پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۰۵۷۹
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۴
عضو هیئت‌علمی مرکز ملی تحقیقات شوری در یزد با اشاره به انجام تحقیقات در خصوص کشت گیاه کینوا در استان یزد، گفت: محدودیت کمیت و کیفیت منابع آب و روند تغییر اقلیم باعث مطرح‌شدن گیاه کینوا در استان شده است.

شعار سال: معصومه صالحی در گفتگو با خبرنگار فارس در یزد، با اشاره به انجام تحقیقات در خصوص کشت گیاه کینوا در استان یزد، گفت: این گیاه نسبت به سایر غلات، اسیدهای آمینه ضروری بدن را تأمین و بدون گلوتن است که دارای اسیدفولیک، پروتئین، آهن، روی و کلسیم بیشتری است.

وی بابیان اینکه، کشت در مناطق شور و همچنین با آب سبز (کشت در مناطق دیم) در اولویت جهاد کشاورزی است، افزود: تنوع بالای کینوا، به تنش شوری و خشکی موجب شده است که این گیاه سازگاری وسیعی به شرایط مختلف اقلیمی داشته باشد.

عضو هیئت‌علمی مرکز ملی تحقیقات شوری تصریح کرد: محدودیت کمیت و کیفیت منابع آب استان یزد و همچنین روند تغییر اقلیم و تأثیر آن بر گرمایش جهانی و به‌ویژه در نقاطی مانند استان یزد باعث شده، گیاه کینوا در استان مطرح شود.

صالحی با اشاره به اینکه، کینوا یک گیاه غالباً خودگرده‌افشان و میزان گرده‌افشانی در آن تنها بین 10 الی 17 درصد است، ادامه داد: این گیاه به‌عنوان یک گیاه جدید، در نقاط مختلف مانند اروپا، آمریکای شمالی، آفریقا، پاکستان، چین، امارات و هند با موفقیت کشت‌شده است.

این مسئول عنوان کرد: بذور کینوا، قابلیت استفاده در تغذیه انسان را دارد و منبع غنی از آنتی‌اکسیدانت و مواد غذایی مفید و پتانسیل استفاده برای تهیه نان، سوپ، سالاد و غذای نوزادان را دارد.

وی اظهار کرد: کینوا بدون گلوتن وغذای مناسبی برای افراد مبتلابه اختلال خود ایمنی روده باریک (سلیاک) و دانه کامل آن به دلیل کم بودن شاخص گلیسمیک از دیابت نوع 2 جلوگیری می‌کند و می‌تواند جایگزین غلات معمول در رژیم غذایی افراد دیابتی شود.

عضو هیئت‌علمی مرکز ملی تحقیقات شوری بابیان اینکه، شاخص گلیسمیک درجه‌بندی مواد غذایی دارای کربوهیدرات بر اساس میزان تأثیرشان بر روی قند خون در فاصله زمانی کوتاهی پس از غذا خوردن است، گفت: بذر این گیاه، غنی از پروتئین و میزان پروتئین بذر این گیاه بین 81/13 تا 9/ 21 درصد است و تنها گیاهی است که کل آمینواسیدهای کینوا بهتر از گندم، جو و سویا است.

صالحی با اشاره به اینکه، کینوا سرشار از امگا 3 و ویتامین E است، بیان کرد: این گیاه می‌تواند در خاک‌های شنی تا رُسی رشد کند و همچنین دامنه وسیعی از pH خاک را نیز تحمل و بذور کینوا نیاز به بستر کاشت مرطوب با بافت متوسط دارد تا رطوبت کافی برای جوانه‌زنی و رشد را در اختیار داشته باشد.

این مسئول افزود: آماده‌سازی زمین کینوا همانند کشت کُلزا است که عملیات زراعی شامل شخم، دو بار دیسک و ماله بوده تا بستری عاری از کلوخ آماده شود.

وی در ادامه تصریح کرد: تاریخ کاشت از مهم‌ترین عملیات زراعی به‌منظور بهبود درصد سبز و رسیدن به حداکثر عملکرد است و تاریخ کشت مناسب کینوا بستگی به اقلیم منطقه و رقم دارد که ارقام زودرس کینوا مناسب کشت در شهریور و یا کشت بهاره در مناطق معتدل خشک کشور است که این ارقام در مناطق معتدله درصورتی‌که در مرحله 12 برگی باشند در طول زمستان زنده می‌مانند؛ اما بذری تولید نمی‌کند.

عضو هیئت‌علمی مرکز ملی تحقیقات شوری بابیان اینکه، کشت در شهریورماه مناسب فلات مرکزی است، یادآور شد: این گیاه بارندگی کمی در طول پاییز دارند، زیرا بذور گیاه در مرحله رسیدگی فیزیولوژیک به جوانه‌زنی روی پانیکول حساس بوده و بارندگی پاییزه موجب بروز این پدیده می‌گردد.

صالحی در پایان خاطرنشان کرد: کشت شهریور در شرایط اقلیمی استان یزد بررسی‌شده و در خارج از استان باید طوری تنظیم شود که مرحله گرده‌افشانی میانگین دمای هوا 20 درجه سانتی‌گراد باشد تا در صورت کمتر بودن و یا بیشتر بودن دما از 20 درجه سانتی‌گراد، عملکرد به‌شدت کاهش می‌یابد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار 4دی 96، کدمطلب:۱۳۹۶۰۹۳۰۰۰۱۵۰۰، www.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین