پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۱۰۴۸۶۲
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۰
بیش از هشت ماه است که هزاران نفر از دانشجویان دکتری دانشگاه های سراسری با ایجاد کمپین مطالبات دکتری و دیدار با تعداد زیادی از مقام های موثر در نگارش و تصویب بودحه سال 97، مطالبات مادی و معنوی خود را دنبال می کنند؛ مطالباتی که تاکنون با پاسخ قابل توجهی رو به رو نشده تا خستگی بر تن این دانشجویان باقی بماند.

شعار سال: بیش از هشت ماه است که هزاران نفر از دانشجویان دکتری دانشگاه های سراسری با ایجاد کمپین مطالبات دکتری و دیدار با تعداد زیادی از مقام های موثر در نگارش و تصویب بودجه سال 97، مطالبات مادی و معنوی خود را دنبال می کنند؛ مطالباتی که تاکنون با پاسخ قابل توجهی رو به رو نشده تا خستگی بر تن این دانشجویان باقی بماند.

دانشجویان دکتری دانشگاه های سراسری کشور که در دوران تحصیل رسالت و وظیفه اصلی آنها پژوهش های کاربردی برای کشور است، از مسئولان قانون گذار و اجرایی کشور انتظار دارد ضمن تصویب حقوق ماهیانه برای پژوهش های آنها، همچنین با عزمی جدی نسبت به ریشه کن کردن آسیب های دانشگاهی کشور بپردازند.

این دانشجویان نزدیک به هشت ماه است که با ساماندهی همتایان خود در سراسر کشور و به صورت جمعی دیدارهای فراوانی را با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نیز مسئولان ارشد وازرت علوم و نهاد ریاست جمهوری ترتیب دادند و در همه این جلسات موافقت شفاهی این مقامات را در رابطه با مطالبات برحق خود به دست آوردند.

نتیجه همه این تلاش ها و پیگیری های چند ماهه این شد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی با هماهنگی مسئولان دولتی در لایحه بودجه 97 ردیفی برای این دانشجویان لحاظ و تلاش کنند که مشکلات مالی و رفاهی آنها را از طریق ردیف های بودجه تأمین نمایند.

این ضرورت مهم از آن جهت به یکی از مطالبات اصلی دانشجویان دکتری بدل شد که آنها در شرایط کنونی و با ورود به دهه سوم و یا چهارم زندگی خود، هنوز درآمد مشخصی ندارند و آینده شغلی آنها در ابهام قرار دارد.

این همه مشکلات دانشجویان دکتری دانشگاه های کشور نیست و اشکالات پژوهشی دانشگاه ها مثل اجبار به نگارش مقاله با استاد راهنما، اجبار به حضور تمام وقت در محیط دانشگاه، عدم صدور مجوز تدریس برای آنها در مقاطع پایین تر و... مجموعه مشکلات بی شماری را در مسیر زندگی آنها فراهم کرده است.

با این همه اکنون که در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه سال 97 در حال بررسی است و به زودی در صحن علنی به تصویب خواهد رسید، خبری از وعده های داده شده به این دانشجویان نیست و مطالبات داده شده به این دانشجویان نقش بر آب شده است.

بر همین اساس نمایندگان این کمپین چند هزار نفری در قالب نامه ای به استاندار تهران و با استناد به بندهای قانونی درخواست خود مبنی بر برگزاری تجمع در برابر مجلس شورای اسلامی را به وی تحویل دادند.

در این نامه که خطاب به مهندس مقیمی استاندار تهران نگاشته شد و در ذیل آن امضاء و مشخصات نمایندگان کمپین مطالبات دکتری وجود دارد، آمده است:


به استحضار می رساند، «کمپین مطالبات دکتری وزارت علوم» نزدیک به هشت ماه در تمامی استان ها و به نمایندگی از 35 دانشگاه بزرگ کشور، دیدارهای بسیاری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولین وزارت علوم و سایر نهادهای مرتبط ترتیب داده است. شایان ذکر است نمایندگان کمپین علاوه بر بیان مشکلات و نارسایی ها، راهکارهای خود را نیز به جهت حل مشکلات موجود ارائه داده اند که همواره با قول مساعد مسئولین مذکور به جهت پیگیری این مطالبات همراه بوده است؛ اما متأسفانه تا این لحظه اقدام کارساز، شفاف و مشخصی که حاکی از حرکتی مثبت به سمت رفع مشکلات این قشر فرهیخته دانشگاهی باشد، دیده نمی شود.

آخرین مصداق این بی توجهی، لایحه بودجه سال 97 است که در آن کمیسیون تلفیق هیچ گونه توجهی نسبت به مطالبات دانشجویان دکتری و به ویژه لحاظ کردن پژوهانه(که از سال 92 قطع شده است) به عنوان کمک هزینه بلاعوض در طول دوران دانشجویی در مقطع دکتری (در ازای کار پژوهشی، اعم از بنیادی و کاربردی، در ازای تعهد عدم اشتغال و حضور تمام وقت در دانشگاه) که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1388 می باشد، نداشته است.

باتوجه به مطالب یادشده، «کمپین مطالبات دکتری وزارت علوم» این بار قصد دارد با تجمع و راهپیمایی در برابر خانه ملت، صدای دانشجویان دکتری سراسر کشور را به گوش اعضای کمیسیون تلفیق و نمایندگان ملت رسانیده و خواهان اجرایی شدن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1388 باشد.

فلذا کمپین با توجه به رعایت الزامات اصل 27 قانون اساسی در نظر دارد نسبت به تجمع و راهپیمایی در برابر مجلس شورای اسلامی قبل از پایان کار کمیسیون تلفیق اقدام نماید؛ از این رو کمپین، به جهت احقاق حق تصریح شده خود در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، درخواست صدور مجوز برای برگزاری تجمع قانونی در روز شنبه 30 ام دیماه، از ساعت 11 لغایت 16 را تقاضامند است.

خواهشمند است، با توجه به فوریت امر، مبتنی بر تبصره ذیل ماده شش دستورالعمل تفویض اختیارات وزارت کشور به استانداران در خصوص صدور مجوز برگزاری تجمعات، در این باره مساعدت و هماهنگی های لازم را مبذول فرمایید.

بنابر نامه مذکور، اکنون دوباره جمع زیادی از دانشجویان دانشگاه های کشور خواستار این هستند که پیگیری مطالبات خود را دوباره از صفر شروع کنند و دوباره صدای خود را مبنی بر افزایش مشکلاتشان در گوش مسئولان کشور تکرار کنند؛ مسئولانی که گویا با یک گوش خود این مطالبات را می شنوند و با گوش دیگر خود آنها را از سر خارج می کنند.

در چنین شرایطی حتی اگر استاندار تهران مجوز برگزاری تجمع مورد اشاره این دانشجویان را نیز بدهد، قطعاً در فصل سرد زمستان و پراکنده بودن دانشجویان در سراسر کشور شمار زیادی از دانشجویان در این تجمع شرکت نخواهند کرد؛ اتفاقی که به افزایش بی توجهی به مطالبات این دانشجویان دامن خواهد زد و در نهایت ضربات سنگینی را متوجه جامعه علمی کشور می کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تابناک، تاریخ 26 دی 96، کد مطلب: 765030: www.tabnak.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین