پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۱۰۹۸
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲
در سال های اخیر به دنبال اجرایی شدن طرح تحول سلامت در کشور، کاهش ۱۲ درصدی سزارین را شاهد هستیم. ضمن اینکه این روند کاهش با رشد مثبت روبروست. تلاش های بیشتری نیز دراین زمینه انجام می شود،مانند: زایمان های بی درد دارویی یا بدون دارو،روش های حمایتی و تکنیک های کاهش درد توسط ماما، تا زایمان طبیعی در بین زنان گسترش بیشتری پیدا کند.

شعار سالعمل سزارین یک نوع زایمان غیرطبیعی است که در آن نوزاد با ایجاد برشی در دیواره شکم و رحم مادر خارج می‌شود. در شرایط ویژه‌ای که زن باردار به دلایل پزشکی توانایی یک زایمان طبیعی را نداشته باشد از روش سزارین که نوعی عمل جراحی است استفاده می‌شود تا زایمان میسر گردد.

از آنجا که زایمان به صورت سزارین با درد کمتری برای زن باردار همراه است، این گونه زایمان بسیار شایع شده و تعداد زیادی از زنان باردار مایل به استفاده از این روش هستند. اگر چه سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که حداکثر ۱۵ درصد از تولدها به روش سزارین انجام شوند، اما شیوع عمل سزارین در بسیاری کشورها بیش از این مقدار است. چنان که حدود ۳۰ درصد از تولدها در آمریکاو ۴۶ درصد تولدها در حینبه روش سزارین انجام می‌گیرد.در ایراننیز گرایش زیادی به تولد نوزاد به روش سزارین وجود دارد. ایران پس ازبرزیل دومین کشوری است که بیشترین آمار سزارین را به خود اختصاص داده است. و پس از ایران، مکزیکدر رتبه سوم قرار دارداتریشو هلند به‌عنوان کمترین میزان سزارین با ١۵ ‌درصد شناخته می‌شوند.

سزارین می‌تواند به توصیه پزشک درمانگر و به دلایل مختلفی ازجمله زایمان‌های پیشین مادر و مشکلات جنین انجام شود.

به اعتقاد بسیاری از مادران، سزارین روش ساده و بدون درد برای طی کردن فرآیند زایمان است؛ این درحالی است که بسیاری از مادران از عوارض و مشکلات پس از زایمان سزارین بی‌اطلاع هستند. به همراه افزایش سزارین، میانگین سن هنگام تولد نوزادان یک تا ٣ هفته کمتر شده و بیشتر تولد های قبل از شروع علایم زایمان اتفاق می‌افتد. تولد بدون علایم زایمان یعنی زایمان زودرس ممکن است مطابق با تعریف نوزاد نارس نباشد. ولی به خاطر اینکه بین یک تا ٣ هفته از زندگی داخل رحم به‌طور عمد محروم شده است می‌تواند تبعات بسیار زیادی در پی داشته باشد.

آمار سزارین در ایران بالاتر از کشورهای پیشرفته است.

کارشناسان و برخی پزشکان علت این امر را اختلاف تعرفه زایمان طبیعی در قیاس با سزارین و انگیزه های مالی پزشکان می‌دانند.

در سال های اخیر به دنبال اجرایی شدن طرح تحول سلامت در کشور، کاهش 12 درصدی سزارین را شاهد هستیم.ضمن اینکه این روند کاهش با رشد مثبت روبروست.تلاش های بیشتری نیز دراین زمینه انجام می شود،مانند: زایمان های بی درد دارویی یا بدون دارو،روش های حمایتی و تکنیک های کاهش درد توسط ماما، تا زایمان طبیعی در بین زنان گسترش بیشتری پیدا کند.

دکتر سیامک واحدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان با اشاره به کاهش چشمگیر آمار سزارین و تمایل بیشتر به انجام زایمان طبیعی در استان کردستان شاخص کلی عمل سزارین در سال گذشته را 37،35 اعلام کرد.وی افزود: سال 92 حدود 39.3 درصد زایمان ها از طریق عمل سزارین بود و در سال 94 این میزان به حدود 34.2 درصد و سال های 95 و 96 نیز این میزان با سه درصد کاهش به حدود 31 درصد رسید.وی با اشاره به اینکه ترویج زایمان طبیعی یکی از شاخصه های بین المللی توسعه نظام سلامت است و کاهش آمار سزارین و ترویج زایمان طبیعی از اهداف مهم وزارت بهداشت است، گفت: طبق دستورالعمل ابلاغی اجرای طرح تحول سلامت،‌ تمام زایمان‌های طبیعی‌ در بیمارستان‌های دولتی به صورت کاملا رایگان انجام می‌شود.


واحدی تاکید کرد: کاهش آمار سزارین و افزایش زایمان های طبیعی یکی از اهداف اجرای طرح تحول نظام سلامت بود که نتایج خوبی نیز بدنبال داشته است.وی ترویج زایمان طبیعی را در راستای تامین سلامت روحی و روانی جامعه ضروری دانست و یادآور شد: برای اجرای طرح تحول نظام سلامت، برنامه ترویج زایمان طبیعی، همه دانشگاه های کشور موظف هستند استانداردهای اجرایی و شاخص های کلی عمل سزارین را رعایت کنند.


وی ادامه داد: ترویج زایمان طبیعی از شاخص های بین المللی نظام سلامت است و دانشگاه علوم پزشکی کردستان در زمینه ترویج زایمان طبیعی در سال های 93 و 94 یکی از دانشگاه های برتر کشور بود.
به گزارش ایرنا، طرح تحول نظام سلامت از 15 اردیبهشت سال 93 همزمان با سراسر کشور در استان کردستان اجرایی شده است. واحدی با اشاره به اینکه در سال جاری موارد سزارین الکتیو بار اول در کمیته ترویج زایمان طبیعی در تمام بیمارستان های استان مورد بررسی قرار گرفته است، اضافه کرد: در این مراکز تنها سزارین های مجاز و ضروری انجام و مورد تایید قرار گرفته است و سایر زایمان ها به صورت طبیعی انجام و منجر به کاهش چشمگیر شاخص عمل سزارین در استان کردستان شده است.
طرح تحول سلامت با هدف ارتقای کاهش فرانشیز پرداختی مردم، دسترسی عادلانه آحاد جامعه به خدمات سلامت، نهادینه کردن نظام ارجاع و پزشک خانواده و بحث خود مراقبتی و نیز ترویج زایمان طبیعی در سراسر کشور از جمله در استان کردستان اجرا شده است.

کاهش آمار سزارین به دنبال اجرائی کردن سیاست های وزارت بهداشت

هومن قصریمعاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز افزود:به دنبال اجرایی کردن سیاست های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همراهی خود مردم آمار سزارین در استان کردستان رو به کاهش است و انتظار می رود که این روند کاهشی همچنان ادامه داشته باشد.وی گفت: در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت و برنامه ترویج زایمان طبیعی و با توجه به الزام کلیه دانشگاه های کشور مبنی بر رعایت استانداردهای اجرایی و نظارتی این طرح اقدامات خوبی در استان کردستان صورت گرفته است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان یادآور شد: با عنایت به بررسی شاخص های کلی سزارین در سال ٩٥ در دانشگاه علوم پزشکی کردستان حسب دستور ریاست دانشگاه و تاکید وی در کمیته ترویج زایمان طبیعی که در خرداد ماه سالجاری برگزار گردید، از ابتدای تیر ماه ٩٦ اقدام به بررسی اندیکاسیون های موارد سزارین الکتیو بار اول در تمامی بیمارستانهای سطح استان کرده ایم.وی با اشاره به نتایج بررسی های صورت گرفته، عنوان کرد: بدین ترتیب که تمامی موارد نیازمند سزارین باراول الکتیو غیر اورژانس در کمیته تخصصی استانی بررسی شده و فقط مواردی که بر اساس بخشنامه وزارت متبوع مجاز به انجام سزارین بوده اند، مورد تایید قرار گرفتند.

قصری افرود: با تشکیل جلسات متعدد و راستی آزمایی ها و بازرسی های مکرر نتیجه اقدامات انجام گرفته سبب کاهش چشمگیر شاخص کلی سزارین در سطح استان کردستان شده است.

وی ضمن اشاره به آخربین آمار مربوط به سزارین در استان کردستان، یادآور شد: در سال ٩٥شاخص کلی سزارین ۳۷.۳۵ درصد بوده است و در سال ٩٦، میانگین شش ماهه این شاخص کاهش بیش از هفت درصدی نسبت به میزان پایه سال ٩٥ داشته است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان عنوان کرد: فرهنگ سازی در بین مردم و همچنین افزایش نظارت ها بر مراکز بهداشتی و درمانی یکی از اولویت های اصلی است و در همین راستا معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان برنامه های مختلفی را در دستور کار قرار داده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری علم و فناوری ، تاریخ انتشار 7آبان96، کدمطلب:38721، www.stnews.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین