پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۴۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۸
‌یک فعال محیط زیست: آلودگی نوری عملکرد حیات‌وحش را برهم زده است.

شعارسال: محمود کلنگری مدیرعامل موسسه زیست‌محیطی آوای درنای خاکستری اراک با بیان اینکه آلودگی نوری به مانند آلودگی هوا می‌تواند تاثیر منفی در زندگی و حیات پرندگان و حیات‌وحش تاثیر منفی داشته باشد، اظهار کرد: اکثر پرندگان در روز فعالند و شب را به مانند دیگر موجودات به خواب اختصاص می‌دهد که وجود منابع نوری مصنوعی می‌تواند عملکرد خواب آنها را مختل کند.

وی تصریح کرد: وجود آلودگی‌های نوری در شهرها باعث می‌شود که پرندگان در‌ شب امکان خواب لازم را نداشته و در روز نیز با مشکلاتی مواجه شوند.

وی با بیان اینکه آلودگی نوری در روستا کمتر است، به همین دلیل پرندگان این مناطق را برای خواب در شب انتخاب می‌کنند، افزود: حتی آلودگی نوری بر دوزیستان و و زمان جفت‌گیری آنها تاثیر منفی دارد.

این فعال محیط‌زیست اضافه کرد: حتی آلودگی نوری بر روی حشرات تاثیر منفی دارد به طوری که کرم شب‌تاب که از برای جذب جنس ماده از خود نور متصاعد می‌کند در زمان وجود منابع نوری مصنوعی نمی‌توانند جذب جنس ماده را داشته باشد، عملا حیات و نسل آنها ممکن است با خطر روبرو شود.

وی با اشاره به عملکرد جغدها در شب گفت: جغد یک پرنده شب فعال است که از تاریکی برای شکار استفاده می‌کند، اما در مناطقی که آلودگی و منابع نوری مصنوعی وجود دارد، چالش‌هایی برای این پرنده ایجاد که عملکرد شکار و در نهایت حیات آن با مشکل مواجه می‌شود.

کلنگری با اشاره به اینکه در استان مرکزی در هر درختزاری شاهد حضور جغدها هستیم، عنوان کرد: در حاشیه اراک جغدها زندگی می‌کنند که آلودگی نوری ناشی از شهر اراک می‌تواند فعالیت آنها را در شب مختل کند، اما به عنوان مثال در مناطقی از پارک جنگلی که چراغ‌های روشن وجود دارد در شب‌ها حیات‌وحش و زیستمندان را متاثر می‌کند و حتی آزار آنها را در پی دارد ولی در مناطق کاملا تاریک آن زیستگاه مناسبی برای حیوانات محسوب می‌شود.

‌مدیرعامل موسسه زیست‌محیطی آوای درنای خاکستری اراک در خصوص تاثیر این آلودگی‌ها بر روی پرندگان مهاجر گفت: پرندگان مهاجر مسیر خود را از طریق میدان مغناطیسی زمین پیدا می‌کنند و این آلودگی‌های نوری باعث اختلال در مسیریابی این پرندگان می‌شوند و لازم است که در شب‌ها منابع نوری مصنوعی را در شهرها به حداقل ممکن رساند تا آزار زیادی به پرندگان تحمیل نشود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار خبر 28 دی 1394، کدمطلب: 94102816950، www.isna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۷
0
0
هنوز از آلودگی صوتی عبور نکردیم که به آلودگی نوری بها بدهند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین