پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۰۶۶۲۸
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه ذهنیت جامعه نسبت به تحصیل دانش‌آموزان در هنرستان‌ها مناسب نیست، خواستار تعریف بودجه برای این مراکز از درآمدهای پایدار کشور شد.

شعار سال: محمدباسط درازهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به مزیت‌های آموزش‌‌های فنی در هنرستان‌ها، گفت: در شرایط فعلی که اشتغال کشور در وضعیت نامناسب و ناپایداری به سر می‌برد، یکی از راه‌های نجات کشور آموزش مهارت‌های فنی به دانش‌آموزان است تا فارغ التحصیلان بتوانند سریعتر وارد بازار کار شوند.

نماینده مردم سراوان، سیب، سوران، زابلی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حوزه آموزش وپرورش وجود هنرستان‌ها و مراکز فنی‌وحرفه‌ای برای بکارگیری دانش آموزان فارغ التحصیل بسیار مفید هستند.

وی بیان کرد: در کشور ژاپن از یک سو آموزش‌های مهارتی را از مقطع ابتدایی و راهنمایی آغاز می‌کند و از سوی دیگر ذهنیت جامعه نسبت به هنرستان‌ها بسیار مناسب است چرا که این دانش‌آموزان می‌توانند به صورت مستقل و به‌راحتی وارد بازار کار شوند.

درازهی در ادامه بیان کرد: متاسفانه در ایران از یک سو جامعه از لحاظ روانی ذهنیت مناسبی نسبت به دانش‌آموزانی که در هنرستان تحصیل می‌کنند ندارد و از سوی دیگر شرایط و بستر لازم برای تحصیل این افراد در کشور موجود نیست.

کشور با پشت میزنشینی اداره نمی‌شود

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: اگر مردم باور کنند کشور با پشت میزنشینی اداره نمی‌شود و به افراد در مشاغل مختلف نیاز دارد از یک سو مشکل بیکاری تا حد زیادی رفع می‌شود و از سوی دیگر در ارتقای کیفیت هنرستان‌ها تلاش بیشتری صورت می‌گیرد.

وی کمبود نیرو کار در برخی استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان را نشان‌دهنده نبود آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای به میزان کافی دانست و ادامه داد: در سیستان و بلوچستان نیروی کار کافی برای عملیات گازرسانی و یا در حوزه شیلات وجود ندارد و برای تامین نیاز استان ناچار به استفاده از نیروی کار خارجی هستیم؛ این موارد نشان‌دهنده کمبود هنرستان و مراکز فنی و حرفه‌ای در کشور است.

وضعیت هنرستان‌های کشور بحرانی است

درازهی در ادامه بیان کرد: هنرستان‌ها در کشور به اعتبار ویژه برای توسعه و گسترش نیاز دارند چرا که از یک سو تعداد آنها بسیار کم است و در برخی شهرها این وضعیت بحرانی است از سوی دیگر این مدارس به مربیان مجرب و متخصص نیازمندند.

وی افزود: در هنرستان علاوه بر اهمیت وجود نیروهای مجرب باید برای تهیه تجهیزات، امکانات و زیربناهای به‌روز و تکنیکی تلاش‌های بیشتری صورت گیرد؛ امکانات موجود در هنرستان‌ها به 20 تا 25 سال گذشته برمی‌گردد که این یکی از بزرگترین چالش‌هایی است که آموزش و پرورش با آن روبه رو است.

دولت برای هنرستان‌ها اعتبارات ویژه پیش‌بینی کند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به لزوم توجه دولت به بهبود کیفیت مهارت‌های فنی دانش‌آموزان، گفت: دولت باید از ردیف‌های پایدار و مستقل موجود در بودجه مانند ردیف‌های حاصله از نفت و مالیات مشکل‌های فنی‌وحرفه‌ای کشور و به ویژه هنرستان‌ها را حل کرد./

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری مجلس شورای اسلامی ، تاریخ انتشار 4بهمن 96، کدمطلب:8046104162666،www.tnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین