پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۰۰۱۸۸
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۷
سازمان بورس با ابلاغ یک دستورالعمل ناگهانی، انتشار گزارش پیش‌بینی سود سالیانه ناشران بورسی را ممنوع اعلام کرد.

شعار سال: سازمان بورس با ابلاغ یک دستورالعمل ناگهانی، انتشار گزارش پیش‌بینی سود سالیانه ناشران بورسی را ممنوع اعلام کرد. این دستورالعمل که در آخرین ساعات روز پایانی بازار سهام در هفته گذشته از سوی نهادناظر اعلام شده تا حدودی غیرشفاف و ابهام‌برانگیز است. مساله مورد مناقشه برای سهامداران و فعالان بازار سرمایه این است که عضو هیات‌مدیره و معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس تنها به بیان ابلاغ این دستورالعمل در تارنمای خبری و رسمی سازمان بورس پرداخته است و توضیحات تکمیلی برای این ممنوعیت و ریشه‌های این تصمیم را بیان نکرده است تا همه فعلان بورس و سرمایه‌گذاران به درک صحیح و دقیقی از منطق این تصمیم ناگهانی برسند. بر اساس این تصمیم ناشران بازار سهام دیگر مجاز به منتشر کردن پیش‌بینی سود سالیانه نیستد و هر گونه اطلاع‌رسانی کما‌فی‌السابق در سامانه جامع کدال صورت می‌پذیرد.

ابلاغ رسمی به همه ناشران

بر اساس این گزارش‌ حسن امیری، عضو هیات‌مدیره و معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار دستورالعمل‌های اصلاح‌شده اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان، پذیرش اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران، پذیرش، عرضه و نقل‌و‌‌نتقال اوراق بهادار در فرابورس، اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران، اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس و اجرایی نحوه انجام معاملات سهام و حق‌تقدم خرید سهام در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط فرابورس را ابلاغ کرد. به گزارش سنا، در راستای افزایش شفافیت اطلاعاتی ناشران و بهبود نقدشوندگی اوراق بهادار و به استناد ماده هفت قانون بازار اوراق بهادار ایران هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در 28 تیر‌ماه 96 اصلاح دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان، دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران، دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل‌و‌‌نتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران، دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران، دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس و دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات سهام و حق تقدم خرید سهام در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط فرابورس را در دستور کار قرار داد و روز چهارشنبه 29 دی ماه 96 طی نامه‌ای از سوی معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران به کلیه شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار و کلیه موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار ابلاغ شد. بر این اساس دستورالعمل‌های فوق‌الذکر از تاریخ نه دی ماه 96 لازم‌الاجراست و از تاریخ لازم‌الاجرا شدن دستورالعمل‌های فوق‌الذکر ناشران ثبت‌شده نزد سازمان مجاز به انتشار گزارش پیش‌بینی عملکرد سالانه نیستند. اما ضروری است تغییرات بااهمیت در پیش‌بینی درآمد هر سهم که پیش از تاریخ 29 دی‌ماه 96 منتشر شده، از طریق انتشار اطلاعیه افشای اطلاعات با اهمیت در سامانه کدال منتشر شود.

جزییات دستورالعمل

با توجه به اینکه مطابق دستورالعمل‌‌های اصلاح شده، افشای اطلاعات بااهمیت (موضوع ماده 13 دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان) منجر به توقف نماد معاملاتی ناشر می‌شود، ضروری است ناشران هرگونه اطلاعات بااهمیت را صرفا از طریق اطلاعیه مربوطه در سامانه کدال افشا کنند. با توجه به اینکه مطابق اصلاحات صورت گرفته در دستورالعمل‌ها، وظایف نظارتی شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس افزایش یافته است، ناشران مکلفند اطلاعات درخواستی شرکت‌های مذکور را به این شرکت‌ها ارائه کنند. با توجه به عدم انتشار اطلاعیه پیش‌بینی درآمد هر سهم مطابق با مفاد دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان، ناشران پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس مکلف هستند گزارش تفسیری مدیریت را همراه با صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای سه، شش و نه ماه و صورت‌های مالی سالانه، تهیه و افشا کنند. همچنین شرکت‌های مذکور باید اظهارنظر حسابرس خود نسبت به گزارش تفسیری مدیریت، که همراه صورت‌های مالی میان‌‌دوره‌ای شش ماهه و سالانه ارائه می‌شود را نیز ارائه کنند. گزارش تفسیری مدیریت باید با توجه به ضوابطی تهیه و ارائه شود که متعاقبا اعلام خواهد شد. همچنین نحوه ارائه گزارش حسابرس درباره گزارش تفسیری مدیریت نیز پس از تایید کمیته فنی سازمان حسابرسی اعلام خواهد شد.

چشم‌انداز معاملات

از سویی دیگر معاون بازار شرکت بورس نیز آخرین تحولات بازار سهام را ارزیابی کرد و گفت: ورود نقدینگی تازه‌نفس و پارک شده در بانک‌ها به بازار سرمایه به صورت روزانه قابل رصد است و می‌توان نسبت به ورود یک جریان جدید نقدینگی به بازار اطمینان حاصل کرد. علی صحرایی، معاون بازار شرکت بورس با بیان مطلب فوق درباره شرایط و اوضاع و احوال این روزهای بازار سرمایه گفت: بازارهای رقیب چشم‌انداز مثبتی ندارند، بنابراین بخشی از سرمایه‌ها و حتی سود سپرده‌های بانکی در حال ورود به بازار سرمایه است که خبر خوبی برای بورس است. وی در ادامه افزود: کاهش مراحل بعدی سود سپرده‌ها، کاهش نرخ سود تسهیلات و دریافت مالیات از سپرده‌های بانکی در دست اقدام است که حتما بخشی از این نقدینگی‌های سرگردان وارد بورس می‌شود. صحرایی خاطر‌نشان کرد: دولت به دنبال این است که در میان مدت مجدد نرخ سود را کم کند از طرف دیگر کاهش نرخ سود تسهیلات نیز مورد توجه رییس کمیسیون اقتصادی مجلس قرار گرفت به این ترتیب هزینه مالی شرکت‌ها کم می‌شود و این اقدامات دلیلی برای چشم‌انداز مثبت به بازار است. معاون بازار شرکت بورس به افزایش کالاها در سطح جهانی اشاره کرد و گفت: از سوی دیگر افزایش قابل ملاحظه قیمت‌های جهانی از کامودیتی‌ها گرفته تا نفت و رشد دلار می‌تواند زمینه رونق برای شرکت‌های متاثر این گروه‌ها و شرکت‌های صادرات‌محور را رقم زند. صحرایی در پایان چشم‌انداز بازار را تا پایان سال مثبتی ارزیابی کرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت پیشخوان، تاریخ انتشار 2 دی 96، کد مطلب: -، www.pishkhaan.net


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین