پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۵۱۴
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰
آموزش های شهروندی باید در راستای خلاقیت ها، ابتکارها، خودشکوفایی های شهروندان و رفع نیازهای پایدار و همه جانبه شهروندی صورت گیرد.

شعارسال : آموزش های شهروندی باید در راستای خلاقیت ها، ابتکارها، خودشکوفایی های شهروندان و رفع نیازهای پایدار و همه جانبه شهروندی صورت گیرد.

۱- با توجه به اینکه تمدن جدید قرن بیستم و بیست و یکم توانسته تمام ساختار زندگی انسان را از نظر رفاه مادی تحت تاثیر قرار دهد، اما ضرورت ایجاد یک دیدگاه اخلاقی و فرهنگی همه جانبه در آموزش های رسمی و غیررسمی شهروندان در تمام سطوح که منجر به توسعه همه جانبه جامعه میشود برای زندگی شهروندان یک جامعه لازم است.

۲- برای اینکه آموزش های شهروندی با تمام ابعاد آن به عنوان یک واقعیت اجتناب ناپذیر در اذهان شهروندان از همان دوران کودکی تا اخلاقی، فرهنگی، « بزرگسالی نهادینه گردد باید همواره از منابع اخلاقی فرهنگی اجتماعی، سیاسی، حقوقی و که پایه های قدرتمند ساختار فرهنگی را در بین شهروندان تقویت می کند مورد توجه برنامه ریزان و متخصصان اجرایی مدیریت سیاسی و شهری جامعه قرار گیرد.
۳- باید آموزه های متنوع شهروندی را برای تمام سطوح شهروندی متناسب با نیازهای اجتماعی، روانی، اقتصادی، سیاسی، دینی و بصورت رویکردها و برنامه ریزی های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت اجرا کرد.
۴- ضرورت بازآموزی تعالیم فرهنگی، اجتماعی ، روانی، حقوقی و سیاسی شهروندی در حوزه دانش های علوم انسانی از طریق

برنامه ریزی های علمی و تخصصی در طی سال به صورت مستمر در قالب هم اندیشی ها، همایش ها، کارگاه های آموزشی و عملی، انتشارات و برنامه های آگاه سازی ایجاد کرد.

۵- تلاش در جهت هدایت پژوهش های خردنگر در سطوح محلی- منطقه ای و حتی کلان نگر در سطح ملی برای شناخت سازوکارهای « پارامتری آموزش شهروندی در قالب تربیتی، پرورشی، اجتماعی، فرهنگی و روانی و تلاش برای ارائه راهکارهای عملی و کاربردی آموزش های نهادینه شده شهروندی امری ضروری برای جامعه است.

۶- باید در آموزه های شهروندی برای هر سطحی از شهروندان به نیازسنجی هویتی شهروندان توجه شود.
۷- در آموزش های شهروندی باید ابعاد مختلف آموزه های شهروندی به موازات هم در جهت تکامل بخشیدن به زندگی اجتماعی شهروندان تاکید شود.

۸- باید در برنامه ریزی های درسی و غیر درسی که از سوی نهادهای آموزشی و کانون های آموزشی در حوزه شهروندی شکل میگیرد، به مولفه های درونی و بیرونی فرهنگ و اخلاق شهروندی توجه گردد، تا از این طریق پایه های فرهنگ شهروندی را تقویت کرد.

۹- با توجه به اینکه جامعه ایران از تنوع فرهنگی و قومی در زندگی اجتماعی و فرهنگی برخوردار است، باید آموزش های شهروندی را یک سازه فرهنگی و اجتماعی در نظر گرفت که متناسب با رویکردهای ارزشی، بومی و محلی آن خرده فرهنگ شهروندی باشد.

۱۰- با توجه به تحولات تکنولوژیکی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی که جامعه با آن روبرو است باید آموزه های شهروندی را پدیده ای پویا و دگرگون متناسب با شرایط جهانی دانست و دائماً به بازتولید فرهنگی و اجتماعی این مولفه توجه و اهتمام خاص داشت.

۱۱- باید در برنامه ریزی های آموزش شهروندی ابعاد حقوقی، سیاسی، فرهنگی، اخلاقی شهروندان برای رسیدن به یک تعریف جامع و کامل از شهروندی مدنظر قرار گیرد.

۱۲- در آموزش شهروندی از سوی نهادهای آموزشی رسمی و غیررسمی سرفصل های فرهنگ شهروندی چون مساوات طلبی، آزادی، جمع گرایی، فردگرایی، مردم سالاری، مسئولیت پذیری مدنی، مددیاری، حمایت اجتماعی، مشارکت همه جانبه و مورد توجه قرار گیرد.

۱۳- در دهه های اخیر آموزش های شهروندی در جامعه در عرصه های سیاسی اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی امری ضروری است که تمام دستگاه های رسمی و غیررسمی جامعه باید در اهتمام ویژه به این آموزش ها، سرمایه گذاری های اجتماعی و فرهنگی خاصی بنمایند.

۱۴-با توجه به اینکه آموزش شهروندی پدیده ای پویاست پس لازم است در جهت شهروندی فعال در تمام زمینه های اخلاق شهروندی تمام دستگاه های اجرایی بر پایه آرمان های ایدئولوژی اسلامی، ایرانی، جهانی فعالیت و سرمایه گذاری کنند.

۱۵- آموزش های شهروندی باید در راستای خلاقیت ها، ابتکارها، خودشکوفایی های شهروندان و رفع نیازهای پایدار و همه جانبه شهروندی صورت گیرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی "گیلان فردا" ، تاریخ انتشار جمعه 25 دی 1394 ، www.gilanefarda.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین