پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۸۹۹۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۳
قوی‌ترین موشک باری جهان با نام " فالکون هوی" بامداد امروز از پایگاه فضایی "کندی" در فلوریدا آمریکا به فضا پرتاب شد.

شعارسال: به نقل از سی ان ان، شرکت خصوصی " اسپیس ایکس" سازنده موشک " فالکون هوی" است که 64 تن بار را به مدار پایین انتقال خواهد داد.

پیش از این قوی ترین موشک باری جهان" دلتا 4 هوی" نام داشت که قادر به حمل بیش از 30 تن بار به فضا بود اما موشک جدید با وجودی که قادر است دو برابر موشک دلتا بار به فضا حمل هزینه ساخت آن به مراتب کمتر از موشک دلتاست.

پرتاب موفق این موشک جدید به فضا گامی بلند و مهم در راستای توسعه ماموریت‌های فضایی به حساب می‌آید.

هدف نهایی این موشک جدید قرار دادن اتومبیل تسلا مدیر عامل اسپیس ایکس " ایلان ماسک" و آدمک پشت فرمان آن در مدار مریخ است.

موشک فالکون هوی با اتصال 3 موشک فالکون 9 به یکدیگر پرتاب شد.

بی بی سی هم نوشت: "ایلان ماسک" سرمایه گذار و مدیر شرکت "اسپیس اکس" پیشتر گفته بود که چالش های توسعه یک راکت تازه باعث می شود شانس موفقیت اولین پرتاب آن ۵۰-۵۰ باشد اما پرتاب بدون حادثه انجام شد.

اسپیس اکس با این پرتاب امیدوار است "فالکون هوی" (سنگین) به قوی ترین موشک برای انتقال بار در جهان بدل شود.

این موشک با هدف انتقال حداقل ۶۴ تن بار - معادل پنج اتوبوس دوطبقه - به مدار پایین طراحی شده است.

"ایلان ماسک" می گوید این ظرفیت کمی بیش از دو برابر قدرتمندترین راکت کنونی به نام "دلتا ۴ هوی" است اما هزینه ساخت آن یک سوم است.

در این ماموریت آزمایشی و نامطمئن از یک محموله باری خیلی کوچکتر، یعنی اتومبیل تسلا اسپورت قدیمی ایلان ماسک، استفاده شد.

اگر همه مراحل پرتاب موفق باشد اتومبیل و آدمک پشت فرمان آن در یک مدار بیضوی دور خورشید قرار خواهند گرفت که فاصله آن گاه به اندازه مریخ از خورشید خواهد بود.

هر سه بخش پایینی -بوستر- راکت که به آن شتاب می دهند برای فرودی کنترل شده به زمین بازگشتند. دو بوستر به نقطه ای برای فرود درست در جنوب مرکز کندی برگشتند و در حرکتی تماشایی با موفقیت از پشت به زمین نشستند.

.

قرار بود بوستر سوم روی یک کشتی بدون سرنشین در چند صد کیلومتری ساحل فرود آید. اما در جریان پرتاب تماس ویدئویی با کشتی بدون سرنشین قطع شد به همین دلیل هنوز از سرنوشت بوستر سوم خبری نیست.

بخش فوقانی "فالکون هوی" با اتومبیل تسلا اکنون حرکت به سوی مدار نهایی اش را شروع کرده است.

بخش فوقانی راکت باید از منطقه ای در بالای زمین به اسم "کمربندهای ون الن" که شدت پرتوها در آن زیاد است بگذرد و این می تواند باعث اختلال در سیستم های الکترونیکی موشک شود.

در اختیار داشتن چنین موشک قدرتمندی احتمالا فرصت های تجاری جالبی برای ماسک و شرکتش پدید می آورد.

اما به اعتقاد ایلان ماسک مهم تر از همه هزینه پایین ساخت موشکی با این ظرفیت است که باعث تغییر معادلات می شود. این کاهش هزینه با کمک بازیابی و استفاده مجدد از بوسترها ممکن شده است.







سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت عصرایران، تاریخ انتشار: 18بهمن1396، کدخبر: 591476: www.asriran.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Norway
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
0
0
برای نمایش قدرت فناوری فضایی خودشون و برای تبلیغات خودرو فرستادند فضا ، سرمایه گذاری روی بخش هوافضای ایران هم امیدواریم خصوصی بشه
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین