پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۴۹۴۳
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۷
رئیس کمیسیون املاک شورای شهر بم:کمیسیون ماده ۵ استان با تغییر کاربری باغ موافقت کرده است/در خصوص باغ شهر بم استثنائاتی وجود دارد

شعار سال: اینجا خيابان هادي ساعي، حد فاصل چهار راه چمران و ميدان شهدای گمنام (باغ دشت) در شهرستان بم، بزرگترین باغ شهر دنیا است و سرنوشت یک باغ بزرگ ۱۰۰۰۰ متری باغشهر بم در هاله ای از ابهام قرار گرفته است، باغی که با تغییر کاربری آن موافقت به عمل آمده است.

 اینجا خيابان هادي ساعي، حد فاصل چهار راه چمران و ميدان شهدای گمنام (باغ دشت) در شهرستان بم، بزرگترین باغ شهر دنیا است و سرنوشت یک باغ بزرگ ۱۰۰۰۰ متری باغشهر بم در هاله ای از ابهام قرار گرفته است، باغ بزرگی که با تغییر کاربری آن موافقت به عمل آمده است.

برای حفاظت از این باغ شهر زیبا قوانینی علی الخصوص در شهرداری وجود دارد اما ظاهراً اين باغ به يكي از همشهريان فروخته شده است و موضوع زماني جالب ميشود كه بدانيم مابين مالك قبل آن و شهرداري از حدود ۲۵ سال پیش قراردادي در زمان تعریض خیابان منعقد شده است و سپس حدود ٣٠٠٠ متر از باغ زير طرح رفته است.

گفتنی است، اکنون پس از كش و قوس هاي فراوان، در كميسيون ماده ۵ مرکز استان کرمان با تغییر کاربری این باغ به مسكوني موافقت شده است.

خبرنگار ما در ادامه صحت و سقم این گزارش را در تماس تلفنی با رئیس کمیسیون املاک شورای اسلامی شهر بم جویا شد.

منصور عزیز آبادی در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: کمیسیون ماده ۵ که در مرکز استان برگزار می شود با مجوز تغییر کاربری برای مالک این باغ موافقت کرده است؛ این کمیسیون با حضور استاندار و یکی از نمایندگان استان و نماینده شهرداری برگزار می شود اما کمیسیون املاک شورای اسلامی شهر بم در این خصوص هنوز هیچ تصمیمی اتخاذ نکرده است.

وی افزود: در زمان شهردار وقت بم در حدود بالغ بر ۲۵ سال پیش تفاهم نامه ای با صاحب اولیه این باغ به امضا رسیده است که طبق مفاد آن مقرر شده است، در قبال قسمتی از باغ که در طرح تعریض خیابان قرار می گیرد، شهرداری خدماتی را به صاحب آن باغ از طریق طرح تفکیک باغ ارائه می کند به این منظور که صاحب باغ بتواند تفکیک را انجام دهد که در پی آن ناخودآگاه کاربری هم تغییر میکند.

این مسئول در پاسخ به این سوال که آیا در قبال این طرح صاحب باغ می تواند هر قسمت از باغ را تفکیک کرده و بفروشد، گفت: بلی اما این تفکیک نُرم خاصی دارد و باید به صورت قطعه های چند متری با متراژ خاصی باشد.

وی گفت: احکام صادره از کمیسیون ماده ۵ لازم الاجرا است اما برای شهر بم به دلیل باغ شهر بودن، استثنائاتی وجود دارد که البته صحت و سقم آن را نمیدانیم و این فرد در قبال اینکه به وی حق تفکیک داده شود گفته است حاضر است پول بپردازد و از هر تفکیک ۴۳/۵ درصد متعلق به شهرداری است.

عزیز آبادی در واکنش به نگرانی ها از وارد آمدن خسارت به باغ شهر و منظر فرهنگی بم اظهار داشت: همه ما تابع قانون هستیم و باید در چارچوب قانون حرکت کنیم و تنها در صورتی که حق اعتراض به اجرای حکم کمیسیون ماده ۵ برای بم وجود داشته باشد از اجرای این حکم از سوی شورای شهر بم ممانعت به عمل می آید و در غیر این صورت در غالب موارد احکام صادره از سوی کمیسیون ماده ۵ اجرا میشوند مگر اینکه در حکم کمیسیون ماده ۵ تجدید نظر صورت گیرد.

این عضو شورای اسلامی شهر بم ابراز داشت: در شرایطی که حکم کمیسیون اجرا شود شهرداری از صاحب باغ قطعه زمین خواهد گرفت و در این شرایط ۴۳/۵ درصد از باغ نجات خواهد یافت و شهرداری در آینده خواهد توانست برای آن تصمیم‌گیری کند اما در صورت اجرای این حکم به هر روش دیگری این باغ از بین خواهد رفت.

وی در پایان به روش مطالبه گری در این خصوص اشاره کرد و گفت: بایستی به سازمان ذیصلاح برای تصمیم‌گیری در این مورد مراجعه کرد.

محسن قاسمی رئیس شورای اسلامی شهر بم نیز در گفتگوی تلفنی با خبرنگار ما ابراز داشت: بحث پیرامون این موضوع هنوز در دستور کار شورای شهر بم قرار نگرفته است.

به گزارش ارگ نیوز؛ حفاظت از منظر فرهنگی شهر بم، به عنوان اولین شهر ثبت شده ایران در میراث جهانی یونسکو بسیار حائز اهمیت است لذا می طلبد مسئولین ذیصلاح در استان کرمان و شهرستان بم پاسخگوی این مسئله باشند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری آرمان کرمان ، تاریخ انتشار 26دی 96، کدمطلب:185922، www.armanekerman.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین