پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۱۰۸۲۵۷
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۱
افزایش قیمت مسکن که در ماه‌های اخیر کاملا محسوس شده بود، سرانجام در آمارهای رسمی دولت هم پدیدار شد.

شعارسال: یکی از ابزارهای تبلیغی دولت یازدهم در مواجهه با انتقادات نسبت به رکود مسکن، کنترل قیمت مسکن در مقایسه با دولت دهم بود.

به عنوان مثال، مهرماه امسال «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قیمت مسکن در دولت نهم و دهم ۵۰۰ برابر و قیمت زمین ۷۶۰ برابر افزایش پیدا کرد، گفت:‌ در دولت یازدهم قیمت زمین تغییری نداشت و قیمت مسکن تنها ۱۰ درصد رشد پیدا کرد.

  

آخوندی ادامه داد:  قیمت زمین در سال‌های ۸۴ تا ۹۲ تا ۷۶۰ درصد افزایش یافت یعنی ۸.۶ برابر شد و این یک جهش قیمت محیر العقول بود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: همچنین قیمت مسکن در شهر تهران در آن دوره تا ۵۰۰ درصد رشد پیدا کرد و ۶ برابر گران‌تر شد.

وزیر راه  شهرسازی با اشاره به تغییرات قیمت زمین در کشور در دولت یازدهم اظهار داشت:

قیمت زمین در دولت یازدهم دو صدم درصد افزایش یافت که تقریبا چیزی حدود صفر بوده است.

وی با بیان اینکه قیمت مسکن در سال‌های ۹۲ تا ۹۵ تنها ۱۰ درصد افزایش پیدا کرد، گفت: در حالی که در دولت‌های نهم و دهم مداخله در بخش مسکن با توجیه افزایش رفاه مردم بود اما دیدیم که تورم در بخش قیمت‌های زمین ۷۶۰ درصد و در بخش مسکن ۵۰۰ درصد رسید.

آخوندی تاکید کرد: در حالی که مسکن مهر برای کمک به مردم به اجرا رسید اما باعث افزایش شش برابری قیمت مسکن در کشور شد و تورم را افزایش داد.

هرچند آمارهایی که آخوندی از تغییرات قیمت مسکن در دولت دهم داده، درست نیست و کاملا اغراق‌آمیز است، اما آمارهایی که جدیدا بانک مرکزی منتشر کرده بیانگر آن است که در دولت دوازدهم نیز گرانی مسکن شروع شده است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت یک مترمربع مسکن معامله‌شده در سطح تهران در دی‌ماه امسال به ۵ میلیون و ۲۴۱ هزار تومان رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل نزدیک به ۱۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

**افزایش نزدیک به ۱.۵میلیونی قیمت مسکن در ۲ سال**
دی‌ماه سال ۱۳۹۵ قیمت هر مترمربع مسکن معامله‌شده در سطح تهران ۴ میلیون و ۴۹۳ هزار تومان بود که در یک سال اخیر حدود ۷۴۸ هزار تومان گران‌ شده است.

در دی‌ماه دو سال قبل (۱۳۹۴) یعنی قبل از اجرای برجام، قیمت هر مترمربع مسکن معامله‌شده در سطح تهران ۳ میلیون و ۸۰۴ هزار تومان بود که در دی ماه امسال به ۵ میلیون و ۲۴۱ هزار تومان افزایش یافته است.


این آمار بیانگر افزایش ۳۸ درصدی قیمت مسکن در تهران در دو سال اخیر و پس از برجام است. در این مدت هر مترمربع مسکن در تهران یک میلیون و ۴۳۷ هزار تومان گران‌تر شده است.

در فروردین ماه امسال قیمت مسکن در تهران هر مترمربع ۴ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان بود که با افزایش ۸۷۱ هزار تومانی در ۱۰ ماهه اخیر همراه شده است، یعنی از ابتدای امسال تاکنون مسکن ۲۰ درصد گران شده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی مشرق، تاریخ انتشار14 بهمن 96، کد خبر:826391 ، www.mashreghnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین