پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۳۵۰۸
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳
مدیر جهادکشاورزی شهرستان ابرکوه با اشاره به اجرای مرحله نخست توقف برداشت 23 روزه آب از 658حلقه چاه‌های کشاورزی، خواهان مشارکت همه جانبه مردم در میزان بهروه وری و مدیریت درست برداشت این ماده حیاتی با ارزش اقتصادی بالا شد.

شعار سال: مدیر جهادکشاورزی شهرستان ابرکوه با اشاره به اجرای مرحله نخست توقف برداشت 23 روزه آب از 658حلقه چاه‌های کشاورزی، خواهان مشارکت همه جانبه مردم در میزان بهروه وری و مدیریت درست برداشت این ماده حیاتی با ارزش اقتصادی بالا شد.

به گزارش ایسنا، «مهدی غیب الهی» با بیان این‌که بحران آب در شهرستان ابرکوه با عرصه‌های متعدد بیابانی، زنگ خطری است که باید مورد توجه بیشتر کشاورزان و بهره برداران قرار گیرد، اظهار کرد:شیوه آبیاری سنتی غرقابی برای تولید محصول زراعی و باغی جوابگو نیست.

وی افزود:‌ کشاورزان برای افزایش بهره وری آب، با مدیریت برداشت از بحرانی تر شدن این چالش جلوگیری و سیستم آبیاری نوین را جایگزین شیوه معمول کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ابرکوه با اشاره به این‌که 150 میلیون متر مکعب از منابع آب‌های زیرزمینی دشت ابرکوه سالانه استحصال می‌شود و 96 درصد آن در بخش کشاورزی به مصرف می رسد، گفت: کشاورزان حدود دودهه خشکسالی و با توجه به کاهش بارندگی و برداشت بی رویه آب با کمبود این ماده دست و پنجه نرم می‌کنند.

این مقام مسئول تصریح کرد: شهرستان ابرکوه 200سال قبل بیش از 120 رشته قنات داشت که تعداد آن هم اکنون به 13رشته کاهش یافت که اغلب این قنات ها نیز در معرض خشک شدن قرار دارند.

غیب‌الهی طول 13رشته قنات دایر را 126کیلومتر دانست و بیان کرد: برای افزایش آبدهی این منابع که سالانه 6.5 میلیون مترمکعب آب 500 هکتار اراضی زراعی و باغی را تامین می کند، بیش از 20میلیارد ریال بودجه برای مرمت و بازسازی قنات‌ها نیاز است.

وی با اشاره به این‌که با اجرای طرح آبیاری نوین نیمی از راندمان آبیاری افزایش می یابد ، ادامه داد: اجرای سامانه‌های آبیاری تحت فشار در این شهرستان با توجه به شرایط بحرانی آب و افت سطح آب‌های زیرزمینی ضروری است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ابرکوه افزود: تاکنون برای استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی با حمایت ها و کمک های بلاعوض دولت سه هزار و 200 هکتار از باغ ها و اراضی زیرکشت در سال های گذشته به سیستم آبیاری تحت فشار تجهیز شده است.

وی در ادامه جلوگیری از برداشت بی رویه و هدر رفتن آب و افزایش راندمان در بخش کشاورزی از مزایای اجرای این طرح عنوان کرد و گفت: سالانه 150 میلیون مترمکعب آب از 658 حلقه چاه کشاورزی و 13 رشته قنات برای 15هزار هکتار سطح زیر کشت تامین می شود که با مصرف این میزان آب بیش از 190 هزار و 200تن محصول زراعی ، باغی در این شهرستان تولید می شود.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به این‌که بخش کشاورزی ابرکوه، بیش از 35 درصد اشتغال را به خود اختصاص داد، تاکید کرد: این شهرستان در تولید برخی محصولات مقام نخست و یا دوم را در استان یزد دارد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری دانشجویان ایران ، تاریخ انتشار 19دی 96، کدمطلب:96101910108، www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین