پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۰۷۵۹۷
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۳
چند سالی بود که آمار مربوط به بازار مسکن خبر از حال و روز ناخوش این بخش از اقتصاد می دادند. حالا آمارها حکایت از آن دارند که در سال 96 بازار مسکن فعال تر از سال های دیگر بوده و معاملات مسکن و قیمت آن سیر صعودی را طی نموده اند. در دی ماه تعداد معاملات مسکن در شهر تهران به بیش از 19 هزار مورد رسید و متوسط قیمت هر مترمربع مسکن نیز به 5.2 میلیون تومان افزایش یافت.

شعارسال: رشد قیمت و معاملات در ده ماهه نخست سال 96چند سالی بود که آمار مربوط به بازار مسکن خبر از حال و روز ناخوش این بخش از اقتصاد می دادند. حالا آمارها حکایت از آن دارند که در سال 96 بازار مسکن فعال تر از سال های دیگر بوده و معاملات مسکن و قیمت آن سیر صعودی را طی نموده اند. در دی ماه تعداد معاملات مسکن در شهر تهران به بیش از 19 هزار مورد رسید و متوسط قیمت هر مترمربع مسکن نیز به 5.2 میلیون تومان افزایش یافت.

اهمیت بازار و بخش مسکن و ساختمان در اقتصاد بر هیچ کس پوشیده نیست. این بخش از اقتصاد با بخش های بسیاری در ارتباط است و به رکود فرورفتن آن باعث شد تا خیلی از صنایع و مشاغل با مشکل مواجه شوند. حالا در سال 96، آمارها نشان می دهند که بازار مسکن گویا به طور قطعی از خواب طولانی مدت خود بیدار شده است و معاملات و قیمت آن در حال اوج گیری است.

به تازگی بانک مرکزی گزارش تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در دی ماه سال 1396 را منتشر نموده است. به همین بهانه ما نیز در این گزارش می خواهیم به بررسی وضعیت مسکن در ده ماهه نخست سال جاری و مقایسه آن با ده ماهه نخست سال های 94 و 95 بپردازیم.

همان گونه که از نمودار زیر پیداست بازار مسکن شهر تهران سال 96 را با 5384 مورد معامله آغاز نمود. البته آمار نشان می دهد که ماه های اول هر سال به دلیل تعطیل بودن نیمی از روزهای آن با همین تعداد معامله در بازار مسکن آغاز می شود. تعداد معاملات مسکن در اردیبهشت سال 96 با رشدی تقریباً 9 هزار واحدی نسبت به ماه قبل به 16374 مورد رسید. در دو ماه بعدی سال 96 یعنی خرداد و تیر، به دلیل مصادف شدن این ماه ها با ماه مبارک رمضان تعداد معاملات روند نزولی را به خود گرفت و دوباره در مرداد ماه به اوج خود در 5 ماهه نخست سال 96 یعنی 17984 معامله رسید. دوباره در شهریور و مهر 96 معاملات مسکن روند نزولی داشتند و مجدداً از آبان ماه 96 روند صعودی معاملات مسکن در شهر تهران آغاز شد و در دی ماه رکورد معاملات سال 96 در بخش مسکن شکسته شد. در این ماه تعداد معاملات به 19004 معامله رسید.

به لحاظ قیمت مسکن نیز آمارها نشان می دهند که متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران از فروردین 96 تا دی ماه 96 روند صعودی داشته و از 4.3 میلیون تومان به 5.2 میلیون تومان افزایش یافته است.

در کل در ده ماهه نخست سال 96 حدود 150 هزار و 541 واحد مسکونی معامله شده که نسبت به سال 95 رشدی 12.2 درصدی داشته است. همچنین به لحاظ قیمت مسکن، متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در ده ماهه نخست سال 96 حدود 4.7 میلیون تومان بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 400 هزار تومان رشد داشته است.

همچنین در دی ماه 96 از مجموع 19004 واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا 5 سال ساخت با سهم 49.5 درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند. سهم مذکور در مقایسه با دی ماه سال قبل 3.4 درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت بیش از 15 سال افزوده شده است.

به طور کلی آمارهای فوق الذکر نشان می دهد که بازار مسکن در حال خارج شدن از رکود است و احتمالاً در سال آینده شاهد رونق بیشتری در بازار مسکن باشیم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی تابناک ، تاریخ انتشار: 11 بهمن 1396 ، کدخبر: 769806 ، www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین