پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۹۳۷۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۵
روستای "کنگاشی" یکی از روستاهای دهستان "بختگان" در بخش "آباده طشک" نی‌ریز است که همراه با خشک‌شدن تالاب بختگان، ریشه‌های پیشرفت و توسعه آن نیز خشک شد و اهالی آن امروز در محرومیت به‌سر می‌برند.

شعار سال: دریاچه بختگان در روزگار پرآبی 150 هزار هکتار وسعت داشت و بیش از 160 گونه پرنده مهاجر و بومی در این دریاچه زندگی می‌کردند. ورودی دریاچه بختگان آب شیرین بود و بیش از ده‌ها روستا در اطراف تالاب از علوفه آن برای چرای دام استفاده می‌کردند اما با خشک شدن تالاب این مزیت از بین رفت و حدود 60 درصد روستاییانی که زندگی‌شان با حیات دریاچه گره خورده بود مهاجرت کردند زیرا اراضی کشاورزی آنها دچار خشکی شد و علوفه‌ای برای چرای دام وجود نداشت.

مرگ بختگان، تنها مرگ یک دریاچه نبود، مرگ امید و زندگی در روستاهای اطراف این دریاچه بود، روستاهایی که با خشک شدن این دریاچه از نظر اقتصادی و اجتماعی ضرر زیادی متحمل شدند، آمار مهاجرتشان بالا رفت، معیشتشان به مخاطره افتاد، ارزش زمین‌های آنها کاهش یافت و هزار و یک مشکل ریز و درشت دیگر گریبان آنها را گرفت.

خشک‌شدن ریشه‌های زندگی در روستاهای اطراف بختگان

روستای "کنگاشی" یکی از روستاهای دهستان "بختگان" در بخش "آباده طشک" نی‌ریز است که از 16 سال پیش همراه با خشک شدن بختگان، ریشه‌های پیشرفت و توسعه آن نیز خشک شد و مردم آن امروز در محرومیت به‌سر می‌برند.

مهدی اسدی‌نژاد، دهیار روستای کنگاشی در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه به‌دلیل عدم اجرای طرح هادی هیچ کدام از خانه‌های این روستا سنددار نیست، می‌گوید: وقتی برای اجرای طرح هادی اقدام می‌کنیم مسئولان بنیاد مسکن می‌گویند چون این روستا جزو پارک ملی بختگان است اجرای این طرح مشکل محیط زیستی دارد و اداره حفاظت از محیط زیست باید مجوز اجرای طرح را بدهد.

عدم‌گازکشی باری بر دوش محرومیت روستاها

یکی از اهالی روستای کنگاشی با گلایه از عدم‌گازکشی در این روستا، می‌گوید: در این روستا محلی برای پر کردن کپسول گاز وجود ندارد و ما مجبوریم برای این کار به "آباده طشک" یا "کوشکک" برویم و برای ما که وسیله نقلیه شخصی نداریم سختی این‌کار دو برابر می‌شود.

دهیار روستای کنگاشی نیز در این باره می‌گوید: نه‌تنها روستای کنگاشی بلکه روستای "درجو"، "تل‌خاکی"، "حیدری" و "کمالو" که در منطقه "پیچکان" قرار دارند از نعمت گاز محروم هستند و هنوز هیچ اقدامی برای گازکشی به این روستاها انجام نشده است.

وی با بیان اینکه "روستای "کوشکک" که در نزدیکی روستای "کنگاشی" قرار گرفته گازکشی شده و با وجود اینکه روستای ما در منطقه صعب‌العبوری قرار ندارد و مشکلی از این بابت نیست گازکشی نشده است"، می‌افزاید: برای گازکشی نامه‌نگاری‌هایی نیز انجام شده اما تاکنون پاسخی دریافت نشده است.

یکی دیگر از اهالی روستا می‌گوید: قبل از خشک شدن دریاچه بختگان شغل خانوادگی ما دامپروری و کشاورزی بود اما با خشک شدن دریاچه زمین‌های کشاورزی خشک شد و علوفه‌ای برای خوراک دام وجود نداشت. بیشتر افراد خانواده ما به‌دلیل بیکاری مجبور به مهاجرت از روستا شدند و به کارگری در شهرهای اطراف مشغول هستند.

حال پریشان بختگان و بخت‌برگشتگی اقتصاد و توسعه روستاها

اسدی‌نژاد معتقد است همزمان با خشک شدن دریاچه بختگان آمار مهاجرت از روستای «کنگاشی» بالا رفته و توسعه روستا کاملاً متوقف شده است، زیرا با خشک شدن دریاچه بختگان درآمد اهالی روستا از بین رفت و مردم برای کسب درآمد مجبور به مهاجرت شدند و همین امر مشکلات دیگری را با خود به‌همراه داشت.

دهیار روستای کنگاشی می‌افزاید: قبلاً در این روستا حداقل مدرسه دبستان دایر بود اما با بالا رفتن آمار مهاجرت تعداد دانش‌آموزان مقطع ابتدایی کم شد تا جایی که چند سال پیش این مدرسه منحل شد و اهالی مجبور شدند فرزندان خود را در مدرسه «آباده طشک» یا «کوشکک» ثبت‌نام کنند.

دهیار روستای کنگاشی معتقد است: اگر دریاچه بختگان خشک نمی‌شد بسیاری از مشکلاتی که امروز مردم روستاهای اطراف با آن روبه‌رو هستند اصلاً وجود نداشت زیرا در زمان پرآبی دریاچه هوای روستاهای اطراف دریاچه شرجی بود و باران زیادی می‌بارید و کنار دامپروری و کشاورزی برخی از مردم روستاهای اطراف بختگان از گیاهان دارویی که در این قسمت رشد می‌کرد امرار معاش می‌کردند اما با خشک شدن دریاچه نه‌تنها دامپروری و کشاورزی ما از بین رفت شغل‌های دیگری که وابسته به دریاچه بود نیز کاملاً از بین رفت.

یکی دیگر از اهالی روستای کنگاشی می‌گوید: به مشکلات ما رسیدگی نمی‌شود و علاوه بر مشکلاتی مانند عدم گازکشی، بیکاری، افت فشار آب و غیره ما در این روستا از کوچک‌ترین امکانات رفاهی برخوردار نیستیم و در این روستا حتی یک بانک یا دستگاه خودپرداز وجود ندارد و برای انجام امور بانکی مجبوریم به تنها بانکی که در "کوشکک" واقع شده برویم.

وی با ابراز اینکه "کودکان ما از داشتن کوچکترین امکانات تفریحی محروم هستند و حتی یک پارک کوچک با کم‌ترین امکانات نیز برای تفریح و بازی کودکان در این روستا وجود ندارد"، می‌گوید: در این روستا شبکه‌های دیجیتال سیما نیز آنتن‌دهی درستی ندارد و کودکان ما از دیدن تلویزیون هم محروم هستند و عدم آنتن‌دهی اینترنت نیز یکی دیگر از مشکلات این روستا است.

خبرگزاری تسنیم در نظر دارد در سلسله‌‌گزارش‌هایی به بیان مشکلات و توانمندی‌های شهرستان‌ها و روستاهای استان فارس بپردازد. ‌مردم مناطق مختلف استان می‌توانند مشکلات و توانمندی‌های شهرستان و روستای خود را از ساعت 8 الی 16 با شماره تماس 07132281975 با دفتر خبرگزاری تسنیم استان فارس در جریان بگذارند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار 20بهمن 96، کدمطلب:1651761، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Switzerland
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
0
0
باید به کمک دولت تسهیلات مناسبی جهت احیای این دریاچه در اختیار سازمان حفاظت از مجیط زیست قرار بگیره
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۸
0
0
زدن سد های بی مورد و برداشت اب های زیرزمینی با چاه های غیر قانونی و کشاورزی به روش های قدیمی و نا کارامد و .... هزارا کار که باید اصلاح شوند
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین