پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۱۱۵۴
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷
عضو لرستانی کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه بافت فرسوده و نوساز‌های فرسوده بیشترین قربانی را در زلزله احتمالی کشور می‌گیرند، گفت: باید برای هر ساختمانی گواهینامه‌ای تولید شود که تشریح کننده وضعیت فنی آن سازه باشد.

شعار سال: محمدرضا ملکشاهی، با اشاره به زلزله‌های اخیر رخ داده در کشور، بر ضرورت بهسازی روند ساخت و ساز‌ها با تکیه بر استاندارد‌ها تاکید کرد و گفت: ما نباید از این واقعیت فرار کنیم که اتفاقی مانند زلزله در کشور روی می‌دهد، زیرا ایران بر روی گسل‌های فراوانی قرار گرفته است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با یادآوری فعال شدن برخی گسل‌ها در نقاط مختلف کشور در هفته‌های گذشته و وقوع زلزله، افزود: هرچند هنوز توانمندی‌های دانشمندان به حدی نرسیده که وقوع زمین‌لرزه را از قبل پیش‌بینی کنند، اما می‌شود پیشگیری‌هایی انجام داد که معمولاً در زلزله‌های با ریشتر بالا تلفات کم شود.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به راهکار‌های کاهش تلفات جاری و مالی در اثر وقوع زمین‌لرزه، گفت: استانداردسازی و ایمن‌سازی ساختمان‌ها یکی از راهکار‌های مهمی است که می‌تواند از تلفات بالا در اثر زلزله بکاهد.

ملکشاهی با بیان اینکه تنها بخشی از ساختمان‌های مسکونی که به وسیله شرکت‌های پیمانکاری با نظارت‌های فنی ساخته می‌شوند به استاندارد نزدیک بوده و از نظر ایمنی وضعیت مناسبی دارند، گفت: متاسفانه علاوه بر بافت‌های فرسوده موجود در کشور برخی ساخت و ساز‌های جدیدی نیز وجود دارد که به دور از نظارت‌های مستمر ساخته شده که در آن‌ها رعایت مصالح ایمن، با کیفیت، نقشه درست و و همچنین نظارت فنی صورت نگرفته از این رو جولان زلزله در این بنا‌ها بسیار زیاد است.

ملکشاهی ادامه داد: اگر زلزله‌ای با ریشتر بالا در بافت‌های مذکور و همچنین سازه‌های نوساز غیر ایمن رخ دهد تخریب آن‌ها از همین الان قابل پیش‌بینی است.

وی با بیان اینکه سازمان نظام‌مهندسی باید در خصوص استحکام ساختمان‌ها بازبینی اساسی صورت دهد، تصریح کرد: به هر شهروندی که در خانه مسکونی سکونت دارند باید اعلام شود که سازه‌اش ایمن است یا خیر.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه باید به سمت کاهش تلفات زلزله احتمالی حرکت کنیم، گفت: سازه‌ها باید از نظر فنی با نظارت کافی تغییر کرده و به سمت استانداردسازی حرکت کنند.

ملکشاهی تاکید کرد: باید برای هر ساختمانی گواهینامه‌ای تولید شود که آن گواهینامه تشریح کننده حوزه فنی آن سازه باشد، در نتیجه شهرداری‌ها و همچنین وزارت راه و شهرسازی باید به این موضوع توجه کنند که برای ایمن‌سازی ساختمان‌ها باید یک حوزه فنی طراحی شود که گواهینامه به ساختمان‌ها ارائه کند.

وی افزود: شاید ارائه گواهینامه فنی به سازه‌ها زمان‌بر و هزینه‌بر باشد، اما اهمیت آن بسیار بالا است از این رو باید در اولویت قرار بگیرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، همچنین بر ممنوعیت ساخت و ساز بر روی گسل‌ها تأکید کرد و گفت: وزارت راه و شهرسازی باید با ساخت‌وساز بر روی گسل‌ها برخورد جدی کند تا دیگر سازه‌ای در گسل ساخته نشود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی پرسنا، تاریخ انتشار 5 دی 96، کد مطلب: -، www.porsna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین