پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۵۳۹۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶
کوه گنو، یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است که پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بسیار است اما هنوز از جاده دسترسی مناسب و امکانات ایمنی بی بهره است.

شعار سال: هرمزگان، جنوبی‌ترین استان ایران برای بیشتر مردم کشور گرما و حرارت طاقت‌فرسا را به خاطر می اندازد اما حتی در این ناحیه از ایران هم منطقه‌ای را با آب ‌و هوایی خنک می توان پیدا کرد که سفری دلپذیر را برای گردشگران فراهم می‌‌کند که نام آن « کوه گنو» است.

استان هرمزگان به دلیل داشتن یک موقعیت خاص جغرافیای همیشه از داشتن این نعمت مهم و بالقوه در راه های زمینی بی بهره بوده که باعث شده این استان در محرومیتی کهنه و تاریخی غوطه ور شود و همچنین سبب مغفول ماندن جاذبه های گردشگری پایتخت اقتصادی ایران شده است.

وضعیت بغرنج توریستی ترین مکان گردشگری هرمزگان

جاده دسترسی و مناسب به عنوان اصلی ترین نیاز یک منطقه گردشگری یکی از اولویت های اساسی است که قبل از هر چیزی باید به آن توجه و مسایل و مشکلات پیرامون آن را با دقت مورد توجه قرار داد و این موضوع درحالی است که کوه گنو بندرعباس مهمترین منطقه گردشگری استان هرمزگان در کانون بی توجهی ها قرار گرفته است.


همان طور که می دانید «راه» یکی از اصولی ترین و مهمترین راه های توسعه و پیشرفت هر دیار و شهری است و وجود راه های مناسب می تواند بر توسعه روز افزون یکی شهر و یا یک استان کمک شایانی داشته باشد اما توریستی ترین مکان گردشگری درمانی بندرعباس از جاده دسترسی مناسب رنج می برد.

خطر در کمین گردشگران منطقه کوه گنو

از طرفی دیگر حجم ورود گردشگر در سالیان گذشته به این منطقه توریستی تفریحی گردشگری زیبای کوه گنو خود گواه اهمیت مسئله گردشگری و لزوم توجه به زیر ساختهای این منطقه گردشگری است، موضوعی که بارها مسئولان استانی به آن اذعان داشته و به لزوم توجه بیش از پیش به این منطقه گردشگری تاکید داشته اند.


این جاذبه های تفریحی و گردشگری درمانی که در 34 کیلومتری بندرعباس قرار دارد امروز مورد بی مهری برخی مسئولان قرار گرفته و جاده دسترسی به آن از تمامی امکات ایمنی بی بهره است.

کوه گنو، یکی از زیباترین نقاط گردشی و دیدنی استان هرمزگان که در شمال غربی شهرستان بندرعباس قرار دارد و این منطقه کوهستانی از سوی سازمان محیط‌ زیست کشور محافظت می‌شود و دارای آب و هوای معتدل و کاملا کوهستانی است و نسبت به آب و هوای گرمی که در بندرعباس وجود دارد متفاوت می باشد.

مشخصات بارز گنو وجود پوشش گیاهی این منطقه است

یکی از مشخصات بارز گنو وجود پوشش گیاهی این منطقه می باشد که پوشش گیاهی آن بسیار جالب و مثال زدنی است و بیش از 360 گونه از گیاهان آوندی و همچنین از دامنه تا قله کوه، شامل گونه‌هاى گیاهى نواحى سردسیرى، انواع درخت های گرمسیرى، استپ کوهپایه‌‌اى و ‌استپ بیابانى وجود دارد.

کوه گنو بیشتر از 360 گونه از گیاهان آوندی که تعداد کمی از آنها سرخس ها و بازدانگان و قسمت عمده آن ها را گیاهان گل دار تشکیل می دهند. همان گونه که بیشتر مناطق خشک و بیابانی است دو گروه بوته های چوبی و درختچه ها و گیاهان کوتاه عمر یکساله از بیشترین تنوع برخوردارند.

قسمت عمده پوشش گیاهی کوه گنو گیاهان گل دار تشکیل می دهد

قسمت عمده پوشش گیاهی این منطقه گردشگری، گیاهان گل دار و همچنین تعداد اندکی از آن ها بازدانگان و سرخس ها تشکیل می دهد و با توجه به اینکه بیشتر مناطق کوه گنو خشک و بیابانی است دو گروه بوته های چوبی و درختچه ها و گیاهان کوتاه عمر یکساله از بیشترین تنوع برخوردار هستند.

«مورخوش »نام گیاهی‌ دارویی که دارای خاصیت فراوانی است که فقط در این منطقه رویش دارد و همچنین در این منطقه درختان سردسیرى شامل شمشاد وحشى ،کاج، زیتون وحشى، سرو به صورت بسیار روییده‌اند و در دامنه کوه بوته‌هاى نامنظمی رشد کرده‌اند که انواع خانواده تک درخت‌هاى مغیر ، گندمیان، گون در میان آن‌ها وجود دارد.

چشمه آبگرم و مجتمع توریستی گنو از جاذبه های توریستی درمانی هرمزگان است

چشمه آبگرم گنو و مجتمع توریستی گنو از جاذبه های توریستی درمانی این منطقه است که این مجتمع با مساحت ۱۰ هزار متر مربع دارای استخرهای مردانه، زنانه جکوزی، رستوران سنتی، پارک شادی ، مجتمع اقامتی ۲۳ اتاقه و می‌ باشد و شرایط مناسبی جهت گذران اوقات فراغت و بهره‌ برداری از خواص درمانی چشمه آبگرم در این مجموعه وجود دارد.

محوطه اطراف چشمه گنو پر از درختان نخل زیبا و سبز وجود دارد و پساب این چشمه پس از خارج شدن از استخرها مثل رودخانه کوچکی پس از طی چند کیلومتر با آب زیادی به صورت آبشار کوچکی به پایین سرازیر می‌شود و از آب چشمه گنو جهت آبیاری نخلستان و استحمام استفاده می‌شود که آب این چشمه از دسته آب های کلر و سولفات،کلسیک گوگردی و گوگردی خیلی گرم به شمار می رود.

منطقه حفاظت شده گنو در گذشته دارای بیش از ۴۰ چشمه بود که در تمام فصول سال آب مورد نیاز منطقه را تأمین می کرد ولی متأسفانه به دلیل خشکسالی‌های اخیر آب‌های بسیاری از چشمه‌های این کوهستان خشک شده و در معرض نابودی است اما به دلیل بارش‌های فراوانی که در این منطقه وجود دارد با سفر به ارتفاعات گنو می‌توان همچنان از نزدیک شاهد سرسبزی و شادابی فضای نیمه‌جنگلی این کوهستان بکر بود.

«گنو» با بیش از ۲۷هزار و ۵۰۰ هکتار مساحت، جزء 10 منطقه مهم زیست‌گاهی و زیست‌محیطی ایران محسوب شده که از این لحاظ دارای اهمیتی بین‌المللی است و چندین چشمه آبگرم منحصر به فرد با خواص دارویی هم در این منطقه وجود دارد که پتانسیل بسیار مناسبی برای جذب گردشگران خارجی دارد اما به دلیل جاده نامناسب این مکان گردشگری درمانی ناشناخته مانده است.

جاده کوه گنو وضعیت بسیار خطرناکی دارد

بهرامی، یکی از گردشگرانی که به منطقه کوه گنو برای تفریح آمده که خود ساکن بندرعباس است، ضمن گلایه از جاده نامناسب این مکان گردشگری اظهار کرد: جاده کوه گنو وضعیت بسیار خطرناکی دارد و هیچ اداره و ارگانی مسئولیت آن را جهت ترمیم و بازسازی قبول نمی کند.

وی با بیان اینکه جاده این منطقه مهم گردشگری بندرعباس بسیار نامناسب است، افزود: ما جهت انجام ماموریت و بازدید از سایت هر هفته عازم این منطقه هستیم و با جانمان بازی می کنیم.

بهرامی در ادامه اضافه کرد: نیمه دوم سال هم با توجه به شرایط آب و هوایی، گردشگران زیادی برای تفریح به این منطقه می روند که تردد در این جاده چند برابر و خطر هم بیشتر می شود و مسئولان باید قبل از حوادث تلخ و غیرقابل جبران، فکری کنید.

منطقه توریستی تفریحی کوه گنو استان هرمزگان که یکی از جاذبه های ده گانه و توریستی جنوب ایران است، امروز همت مسئولان برای توسعه زیر ساخت هایش را می طلبد که باید برای توسعه آن همت بیشتری به خرج دهند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ انتشار 7 آذر 96، کد مطلب: 1245321، www.dana.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
0
0
واقعا حیف نیست بخاطر این هزینه کم اون همه سرمایه داره از دست میره؟
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین