پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۶۷۳۱
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۸
اخیراً مدیر دفتر تحقیقات فدرال آمریکا اسنادی از مداخله‌های غیرقانونی ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور یافته است که در صورت اثبات این مدعا محکومیت شدیدی در انتظار جمهوری ترکیه خواهد بود.
شعار سال: بنا به گفته برخی مقامات آگاه، بازرسانی که برای «رابرت مولر» مدیر دفتر تحقیقات فدرال آمریکا که مسئول پرونده تحقیق درباره مداخله احتمالی کشورها در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا است، کار می‌کنند، اخیراً از کاخ سفید خواسته‌اند تا اسنادی را مرتبط با «مایکل فلین» مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید ارائه دهد و همچنین از برخی شاهدان درباره این مسئله بازجویی کردند که آیا فلین در ماه های پایانی مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از دولت ترکیه به صورت محرمانه پول دریافت کرده است یا خیر


روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» گزارش کرد، گرچه تیم تحقیقاتی مولر یک احضاریه رسمی به کاخ سفید ارسال نکرده اند اما همین درخواست مطرح شده در واقع اولین موردی است که طبق آن تیم مولر از کاخ سفید خواسته تا سوابق یکی از مقامات را ارائه دهد.

در همین راستا سیدعلی قائم مقامی کارشناس مسائل ترکیه  اظهار داشت: ترکیه از زمان تورگوت اوزال هشتمین رئیس‌جمهور ترکیه فعالیت‌های بسیار گسترده‌ای را هم در کنگره آمریکا و هم در محور کاخ سفید انجام داده است. در این مدت اکثر لابی‌های که به نفع ترکیه انجام‌گرفته و ترکیه از آن‌ها استفاده کرده است، بیشتر از جانب «نئو کان ها» یا همان نو محافظه‌کارها صورت گرفته که اکثراً وابسته به محافل یهودی-صهیونیستی بوده و می‌باشند.


البته ترکیه از سال 2015 به تفکیک این‌گونه فعالیت‌های خود پرداخته است و در حدود 10 الی 15 لابی آمریکایی سالانه با دریافت میلیون‌ها دلار از کشور ترکیه، به نفع ترکیه درکنگره آمریکا و به حمایت از این کشور در برابر دیگر لابی‌ها یعنی لابی‌های ارامنه و لابی قبرس به فعالیت می‌پردازند.

لابی دیگری که برای ترکیه بسیار مهم و بااهمیت است؛ لابی مبارزه با جنبش فتح‌الله گولن است. البته لابی دیگری هم در ایالات‌متحده امریکا به نفع کشور ترکیه در حمایت از ترامپ، در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دخالت کرده است.

حزب عدالت و توسعه ترکیه و شخص رجب طیب اردوغان لابی‌های بسیار زیادی را در کشور آمریکا باهدف رسیدن به اهداف خود و برآورده کردن خواسته‌های این کشور فعال کرده است؛ مانند لابی که در انتخابات آمریکا بنا به درخواست ترکیه مشارکت داشت و از ترامپ در مقابل کلینتون حمایت می‌کرد.

ترامپ قبل از رسیدن به قدرت در ایالات متحده آمریکا گفته بود که از ترکیه و سیاست‌های آن در منطقه حمایت خواهیم کرد (دخالت نظامی در سوریه، ایجاد منطقه امن و منطقه پروازممنوع در سوریه، گسترش نفوذ ترکیه در عراق و کاهش قدرت نفوذ ایران در منطقه بخصوص سوریه و عراق)؛ بنابراین رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه بارها اعلام کرد: با به قدرت رسیدن شخص ترامپ سیاست‌های منطقه‌ای و نفوذ ترکیه در منطقه افزایش پیدا خواهد کرد و در مقابل از نفوذ ایران در عراق سوریه، لبنان و کل منطقه کاسته خواهد شد که البته گذر اندک زمانی اشتباهات وی را آشکار نمود.

در حقیقت ترکیه با تشکیل یک لابی در آمریکا سعی در مبارزه با هیلاری کلینتون و حمایت از شخص ترامپ در انتخابات را داشت و مشاورین آقای ترامپ مانند مشاور عالی امنیت ملی او و چندین نفر دیگر از طریق همین لابی‌ها روابط بسیار گسترده‌ای را با کشور ترکیه برقرار کرده بودند و با دریافت میلیون‌ها دلار به نفع ترکیه فعالیت می‌کردند؛ به‌عنوان‌مثال یکی از فعالیت‌های این لابی اعلام این مسئله بود که فتح‌الله گولن عامل اصلی تنش بین ترکیه و آمریکا است و باید به کشور ترکیه بازگرداننده شود.

لابی‌گری‌های ترکیه در حمایت از ترامپ، فقط به حمایت آمریکا از سیاست‌های منطقه‌ای ترکیه علیه ایران و سوریه و مسئله خاورمیانه محدود می‌شد. البته نکته‌ای که در این میان حساسیت‌های مقامات قضایی آمریکا را برانگیخته لابی‌های منتسب به ژنرال فلین برای مداخله در انتخابات ایالات‌متحده آمریکا بوده است.

بر اساس قانون ایالات‌متحده آمریکا اگر شهروندان مقیم آمریکا بخواهند یک فعالیت لابی برای یک کشور یا شهروند غیر آمریکای انجام بدهند باید این شرکت لابی را ثبت کرده و گزارش کار از فعالیت این لابی‌ها به وزارت دادگستری آمریکا ارائه دهند و در غیر این صورت اجازه فعالیت ندارند و تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت. بر این اساس چون ژنرال فلین لابی خود را ثبت نکرده بود تمامی فعالیت‌هایش برای ترکیه غیرقانونی محسوب می‌گشت.

درنتیجه باید منتظر پیگیری‌های وزارت دادگستری ایالات‌متحده آمریکا از فعالیت‌های لابی گرانه ترکیه در این کشور و محکومیت شدید آن در کوتاه زمان باشیم؛ چراکه فعالیت لابی مربوط به ترکیه در ایام انتخاباتی ایالات متحده آمریکا، کاملاً غیرقانونی بوده و تمامی نقل و انتقالات مالی آن با ترکیه که به میلیاردها دلار می‌رسد، مجرمانه محسوب می‌شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت مشرق، تاریخ 3 شهریور 96، کد مطلب: 763523:www.mashreghnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین