پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۷۸۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۲
در دنیای جاسوسان، برخی روش‌های قدیمی جاسوسی حتی در دنیای امروز هم کارآمد هستند.

شعار سال: پایگاه اینترنتی «کریستین ساینس مانیتور» در مطلبی به پنجتکنیک جاسوسی که در دهه‌های گذشته مورد استفاده جاسوسان بین‌المللی قرار می‌گرفتند و امروزه هم همچنان کارآمد هستند، اشاره کرد.

«مارک استوت» تاریخدان و کارمند پیشین اطلاعاتی وزارت خارجه آمریکا و سازمان سیا، پیشتر جمله جالبی را بیان کرده است. وی گفته بود: جدید بودن همیشه به معنای بهتر بودن نیست. فناوری‌های پیشرفته ممکن است در برخی شرایط بهتر عمل کنند؛ اما این فناوری‌ها در همه شرایط مناسب نخواهند بود.

روزنامه کریستین ساینس مانیتور در ادامه پنج تکنیک جاسوسی که از زمان‌های گذشته تا به امروز بسیار مفید بوده‌اند را گردآوری کرده که به شرح زیر است:

1.جوهر نامرئی: سازمان اف‌بی‌آی پیشتر اعلام کرد که جاسوس‌های روس از نوعی «جوهر نامرئی» برای ارسال پیام‌های سری به یکدیگر و پنهان کردن جملات خود استفاده می کرده‌اند. باوجود اینکه شاید این روش اندکی ساده و کودکانه به نظر برسد، اما استفاده از روش «جوهر نامرئی» در 90 سال گذشته کاربرد زیادی در فرآیندهای جاسوسی داشته است.

2.رادیوی موج کوتاه: این رادیو شباهت زیادی به یک رادیوی آماتور دارد و بنابراین می‌تواند داده‌ها و جملات را روی فرکانسی خاص برای افراد دیگر منتقل کند. استفاده از رادیوی موج کوتاه به دوران جنگ سرد برمی‌گردد و از آن زمان کاربرد داشته است.

3. ارتباط انفجاری: ارتباط انفجاری زیرمجموعه‌ای از ارتباط‌های رادیویی هستند با این تفاوت که پیام‌هایی که به این طریق فرستاده می‌شوند، به قدری سرعت بالایی دارند که شنوندگان دیگر نمی‌توانند آنها را به عنوان یک گفتار انسانی عادی تشخیص دهند. زمانی که چنین پیامی از سوی یک نفر برای فرد موردنظر فرستاده می‌شود، شخص گیرنده می‌تواند سرعت آن را کم کند و با سرعت عادی به آن پیام گوش دهد. این روش در میان آلمانی‌ها در دوره جنگ جهانی اول کاربرد زیادی داشته است.

4. ایستگاه‌های اعداد: این روش در جنگ جهانی دوم اختراع شد. در این شیوه، مجموعه‌ای از اعدادی بی‌معنا از طریق یک رادیوی معمولی برای جاسوس‌ها ارسال می‌شد. در طول جنگ جهانی دوم، بی‌بی‌سی انگلیسی این اعداد را برای نیروهای فرانسوی ارسال می‌کرد تا آنها را از حملات احتمالی با خبر کند. این اعداد بر اساس منطقی که بین فرستنده و گیرنده پیغام برای آنها در نظر گرفته شده، معنا پیدا می‌کنند.

دو جاسوس کوبایی که آمریکا در سال 2006 آنها را دستگیر کرد از همین روش برای جاسوسی استفاده می‌کردند.

5. رمزنگاری جابه‌جایی: در این روش با جابجا کردن حروف، رمز پیدا می‌شود. این روش به جنگ جهانی دوم باز می‌گردد که با استفاده از رمزنگاری جابه‌جایی، حروف به هم ریخته در یک نامه برای مخاطب فرستاده می‌شد. به عنوان مثلا کلمه «Hello there» را به شکل «eereltlhho» در نامه می‌نوشتند و افراد بر اساس یک منطق مشخص و موردتوافق قرار گرفته، آنها را رمزگشایی می‌کردند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ 3 فروردین 97، کد مطلب: 6476953: www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
0
0
خیلی خوبه که سیستم هایی برای جاسوسی وجود داشته که تا به الان هم فرسوده نشده اند
این روش های قدیمی منتهی امروزه جای خود را به روش های بسیار مدرن تر کامپیوتری داده اند
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین