پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۳۳
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۷
فرودگاه اهواز با وجود آنکه رتبه چهارم حجم جابجایی مسافران را در کشور برعهده دارد، از جمله فرودگاههای کوچک کشور به شمار می رود و وعده های مسئولان برای توسعه و تکمیل آن نیز محقق نشده است و همچنان وضعیت این فرودگاه متناسب با نیازها، پروازها و مسافران نیست.

شعارسال : طی دوسال گذشته بارها خبر توسعه و تکمیل ترمینال های خارجی و داخلی فرودگاه اهواز را در رسانه های مختلف خوانده و شنیده ایم. با وجود وعده های مکرر مسئولان برای بهره برداری از این طرحها، متاسفانه روند اجرای این پروژه ها با کندی پیش رفته و هنوز وعده ها محقق نشده است.

طرح توسعه فرودگاه اهواز در قالب تکمیل ترمینال خارجی و توسعه ترمینال داخلی از آبانماه 92 آغاز به کار کرد و بگفته محمد سعید شرفی مدیرکل فرودگاه های استان خوزستان قرار بود تا خردادماه 94 به بهره برداری برسد.

وی این خبر را 10 مهرماه 93 اعلام نمود اما پروژه همچنان به کندی پیش می رفت و او دو ماه بعد تاریخ جدیدی را برای افتتاح و بهره برداری از این پروژه اعلام کرد. وی مرداد 94 را زمان پایان این پروژه عنوان کرد.

او یکبار دیگر هم زمان افتتاح طرح توسعه و تکمیل فرودگاهها را تغییر داد و این بار، مهرماه 94 را زمان به بهره برداری رساندن آن اعلام کرد.

کندی روند اجرای این پروژه یکبار نیز مورد انتقاد معاون عمرانی استاندار خوزستان قرار گرفت و وی پیشرفت اجرای این پروژه ها را در گرو عزم جدی مسئولان فرودگاههای خوزستان دانست. احمد سیاحی خردادماه در این زمینه گفت: با توجه به ضرورت بهره برداری هرچه سریعتر از فضای توسعه فرودگاه اهواز، مسئولان فرودگاه باید با ارائه برنامه جبرانی تلاش کنند که این پروژه تا پایان نیمه اول سال جاری به بهره برداری برسد.

سیاحی که در نشست بررسی پروژه های عمرانی فرودگاه اهواز سخن می گفت اظهار کرد: وضعیت کنونی پروژه ها در استان از نظر زمان اتمام کار و در مقایسه با دیگر استان ها مناسب نیست و انتظار ما این است که پروژه توسعه فرودگاه اهواز با توجه موقعیت آن در کمترین زمان ممکن به اتمام برسد.

وی افزود: معاونت امور عمرانی استانداری این آمادگی را دارد که در خصوص توسعه فرودگاه اهواز در همه زمینه ها همکاری کند و این مستلزم عزمی جدی از طرف مسئولین فرودگاه اهواز است و باید دقت داشت که حتی با استفاده از حداقل ها نیز می توان کارهایی انجام داد که موجب رضایتمندی مردم شود.

پارکینگ طبقاتی فرودگاه اهواز موضوع دیگر انتقاد معاون عمرانی استاندار بود. وی به همین دلیل، خواستار ارائه برنامه زمانبندی شروع عملیات اجرایی پارکینگ طبقاتی فرودگاه اهواز تا یک ماه آینده شد.

حالا مهرماه هم رسیده است و مدیرکل فرودگاههای خوزستان در گفتگو با خبرنگار تابناک خوزستان، علت جابجایی زمان افتتاح و تاخیر زیاد در به ثمر رسیدن این پروژه را محقق نشدن وعده های دولت در سفر استانی به خوزستان مبنی بر تامین 30 درصد هزینه ها دانست و کفت : بعضی از پروژه های فرودگاه اهواز 4 سال پس از آغاز به کار تنها 4 درصد پیشرفت داشتند که در زمان مدیریت بنده این رقم به 87 درصد پیشرفت در 11 ماه رسید و این یک رکورد است. این در حالیست که معاون عمرانی استاندار از روند اجرای پروژه های فرودگاه اهواز انتقاد کرده و خواستار عزم جدی مسئولان فرودگاه اهواز در این زمینه شد.

شرفی همچنین درباره احداث پارکینگ طبقاتی فرودگاه اهواز به خبرنگار ما گفت : قرار بود این پارکینگ در اسرع وقت احداث شود اما یکی ار مهمترین دلایل عدم اجرای آن سودهای 22 درصدی بانک ها به سپرده هاست به طوری که باعث شده است تا بخش خصوصی ما به جای سرمایه گذاری در چنین پروژه هایی، پول خود را در بانک نگه دارد و از سود آن استفاده کند.

حالا شرفی در پاسخ به سوال خبرنگار ما که بالاخره این وعده های پیشین در خصوص بهره برداری از پروژه توسعه ترمینال داخلی اهواز کی محقق خواهد شد، پایان آذر یا دی ماه امسال را وعده داد.

البته سخنان مدیرفرودگاه های خوزستان در خصوص عدم تحقق وعده های دولت در تامین هزینه های مربوطه در حالیست که وی خردادماه امسال از تخصیص 78میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی و 500میلیارد ریال دیگر هم از سوی شرکت فرودگاه های کشور برای اجرای پروزه های فرودگاه اهواز خبر داده بود.

متاسفانه فرودگاه اهواز با وجود آنکه رتبه چهارم حجم جابجایی مسافران را در کشور برعهده دارد، از جمله فرودگاههای کوچک کشور به شمار می رود و وعده های مسئولان برای توسعه و تکمیل آن نیز محقق نشده است و همچنان وضعیت این فرودگاه متناسب با نیازها، پروازها و مسافران نیست. این در حالیست که مسئولان استانی و کشوری بر ضرورت تسریع در اجرای این پروزه ها تاکید کرده اند.

از طرفی وعده های چندباره مدیرکل فرودگاههای خوزستان، این مطالبه و توقع بحق را در میان مردم استان ایجاد نموده که اقدامات عاجل و جدی در این زمینه صورت بگیرد و بگفته معاون عمرانی استاندار، شاهد عزم جدی مسئولان فرودگاه اهواز در این خصوص باشیم.

به نظر می رسد ضرورت دارد مسئولان استانی و کشوری، تدابیری جدی برای تسریع در بهره برداری از پروزه های فرودگاه اهواز بیندیشند، ضمن آنکه متاسفانه وعده احداث فرودگاه جدید اهواز هم بر روی زمینه مانده است و هنوز معلوم نیست پرونده این پروژه مهم به کجا رسیده و بر روی میز چه کسی است؟ آیا تاکنون مجوزهای زیست محیطی آن انجام شده و اقدامات اولیه برای آغاز عملیات اجرایی اجرایی شده است؟

مساحت سالن های مسافری موجود در بخش پروازهای داخلی و خارجی هشت هزار و 700متر مربع است که در صورت بهره برداری از پروژه های تکمیل و توسعه، این مساحت به بیش از دو برابر خواهد رسید.

در حال حاضر ظرفیت سالن های مسافری این فرودگاه بین دو هزار و 500 تا سه هزار نفر در روز است و به طور میانگین روزانه 70 پرواز به صورت رفت و برگشت در بخش داخلی و خارجی انجام می شود.

* مروری بر وعده های داده شده به مردم خوزستان؛

مدير کل فرودگاه‌هاي استان خوزستان/ 10مهر93: عملیات اجرایی این دو طرح(تکمیل ترمینال خارجی و توسعه سالن داخلی فرودگاه بین المللی اهواز) آبان پارسال شروع شده و طبق برنامه باید تا خرداد سال 1394 به بهره برداری برسد.

شرفی یکی از مشکلات فرودگاه بین المللی اهواز را کمبود فضای پارکینگ هواپیماها عنوان و بر ضرورت توسعه و ارتقای کیفی پارکینگ فعلی فرودگاه اهواز تاکید کرد.

مدیرکل فرودگاه های استان خوزستان محدودیت پارکینگ هواپیماها، برخی پروازها به مقصد اهواز را با مشکلات و محدودیت هایی رو به رو کرده است.

مدير کل فرودگاه‌هاي استان خوزستان / یک آذر93 : طرح توسعه ترمينال داخلي فرودگاه اهواز تا 8 ماه آينده به بهره‌برداري و در اختيار مردم استان قرار خواهد گرفت.

وی گفت: طرح توسعه ترمينال داخلي به متراژ 2400 مترمربع به همت و تلاش استانداري استان خوزستان و شرکت فرودگاه‌هاي کشور تا 8 ماه آينده به بهره‌برداري و در اختيار مردم استان خوزستان قرار خواهد گرفت.

مدير کل فرودگاه‌هاي استان خوزستان / بهمن93 : فرودگاه اهواز تیر و مرداد ماه سال آینده شاهد بهره‌برداری از دو پروژه مهم توسعه ترمینال حج و داخلی خواهد بود.

مدير کل فرودگاه‌هاي استان خوزستان / 23 خرداد94 : روند ساخت و ساز و تجهیز فرودگاه اهواز تاکنون حدود 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و ترمینال بین المللی ما نیز حدود 58 درصد پیشرفت داشته است.

وی از افتتاح این ترمینال تا چهارماه آینده خبرداد و گفتباتوجه به روند کار پیش بینی می شود بتوانیم ترمینال های جدید را ظرف سه تا چهارماه آینده مورد بهره برداری قرار دهیم.

مدير کل فرودگاه‌هاي استان خوزستان/ 6مهر94: زمان بهره برداری، پایان آذر یا دی خواهد بود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسايت تابناک خوزستان ، تاریخ انتشار دوشنبه 6 مهر 1394 ، کد مطلب :102250 : www.tabnakkhozestan.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین