پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۲۱۸۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵
دولت ترکیه مصوبه مجلس هلند در خصوص شناسایی حوادث سال 1915 به عنوان یک نسل کشی را محکوم کرد.

شعارسال:دولت ترکیه مصوبه مجلس هلند در خصوص شناسایی حوادث سال 1915 به عنوان یک نسل کشی را محکوم کرد.

وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای مصوبه امروز مجلس هلند در به رسمیت شناختن حوادث سال 1915 به عنوان بک نسل کشی را به شدت محکوم کرد.

در بیانیه وزارت امور خارجه ترکیه با اشاره به اینکه این طرح در مجلس کشوری تصویب می‌شود که نسبت به نسل‌کشی سربنیتسا در قلب اروپا بی‌تفاوت مانده است، اقدام مجلس هلند را فاقد هرگونه وجاهت حقوقی اعلام کرد.

این بیانیه می‌افزاید:‌ «اجتهاد قضایی مورد اجماع در اروپا و همچنین احکام دادگاه حقوق بشر اروپا، حقانیت ما را در مورد مذکور به اثبات می‌رساند.»

گفتنی است مجلس هلند در جلسه دیروز خود (22 فوریه 2018) با 142 رای موافق در برابر 3 رای مخالف طرحی را به تصویب رساند که به موجب آن کشتار حدود یک و نیم میلیون تن از ارامنه ساکن ترکیه در سال ۱۹۱۵ را به عنوان یک نسل‌کشی به رسمیت شناخت.

مجلس نمایندگان هلند در حالی طرح مذکور را به تصویب رسانده است که بر اساس دستورالعمل دولت هلند، در روند به رسمیت شناخته شدن نسل‌کشی بایستی احکام دادگاه‌های بین‌المللی و همچنین نتایج صریح تحقیقات علمی سازمان ملل متحد راهنما باشد. دولت هلند در چارچوب تفاهم‌نامه پیشگیری و مجازات نسل‌کشی در شورای امنیت سازمان ملل متحد عمل می‌کند. بر این اساس مصوبه مجلس هلند ضمانت اجرایی از سوی دولت این کشور نخواهد داشت.

از سوی دیگر دولت هلند اعلام کرده است که این امر به سیاست رسمی این کشور تبدیل نخواهد شد. سیگرید کاگ وزیر امور خارجه هلند پیش از رای‌گیری درباره این طرح به تلویزیون ملی هلند گفت: «دولت از حکم مجلس این کشور پیروی نخواهد کرد. کابینه کنونی می‌خواهد درباره رابطه با ترکیه بسیار مراقب باشد،‌ رابطه‌ای که بهتر شده است.»

البته بیش از ده کشور اروپایی تاکنون طرح مشابهی را به تصویب رسانده‌اند. ترکیه کشته شدن ارامنه در جریان جنگ جهانی اول در امپراتوری عثمانی را می‌پذیرد اما شمار کشته شدگان را بسیار کمتر دانسته و این رویداد را نه یک نسل‌کشی برنامه‌ریزی شده بلکه جزو پیامدهای طبیعی جنگ بر‌می‌شمارد. هرچند که بسیاری از روشنفکران ترک مقیم خارج از ترکیه معتقدند که کشتار ارامنه تلاش برای از میان بردن بخش یا تمامی یک قومیت بوده است، امری که از نگاه مخالفان اروپایی دولت ترکیه، یک نسل‌کشی تلقی می‌شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار 4 اسفند 96،کدخبر: 349916،www.ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
0
0
بنظرم همه ی کشور ها باید این جنایت تاریخی ترک هارو محکوم کنند و باید در سازمان ملل همچون هولوکاست به رسمیت شناخته شود
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین