پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۶۹۵۱
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵
محل قرار گرفتن این غار 135 میلیون ساله در کوهی در روستای ده شیخ است به همین دلیل اسم آن را غار ده شیخ گذاشته اند مدت زیادی از کشف آن نمی گذرد و درونی پر از رمز و راز دارد.

شعار سال: غار ده شیخ در روستای ده شیخ پاتاوه از توابع شهرستان بویراحمد قرار دارد غاری که به علی صدر دو معروف است حتی طبق شنیده ها زیباتر و جذاب تر از علی صدر است هر چند که غار علی صدر را تا کنون ندیده ام اما عظمت خلقت خداوند را در غار ده شیخ پاتاوه دیدم.

غاری که 135 میلیون سال قدمت دارد یعنی بیش از یک قرن از عمر آن می گذرد و سال به سال زیبایی آن دو چندان می شود محل قرار گرفتن این غار 135 میلیون ساله در کوهی در روستای ده شیخ است به همین دلیل اسم آن را غار ده شیخ گذاشته اند مدت زیادی از کشف آن نمی گذرد و درونی پر از رمز و راز دارد.

این غار تا سال 86 مخفی بود و هیچکس از وجود چنین غاری اطلاع نداشت تا اینکه در سال 87 توسط پسرجوانی به اسم جواد عالیفرجام که از ساکنان روستاه ده شیخ است شناسایی شد و این فرد نیز تا سه سال در خصوص این غار با کسی حرفی نزده تا اینکه در سال 1390 وجود چنین غاری علنی شد.

مستند غار ده شیخ از شبکه دنا و چند شبکه ملی پخش شد چرا که این غاز یکی از زیباترین و جذاب ترین غارهای ایران است شهر پاتاوه را که رد کنیم به روستای ده شیخ می رسیم در بالای روستا کوهی وجود دارد که به کل روستا تسلط دارد و این همان کوهی است که غار در آن کشف شده است.

از سطح زمین تا دهنه غار توسط سرمایه گذار آن اسفالت و بخشی نیز سنگ فرش شده است اینکه این سرمایه گذار چگونه توانسته مصالح را برای ساخت جاده به کوه منتقل کند و 15 هزار متر مربع جاده دسترسی ایجاد کند که 1000متر مربع نیز تا درب غار سنگ فرش شده است در ادامه گزارش با سرمایه گذار این غار گنجی صحبت خواهیم کرد.

مسیر پیاده روی از سطح زمین تا رسیدن به دهنه غار یکی از لذت بخش ترین پیاده روی هاست چرا که اطرافت پر از کوه و درختان بلوط است و هر چقد که بالا تر می رویم بر زمین مسلط تر می شویم به گونه ای که وقتی به دهنه غار رسیدیم روستای ده شیخ و چند روستای دیگر به زیبایی مشخص است.

در مسیر صد متری دنه اصلی غار که قرار بگیرین چندین غار کوچک می بینیم که همه آن ها چند متری به داخل رفته و بسته شده اند که طبق گفته سرمایه گذار غار همه این دهنه ها اگر باز باشند به غار راه دارند اما به دلایلی آن ها را از داخل بسته ایم و یک دهنه را به عنوان دهنه اصلی باز کرده ایم.

به دهنه غار که برسیم زیبایی های زمین برای هر فردی دو چندان می شود چرا که هم همسطح با کوه هایی و هم بر زمین مسلط هستی ماشین هایی که در پارکینگ قرار دارند و خیلی کوچک به نظر می رسند و زیباتر از همه چیز این است که وقتی در دهنه اصلی غار ده شیخ قرار بگیریم و به رو به رو نگاه کنیم کوه پر از برف دنا را می بینیم.

وقتی در کنار غار بتوانی حیات وحش کوه استوار دنا را ببینی کل و بز، گراز، خرس قهوه ای، پلنگ، گرگ، روباه، کفتار، شغال، گورکن، موش کور، موش خرما، سنجاب جنگلی، خرگوش، سمور، راسو، خفاش، نعل اسبی، گربه وحشی، کاراکال، گربه شنی، گربه پالاس، خفاش گوش بلند، سگ آبی، تشی، جوجه تیغی، سیاه گوش، گوزن زرد ایرانی پرندگان: پرندگان منطقه پارک ملی و منطقه حفاظت شده دنا شامل ۸۴ گونه است که در کوه دنا قرار دارند.

وجود چهار دهنه ورودی که ازداخل بسته شده اند دالان های مسکونی و آبراهه های زیبا و سه دالان به زیبایی های این غار افزوده است دهنه ورودی این غار که قبلا باید به صورت سینه خیز وارد آن می شدیم اکنون بیش از دو متر ارتفاع دارد هر چند با توجه به بزرگی این غار بدون شک دالان های بیشتری نیز وجود دارد.

گنجی سرمایه گذار غار ده شیخ در میان صحبت هایش گفت: با توجه به اینکه رو به روی این غار کوه دنا قرار دارد اگر یک تلسکوپ قوی در دهنه غار قرار دهیم می توانیم حیاط وحش دنا را نیز ببینیم و تلاش می شود که تا عید نوروز این تلسکوپ را تهیه و در اینجا قرار دهیم.

سال های اول کشف شدن این غار برای ورود باید به صورت سینه خیز وارد می شدیم اما بعد از استقرار سرمایه گذار دهنه غار مجهز شد و اکنون می توان به آسانی وارد آن شد با ورود به غارزیباترین صحنه ها را خواهی دید در کنار این صحنه های دیدنی بوی زمین و گل درود آن آرامشی خاص به انسان می دهد راه رفتن برروی زمینی که به صورت طبیعی مرطوب است یک حس زیبا و غیر قابل وصف به انسان می بخشد.

مسیرهای عبور در غار توسط پنس مشخص شده است وجود قندیل هایی در ارتفاع های مختلف حتی تا بیست مترارتفاع در این غار اهکی که اگر سرمایه گذار بخواهد ادامه دهد تا دو کیلومتر قابل پیشروی است تالارهای این غار زیباترین و دیدنی ترین تالارهاست.

دیدن خفاش هایی که از سقف این غار آویزان شده اند انسان را به فکر فرو می برد که خداوند چنین موجوداتی را افریده است و برای زندگی کردن اینگونه آویزان می شوند دیدن این خفاش ها از نزدیک برای پیر و جوان و کودک جالب و جذاب است.

در غار ده شیخ هیچ آذین بندی که توسط انسان انجام شده باشدوجود ندارد آنجا عظمت خداوند را می توان دید می توان قدرت خداوند را در به هم پیچیده شدن سنگ ها و پایین آمدن قندیل ها مشاهده کرد وقتی در این غار به آسمان نگاه کنی شگفت زده می شوید از قندیل هایی که از آسمان به زمین برخورد کرده اند و دوباره به آسمان رفته اند.

وقتی اطرافت را نگاه کنی احساس می کنی در آبشارهای قطب جنوب قرار دارید که آب آن ها به دلیل سرما یخ زده اند و روی هم قرار گرفته اند اما اینجا نه آبشار است و نه از سرما خبری است دمای درون این غار در تمام فصول سال 5-10 درجه سانتی گراد بوده و متوسط دمای منطقه 18 درجه سانتی گراد است و این منظره زیبا توسط آهک ها ایجاد شده اند.

سرمایه گذار غار ده شیخ از آغاز سرمایه گذاری اش می گوید اینکه برای ایجاد جاده دست رسی مناسب در این کوه تا چه اندازسختی کشیده است.

وی بیان کرد: مستند غار ده شیخ را از شبکه دنا دیدم و تصمیم گرفتم در این غار سرمایه گذاری کنم و در تاریخ خرداد ماه سال 95 کار کردن بر روی غار را آغاز کردیم مهمترین بخش مسیر رسیدن به غار بود که با وجود مشکلات زیاد توانستیم آن را ایجاد کنیم.

گنجی ادامه داد: به دلیل صعب العبور بودن مسیر غار مصالحی که باید استفاده می کردیم را توسط چهارپایان به کوه انتقال می دادیم و گاهی باید چند روز با چهارپا مصالح می آوردیم تا اینکه کار یک روز انجام شود.

سرمایه گذار غار ده شیخ افزود: با وجود این مشکلات اما توانستیم غار را در هشت ماه کار مداوم و طاقت فرسا افتتاح کنیم که به دلیل همین سریع افتتاح شدن خیلی ها هنوز از افتتاح آن آگاهی ندارند و عید سال 96 افراد زیادی از غار دیدن کردند و همه نیز راضی بودند گردشگران خارجی زیادی نیز برای دیدن غار به اینجا می آیند.

گنجی که از بچه های جنوب کشور است گفت: کل استان کهگیلویه و بویراحمد جاذبه گردشگری است زمستانش با سفیدی اش، تابستانش، پاییزش و زیباتر از همه بهار بسیار دلنشینی دارد که هر کدام به نوعی یک جاذبه محسوب می شود.

وی ادامه داد: این استان هنوز آنگونه که باید شناخته نشده است وقتی می گوییم استانی چهارفصل قطعا هرکس بیاید و ببیند این چهار فصل بودن را تایید می کند باید جاذبه های استان شناخته شود.

گنجی در پاسخ به این سوال که انتقاداتی وجود دارد از اینکه شما با نصب درب آهنی در طبیعت دست برده اید و این کار شما مانع رفت و آمد خفاش های می شود این تا چه اندازه درست است؟

به یک سری دلایل این درب باید نصب می شد اما اینکه نصب این درب مشکلاتی را برای خفاش ها ایجاد کرده است درست نیست چرا که اگر به درب ورودی نگاه کنید می بینیم که سمت راست درب یک سوراخ و یا دهنه کوچک برای ورود و خروج خفاش ها وجود دارد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی صبح زاگرس، تاریخ انتشار 13 آذر 96، کد مطلب: 104240 ،www. sobhezagros.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین