پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۰۶۹۲۰
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۶
در سال جاری نرخ رشد قیمت مسکن تهران برای اولین بار طی چهار سال گذشته از نرخ تورم عمومی‌ فراتر رفته است و مجموع نشانه‌ها در بازار معاملات مسکن حاکی از آن در اپیزود رونق تورمی است.

شعارسال:در سال جاری نرخ رشد قیمت مسکن تهران برای اولین بار طی چهار سال گذشته از نرخ تورم عمومی‌ فراتر رفته است و مجموع نشانه‌ها در بازار معاملات مسکن حاکی از آن در اپیزود رونق تورمی است.

کارشناسان و تحلیلگران مسکن معتقدند سرمایه‌گذاران بخش مسکن نباید انتظاراتشان از سودآوری، همانند دوره‌های رونق پیشین باشد. افرادی که در گذشته در حوزه مسکن سرمایه‌گذاری می‌‌کردند، با توجه به کمبودهای سمت عرضه و همچنین با لحاظ حجم عظیم تقاضا ناشی از متولدین دهه ۱۳۵۰ و ۱۳۶۰، با تقاضای تضمین شده برای واحدهای ساخته شده مواجه بودند و عملا سرمایه‌گذاری در بخش مسکن، یک سرمایه‌گذاری کم‌ریسک با بازدهی بالا بود.

به گزارش افکارنیوز، در حال حاضر دیگر آن حجم از وقوع ازدواج که در گذشته شاهد بودیم را نداریم و از سوی دیگر در سمت عرضه هم با ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی خالی از سکنه مواجه هستیم. نرخ رشد جمعیت و همچنین مهاجرت به کلان‌شهرها نیز کاهش یافته است؛ بنابراین انتظار سودآوری، مشابه دوره‌های رونق قبلی واقع‌بینانه نیست. ضمن این‌که علاوه بر ساختار عرضه و تقاضا، نرخ‌های تورم عمومی و سود بانکی هم با کاهش مواجه بوده است؛ هرچند حتی اگر این دو نرخ، کاهش هم نیافته بود، باز هم حاشیه سود ساخت و ساز کاهشی بود.

در شرایط کنونی توصیه به سازندگان مسکن این است که باید بهره‌وری را افزایش داده و برای هزینه و درآمد خود، مدیریت اقتصادی داشته باشند. روند دهه‌های ۱۳۷۰ و ۱۳۸۰ و حتی اوایل دهه ۱۳۹۰ نشان می‌دهد سازندگان واحدهای مسکونی به حاشیه سودهای بالا عادت کرده‌اند. به نظر می رسد سازندگان مسکن نیز به تدریج به این باور رسیده‌اند که این بازار تغییر کرده است و انتظارات خود از سود را تعدیل کرده‌اند. کاهش نرخ تنزیل از ۳۰ درصد به ۲۰ درصد در امکان سنجی اقتصادی پروژه های ساختمانی طی ۴ سال اخیر، موید این موضوع است.

یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید: افزایش میزان وام مسکن در سال‌های گذشته، صرف گرانی قیمت خانه در مدت اخیر شد.

زهرا سعیدی‌مبارکه درباره وضعیت بازار مسکن در ماه‌های گذشته می‌افزاید: در سال جاری قیمت مسکن با رشد روبه‌رو شد که این افزایش قیمت در شرایطی که درآمد اکثریت خانوارهای ایرانی با نرخ مسکن تناسبی ندارد به صلاح اقتصاد و بازار مسکن نیست.

وی تصریح می‌کند: نباید فراموش کرد یکی از دلایل رکود بازار مسکن در سال های گذشته، رشد کاذب قیمت خانه در آن سال‌ها بود؛ به نحوی که بخش قابل توجهی از خریداران نتوانستند حتی واحدهای کم متراژ خریداری کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان می‌کند: میزان وام مسکن در سال های اخیر افزایش یافت اما این رشد قیمت، باعث شد عملا میزان افزایش وام مسکن صرف گرانی قیمت خانه شود.

سعیدی مبارکه متذکر می‌شود: گرانی مسکن باعث می‌شود بازار مجددا وارد رکود شود؛ چراکه به دلیل رکود در اقتصاد سطح درآمدها کاهش یافته و عملا بسیاری از متقاضیان قدرت خرید مسکن را ندارند.

وی می‌افزاید: با توجه به جمعیت جوان کشور و نیاز به مسکن باید شرایط برای خانه دار شدن مردم تسهیل شود و تسهیلات با شرایط مناسب بیشتر برای ساخت مسکن ارائه شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان می‌کند: توجه جدی به نوسازی بافت فرسوده و تسهیل ساخت خانه و اعمال سیاست‌های صحیح در بخش مسکن باعث می‌شود تعادل در بازار ایجاد شود و شرایط برای خانه‌دار شدن متقاضیان واقعی فراهم شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سایت افکار نیوز، تاریخ انتشار8بهمن 96،کد خبر: ۷۰۹۱۳۳، www.afkarnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین