پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۲۲۱۸
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۸
همزمان با نزدیک‌شدن به زمان عرضه بلوک 17درصدی ذوب‌آهن اصفهان، فولاد مبارکه اصفهان هم برای خرید 55درصد از سهام این شرکت از تأمین اجتماعی وارد مذاکره شد.

شعار سال: یک هفته قبل از عرضه بلوک 17درصدی سهام ذوب‌آهن اصفهان متعلق به صندوق کارکنان فولاد، شرکت فولاد مبارکه اصفهان مذاکراتی را با تأمین اجتماعی برای خرید 55درصد از سهام ذوب‌آهن آغاز کرد. فولادمبارکه با ارزشی معادل 5.5میلیارد دلار دومین شرکت بزرگ بورس است. ذوب‌آهن اصفهان نیز یکی از 2قطب اصلی صنعت در استان اصفهان به شمار می‌آید. همزمان سازمان خصوصی‌سازی‌ نیز قرار است 20دی‌ماه یک بلوک 17درصدی از سهام ذوب‌آهن را از طریق فرابورس بفروشد. قبلا سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بخش عمده سهام ذوب‌آهن اصفهان را در اختیار داشت اما از سال91 به بعد تأمین اجتماعی سهام سازمان گسترش را خرید. اکنون 55درصد از سهام این شرکت متعلق به تأمین اجتماعی و 16.75درصد هم در اختیار صندوق کارکنان فولاد است. از 2سال پیش سازمان خصوصی‌سازی‌ تلاش کرده که بلوک سهام متعلق به صندوق کارکنان فولاد را بفروشد اما هنوز موفق نشده است.

استراتژی فولاد مبارکه اصفهان

در صورت فروش بلوک 17درصدی متعلق به صندوق فولاد در هفته آینده، خریدار احتمالی صاحب 2صندلی از مجموع کرسی‌های هیأت مدیره خواهد شد. بر این اساس شرکت فولاد مبارکه اصفهان هم در تلاش است 3کرسی از هیأت مدیره این شرکت را برای تکمیل زنجیره تولید خود در اختیار بگیرد. مطابق آنچه قبلا بهرام سبحانی، مدیرعامل فولاد مبارکه به همشهری گفته بود: این شرکت درنظر دارد برنامه نوعی ادغام مالکیتی را در زنجیره تولید فولاد اجرا کند تا ارزش افزوده کل این زنجیره افزایش یابد.

براساس همین استراتژی فولاد مبارکه اصفهان ظرف چند سال گذشته بخش بزرگی از سهام شرکت‌های حاضر در صنایع سنگ‌آهن و فولاد را خریداری کرده است. به‌طور مثال، این شرکت هم‌اکنون مالک عمده هلدینگ توکا فولاد (شامل 30شرکت) و هلدینگ فولاد متیل با 10شرکت است. فولاد مبارکه اصفهان همچنین مالک10.4درصد از سهام چادرملو و 10درصد از سهام گل‌گهر است. با توجه به اینکه فولاد 38درصد از سهام سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات را هم در اختیار دارد، از طریق این هلدینگ معدنی عملا کنترل 2غول تولید سنگ‌آهن ایران یعنی چادرملو و گل‌گهر را در اختیار گرفته است.

یکپارچه‌سازی‌ صنعت فولاد اصفهان شرکت فولاد مبارکه اصفهان پس از تملک عمده سهام شرکت‌های فعال در حوزه سنگ‌آهن در تلاش است با خرید 55درصد از سهام ذوب‌آهن اصفهان، زنجیره تولید خود را متناسب با شعار از سنگ تا رنگ (سنگ‌آهن تا ورق‌های رنگی) کامل کند. با این شرایط به‌نظر می‌رسد صنعت فولاد‌سازی‌ که از سال‌ها پیش در اختیار اصفهانی‌هاست، به‌طور کامل یکپارچه شود. اساس برنامه‌های شرکت فولاد مبارکه اصفهان تکمیل زنجیره تولید از سنگ‌آهن تا ورق‌های رنگی فولادی است. با این رویکرد نوعی ادغام در صنایع پایین‌دستی و بالادستی سنگ‌آهن و فولاد در حال وقوع است که ممکن است حتی منجر به انحصارهم شود و پای شورای رقابت را برای بررسی این ماجرا وسط بکشد.

ذوب‌آهن چه کمکی به فولاد مبارکه خواهد کرد

شرکت فولاد مبارکه اصفهان سال قبل 7.4تن فولاد در کشور تولید کرد که این مقدار امسال به 8.6میلیون تن خواهد رسید. هم‌اکنون 25هزار نفر به‌صورت مستقیم در گروه فولاد مبارکه اصفهان ارتزاق می‌کنند و 355هزار نفر هم به‌صورت غیرمستقیم و در صنایع پایین‌دستی فولاد فعالیت دارند. هم‌اکنون سهم تولیدات فولاد مبارکه اصفهان در صنایع تکمیلی و نورکاران22درصد، در لوله و اتصالات 6.5درصد، لوله و پروفیل 23.9درصد، حمل‌ونقل خودرو 17.5درصد، خرده‌فروشی 10درصد و اسلب 9درصد است.

با این رویه درصورتی‌که شرکت فولاد مبارکه موفق به خرید 55درصد از سهام ذوب‌آهن اصفهان شود، سهم این شرکت به‌شدت در بازار اضافه خواهد شد چراکه نوع تولیدات و شیوه کار این کارخانه‌ها تفاوت‌های آشکاری با یکدیگر دارند. از یک طرف شرکت فولاد مبارکه اصفهان محصولات خود را با سوخت گاز تولید می‌کند درحالی‌که ذوب‌آهن اصفهان محصولاتش را با سوخت زغال‌سنگ تولید می‌کند.

هم‌اکنون شرکت فولاد مبارکه اصفهان بزرگ‌ترین تولید‌کننده آهن اسفنجی و ورق فولادی کشور است درحالی‌که ذوب‌آهن اصفهان سهم اصلی مقاطع ساختمانی، تیرآهن و میلگرد را در اختیار دارد. به این ترتیب درصورت خرید 55درصد از سهام ذوب‌آهن اصفهان توسط فولاد مبارکه اصفهان ریسک این شرکت در استفاده از سوخت‌های فسیلی کاهش و همینطور تنوع تولیدات این شرکت افزایش خواهد یافت. هم‌اکنون ایمیدرو با 17درصد و سبد سهام‌عدالت با 30درصد مالک عمده شرکت فولاد مبارکه اصفهان تلقی می‌شوند؛ ضمن اینکه 15درصد از سهام این شرکت نیز در اختیار سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی و 2.7درصد هم در اختیار بانک تجارت است. همچنین 20درصد از سهام این شرکت در اختیار سهامداران خرد است.

الزام تأمین اجتماعی به فروش سهام

بحران شدید مالی در صندوق‌های بازنشستگی، دولت را دچار چالش‌های بزرگی کرده است، به همین دلیل از ابتدای امسال کمیته‌ای که رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم در آن عضو است، تشکیل شد تا مشکل صندوق‌های بازنشستگی را حل کند. هم‌اکنون 18صندوق بازنشستگی در ایران فعالند که همگی با بحران نقدینگی مواجهند و حتی برخی از آنها قادر نیستند مطالبات بازنشستگان را پرداخت کنند و برای این کار هر‌ماه به منابع مالی دولتی متوسل می‌شوند. از این جهت در تازه‌ترین اقدام کمیته نجات صندوق‌های بازنشستگی قرار شده ترکیب سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها تغییر کند تا با استفاده از یک الگوی اقتصادی بهتر بنیه مالی آنها تقویت شود. اطلاعاتی در مورد نحوه تغییر و تحولات در صندوق‌های بازنشستگی منتشر نشده اما برنامه‌ها نشان می‌دهد که الگوی اقتصادی این صندوق‌ها به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک پیش می‌رود. بر همین اساس تأمین اجتماعی هم براساس تکالیف درنظر گرفته شده باید ظرف سال‌های آینده بخشی از سهام شرکت‌های زیرمجموعه خود را بفروشد، بر این اساس این یک فرصت مناسب برای شرکت فولاد مبارکه اصفهان برای خرید سهام ذوب‌آهن اصفهان ایجاد کرده و قدرت چانه‌زنی این شرکت را افزایش داده است.

رشد قیمت سهام ذوب‌آهن

همزمان با مطرح‌شدن بحث خرید 55درصد از سهام ذوب‌آهن اصفهان توسط فولاد مبارکه اصفهان، ارزش سهام ذوب‌آهن اصفهان در بازار با رشد مواجه شد به‌طوری‌که حتی دیروز برای خرید سهام این شرکت در بورس صف خرید تشکیل شد. سهام شرکت ذوب‌آهن اصفهان از ابتدای سال تاکنون 20درصد بازده نصیب سهامداران خود کرده است و به‌زعم تحلیلگران درصورت خرید سهام این شرکت توسط فولاد در روز‌های آینده بار دیگر با رشد مواجه خواهد شد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری روزنامه همشهری ، تاریخ انتشار 12دی 96، کدمطلب:2992، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین