پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۲۴۵۰
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴
یک محقق مسائل امنیت سایبری در کنفرانسی در آلمان از نقش سازمان جاسوسی انگلیس در فتنه سال ۱۳۸۸ ایران پرده برداشت.

شعار سال: یک محقق مسائل امنیتی در سی و چهارمین «کنفرانس سالانه ارتباطات کی‌آس» که هفته گذشته در شهر «لایپزیگ» آلمان برگزار شد مدعی شد دستگاه اطلاعاتی انگلیس از روش‌هایی در اینترنت برای اعتبارزدایی از دشمنان انگلیس، از جمله ایران استفاده کرده است.

«کنفرانس ارتباطات کی‌آس»، همایشی سالانه است که در آن پژوهشگران اقدام به برگزاری کارگاه‌ها و سخنرانی‌هایی درباره مسائل فنی و سیاسی مرتبط با امنیت، حفظ حریم خصوصی وآزادی بیان در اینترنت می‌کند. این کنفرانس یکی از بزرگترین کنفرانس‌های حوزه امنیت سایبری است.

«مصطفی البصام»، دانشجوی دوره دکترای مهندسی کامپیوتر در لندن کهقبلاً یکی از بنیانگذارانگروه هکریLulzSec بوده و در حال حاضرمحقق حوزه امنیتی است در این کنفرانس ادعا کرد دستگاه‌های اطلاعاتی انگلیس از روش‌هایی در فضای مجازی برای ایجاد ناآرامی در کشورهای مخالف، از جمله ایران استفاده کرده‌اند.

تخریب، تضعیف و نابودی دشمنان انگلیس

او می‌گوید: «گروه اطلاعاتی تحقیق درباره تهدیدهای مشترک» که یک نهادداخلی در یکی از دستگاه‌های اطلاعاتی انگلیس است مأمور ایجاد حساب‌های کاربری مستعار برای انتشارمحتوای نادرست در رسانه‌های اجتماعی با هدف استفاده از ترفندهای کثیف جهت تخریب، تضعیف و نابود کردن دشمنان [انگلیس] از طریق اعتبارزدایی از آنها است.

«البصام» همچنین گفت «گروه اطلاعاتی تحقیق درباره تهدید‌های مشترک» در عملیات‌هایی به گروه‌های هکری مانند «LulzSec» و «Anonymous» حمله کرده است.

به‌گفته او، تا زمان انتشار اسناد «ادوارد اسنودن»، تحلیلگر پیشین سیا که جاسوسی‌های گسترده دستگاه‌های اطلاعاتی کشورهای غربی از مردم و کشورهای دیگر را آشکار ساخت، وجود«گروه اطلاعاتی تحقیق درباره تهدید‌های مشترک» سرّی بود.

این فعال حوزه امنیت سایبری می‌گوید: «کاری که دستگاه‌های اطلاعاتی انگلیس انجام می‌دهند چیزی است که نام آن را اطلاعات انسانی (گردآوری اطلاعات از طریق برقراری تماس‌های بین‌فردی) می‌گذارند. ایده این کار، تعامل با افراد در فضای اینترنت است با این هدف که بتوان اتفاقی در جهان واقعی صورت داد».

مصطفی بصام در کنفرانس سالانه ارتباطاتکی‌آس

سرویس کوتاه‌کننده لینک برای تحریک به اغتشاش

«بصام» بر اساساطلاعات درز یافته و همچنین تجارب دست‌ اولی که از حملات سایبریبه خودش داشته متوجه شده که «ستاد ارتباطات دولت بریتانیا»،سازمان اطلاعاتی و امنیتی اصلیدولت انگلیس بامسئولیت عملیاتشنود الکترونیکیو حفاظت از اطلاعاتاز یک سرویس کوتاه‌کننده لینک (به‌نام lurl.me)برای انتشار «پیام‌های انقلابی» در ایران و سوریهاستفاده کرده است.

این پیام‌ها از یک طرف توجه افراد معترض علیه دولت را جلب کرده و در همان حال، دستگاه‌های اطلاعاتی را قادر به جمع‌آوری اطلاعات از آنها می‌کرده است.

وی در ادامهتصریح کرد: «من با استفاده از این جزئیات کلیدی، موفق شدم شبکه‌ای از حساب‌های جعلی در توئیتر و وب‌سایت‌هایی که توسط"ستاد ارتباطات دولت بریتانیا"ایجاد شده‌اند را کشف کنم.»

این محقق مسائل امنیتی در«کنفرانس ارتباطات کی‌آس»تصریح کرد این حساب‌های توئیتر و وب‌سایت‌ها در جریان حوادث مربوط به ناآرامی‌های سوریهدر سال 2011 (1389) و اغتشاشاتپس از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در سال 2009 (1388) نقش فعالی ایفا کرده‌اند.

طبق تحقیقات «البصام»، اسنادفوق‌سری«ستاد ارتباطات دولت بریتانیا» که درز یافته‌اند نشان می‌هند این سازمان با ارساللینکیاز طریق اتاق‌های چت هکری برای کاربران قادر بوده هویت افرادی که روی آن کلیک می‌کرده‌اند را شناسایی کند. سرویس کوتاه‌کننده لینک «lurl.me» در جریان آشوب‌های خیابانی سال 2009 (1388) در ایران در فضای آنلاین فعالبوده و لینک‌هایی را درباره آنهامنتشر کرده است.

به‌گفته «البصام»، دامنه lurl.me در سال 2009 ایجاد شده و بلافاصله پس از آن اقدام به انتشار توئیت‌هایی درباره اعتراضات در ایران کرده است. فعالیت این سرویس در فضای اینترنت در نوامبرسال 2013 متوقف شده است.

عملیات lurl.me برای جاسوسی از کاربران ایران

در یک سند«ستاد ارتباطات دولت بریتانیا» با عنوان «حمایت‌های علوم رفتاری از اثراتگروه اطلاعاتی تحقیق درباره تهدید‌های مشترک و عملیات‌های اطلاعات انسانی» آمده است: «تکنیک‌های گروه اطلاعاتی تحقیق درباره تهدیدهای مشترک» مواردی نظیر آپلود کردن ویدئوهای یوتیوب با محتوای متقاعدکننده؛ ایجاد حساب‌های مستعاری در فیس‌بوک و توئیتر برای انجام عملیات‌های اطلاعات انسانی؛تشویق به بحث درباره مسائل خاص؛ارسال ای‌میل‌ها و پیام‌های متنی جعلی و همچنین فراهم‌سازی منابع آنلاین را شامل می‌شوند».

در این سند اشاره شده این عملیات‌ها ممکن است تمامی نقاط جهان را شامل شوند. این سند می‌افزاید «کارکنان، عملیات‌هایی را توصیف کرده‌اند که به‌عنوان مثال ایران را (در سال 2009) هدف گرفته‌اند».

بصام به‌استناد اسناد دستگاه‌های جاسوسی انگلیس گفتاهداف «گروه اطلاعاتی تحقیق درباره تهدید‌های مشترک» در ایران موارد زیر بوده است:

  • اعتبارزدایی از حاکمان ایران و برنامه هسته‌ای این کشور؛
  • تأخیر در دسترسی‌های آنلاین به مطالب مورد استفاده در برنامه هسته‌ای ایران و ایجاد اخلال در آنها؛
  • انجام فعالیت‌های اطلاعات انسانی (گردآوری اطلاعات از طریق تعاملات بین‌فردی)؛
  • مقابله با سانسور و فیلتر.

وی اضافه کرد: «این ممکن است ایده فوق‌العاده‌ای به‌نظر برسد؛ ممکن است این‌طور به‌نظر برسد که انگیزه سازمان جاسوسی انگلیس کمک بهمردم ایران جهت دور زدن سانسور اینترنتو تحقق هدف آزادی‌های اینترنتی است. اما آنها در این فرایند به شما لطمه هم می‌زنند».

به‌گفته بصام، این سازمان جاسوسی علاوه بر فراهم آوردن امکان دسترسی آزاد برای مردم ایران، با یک تیر دو نشان زده است.«ستاد ارتباطات دولت بریتانیا» در واقع با میزبانی کردن ارتباطات آنلاین گروه‌های هدف از آنها برای شنود الکترونیک و جاسوسی از ایرانیانی استفاده کرده که روی لینک‌های کوتاه‌شده توسط ستاد ارتباطات دولت بریتانیا کلیک کرده‌اند.

او در ادامه افشاگری‌های خود گفت دولت انگلیس در زمان اغتشاشات سال 1388 یک اکانت توئیتری به‌نام «حمید مسعود» (با شناسه کاربری 2009iranfree) داشته که فعال‌ترین صفحه توئیتری متعلق به دستگاه جاسوسی این کشور بوده است. (عکس زیر)

در یکی از تصاویری که بصام از فعالیت‌های «حمید مسعود»به نمایش گذاشته، لینک‌هاییبا سرویس lurl.me منتشر شده‌اند(عکس بالا).در این لینک‌ها،مطالبی با محتوایی نظیر«شماره تلفن دوستان احمدی‌نژاد» و«فهرست تماس مقام‌های دولت ایران» به اشتراک گذاشته شده‌اند.

او می‌گوید لینک‌هایی که این حساب کاربری منتشر کرده، هر کدام نماینده یکی از روش‌هایی بوده‌اند کهدستگاه جاسوسی انگلیس از آنها برای تحریک به اغتشاش و جاسوسی از کاربران استفاده کرده است. البصام می‌گوید این حساب‌های کاربری در سال 2010 هیچ فعالیتی نداشته‌اند و در سال 2011 با آغاز شدن ناآرامی‌ها در سوریه مجدداً فعالیتشان را از سر گرفته‌اند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار 13دی 96، کدمطلب: 1618656 ، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین