حوزه فرهنگ داشتید کدام تزلزل که در حوزه فرهنگ داشتید در جای دیگر داشتید؟
ذوالنور افزود: اگر وزیری قرار بود هشت ماه عمر داشته باشد در عرصه مهم آموزش و پرورش با یک میلیون و صد هزار معلم و 13 میلیون جوان آینده ساز در این کشور متزلزل ترین عرصه را دارند مگر وزیر هشت ماهه می تواند تحول آفرین باشد؟ امروز ما باید به این مسائل توجه کنیم.
وی گفت: در حوزه سیاست خارجه ما سه اصل را حکمت، عزت و مصلحت را داریم اگر آقای رئیس جمهور اینقدر تکیه بر برجام نمی کردم من بنا نداشتم وارد شوم اما آقای رئیس جمهور اگر امریکا نقض برجام کرد که کرد ما چه می کنیم شکایت به کمیته مشترک 1+5 که سه تا راه داریم که یکی اینکه آنها بگویند بگذرید که اگر بگذریم هم چوب را خورده ایم و هم پیاز ، دوم اینکه به امریکا بگویند بگذر که نخواهد گذشت ، راه سوم نیز این است که بر شکایت خود پایبند باشیم به شورای امنیت سازمان ملل می رود. او نیز همین راه را پیشنهاد می کند یا باید بگذریم و تحریم را بپذیریم یا اینکه سر حرفمان بایستیم که قطعنامه صادر می کنند اگر تمکین نکردیم همه قطعنامه های گذشته بر می گردد چه تضمینی گرفته اید که امروز نمی توانید محکم بایستید چرا چون تضمینی وجود ندارد.
این نماینده مردم قم در ادامه افزود: امروز می گویید که اگر مشکلات بانکی برداشته نشده مشکل نرم افزاری است من چند تا سوال دارم آقای رئیس جمهور آیا ما با بانک های کوچک دنیا ارتباط داریم یا خیر؟اگر بگویید نه بانک های بزرگ را می گویید نه کوچک را می گویید نه ، پس ماموریت برجام چگونه انجام شده است اگر بگویید داریم شبکه بانکی غربی یکپارچه است یا متفاوت، جواب ؛یکپارچه است یعنی همان نرم افزاری که در بانک های کوچک است در بانک های بزرگ است چرا می توانیم با بانک های کوچک با همان نرم افزار ارتباط داشته باشیم اما با بانک های بزرگ نمی توانید چون برجام رسالت خود را انجام نداده است.
وی ادامه داد: یک بانک امریکایی- اروپایی اگر بخواهد با ما ارتباط برقرار کند از گردش پول ما اگر در سال یک میلیون دلار گیرش بیاید سایه سنگین تحریم های امریکا اجازه نمی دهد ما از برجام استفاده کنیم اگر بناست صد میلیون دلار جریمه شود هیچ وقت حاضر به برقراری رابطه با ما نیست.
ذوالنور گفت: امروز باید مشکلات برجام در این عرصه ها حل می شد سوال این است که این تضمین هایی که ما باید براساس سه اصل حکمت و عزت و مصلحت کسب می کردیم کجا جا دارد؟ ما بازار منطقه را رها کردیم و سیاست های 24 گانه اقتصاد مقاومتی که یکی اش اتکا به بازارهای منطقه است اینجا جایش خالی است.
وی افزود: کاهش تورم جای تقدیر دارد اما آقای رئیس جمهور تورم و رکود دو کفه یک ترازو هستند وقتی مسکن در کشور تعطیل است کالاهای تولیدی بخش مسکن چه جایی برای عرض اندام و خودنمایی دارند وقتی فرمول عرضه و تقاضا تناسب ندارد و فعال نیست به طور طبیعی دلیلی برای افزایش کالا نیست اگر رکود را شکستیم آنوقت توانستیم تورم را کنترل کنیم آن موقع می توان بارک الله گفت.
موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش / نماینده خرم آباد
نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: بطحائی فردی با اخلاق و اهل تعامل است که توانایی اداره وزارت آموزش و پرورش را دارد.
محمد بیرانوندی در جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: من به عنوان موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش می گویم که مردم از همه کاستی های برخی مدیران دستگاهها در دوره یازدهم اطلاع داشتند اما به سخنان امیدبخش رئیس جمهور، نخبگان، صاحبنظران و احزاب اعتماد کردند، به میدان آمدند، حماسه ای ماندگار خلق کردند و به دکتر روحانی رأی دادند.
وی ادامه داد: همه دست اندرکاران تعلیم و تربیت می دانند اگر قرار باشد در این عرصه اتفاقی بیفتد نیاز به عزم ملی همت و حمایت همگان ازجمله مجلس، رئیس جمهور، سازمان برنامه و بودجه و دیگر دستگاهها دارد.
بیرانوند گفت: امروز صبح آقای روحانی در همین تریبون در پیشگاه مردم و نمایندگان ملت گفت که آموزش و پرورش بزرگ ترین و مهم ترین وزارتخانه است و باید این بزرگترین و مهمترین را به کسی بسپاریم که از او خواسته ایم تحول ایجاد کند.
نماینده مردم خرم آباد گفت: آقای بطحائی توانایی ها و پتانسیل های شخصی زیادی دارد مردی با اخلاق، باادب و اهل تعامل که نیاز حرکت پیشرفته تعلیم و تربیت است.
وی گفت: او کارش را از مدرسه و کلاس درس آغاز کرده، معلم پرورشی و معاون مدرسه بوده است سپس سرپرست وزارتخانه شده و همینطور مدارج را پیش رفته است.
بیرانوند افزود: ما وزیری از جنس خودمان می خواهیم. یک میلیون فرهنگی بارها گفته اند ما پتانسیل اداره خود را داریم و چه کسی بهتر از بطحائی می تواند راه تأمین نیروی انسانی فرهنگیان را هموار کند و با دغدغه های آنها در حوزه معیشت آشنا باشد.
موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش / نماینده قصر شیرین
نماینده موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: آقای بطحایی با توجه به تجربه مدیریتی در حوزه اداری و مالی آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه گزینه مناسبی برای سکانداری این وزارتخانه است.
فرهاد تجری با اشاره به مشکلات وزارت آموزش و پرورش همچون نداشتن افق و نقشه راه، نبود آمار واقعی نیازهای آموزشی،کمبود اعتبارات و ضعف در مدیریت منابع انسانی و خلاء مدیری قاطع برای دانشگاه فرهنگیان افزود: وزیر پیشنهادی با توجه به سوابق گذشته میتواند در این جایگاه موثر واقع شود.
وی اظهار داشت:انضباط بخشی مالی با سامانه حقوق و دستمزد، توجه به مسائل رفاهی فرهنگیان و نظام رتبه بندی آموزش و پرورش از نقاط قوت کارنامه کاری وی بوده که میتواند این اقدامات را ادامه دهد و تکمیل کند.
تجری تصریح کرد: اجرای دقیق نظام بنیادین اموزش و پرورش که دغدغه بزرگان نظام بوده باید در اولویت کاری وزیر جدید باشد.
موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش / نماینده آستارا
نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: آقای بطحائی جزو معدود وزرای پیشنهادی است که برنامه مدونی ارائه کرده است.
ولی الله داداشی در صحن علنی مجلس در دفاع از سید محمد بطحائی افزود: در این وزارتخانه باید فردی که اهلیت، تخصص و تعهد در کارنامه دارد مسئولیت بگیرد که این مهم در آقای بطحائی وجود دارد.
وی با برشمردن مسئولیت های متعدد وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در این وزارتخانه گفت: در آموزش و پرورش باید نگاهمان به برنامه ها باشد و به نظر می رسد با برنامه مدونی که بطحائی ارائه کرده می توان پس از چند مدت از وی بر اساس این برنامه ها پرسش کرد که تا چه حد اجرایی شده است.
داداشی ارتقای جایگاه مدارس، توجه به عدالت آموزشی، توسعه فنآوری و اطلاعات در آموزش و پرورش و مدارس، ارتقای منزلت معلمان و بهبود معیشت آنها را از موارد مهم و مورد نیاز آموزش و پرورش دانست که به گفته وی در برنامه بطحائی دیده شده است.
وی تأکید کرد: امروز آموزش و پرورش بیش از هر زمانی به تحول و بهبود کیفیت نیازمند است و از سویی دیگر تأمین منابع نقش مهمی در پیشبرد اهداف دارد و باور من این است که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش می تواند در این امور محوله موفق باشد.
مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش/ نماینده کرمانشاه
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: موضوعی که امروز بنده در زمانی که خواستم به صحن علنی مجلس شورای اسلامی وارد شوم و اعضای کابینه را زیارت کردم با خیلی از دوستان ارتباط و تعامل برقرار و در خصوص رفع مشکلات ملی و منطقه ای صحبت کردیم.
سید قاسم جاسمی افزود: با آقایان رحمانی فضلی، کرباسیان، علوی و امیر حاتمی صحبت داشتم و در موافقت حضور این وزرای پیشنهادی ثبت نام شد منتها قرعه امروز به نام بطحایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افتاد که بنده چند دقیقه ای را در خدمت حضار خواهم بود به دلیل اینکه یکی از مشکلات در طول چند سال گذشته زمان فانی و دانش آشتیانی اتفاق افتاد ذهن اکثر نمایندگان محترم مجلس و مدیران را آزرده خاطر کرد.
وی گفت: یکی از مهم ترین و وزین ترین و تاثیرگذارترین وزارتخانه های کشور ما وزارت آموزش و پرورش است که از نظر کمی و کیفی در روند تعلیم و تربیت موثر واقع شده است.
جاسمی افزود: من اعتقادم بر این است که خدوم ترین وشریف ترین انسان ها به عنوان معلم در این وزارتخانه حضور دارند تا جایی که بیش از یک میلیون نفر خانم و آقا و مربی در این وزارتخانه مشغول تربیت هستند ضمن اینکه پاک ترین انسان ها یعنی دختران و پسران نجیب ایران اسلامی به عنوان دانش آموز در این وزارتخانه تعلیم و تربیت پیدا خواهند کرد.
وی ادامه داد : ما در آموزش و پرورش انسان های بزرگ و تاثیر گذار هم در داخل و هم در خارج از کشور داریم که روشنی بخش جهان هستند مثل مریم میرزاخانی ریاضیدان ایرانی که چندی پیش فوت کردند که اینها همه دستمایه های نظام جمهوری اسلامی ایران هستند که به دست معلمان عزیز ما تعلیم و تربیت شده اند و در بخش های مختلف ایران و جهان مشغول فعالیت هستند.
نماینده کرمانشاه افزود: چند نکته قابل تامل را خدمت حضار عرض می کنم یکی از آنها شتابزدگی در اجرای سند تحول بنیادین است این سند تحول بنیادین سند مادر برای سیاستگذاری و برنامه در آموزش و پرورش است که به تایید مقام معظم رهبری نیز رسیده است، اجرای این تحول سند بنیادین نیازمند فراهم آوردن زیرساخت هاست که متاسفانه بدون توجه به آنها اجرای آن آغاز شد و آسیب های جدی را به نظام آموزش و پرورش وارد کرد.
مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: یکی دیگر از نکات عدم گفتمان سازی برای سند تحول است که اجرای این سند نیازمند همراهی و همفکری تمام دستگاه هاست که برای تحقق آن باید از ظرفیت حتی رسانه ملی هم در این زمینه حداکثر استفاده را ببریم. متاسفانه این گفتمان سازی انجام نشده است و مردم اطلاع دقیقی از مفاد سند تحول هم در اختیار ندارند.
وی افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که وجود دارد مشکل معیشتی و منزلتی معلمان است که اصلی ترین ارکان آموزش و پرورش هستند که متاسفانه از سختی ها و تبعیض های فراوانی رنج می برند این مشکلات بر روی عملکرد معلمان عزیزمان اثر منفی گذاشته و انگیزه آنها را به حداقل رسانده است که در برنامه بطحایی برنامه مشخصی برای این معضل ارائه نشده است.
جاسمی گفت: کنکور یکی از مشکلات آموزش و پرورش است که عده ای از آموزشگاه های سودجو که البته همه آموزشگاه ها اینگونه نیستند و باید از برخی آموزشگاه ها نیز قدردانی کرد ولی این اقدام توسط برخی از آموزشگاه های سودجو تلاش می کنند که اجازه ندهند آموزش و پرورش به رسالت خود بپردازد برای حل این مشکل راه حل مشخصی ارائه نشده است و وزیر محترم باید در آینده پاسخگو باشد.
وی افزود: امروزه در آموزش و پرورش دنیا از ظرفیت های فناوری های جدید حداکثر استفاده را به عمل می آورند اما متاسفانه تعداد قابل توجهی از مدارس ما فاقد این فناوری ها هستند و به شبکه های ارتباطی متصل نیستند لذا نمی توانند از آخرین یافته های علمی استفاده کنند؛ کتاب های درسی عنصر اصلی تعلیم و تربیت محسوب می شوندکه حجم کتاب های درسی و محتوای آن همچنین تناسب محتوای درسی با شرایط سنی دانش آموزان و نیازهای جامعه مورد اعتراض دانش آموزان و خانواده های عزیز آنهاست و دانش آموزان از حجم زیاد کتاب های درسی گلایه مند هستند برای بازنگری و تجدید محتوای کتاب های درسی مبتنی بر سند بنیادین باید برنامه ریزی لازم وجدی انجام شود و اینکه در راستای توجه و تکریم جامعه به خصوص آموزش و پرورش در نقاط مختلف کشور مبنی بر همگرایی وزیر پیشنهادی در موضوع صندوق بازنشستگی و سایر موضوعات که به آن می پردازم دل خیلی از عزیزان و فرهنگیان را آزرده خاطر کرده است و اینجانب را ترغیب کرد که مخالفت با وزیر پیشنهادی صحبت هایی داشته باشم.
نماینده مردم کرمانشاه گفت: در برنامه های ارائه شده وزیر پیشنهادی توجه به رفاه و معیشت و منزلت معلمان ، مربیان و کارکنان عزیز و عظیم این کارخانه انسان ساز بسیار کم رنگ است چرا که آنچه باعث شده تا شاهد ناکارآمدی این وزارتخانه پر اهمیت باشیم بی توجهی به دغدغه ها و عدم تامین آرامش خاطر این عزیزان که بیانگر مدیریت پایین بوده و کیفیت آموزش و پرورش در گذشته که عامل اصلی آن راس وزارتخانه های وزین و بااهمیت است.
وی افزود: لذا توجه به توانمندی فرد مورد نظر در این جایگاه و آن هم در دوره اقتصاد مقاومتی بسیار ضروری به نظر می رسد که امیدواریم وزیر آینده به درستی از عهده آن برآید چون در گذشته کارها متاسفانه به درستی انجام نشده است و اینکه امروز فرزندان این کشور پس از فارغ التحصیل شدن مدت خلاقیت و کارآفرینی مؤثر در جهت توسعه اشتغال و کسب و کار را نداشته و به رغم صرف هزینه های گزاف و گذراندن بهترین دوران عمر خود یعنی نوجوانی و جوانی بی بهره از اشتغال ناامید از ادامه زندگی باشند.
جاسمی گفت: لذا نیازمند است که سیستم اداری و به خصوص مدیریتی در سطح کلان و در سطح منطقه و استان ها اصلاح شوند و در خود وزارتخانه هم این تحول باید ان شاءالله هر چه سریع تر انجام گیرد.
وی افزود: امروز بزرگ ترین نگرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی و ملت بزرگ ایران شرایط و وضعیت نوجوانان و جوانان عزیز است که به علت بیکاری علاوه بر هدر رفت آنها به عنوان سرمایه های گرانبهای این کشور خود بعضاً در توسعه آسیب های اجتماعی هزینه های گزاف به کشور تحمیل کردند.
جاسمی گفت: اصل دانش و دانش محوری ریشه این نابسامانی نگران کننده چیزی جز سطح پایین کیفیت آموزش و پرورش نبوده است بنابراین هرآنچه به هر نفر به این جایگاه توجه داشته باشیم بازهم کم است.
وی افزود: پیگیری رفع مشکلات و تعیین تکلیف مربیان حق التدریس و مربیان نهضت سوادآموزی که در عسر و حرج هستند اینها را باید وزیر آینده توجه داشته باشد.
جاسمی گفت: من در کمیسیونی که هم آقای فانی حضور داشتند و هم آقای دانش آشتیانی حضور داشتند به رغم شعارهایی که مبنی بر سیاسی عمل نکردن و برخورد نکردن است و کار سیاسی را دنبال نخواهیم کرد، یک نمونه را عرض می کنم که فردی که در آموزش و پرورش تربیت شده بود و مدارج عالی را داشت و توانسته بود به عنوان یک فرماندار کلان شهر در یک استان مشغول به کار شود، متأسفانه با تغییرات و تحولاتی که در دولت صورت گرفت وی را وقتی منتقل به آموزش و پرورش کردند نه تنها به عنوان یک معلم ساده از وی استفاده نکردند بلکه در شهرک های اقماری آن استان به عنوان انباردار از او استفاده کردند.
وی افزود: لذا در استانی که ما در آن حضور داریم فضای سیاسی حاکم بر آنجا همه را خفه کرده است آنهایی که قابل و شایسته بودند و می توانستند این سنگر تعلیم و تربیت را به درستی حفظ و آنها را ارتقا دهند آنها را خانه نشین کردند اما ما توقع داریم آقای بطحایی در این خصوص تجدید نظر و فضایی را ایجاد کند که از آن ظرفیت و قابلیت و پتانسیل مناسبی که در آموزش و پرورش است ان شاءالله استفاده شود و اجازه ندهیم که خدایی نکرده افرادی سودجو در آموزش و پرورش رخنه کنند و شرایطی چندگانه در آموزش و پرورش کشور را برای ما رقم زنند.
مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش / نماینده سقز و بانه
نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی گفت: مخالف شخص آقای بطحایی نیستم و برای وی ارزش و احترام هم قائلم اما به عنوان یک فرهنگی که هنوز هم خانه اولم را مدرسه و آموزش می دانم، وضع آموزش و پرورش آزارم می دهد و نگرانم وزیر پیشنهادی نتواند این کشتی شکسته را به سلامت برساند.
محسن بیگلری در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: زمانی که حقوق فرهنگیان را با دیگر اقشار مقایسه می کنم خود را شرمنده یک میلیون فرهنگی می دانم زیرا آینده ایران به آینده فرزندان ما گره خورده که توسط معلمان رقم می خورد.
وی اضافه کرد: مشکلات موجود در آموزش و پرورش به این معنی است که بسیاری از وزرای قبلی آموزش و پرورش موفق نبودند این مشکلات را حل کنند ضمن اینکه وزارتخانه های آموزش و پرورش و علوم به عنوان دو وزارتخانه مهم و بنیادین ابرمرد و ژنرال می خواهد.
آقای بطحایی! آیا جنابعالی ابرمرد و ژنرال هستید؟ آیا برنامه های شما پاسخگوی نیازهای آموزش و پرورش که امروز در شرایط بحرانی بسر می برد خواهد بود؟
بیگلری گفت: آموزش و پرورش وزیری می خواهد که به سهم خواهی ها، باند بازی ها و افراد منفعت طلبی که فساد چند هزار میلیارد تومانی را در صندوق ذخیره فرهنگیان به بار آوردند کلمه نه بگوید، جناب بطحایی آیا آماده اید این را بگویید؟ جناب بطحایی انتظار دارم در بحث صندوق ذخیره فرهنگیان شفاف سازی کنید زیرا این موضوع مهم نمایندگان و فرهنگیان را بسیار آزرده خاطر کرده است که به نظرم توضیحات شفاف جنابعالی هم در ذهنیت فرهنگیان و هم در ذهنیت نمایندگان بسیار موثر خواهد بود.
وی اضافه کرد: جناب بطحایی! جنابعالی که معاون پشتیبانی آموزش و پرورش بوده اید آیا هرگز خودت را به جای معلمانی گذاشتید که با حقوق یک میلیون تا یک و نیم میلیون تومان چگونه زندگی می کنند؟
این نماینده مجلس خطاب به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: آیا برنامه ای برای حل پرداخت به موقع پاداش پایان خدمت بازنشستگان، بیمه طلایی، صندوق ذخیره فرهنگیان، افزایش حقوق و تهیه مسکن، ارتقاء معیشت فرهنگیان، تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی، پیمانی، حق التدریسی، پیش دبستانی، نهضتی، آموزش دهنده و مدارس تخریبی دارید؟
بیگلری افزود: جناب آقای بطحایی! وضعیت مدارس روستاها و مناطق محروم بسیار نگران کننده است و حدود 30 درصد از کلاس های درس و مناطق محروم هر لحظه منتظر حادثه شین آباد دیگر است، آیا به آن اندیشیده اید و به پیشنهاد وزیر شدن بله گفته اید؟
وی خطاب به آقایان جهانگیری و نوبخت و وزرای پیشنهادی گفت: انتظار نداشته باشید یک نفر به عنوان وزیر آموزش و پرورش مشکلات آن دستگاه را عریض و طویل را حل نماید.
این نماینده مجلس افزود: همچنان که طرح تحول سلامت با دستان توانمند دکتر قاضی زاده هاشمی اجرا شد در آموزش و پرورش هم می طلبد تحولی اجرا شود تا حقوق و معیشت فرهنگیان ارتقاء یابد، برای مسکن آنها فکری شود، مدارس تخریبی نوسازی شود، تجهیزات به روز شود، سرانه دانش آموزان و سرانه ورزشی و فرهنگی افزایش یابد، معلمان ما احساس غرور کنند نه اینکه بیش از 90 درصد آنها امروز نیاز مالی داشته باشند.
بیگلری گفت: انتظار داریم در سفر دولت به مناطق محروم، سرزده از یکی دو مدرسه بازدید کنید تا بدانید بچه های شما در مدارس روستایی چه می کشند و در چه مدارس تخریبی درس می خوانند؟
وی افزود: برای اجرای سند تحول آموزش و پرورش که به تأیید مقام معظم رهبری نیز رسیده است چه برنامه ای دارید؟ می دانید که کتاب های درسی امروز با نیازهای جامعه و نیازهای ادامه تحصیل آنها در دانشگاه ها همخوانی چندانی ندارد برای اصلاح آنها چه برنامه ای دارید؟
بیگلری با بیان اینکه خروجی آموزش و پرورش باید مهارت محور باشد، گفت: به عنوان کسی که معلم و رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای بوده ام می گویم خروجی مدارس و دانشگاه ها مهارت محور نیست، برای حل آن چه برنامه ای دارید؟
وی ادامه داد: برای منابع درآمدی پایدار آموزش و پرورش که مجلس آن را تصویب کرده است چه برنامه اجرایی دارید؟ آیا خبر دارید مدیران مدارس برای پرداخت قبض آب و برق مشکل دارند و گاهی از جیب خود این هزینه ها را پرداخت می کنند؟
بیگلری گفت: آیا در انتصاب مدیران ساختار مشخصی برای شایسته سالاری دارید؟ آقای بطحایی! در دستگاه آموزش و پرورش که خود در آن مسئولیت داشته اید از قومیت ها و مذاهب هیچ استفاده ای نشده است، از جمعیت اهل سنت کشور حتی یک نفر به عنوان مدیر کل در وزارت آموزش و پرورش ندارید، حتی یک نفر کرد شیعه یا سنی به عنوان مدیر کل در آموزش و پرورش ندارید، در این باره چه قولی می دهید؟
وی افزود: جناب بطحایی! مطمئنم خبر دارید دانشگاه فرهنگیان در آستانه تعطیلی است و مطمئنم خبر دارید 20 رشته هر مرکز این دانشگاه به دو تا سه رشته کاهش یافته است و بیشتر نمایندگان مجلس از عملکرد آن دانشگاه ناراضی اند، برای ارتقاء آن چه فکری کرده اید؟ بعد از چهار سال دانشگاه فرهنگیان با سرپرست اداره می شود و اگر این فرد لیاقت نداشت چرا در این چهار سال عزل نشده است؟ و اگر لیاقت دارد بعد از چهار سال حکم سرپرستی هیچ معنی ندارد و قابل توجیه نیست.
بیگلری گفت: برای ارتقاء سطح علمی و جلوگیری از افت تحصیلی دانش آموزان و درخشش دانش آموزان در المپیادها و مسابقات بین المللی چه برنامه ای دارید؟
وی با بیان اینکه مشکل اصلی امروز آموزش و پرورش مشکل مالی است، افزود: مطمئنم در این مدت که در سازمان مدیریت و برنامه ریزی بودید با ساز و کار آن بهتر آشنا شده اید از این رو چه برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای حل آن همه مشکلات دارید؟
بیگلری گفت: در این شرایط وزیر آموزش و پرورش شدن دل شیر می خواهد البته این را هم عرض کنم که آموزش و پرورش در دوره سرپرستی جنابعالی و وزارت آقای فانی بسیار بهتر از یک سال گذشته بود.
موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش/ نماینده رشت
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با تشکر از رئیس جمهور که در این مقطع حساس چنین وزیر متدین، انقلابی و اعتدال گرا را معرفی کرده است گفت: رئیس جمهور و معاون اول درباره حساسیت های وزارتخانه آموزش و پرورش مطالبی را مطرح کردند که باید گفت آموزش و پرورش حساس ترین وزارتخانه کشور است و شتابزدگی و کوچک ترین اشتباه جبران ناپذیر است.
جبار کوچک نژاد در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس، با اشاره به وجود 13 میلیون دانش آموز خاطرنشان کرد: این دانش آموزان همچون رود روانی در این وزارتخانه حرکت می کنند و باید مراقب بود که چگونه از گردنه ها خارج می شوند به همین دلیل از انتخاب این وزیر تشکر می کنم.
وی با تأکید بر اینکه وزیر معرفی شده تنها شخصی است که بعد از انقلاب همه عمر خود را در این وزارتخانه صرف کرده است گفت: ما با حضور ایشان کمترین اشتباه و یا به طور کلی شاهد اشتباهی در این وزارتخانه نخواهیم بود چرا که وزیر پخته ای معرفی شده است که از دوره معلمی و همچنین کارشناسی شورای عالی آموزش و پرورش در این وزارتخانه حضور داشته است.
کوچک نژاد با اشاره به برنامه های پیشنهادی وزیر آموزش و پرورش افزود: سیاست های کلی برنامه های ششم و پنجم بودجه و قوانین داخلی همه موضوعاتی است که این وزیر بر آنها احاطه دارد و برنامه جامع و خوبی را به مجلس ارائه کرده است.
نماینده رشت با اشاره به مشکلات اساسی امروز آموزش و پرورش گفت: مشکلات بازنشستگان فرهنگی، رفاه فرهنگیان و تلاش معلمان ابتدایی با دستمزد اندک چیزی نیست که کسی از آنها خبر نداشته باشد و بیش از همه وزیر پیشنهادی خبر دارد و خودش نگران است و تلاش می کند که حل کند.
کوچک نژاد به اقتصاد آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: متحول کردن اقتصاد آموزش و پرورش یکی از دغدغه های این عزیزان است که ان شاءالله برنامه خوبی برای آن ارائه کرده اند.
وی درخصوص تحقیق و تفحص از صندوق فرهنگیان هم اشاره کرد به اینکه کل گزارش آماده است و در این گزارش هیچ گونه اثری از تخلف وزیر معرفی شده و خانواده وی وجود ندارد.
کوچک نژاد گفت: وزیر معرفی شده در بخش برنامه آموزشی برنامه های خوبی را مطرح و همچنین در کتب درسی و فنی و حرفه ای روش جدیدی را طراحی کرده است.
موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات/ نماینده آستارا
نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: آقای جهرمی جوانی کاربلد و باهوش است که دوره های مدیریتی را به خوبی طی کرده است.
سیدحسین افضلی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از انتقادات به آقای روحانی استفاده نکردن از ظرفیت جوانان در کابینه است اما اکنون برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فرد جوانی معرفی شده است که دنیای اطلاعات و ارتباطات را به خوبی می شناسد و بر آن اشراف دارد.
وی تاکید کرد: هر جا به جوانان اعتماد کردیم موفق شدیم و نمونه بارز آن دوران دفاع مقدس از فناوری های علمی و پیشرفته گرفته تا حضور در میدان های حساس که جدیدترین نمونه آن شهید حججی جوان دهه هفتادی بود که دنیا را تحت تأثیر قرار داد.
نماینده اقلید گفت: یکی از ویژگی های آقای جهرمی توجه به فضای سایبر به منظور بهره برداری از آن برای اقتصاد و تولید و همچنین فناوری های ارتباطاتی براساس روش های بومی است بنابراین جهرمی شناخت درستی از فضای سایبر به منظور توسعه اقتصادی دارد.
افضلی با اشاره به انتقاد برخی نمایندگان از مدرک کم وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: جهرمی در دوره کارشناسی فردی فعال و کوشا بود که رفته رفته در جایی مدیر کل شد و در بیشتر شوراهای مشورتی شرکت داشت و حتی ریاست هیئت مدیره شرکت زیرساخت را بر عهده گرفت بنابراین بر حوزه ارتباطات اشراف جدی دارد لذا هنر مدیریت صرفاً در گرو مدرک بالای دانشگاهی نیست.
وی در پایان گفت: آقای جهرمی از خانواده های معظم شهدا و فداکار است و به ارزش های انقلاب اسلامی توجه بیشتری دارد.
مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات/ نماینده قزوین
نماینده مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: شبکه زیرساخت در مقایسه با روز نخست به کمتر از یک سوم کاهش قابلیت داشته است.
سیده حمیده زرآبادی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی افزود: از دولت به سبب انتخاب وزیر جوان متشکریم اما اگر جوانگرایی با تعهد، تخصص و مهارت همراه نباشد فرصت سوزی است نه فرصت سازی.
وی با قرائت فرازهایی از سوگندنامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: در میزان انطباق برنامه وزیر پیشنهادی با وظایف قانونی وزارتخانه و اسناد بالادستی بر اساس گزارشی که ارائه شد مهندس جهرمی برای 41 درصد وظایف وزارتخانه برنامه ای معرفی نکرده و این نشان از اشراف نداشتن وی بر وزارت ارتباطات است.
زرآبادی افزود‌: کاهش نقاط ترافیکی شبکه زیرساخت در زمان آقای جهرمی رخ داده است و 30 درصد ترافیک به بخش زیرساخت و 70 درصد به بخش خصوصی اختصاص دارد .
وی گفت‌: آقای جهرمی تبحر خاصی در استفاده از اصطلاحات فنی دارد و باید صداقت لازم را در پاسخگویی داشته باشد و کارشناسان درباره اظهار نظرهای شما تحلیل خواهند کرد .
نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس افزود: شبکه زیرساخت هم اکنون در بحث خدمات دهی و پالایش اطلاعات کاهش قابلیت داشته است و در جلساتی که با آقای جهرمی داشتیم شاهد طفره رفتن ایشان در بحث پالایش اطلاعات بودیم.
وی گفت: بحث واگذاری پروتکل های امنیتی کند شده است و از دست رفتن سرویس را خواهیم داشت.
زرآبادی افزود: مجلس مخالف خصوصی سازی نیست ولی دولت باید سیاستگذار و ناظر حیاتی باشد و باید مراقب باشیم در قالب خصوصی سازی لطمه به کشور وارد نشود.
نماینده مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در دوران آقای جهرمی مجلس پیشنهاد معاونت زیرساخت وزارت ارتباطات را در برنامه ششم توسعه در اعطای مجوز شرکت ترانزیت پذیرفت و شرکت مذکور به بهانه جذب سرمایه گذاری مجوز گرفت و براساس اساسنامه پیشنهادی بنا دارد از ظرفیت زیرساخت های موجود استفاده کند و با این روندی که طی شده است این شرکت نهایت مأموریت واسطه گری خواهد داشت.
وی افزود: آقای جهرمی باید توضیح دهد برای ترانزیت چه میزان تقاضا وجود دارد؟
مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات / نماینده ارومیه
نماینده مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات و فنآوری اطلاعات گفت: آقای جهرمی به شما پدر تلگرام می گویند بنابراین از شما می پرسم که سرورهای تلگرامی به ایران انتقال یافته یا نه؟ آقای جهرمی و آقای جهانگیری این سرورها کجا هستند که ما آنها را ببینیم؟
نادر قاضی پور در مخالفت با وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات با تأکید بر لزوم استفاده از جوانان تحصیلکرده و شایسته در سمت های مختلف و بویژه در وزارتخانه ها تصریح کرد: ایران اسلامی هزاران متخصص فوق دکترا و دکتر و فوق لیسانس در رشته مخابرات دارد و صدها استاد در رشته ارتباطات و اطلاعات هم اکنون در دانشگاه های معتبر کشور داریم که سن برخی از آنان نیز از آقای جهرمی کمتر است و این در حالیست که وزیر پیشنهادی لیسانس قدرت دارد.
وی ادامه داد: آیا انتخاب فردی با لیسانس غیرمرتبط برای یک وزارتخانه تخصصی شایسته سالاری است؟! و این در حالیست که رشته برق و مخابرات با شدت در دنیای علم در حال تغییر در محتوا و تکنولوژی است، فردی تنها با لیسانس قدرت توان مقابله با این پیشرفت دانش را دارد و آیا نباید وزیر در حوزه پژوهش صاحب نظر باشد؟
قاضی پور یادآور شد: اکثر کارگران سخت افزاری شرکت مخابرات و زیرساخت که زمین می کَنَند و بالای دکل می روند فوق لیسانس مخابرات دارند و هزاران کارمند دارای مدرک دکترا و فوق لیسانس در شرکت مخابرات حضور دارند لذا فردی با مدرک لیسانس قدرت در کسوت وزارت در این وزارتخانه چه می کند؟!
وی با اشاره به گزارش معاونت نظارت مجلس در خصوص تطابق برنامه وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با سیاست های کلی نظام، قانون برنامه ششم توسعه گفت: معلوم نیست ایشان در چه مبحثی این مطالب را ارائه کردند لذا آنچه در باب جزئیات برنامه ایشان باید گفت اینکه اولویت اول اقتصادی وی جذب دانش و نوآوری از کشورهای کار و فنآوری و توسعه بازارهای صادراتی است که البته با توجه به تجارب ایشان در عرصه داخلی و عدم اشراف علمی وی انتظارات در این حوزه دور از دسترس است.
قاضی پور خاطر نشان کرد: همچنین در بخش هایی نظیر ایجاد شرکت انتقال و ترانزیت که در برنامه های وی آمده است دور از انتظار می باشد چرا که در حوزه زیرساخت که وی مدیرعامل این حوزه بودند پیشرفت چشمگیری نداشته است که از جمله آنها طرح تدبیر مربوط به انتقال و طرحی دیگر مربوط به دیتا برخلاف وعده ها انجام نشده است که بخشی از این طرح ها نیز پیش از زمان تصدی گری وی انجام شده است.
نماینده مردم ارومیه در مجلس همچنین در خصوص عملکرد محمدجواد آذری جهرمی نیز گفت: چرا در بحث خرید و فروش ترانس انتقال مناقصه فروش انجام نمی شود و با ترک تشریفات این فرصت به افراد خاص واگذار گردیده است؟
وی ادامه داد: پیش از این از دو درگاه، ورودی داشتیم و این در حالیست که هم اکنون 15 درگاه داریم که باید واگذار شود لذا اگر مناقصه برگزار شود قیمت اینترنت به یک صدم کاهش می یابد.
قاضی پور گفت: شما در حوزه مبارزه با قاچاق ترافیک اینترنتی چه کار کرده اید؟ چون عضو هیئت مدیره بودید. تخفیفات جرایم قاچاق ترافیک آقازاده ها را از 740 میلیون تومان به 300 میلیون تومان کاهش داده اید چرا؟
وی افزود: آیا حق دارید از بیت المال 400 میلیون تومان به آقازاده ها ببخشید؟ چرا تأسیسات قاچاق آنها را طبق قانون ضبط نکردید؟
نماینده مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات و فنآوری اطلاعات تصریح کرد: شما برخلاف شرع به حریم خصوصی افراد وارد شده اید، آقای جهرمی به شما پدر تلگرام می گویند لذا از شما می پرسم که سرورهای تلگرام به ایران انتقال یافته یا نه؟ آقای جهرمی و آقای جهانگیری این سرورهای کجا هستند که ما آنها را ببینیم؟
وی خاطر نشان کرد: علایم نشان می دهند که فیلترینگ هوشمند شما بی اثر شده است چرا که شما اعتقادی به فیلترینگ نداشتید، حدود 41 میلیارد عکس مبتذل در اینستاگرام بارگذاری شده است لذا سؤال من این است که آیا اینستاگرام قتلگاه جوانان شده است یا نه؟
نماینده مردم ارومیه با بیان اینکه فیلترینگ هوشمند شما شکست خورده است، گفت: آقای جهرمی شما مشکل تلگرام را حل کرده اید اما مشکل ملت را حل نکرده اید، آیا مقام معظم رهبری نفرمودند که فضای مجازی حقیقتاً به قتلگاه جوانان کشور تبدیل شده است؟ شما در زمینه این معضل چه کاری انجام داده اید؟
وی افزود: آقای جهرمی شما با سمت وزارت می خواهید سیاست های شخصی آقایان روحانی و واعظی را اجرا کنید یا سیاست های بالادستی را؟
قاضی پور گفت: مدیر تلگرام یک فرد روسی تبار صهیونیست است که از روسیه متواری است که به دلیل طرح براندازی آمریکا در روسیه از این کشور فرار کرده است که دفتر وی نیز در آلمان است اما بعد از رایزنی تیم شما با این سرویس هر روز ادبیات مدیر تلگرام علیه نظام جمهوری اسلامی ایران بی ادبانه تر و تندتر می شود که احتمالاً خط دهی آن از داخل بوده است.
وی افزود: شما گفته اید که تلگرام تحت کنترل است ولی وقتی مجلس پیگیر شد شما گفتید که تلگرام به حرف ما گوش نمی دهد.
قاضی پور ادامه داد: مقام معظم رهبری در بیست و دوم شهریور 94 طی حکم حکومتی به رئیس جمهور اعلام کرد که مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی به عهده سازمان صدا و سیما می باشد ولی شما نه تنها به این حکم اعتنا نکردید بلکه متأسفانه برخلاف حکم حکومتی مجوز صادر کردید و این خلاف حکم حکومتی است. شما باید به عنوان مجرم دادگاهی می شدید نه اینکه تشویق می شدید و به عنوان وزیر به مجلس معرفی می شدید.
وی خطاب به نمایندگان مردم گفت: آقای جهرمی هیچ اعتقادی به تولید ملی ندارد و با وجود دانشمندان عزیز و تولیدکنندگان لوازم مخابراتی آیا سزاوار است آقایان همه چیز را وارد کنند؟! تولید ملی، اشتغال جوانان و همچنین اقتصاد مقاومتی را تلف کنند، خرید کالای ملی دعای خیر خانواده های کارگران و مهندسان ایرانی را در پی دارد.
قاضی پور افزود: لذا به خاطر اینکه آقای جهرمی هیچ اعتقادی به ولایت فقیه و اسناد بالادستی ندارد با وزارت ایشان اعلام مخالف می کنیم.
موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات/ نماینده سبزوار
موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: امروز زیرساخت و توسعه پیشران هر جامعه بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور است.
رمضانعلی سبحانی فر افزود: امروز همه فعالیت های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و کسب و کار در بستر فضای مجازی قرار گرفته است.
وی گفت: این بخش هم خودش جوان است و هم در تمام دنیا جوانان پیشرو و عامل توسعه این بخش هستند و سن مدیران و کارکنان و کاربران بزرگ ترین شرکت های دنیا همچون شرکت های گوگل، اپل، فیس بوک بین 25 تا 35 سال است.
موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: به عنوان یک کارشناس که 22 سال سابقه تجربی در وزارت ارتباطات و 6 سال به عنوان رئیس کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات کمیسیون صنایع و معادن وظیفه خودم می دانم که تحولات صورت گرفته در دوران مدیریت مهندس جهرمی را که موجب جهش بی سابقه در این بخش داشته ایم، اعلام کنم.
سبحانی فر گفت: دو همکار عزیز و بزرگوار بنده مطالبی را بیان کردند که قضاوت این مطالب را به شما و مردم فهیم واگذار می کنم.
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی افزود: حدود یک دهه است که مسئولان و برنامه ها تاکید بر راه اندازی شبکه ملی اطلاعات دارند و این خواسته در حد یک پاورپوینت باقی ماند ولی امروز شاهد فراهم شدن زیر ساخت این خواسته بحق شده اید.
موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: توسعه سوئیچ های انتقال و فیبر نوری امروز جهش فراوانی داشته است که از جمله 51 هزار کیلومتر فیبر نوری به 62 هزار کیلومتر افزایش یافته است و در بخش اینترنت در چند سال گذشته قطعی اینترنت به کرات در مصاحبه ها می شنیدیم که مسئولان می گفتند فیبر نوری مسیر دریا را کوسه ماهی خوردند و یا کشتی ها قطع کردند.
سبحانی فر افزود: علت قطع شدن و کم کیفیت بودن پایه اینترنت کشتی و کوسه ماهی بوده است.
وی گفت: ولی امروز سرعت اینترنت را می بینیم و در چند سال اخیر پهنای باند از 70 گیگا بیت به هزار گیگا بیت رسیده است و سرانه پهنای باند به 35 برابر رسیده است همکاران محترم شما عضو کمیته ارتباطات هستید چرا یک مرتبه این مواردی را که قید کرده اید در کمیته ارتباطات لحاظ نکردید و به آن نپرداختید که اصلاح بشود جز اینکه ما شرایط را در چند سال اخیر مطلوب دیدیم.
موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: قیمت اینترنت 45 درصد کاهش پیدا کرده است که تولیدکنندگان محتوای ایرانی - اسلامی پهنای باند رایگان ارائه می شود.
سبحانی فر گفت: فراهم کردن زیر ساخت و پهنای باند بر روی گوشی های همراه در چند سال اخیر به 3 جی و 4 جی تبدیل شده است.
وی افزود: تمام سرورهای ایران که در خارج از کشور بود به داخل انتقال پیدا کرد و امروز هیچ سروری در خارج از کشور نداریم.
موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با بستن فضای مجازی توسعه امکان ندارد.
سبحانی فر افزود: عملکرد مهندس جهرمی در چند سال اخیر باعث رفع اشکالات اجرایی و نظام مند گردید که موجب شد فساد به صورت نظام مند جمع شود و مبارزه کرد با باندهای بین المللی قاچاق ترافیک بین الملل و حذف سلیقه های غیرکارشناسی در فرایندهای اجرایی پروژه ها و بهبود فرایندهای مالی و قراردادی که باعث شد قرارداد 250 میلیون دلاری، خرید تجهیزات شبکه ملی اطلاعات زیرساخت به 120 میلیون دلار کاهش پیدا کند و به نفع این مردم انجام بگیرد.
وی گفت: به همین دلیل است که امروز عده ای در بیرون از قطع منافعشان ترس دارند و در فضای مجازی دست به تخریب می زنند.
موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: امروز ریاست محترم جمهور در پاسخ به مطالبات جوانان و ارتش و اهمیت این قشر که همه ما شعار آن را می دهیم اما ایشان در عمل جوانی متخصص، پرانرژی و توانمند و شجاع برای سکانداری وزارتخانه ای که فعالیت آن هم به نوعی جوان است معرفی کرده است و ایشان برنامه ای را ارائه کرده است که مبتنی بر اقتصاد مقاومتی و ایجاد فضای کسب و کار و اعتماد و بهره گیری از تمام مدیران قبلی و فعلی و دسترسی تمام قشرهای جامعه به این امکان فناوری نو به ویژه در مناطق محروم و روستایی و کمتر توسعه یافته در برنامه ایشان دیده می شود.
سبحانی فر گفت: اکنون شرایط چند ترابیت ترانزیت فراهم شده است و همچنین توجه به صنعت داخلی کشور داشته است که پروژه ای به نام توانا تعریف شده و با مشارکت دانشجویان و نخبگان به ویژه دانشگاه شهید 1350 میلیارد ریال قرارداد آن منعقد شده و در حال ساخت تولیدات داخلی است.
وی افزود: در نهایت انتظار می رود به این برادر جوان، متخصص، توانمند و خانواده شهید و دو برادر شهیدی که دادند ان شاءالله رأی قاطع بدهیم تا این صنعت بی جان تولید تجهیزات مخابراتی جان دیگر بگیرد.
موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات/ نماینده جهرم
نماینده موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: آقای مهندس آذری جهرمی فهم بالایی درباره ظرفیت کسب و کار در حوزه ارتباطات دارد.
محمدرضا رضایی کوچی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی افزود: من شناخت عمیقی از آقای آذری جهرمی و خانواده شان در جهرم دارم و وی خانواده متدین و مذهبی دارد و داماد یک بازنشسته شرکت نفت است اما در برخی جاها گفته اند که وی داماد فردی خاص است.
وی گفت: مهندس جهرمی از نظر علمی جزو نخبگان کشوری است و تسلط فراوان بر حوزه فناوری اطلاعات دارد و کسب عنوان مقاله برتر در کنفرانس بین المللی برق ایران از افتخارات این جوان است.
نماینده مردم جهرم افزود: جوانان در همه جای دنیا در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشتاز هستند و متوسط سن کارکنان و مدیران شرکت هایی از قبیل گوگل، اپل و فیس بوک شاهدی بر این مدعاست.
وی گفت: مهندس جهرمی جسارت قابل ستایشی در پیشبرد امور دارد و توجه ویژه ای به مباحث فرهنگی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات دارد و از افتخارات وی این است که در حوزه هایی که کار کرده سالم و پاکدست بوده است و هم اکنون در منطقه متوسطی از تهران زندگی می کند.
رضایی کوچی افزود: دغدغه های وی در افزایش شفافیت عملکردها و دسترسی آزاد مردم به اطلاعات در مشی وی مشهود است و تحول در ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات پس از حضور وی در شرکت زیرساخت کاملاً به چشم می خورد.
نماینده مردم جهرم گفت: مهندس جهرمی به ایجاد شور و نشاط در حوزه کسب و کار فناوری اطلاعات و تقویت شرکت های دانش بنیان اعتقاد دارد و پس از حضور وی در شرکت ارتباطات زیرساخت، اجرای پروژه ملی سرعت زیادی به خود گرفته و عملکرد وی در بحث مبارزه با قاچاق ترافیک بین الملل قابل توجه است.
وی افزود: مهندس جهرمی اقدامی جسورانه در کاهش نرخ خدمات ارتباطی داشته است و با وجود شرایط اقتصادی یک سال گذشته وی موفق شد حدود 15 درصد هزینه های غیرضروری شرکت زیرساخت را کاهش دهد و موجب افزایش 20 درصدی درآمد این شرکت شود.
نماینده مردم جهرم گفت: مهندس جهرمی در جلسات بررسی برنامه ششم توسعه به عنوان نماینده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حضور مستمر داشت و تسلط کاملی بر برنامه ششم دارد.
وی افزود: افزایش 50 درصدی حقوق کارگران شرکت های وابسته به وزارت ارتباطات و تلاش برای افزایش امنیت شغلی در مدت مدیریت وی در شرکت ارتباطات زیرساخت نشانه توجه ویژه او به قشر کارگری است.
رضایی کوچی در پایان گفت: اقدام شجاعانه رئیس جمهور در معرفی این مدیر جوان جای تقدیر دارد.
مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات/ نماینده قزوین
مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: آقای رئیس جمهور اگر نگاه جوانگرایانه دارید باید اصول و مبانی آن را اجرا کنید ، با وجود بیش از صد متخصص متعهد و دکترای مخابرات در وزارتخانه، این انتخاب شما شائبه ای دارد که جوانگرایی در میان نبوده است.
سید حمیده زرآبادی در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات ، به حذف و جمع آوری شبکه ماهواره ای و مایکروویو اشاره کرد و افزود : در زمان بحران و حوادث و بلایای طبیعی لازم است مسیرهای اضطراری و کامل کننده از محیط های انتقال غیر فیبرنوری استفاده کنند .
وی در ادامه به جمع آوری 200 ایستگاه مایکرو ویو اشاره کرد و گفت: جمع حساب دفتری تجهیزات منصوب در این ایستگاه ها 22 میلیارد تومان است که این را چگونه می توان پذیرفت در حالی که یک پروژه با حجم 205 لینک بیش از 300 میلیارد تومان ارزش گذاری می شود ، چگونه می توان پذیرفت که در 200 ایستگاه فقط 22 میلیارد تومان تجهیزات نصب شده باشد در حالی که تمام ایستگاه ها دارای دکل، آنتن، دیزل و ساختمان تجهیزات رادیویی و کیلومترها سیستم انتقال فیبر جاده ای است که جمع آوری آنها بالغ بر 1500 میلیارد تومان برآورد می شود.
زرآبادی ادامه داد: این شیوه بیان خاطره تلخ خصوصی سازی را یادآور می شود.
نماینده مردم قزوین در مجلس گفت: وزیر سابق ارتباطات هاب ماهواره ای را با هیاهو در سال 94 افتتاح کرد و در سال 95 تجهیزات مربوط آزمایش و تحویل شد و اینک جمع آوری هاب ماهواره ای که ارزش ریالی آن 114 میلیارد و 800 میلیون ریال است (چگونه قابل توجیه است) که باید به چنین مدیریتی تبریک گفت چرا که قبل از آنکه به بهره برداری برسد جمع آوری شده است.
مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: کاهش یکطرفه تعرفه اینترنت به میزان 45 درصد در سال 95 و 25 درصد در سال 96 است که این کاهش تعرفه مستقیماً و به طور غیرقابل بازگشت به جامعه و صندوق درآمدهای عمومی دولت به نفع اپراتورهاست.
وی گفت : متخصصان اقتصادی پاسخ دهند که حاشیه سود پهنای باند اینترنت چقدر بوده است که با کاهش یکطرفه 57 و 5 دهم درصد افزایش سوددهی داشته است.
زرآبادی افزود: هم اکنون چه میزان و ظرفیتی از فیبر نوری منصوب بدون ترافیک است که از دیدگاه کارشناسان 70 درصد بدون ترافیک است.
وی گفت : بنابراین چرا با اینکه زنجیره تأمین ارتباط به دلیل کاهش هزینه ها نصب فیبر باید به عنوان آخرین حلقه زنجیره صورت گیرد شما قراردادهای گسترش فیبر نوری را دارید.
مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات/ نماینده بهار و کبودرآهنگ
مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت : ما هم مثل همه به جوانگرایی اعتقاد داریم بعضا قیاسی می شود که می خواهم بگویم قیاس مع الفارق است و غیرمرتبط.
محمدعلی پورمختار در صحن علنی مجلس شورای اسلامی افزود: ما دوران جنگ را تجربه کرده ایم بسیاری از دوستان چه مسئولانی که تشریف دارند و چه نمایندگانی که نیستند.
وی گفت: آنجا جبهه آتش خون، شجاعت و رشادت بود و تدبیر و البته تدبیر و مدیریت و شناخت از صحنه جنگ به آن اضافه می شد.
پورمختار تصریح کرد: از ویژگی های آقای جهرمی پنهان کاری و عدم شفافیت است همه دوستانی که انتخاب شدند دفترچه ها را دادند مقطع تحصیلاتشان را اعلام کردند ولی ایشان هیچ گونه اشاره در این خصوص نداشتند فقط اعلام کردند مهندسی برق دانشگاه صنعت آب و برق .
نماینده بهار و کبودرآهنگ در ادامه خطاب به دیگر نمایندگان گفت : شما می خواهید به یک نفر رای بدهید که در راس وزارتخانه ای به آن اهمیتی که موافقین اشاره کردند قرار بگیرد ، ایشان تنها هفت سال سابقه در وزارت ارتباطات دارد یعنی از سال 88 تا 95 .
پورمختار ادامه داد : بالاترین مسئولیت ایشان به مدت یک سال حداکثر رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، عضو هیئت مدیره غیرموظف در رایتل و مدیر کل امنیت سیستم های ارتباطی در سازمان تنظیم مقررات رادیویی آیا چنین کسی با چنین سابقه ضعیف مدیریتی به نظر شما می تواند یک وزارتخانه عریض و طویل را بچرخاند؟
وی گفت : وزارتخانه ای که در سراسر کشور و در تمام شهرها و روستاها دارای زیرساخت و امکانات است و اکثریت مردم و سازمان های مختلف با آن کار می کنند .
این نماینده مجلس افزود : ایشان گزارشی را از رایتل اینجا ارائه کردند و به حساب خودشان گزارش را نوشتند که من انجام داده ام که باید ایشان روشن و شفاف عنوان کنند که خودشان انجام داده اند و یا به چه صورت بوده ضمن اینکه سوابق و مسئولیت هایشان را ذکر نکردند .
پورمختار ادامه داد : ایشان اشاره کردند در خانواده ای وفادار به آرمان های اسلام ، ایران و انقلاب و برادر دو شهید هستند ایشان باید دیدگاه شخصی خودشان را بنویسند آرمان های ایران را تعریف کنند که ببینیم اعتقادات سیاسی و دینی خودشان به چه شکل است .
این نماینده مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت : حال وزارتخانه ای با ضرورت بیش از 20 درصد رشد که قرار است بیش از سایر دستگاه ها در آن اتفاق بیفتد یک نفر با این سابقه بسیار اندک به اعتقاد من توان نظارت و مدیریت به هیچ وجه ندارد و اشکالاتی که در یک سال اخیر مسئولیتشان در حوزه اپراتورها در کشور وجود داشت که به شدت به مردم اجحاف می کنند و نحوه محاسباتی که دارند و پول هایی که از مردم می گیرند یکی از صیانت های ایشان در این خصوص بود.
وی ادامه داد : ایشان توان نظارت نداشته تا بتواند حقوق مردم را در این خصوص حفظ کند حال در راس وزارتخانه چگونه می توانند این حقوق را صیانت کنند .
پورمختار گفت : یکی از مسئولیت های ایشان انجام وظایف صیانتی اجتماعی و فرهنگی در خصوص ارتباطات و فناوری اطلاعات است چه صیانتی کرده است؟ این شرایط تلگرام و فضای مجازی ماست که قتل عام راه انداخته است و دارد خانواده ها را نابود می کند اخلاق را نابوده کرده است این اتوبانی که آقای دکتر روحانی اشاره کردند مغلطه هایی است که متاسفانه دارد مطرح می شود .
وی ادامه داد :چه کسی قرار است فضای مجازی را ببندد چه کسی چنین ادعایی را دارد امام فرمود ما با سینما مخالف نیستیم ما با فساد مخالفیم مخالفت ما با همین فسادی است که در تلگرام با حمایت همین آقای جهرمی انجام می شود. حمله، توهین و اهانت به همه ارکان نظام ایجاد بی اعتمادی به همه مسئولان فساد و فحشا هم که زیاد شده است آماری که خودشان داده اند گفته اند بین 90 تا 95 درصد فقط مسائل اخلاقی و ضد اخلاقی هست کجا مدیریت کرده اند ؟
پورمختار افزود : کسی که هفت سال سابقه مدیریتی داشته باشد یک آدم بله قربان گو خواهد بود هر چه به آن دیکته بکنند اجرا خواهد کرد، تجربه ای ندارد نمی تواند تعامل داشته باشد و لذا باید کاری را انجام دهد که به او دیکته شده باشد .
نماینده مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات در ادامه گفت: بنابراین باید آبدیده تر شده باشد که خود بتواند به عنوان وزیر انجام وظیفه کند.
پورمختار افزود : ادعا شده است در طول این مدت سرعت اینترنت 11 برابر شده است در همین تهران در همین مجلس بگیرید تا روستاها ببینید وضع اینترنت چگونه است ما باید چنین سرعتی را در کجا جستجو کنیم؟ هیچ کدام از روستاها از این ظرفیت و سرعت برخوردار نیستند چرا آمار غلط می دهید؟
وی گفت : از طرف دیگر گفته شده است که 27 هزار روستا به شبکه اینترنت پرسرعت دسترسی دارند ما در استان همدان 1100 روستا داریم به جرات می توانم بگویم 1000 روستا از این امکان برخوردار نیستند، بعضی از روستاها آن هم به خاطر اینکه نزدیک شهرها هستند و توفیق اجباری برای آنها فراهم شده از شبکه پرسرعت برخوردار شده اند به کدام حساب چنین آماری را ارائه کرده اند؟
پورمختار در ادامه گفت : برنامه هایی که ارائه داده اند ملاحظه کرده اید از 16 صفحه برنامه ای که وجود دارد 13 صفحه توضیحات مختلف است سه صفحه فقط آمده یک سری مطالب را سرفصل کرده است، بر اساس گزارش معاونت نظارت مجلس فقط 19 درصد این برنامه منطبق است با برنامه ششم و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری؛ این را چگونه می خواهید اجرایی کنید این یعنی عدم اعتماد؟
این نماینده مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات در پایان گفت: من خواهشم این و نگرانیم این است که وزارت ارتباطات را به وزارت اطلاعات 2 تبدیل نکنید.
مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات/نماینده مردم صومعه سرا
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از اینکه برخوردی با مدیران کانال‌های تلگرامی فاسد صورت نمی‌گیرد از وزارت اطلاعات انتقاد کرد.
سید کاظم دلخوش اباتری در نشست علنی عصر امروز (سه شنبه، 24 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات ضمن تشکر از رئیس جمهور بابت معرفی وزرای کارآمد و قابل، اظهار امیدواری کرد که مجلس در این مسیر دولت را همراهی کند تا هر چه زودتر کابینه مورد نظر رئیس جمهور شکل بگیرد.
وی وزیر پیشنهادی اطلاعات را فردی ارزشمند خواند و تصریح کرد: باید از تلاش های شبانه روزی سربازان گمنام امام زمان که امنیت این مرز و بوم را فراهم کرده اند، تشکر کنیم.
دلخوش اباتری با اشاره به برنامه ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی اطلاعات تصریح کرد: طی یک سال گذشته این مسائل و مشکلات در جلسات مختلف به آقای علوی انتقال داده شده که بخش عمده ای از این مشکلات در فضای مجازی ایجاد شده است.
وی با یادآوری اینکه ما نگران نیستیم که فضای مجازی در اختیار همه ملت ایران قرار گیرد، اضافه کرد: متاسفانه در گوشه ای از فضای مجازی شاهد هجوم برخی افراد به آرمان های انقلاب هستیم.
دلخوش با اظهار تاسف از اینکه برخی کانال های تلگرامی در حال حاضر به مردم، نوامیس مردم، شهدا و مسئولین انقلاب توهین و اتهام وارد می کنند، افزود: به چه دلیل این فضاها در کشور ایجاد شده و برخی افراد مشخص می توانند این چنین به ارزش های مردم توهین کنند، مگر ما چند کشور مانند جمهوری اسلامی ایران داریم که ام القرای اسلام به شمار بیاید.
دلخوش اباتری ادامه داد: فضای فاسد ایجاد شده در فضای مجازی در داخل است و ما کاری به کانال های خارجی ایجاد شده نداریم چراکه کار آن ها لجن پراکنی و سیاه نمایی است ولی انتظار داریم در داخل کشور جلوی این افراد گرفته شود، در استان گیلان به ائمه جمعه، استاندار و تمامی مسئولان توهین می شود و بنده اطلاع دارم فقط یکبار آن هم در سال گذشته پلیس فتا برخی از متهمین را احضار و بعد از آن این افراد به حال خود رها شدند.
این نماینده مردم در مجلس اضافه کرد: انتصاب‌هایی در کشور صورت می‌گیرد که با وجود مخالفت اداره اطلاعات استان ها، دستگاه‌های اجرایی به، بکارگیری فرد طرد شده توسط اداره اطلاعات اقدام می‌کنند که این مسئله جای سوال دارد، همچنین شاهد هستیم با وجود اینکه در برنامه شما گنجانده شده که مدیران کلان پس از استخدام دوره های آموزشی خواهند دید اما عملا تا به امروز ما شاهد برگزاری چنین دوره هایی نبوده ایم. مدیران کشور دائما باید تحت مراقبت و تذکر قرار گیرند.
وی در بخش پایانی سخنان خود به بحث اقتصاد مقاومتی اشاره و اظهار کرد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید وزارت اطلاعات وارد عمل شود و سلامت اقتصادی را برای محیط اقتصادی کشور رقم بزند.

مخالف وزیر پیشنهادی اطلاعات/ نماینده بوکان

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی گفت: این ظرفیت در وزارت اطلاعات وجود دارد که از بدنه خود وزارتخانه وزرای برخی وزارتخانه های دیگر را تأمین کند.
محمدقسیم عثمانی در نشست علنی عصر امروز (سه شنبه، 24 مرداد) در بررسی برنامه وزیر پیشنهادی اطلاعات در مخالفت با وی ضمن تشکر از تلاش های وزارت اطلاعات برای رصد گروهک های تروریستی در داخل و خارج از کشور افزود: اشراف موفق و موثق وزارت اطلاعات بر روی گروهک های تروریستی، تبادل اطلاعات با دستگاه های اطلاعاتی مختلف مدعی در دنیا و تبادل اطلاعاتی با کشورهای موفق، مبارزه با مفاسد اقتصادی و ریشه یابی آنها برای ریشه کنی فساد اقتصادی از جمله تلاش های وزارت اطلاعات است.
نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی افزود: امنیت کشور مرهون تلاش سربازان گمنام وزارت اطلاعات است و با دستگاه های دیگر که واحد اطلاعاتی دارند هماهنگ بوده و هست، توانمندی های وزارت اطلاعات است که باید به این توانمندی ها استفاده از فناوری های نوین اطلاعاتی را اضافه کرد.
عثمانی با بیان اینکه وزارت اطلاعات سرشار از نیروهای متعهد و توانمند است که شأن بسیاری از آنها وزارت است، ادامه داد: این ظرفیت در وزارت اطلاعات وجود دارد که از بدنه خود وزارتخانه، وزرای برخی وزارتخانه های دیگر را تأمین کند.
وی یادآور شد: زمانی که از وزارت اطلاعات شخصی برای یک پست معرفی شود بلافاصله یک عده گارد می‌گیرند که این فرد امنیتی بوده اما گاهی در بدنه وزارت اطلاعات که شأن امنیتی داشته است از افرادی بیرون وزارتخانه استفاده می شود که مناسب شأن وزارت اطلاعات نیست.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس تصریح کرد: بنده به منظور تقویت این دستگاه مهم که انتظار می رود که وزیر آن بیشترین رأی را کسب کند در عین مخالفت با معرفی وزیر از بیرون برای وزارت اطلاعات به آقای علوی رأی مثبت می دهم چراکه وزیر اطلاعات خوب عمل کرده است اما عمل خوب ایشان می توانست این باشد که از معاونان خود فردی را عرضه بدارد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صدا و سیما ، تاریخ انتشار 24 مرداد 96، کدمطلب:1764245، www.iribnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین