پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۴۶۵۷
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۴
یکی از سه نفری که از آن به عنوان شاه‌مهره شبکه جاسوسی تحت لوای فعالان زیست محیطی نام برده می‌شود، «مراد موشه طاهباز» جاسوس سه تابعیتی ایرانی- آمریکایی- انگلیسی است.

شعارسال: جاسوسی با پوشش فعالیت زیست‌محیطی از موضوعاتی است که این روزها بازتاب و بازخوردهای وسیعی داشته است.

اعترافات و اتفاقات اخیر در این زمینه نشان داد، عدم توجه به این مسئله حیاتی و عدم مدیریت صحیح در این حوزه می‌تواند تبعات سنگین امنیتی، اجتماعی و اقتصادی برای کشور در پی داشته باشد.

از سوی دیگر ابعاد جدید پرونده کشف شبکه جاسوسی تحت پوشش فعالیت‌های زیست‌محیطی نشان می‌دهد آنچه نیروهای اطلاعاتی - امنیتی کشف کرده‌اند یک شبکه بزرگ با پروژه‌های ویژه و بسیار حرفه‌ای بوده است.

در اواخر بهمن‌ماه امسال، دستگیری یک تیم جاسوسی در بخش محیط‌زیست سروصدای زیادی به راه انداخت و واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت؛ طرح گسترده‌ای علیه امنیت ملی کشور که با هوشیاری نیروهای امنیتی ناکام ماند.

*ترکیب تیم جاسوسی و شاه‌مهره‌ای که لب باز کرد

در جریان رسیدگی به این پرونده جاسوسی حدود 150 محیط‌بان احضار شدند، از سوی دیگر تیم 25 نفره بازداشت‌شده دیگری که با پوشش فعالیت محیط‌زیستی، اطلاعات مراکز حساس موشکی را به بیگانگان و سرپل‌های خود منتقل می‌کرد؛ پس از زلزله کرمانشاه با اقدامات ضدامنیتی و با حمله‌ به این استان و استان کردستان، تعدادی از نیروهای مسلح را به شهادت رساندند.

در میان دستگیرشدگان این پرونده، سه جاسوس یهودی نیز حضور دارند، این سه نفر از اعضای اولیه و مؤثر در راه‌اندازی موسسه حیات‌وحش میراث پارسیان هستند که درواقع سرپل‌ اصلی شبکه جاسوسی تحت عنوان این موسسه محسوب می‌شوند.

یکی از این افراد که از آن به‌عنوان شاه‌مهره این شبکه جاسوسی نام‌برده می‌شود، «مراد طاهباز» جاسوس سه تابعیتی ایرانی- آمریکایی- انگلیسی است؛ نام واقعی این عضو یهودی هیئت‌مدیره موسسه حیات‌وحش میراث پارسیان «مراد موشه طاهباز» است که به‌زودی اعترافات مهمی از او منتشر خواهد شد.

این میلیاردر یکی از سازنده‌های مجتمع‌های تفریحی در سرزمین‌های اشغالی و آمریکاست. پدر این فرد به همراه پدر کاووس سیدامامی، نماینده دوره بیستم مجلس شورای ملی در زمان پهلوی بودند. «قاسم طاهباز» پدر مراد طاهباز از مدیران ارشد موسسه کیهان در دوران پهلوی به مدیریت «مصطفی مصباح‌زاده» سناتور انتصابی و از دوستان نزدیک محمدرضا پهلوی بود.

پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، از سوی رسانه‌ها نسبت به این فرد هشدار داده شد، اما با انتصاب معصومه ابتکار به ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست، وی نیز از نفوذ بالایی برخوردار شد و در جلسات مهم سازمان محیط‌زیست به‌ویژه در پروژه حفاظت از یوز آسیایی حضور داشت.

ازجمله فعالیت‌های این تیم جاسوسی به‌طور مصداقی «بررسی جلبک‌هایی که ارزش‌ زیست‌محیطی» داشته بوده است و این امر بهانه و پوشش آن‌ها برای جمع‌آوری اطلاعات درباره نقشه‌های تأسیسات دریایی و نظامی در حوزه خلیج‌فارس بوده که علاوه بر این اطلاعات،‌ نحوه‌ تأسیسات دفاعی نظامی کشور نیز با ظاهر محیط‌زیستی به بیرون از کشور منتقل‌شده است.

همچنین دریکی از مراکز حساس هسته‌ای با توجیه لزوم رسیدگی به وضعیت زیست‌محیطی منطقه، تجهیزات مختلفی نصب‌شده بود، جاسوسی از تأسیسات دریایی در برخی از مناطق کشور و جمع‌آوری اطلاعات نظامی و موشکی دو استان، از دیگر اقدامات ضدامنیتی این تیم بوده است.

خانه‌های استیجاری سید امامی نیز یکی دیگر از لایه‌های پوششی اقدامات خرابکارانه این تیم جاسوسی است که با این زمینه‌چینی، جاسوسانی که تیم بازداشت‌شده مسئولیت همکاری و ارائه خدمات به آن‌ها را بر عهده داشتند، با اسرائیل همکاری می‌کردند و محل استقرار آن‌ها یکی از چندین منزل سید امامی در تهران بوده است.

در پی دستگیری این تیم جاسوسی اطلاعات جالبی به دست آمد، منازل کوچه بن‌بستی که محل استقرار این تیم جاسوسی بوده است، خریداری و با حفر تونل‌هایی به یکدیگر متصل شده بود، در این اقدام که نشان‌دهنده یک فعالیت چندین ساله برای ایجاد چنین سازه‌ای است،‌ در یک زیرزمین محوطه‌ای 200 متری به سالن جلسات آن‌ها اختصاص داده شد.

* اعترافات قطره‌چکانی کاووس سید امامی

سید امامی که روز 4 بهمن دستگیرشده بود تا روز خودکشی یعنی شب 19 بهمن نه‌تنها هیچ اعتراف مهمی نداشت بلکه به شکل کاملاً حرفه‌ای و قطره‌چکانی اطلاعاتی را بروز می‌داد.

درواقع آن‌طور که حسن بیکی دبیر کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگویی اعلام کرد سید امامی چندین روز قبل از اعلام دستگیری از سوی دادستان تهران دستگیرشده و در جریان بازجویی‌ها به انتقال حجم زیادی از اطلاعات محرمانه به سرویس‌های جاسوسی خارجی اعتراف کرده است.

اما با اعترافات سنگین و مهم سایر اعضای گروه جاسوسی، ورق برگشت و اسناد و مدارک به‌دست‌آمده نیز غیرقابل‌انکار بود، ازاین‌رو وی به اتاقی شیشه‌ای منتقل می‌شود و اعترافات مستقیم و زنده هم‌تیمی‌های خود را می‌شنود.

با شنیدن این اعترافات و حجم اطلاعاتی که علیه وی منتشر می‌شود، او رسماً همه‌چیز را تمام‌شده می‌بیند اما بازهم اعتراف نمی‌کند و مدعی می‌شود من خسته‌ام و فردا حرف می‌زنم.

سید امامی همان شب به‌محض ورود به سلول اقدام به خودکشی می‌کند که خودکشی او نیز درجایی که امکان حلق‌آویز کردن نبوده،‌ اتفاق می‌افتد و این امر کاملاً حرفه‌ای و آموزش‌دیده صورت گرفته است.

* جزئیات خودکشی سید امامی

سید امامی خود را با استفاده از لباسش که آن را چند دور به دور گردن خود پیچیده دار می‌زند؛ روش او این‌طور بوده است که بر روی لبه‌ دستشویی فرنگی قرارگرفته و با بستن لباس خود به میله‌ای که امکان آویزان شدن از آن نیست خود را به‌جایی متصل کرده است و با جمع‌کردن پاها تا زانو به‌صورت ناگهانی خود را به سمت زمین پرتاب کرده است که این روش باعث شکستن ناگهانی گردن و مرگ او می‌شود و پس‌ازاین اتفاق پزشکی قانونی تأیید کرد که وی در 10 ثانیه‌ اول مرده است.

سید امامی که باهدف خودکشی به سلول رفته است ابتدا رختخواب خود را به‌گونه‌ای مرتب می‌کند که انگار هنوز در جای خود است؛‌ او ابتدا با دو بار ورود و خروج به محل دستشویی مطمئن می‌شود که کسی بر او نظارت نمی‌کند و در این موقعیت لباس خود را خارج و به‌صورت طنابی برای دار زدن آماده می‌کند و وارد دستشویی می‌شود و دیگر خارج نمی‌شود و با توجه به صحنه‌سازی در سلول که گویی یک نفر در رختخواب خوابیده است، کسی تا صبح متوجه خودکشی او نمی‌شود.

برخی از کارشناسان معتقدند که مرگ وی به نفع سرویس‌های اطلاعاتی خارج از کشور بوده است اما به‌هرحال باوجود خودکشی یکی از مهره‌های اصلی این تیم جاسوسی پیشرفته در زندان به دلیل حجم گسترده و مهم اعترافات جاسوس‌های بازداشت‌شده در این پرونده بر ضد سیدامامی، لایه‌های جدیدی از پرونده «نفوذ محیط زیستی» در روزهای آینده مشخص خواهد شد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری مشرق نیوز ، تاریخ انتشار: 15 اسفند 1396 ، کدخبر: 837577 ، www.mashreghnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین