پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۷۰۶۳
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۱
با تمام‌شدن بارش برف در تهران، کاهش محسوس دما و ماندگاری هوای سرد تا چهارشنبه پیش‌بینی می‌شود؛ البته باید به این نکته توجه کرد که بارش‌های دو روز اخیر کم‌آبی را جبران نکرده و نسبت به سال گذشته ۳۷ درصد کاهش بارش دارید .

شعار سال : داوود پرهیزگار با اشاره به خواستگاه سامانه سرد و بارشی که موجب بارش نزولات آسمانی شده است گفت: این سامانه بارشی فردا از سمت شرق و شمال شرق از کشور خارج می‌شود. این سامانه بارشی از اروپا حرکت خود را آغاز کرده و از سمت غرب وارد کشور شده که هسته اصلی این سامانه هوای قطبی است.
او گفت: این سامانه بارشی از روی اقیانوس اطلس شکل می‌گیرد و هنگام ورود به ایران بیشترین انرژی را دارد، اما در زمان حرکت به سمت شرق و شمال شرق هیچ‌ منبع رطوبتی برای تغذیه آن وجود ندارد. رییس سازمان هواشناسی از پیش‌بینی فعالیت‌های سامانه‌های بارشی در بهمن، اسفند سال جاری و فروردین سال آینده خبر داد و گفت: امیدواریم میزان بارندگی در سال جاری در حد معمول و بیشتر باشد تا از میزان خشکسالی کم شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این بارش‌ها مبنی بر رفع خشک‌سالی نیست در واقع از اول مهرماه نسبت به بارش‌های سال زراعی تاکنون بیش از 60 درصد کم‌بارشی داشته‌ایم که این سامانه بخشی از 60 درصد را جبران می‌کند. باید دقت داشت که خشکسالی در کشور پابرجاست.

کاهش محسوس دما و ماندگاری هوای سرد تا چهارشنبه

مدیر کل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی نیز گفت: کاهش محسوس دما و ماندگاری هوای سرد تا روز چهارشنبه (۱۱ بهمن) در کشور پیش بینی می‌شود همچنین با توجه به کاهش هوا در نیمه شمالی کشور طی ۲۴ ساعت آینده یخ‌زدگی در معابر عمومی و جاده‌های بین شهری و احتمال ریزش بهمن به سبب انباشت برف در مناطق برفگیر جاده‌های کوهستانی قابل پیش‌بینی است.

احد وظیفه گفت:‌ بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی طی ۲۴ ساعت آینده در سواحل دریای خزر استان‌های واقع در دامنه زاگرس مرکزی و برخی مناطق شمال شرق، بارش پراکنده برف و باران پیش‌بینی می‌شود. مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در ادامه گفت: در برخی مناطق جنوب شرق کشور پدیده گرد و خاک به سبب باد شدید دور از انتظار نخواهد بود. فردا (۱۰ بهمن‌ماه) برای استان‌های واقع در دامنه‌های زاگرس مرکزی بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود. روز چهارشنبه (۱۱ بهمن ماه) اغلب مناطق کشور هوای صاف خواهند داشت و برای جنوب شرق وزش باد شدید قابل پیش بینی است.

او درباره وضعیت جوی تهران، طی دو روز آینده اظهارکرد: آسمان پایتخت سه شنبه (۱۰ بهمن ماه) نیمه ابری تا ابری گاهی همراه با وزش باد و با بیشینه و کمینه دمای ۲ درجه سانتیگراد و منفی ۷ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. آسمان تهران روز چهارشنبه (۱۱ بهمن) صاف گاهی همراه با وزش باد خواهد بود که در این روز بیشترین دما ۴ درجه سانتیگراد و کمترین آن منفی ۵ درجه سانتیگراد است.
وظیفه درباره وضعیت جوی کرج نیز گفت: آسمان کرج سه شنبه کمی ابری گاهی همراه با وزش باد با بیشینه و کمینه دمای یک درجه سانتیگراد و منفی ۱۱ درجه سانتیگراد پیش بینی می‌شود . آسمان مرکز استان البرز چهارشنبه صاف خواهد بود که در این روز دما در گرم‌ترین زمان به ۱۲ درجه سانتیگراد و در سردترین زمان به منفی یک درجه سانتیگراد می رسد.

کاهش ۹۲ درصدی بارش در سیستان و بلوچستان نسبت به سال گذشته

در همین میان رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گفت: از اول مهر تا پایان روز شنبه (۷ بهمن ماه) کل کشور ۴۰ میلی‌متر بارش دریافت کرده است. این میزان بارش در مقایسه با بازه زمانی بلندمدت ۶۰ درصد کاهش داشته است. همچنین از آنجایی که سال گذشته در همین بازه زمانی کل کشور ۶۳.۵ میلی‌متر بارش دریافت کرده نسبت به سال قبل ۳۷ درصد کاهش بارش داریم.

شاهرخ فاتح با بیان اینکه ۱۰ استان شرایط وخیمی به لحاظ بارشی طی چند ماه گذشته داشتند، گفت: استان‌های سیستان و بلوچستان ۹۲ درصد، قم ۸۹ درصد، خراسان جنوبی ۸۸ درصد، کرمان ۸۷ درصد، یزد ۸۳ درصد، اصفهان ۸۲ درصد، خراسان رضوی و مرکزی ۷۹ درصد، تهران ۷۸ درصد و چهارمحال و بختیاری ۷۷ درصد کاهش بارش داشته‌اند.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گفت: از ابتدای مهر تاکنون تهران ۲۲ میلی‌متر بارش دریافت کرده است. از آنجایی که بارش بلندمدت تهران در این بازه زمانی ۱۰۳ میلی‌متر است نسبت به درازمدت ۷۸ درصد کاهش بارش داشته است. همچنین از آنجا که بارش سال قبل تهران در این بازه زمانی ۹۶ میلی‌متر بود نسبت به سال گذشته نیز ۷۷ درصد کاهش بارش را تجربه کرده است. امیدواریم شرایط استان تهران در کل کشور با بارش نرمال بهمن ماه وخیم‌تر از این نشود.

فاتح در ادامه با اشاره به وضعیت دمای کشور طی چهار ماه گذشته گفت: در چهار ماه گذشته همه استان‌ها نسبت به شرایط بلندمدت وضعیت گرم‌تری داشتند. کل کشور ۱.۱ درجه سلسیوس گرم‌تر بود.در بین استان‌ها نیز زنجان با ۲.۱ درجه سلسیوس، کردستان ۱.۹ درجه سلسیوس، قزوین، البرز و همدان با ۱.۸ درجه سلسیوس نسبت به شرایط بلندمدت خود گرم‌تر بودند.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گفت: در ماه گذشته نیز همه استان‌ها شرایط گرمی داشتند. کل کشور ۲.۸ درجه سلسیوس نسبت به میانگین بلندمدت گرم بود که عدد بسیار بالایی است .

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تحلیلی ایران ، تاریخ انتشار 9 بهمن 96، کد خبر:750239، www.khabaronline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین