پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۱۱۳۹۵۷
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۶
در حالی که افزایش قیمت سکه و ارز رکوردزنی کرده و به بالاترین حد خود رسیده است،سود 15 درصدی سپرده بانکی در شش ماه گذشته از تمامی بازارهای موازی سرمایه گذاری عقب افتاد و جذابیت خود را برای سرمایه گذاران خرد و کلان از دست داده است.

شعارسال: بررسی ها نشان می دهد با اقدام دولت مبنی بر کاهش نرخ سود سپرده بانکی در شش ماه گذشته، بازارهای موازی حرکتی جدی را برای در اختیار گرفتن سرمایه های سرگردان در دستور کار خود قرار داده اند.

وقتی دولت با هدف کاهش قیمت تمام شده پول و کاهش هزینه های مترتب بر بانک ها نسبت به کاهش هفت درصدی سود سپرده های یک ساله اقدام کرد، بسیاری از کارشناسان حرکت بازارهای موازی ، خصوصا بازار ارز و طلا و سکه را برای جذب سرمایه های سرگدان محتمل دانستند.

حالا از پس شش ماه اجرای این سیاست، مشخص می شود سود بانکی 15 درصدی نتوانسته است در رقابت با بازارهای ارز و طلا و سکه، جذابیتی برای سرمایه گذاران داشته باشد.

برآوردها نشان می دهد سرمایه های سرگردان در بازار که همواره مفری را برای رهایی از تورم و کاهش ارزش دارایی جستجو می‌کنند، با کاهش نرخ سود سپرده های بانکی ، جایگزین های تازه ای را پیش روی خود یافته اند.

شلوغی سبزه میدان و فردوسی نیز دلیلی بر این مدعاست به طوری که بازار ارز ایران در این دوره زمانی شاهد نوسانات شدید قیمتی بود.

در برخی مقاطع زمانی قیمت هر دلار، ارز شاخص بازار ایران محدوده 5 هزار تومانی را نیز رد کرد اما ورود بانک مرکزی به بازار و اعمال سیاست های سه گانه نظیر پیش فروش اوراق بیست درصدی ، سکه بهار آزادی و گواهی سپرده ریالی مبتنی بر نرخ ارز با سود ۴ و چهار و نیم درصد از یک سو و برخورد با دلالان ارز در بازار از سوی دیگر توانست تا حدی به کنترل قیمت دلار منجر شود.

ممنوعیت ثبت سفارش با دلار آمریکا نیز از دیگر اقداماتی است که در این راستا از نهم اسفند در دستور کار قرار گرفته است. با این حال بررسی ها نشان می دهد که سودده ترین بازار برای سرمایه گذاری در شش ماه گذشته بازار ربع سکه و کم سودترین بازار، بازار سود سپرده 15 درصدی بانکی بوده است.

وضعیت بازار سکه

اگر کسی در یازدهم شهریور ماه با 10 میلیون تومان وارد بازار سکه شده باشد، توانسته است این پول را به 7.2 سکه بهار آزادی طرح جدید یا 14.5 نیم سکه تبدیل کند. به قیمت امروز سرمایه وی با خرید سکه تمام بهار طرح جدید 11 میلیون و 185 هزار تومان شده است. سرمایه گذاران در بازار سکه با همین میزان سرمایه امروز 11 میلیون و 92 هزار تومان سرمایه در اختیار دارند.

بازار ربع سکه اما متفاوت بود. قیمت ربع سکه شش ماه قبل 386 هزار تومان بوده است؛ به این ترتیب 10 میلیون تومان به 25.9 ربع سکه تبدیل می شد. سرمایه 10 میلیون تومانی در این شش ماه به 12 میلیون و 561 هزار تومان تبدیل شده است.

موقعیت کسانی که در بازار سکه گرمی سرمایه گذاری کرده اند نیز با سرمایه گذاران در ربع سکه چندان تفاوت ندارد، چرا که سرمایه 10 میلیونی بدون هیچ زحمتی در این شش ماه به 12 میلیون و 485 هزار تومان تبدیل شده است. خریداران طلای خام 18 عیار نیز در این دوره با افزایش یک میلیون و 427 هزار تومانی سرمایه شان روبرو شده اند.

و اما ارز

کاهش قیمت ارز سبب شده است در این شش ماه، افزایش چندانی در انتظار سرمایه های وارد شده به بازار ارز نباشد.

خریداران دلار در قطع سرمایه 10 میلیونی 774 هزار تومان و خریداران یورو 846 هزار تومان سود کرده اند. البته در برخی روزها قیمت دلار افزایش قابل توجهی یافت به طوری که خرید و فروش آن متوقف شد. با این حال به دلیل حساسیت فراوان این بازار ریسک سرمایه گذاری در آن غالبا بالاست.

سود سپرده بانکی

بانک مرکزی یازدهم شهریور ماه، افتتاح حساب با سود بالاتر از 15 درصد را برای سپرده های یک ساله ممنوع کرد. کسانی که پیش از این تاریخ سپرده ای مثلا 10 میلیون تومانی با سود 22 درصد افتتاح کرده اند در این شش ماه یک میلیون و صد هزار تومان سود گرفته اند، اما کسانی که سپرده 15 درصدی افتتاح کرده اند، در این نیم سال 750 هزار تومان سود از آن خود کرده اند.

نکته مهم اینجاست که ثروت نباید با ورود به بازارهایی از این دست و جابجایی قیمت ها، که با کار اقتصادی در حوزه تولید و خدمات باید ایجاد شود. تورم در سال های گذشته همواره دارندگان سرمایه های خرد را به بازارهایی هدایت کرده است تا قدرت خرید پول در آن، ایمن باقی بماند. بازارهایی مانند بازار طلا و سکه و ارز مهمترین مقصد این دست سرمایه ها تلقی می شود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 12اسفند1396 ، کدخبر: 759407: www.khabaronline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
0
0
اززبان مسولین دولتی :الحمدلله مال مردم وحق مردم خوری ودزدی ازبیت المال هدف بوده که محقق شده دیگر چه چیزی ازاین بیشترمیخواهید دیدید که ماازحقوق مردم وشهروندی چقدردفاع کردیم وپولهایی که سالها برایش زحمت کشیدید وزره زره آب شدید فرسوده شدید تا این پولها راپس انداز کنید وماراحت آمدیم وتمام دارائیتان وامیدتان را به یغمابردیم دیگرچی ازاین بهتر میخواهید شما بروید وتحقیق کنید اصلآدردنیا ماتک هستیم به مال مردم خوری اگرشما یک جایی توی این دنیا چه آنان که ما کافرمیدانیمشان وچه مسلمانان پیداکردید که مردم به اطمینان حکومت خود دارئیهایشان رادرون موسسات گذاشته باشند وپولشان را خورده باشند مابه شما جایزه میدهیم ولی ما این کار را برای اولین باردردنیا انجام دادیم. ومردم رانسبت به نظام ودین خود بدبین کردیم حقوق شهروندی یعنی همینها دیدید ماموقع انتخابات چقدر به شماها قول پوچ دادیم وشماراگول زدیم حرفهای مفت زدیم وسوءاستفاده کردیم شما بگو کدام کشوریادولت راسراغ دارید که پول مردم راحاکمیت آدرس بدهد ببرید آنجاوتبلیغ آن رادرتمام رسانه هایش انجام دهد وبعد بخورد وهیچ آبی هم ازاب دیگر تکان نخورد چه بلاهایی که سرشمامردم بیکس وبیپارتی وگرفتاربدبخت به نون شب محتاج که شیره جانتان را گذاشته بودید درون موسسات مالی بابیش از20 سال قدمت کاری به امیدبرطرف کردن زخمهای زندگیتان وهزارویک امید وآرزوداشتید را ماخوردیم کی گفت بالای چشمت ابروست اینهمه شما مردم بدبخت گرفتاررا زجرکش میکنیم وسرمیدوانیم کی به ماجرآت کرده حرفی بزنددیگه چی ازاین بهتر چرااینقدر شمامردم ناشکری میکنند نمونه های حقوق شهروندی این مواردبودکه تعدای ازآنان را شرح دادم بقیه اش هم بماند برای اون دنیا {ومن یعمل مثقال زرتن خیرن یره فمن یعمل مثقال زرتن شرن یره} که خدا موراازماست میکشد.؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
0
0
عزیزان زیادبه خودتان زحمت ندهیداون روستایی که دورترین نقطه کشورزندگی میکند ازتمام مشکلات کشورومردم باخبرهستند اونوقت چراباید مسولینی که تمام امکانات دراختیارشان است از مشکلات مردم بی خبرباشند برویداگرعرضه دارید مسائل بوجودآمده توسط خودتان رابرطرف کنید اگرهم نمیتوانید اینقدر مرد وانسان باشید بگویید توان حل مشکل رانداریم وخودراکناربکشید تا آنان که پاکدستن وایثارگرند بیایند ومشکلات را بدون حاشیه حل کنندچراباید تقاص بی عرضگی شماها رامردم بیچاره بدهندشماها بااین کاری که درون موسسات مالی کردید وسپرده مردم زحمت کش وبیچاره وبی دفاع را بالاکشیدید نه تنها اموال مردم معتقدرا سرقت کردید بلکه اعتقادسپرده گذار وخانواده ملیونی آنان رانیزبه سرقت بردیدوایمان آنان را نسبت به اسلام ونظام کم رنگ کردید که این خطرش ازسرقت اموال خیلی بیشتر میباشد. حالا بااینهمه تبلیغات توانستید باکم کردن سود بانکها اقتصاد وچیزهای دیگر را اصلاح کنیدآیامجبورنشدید دوباره سودبانکی راافزایش دهیداین کارشما فقط بازی بودبرسراعتقاد وسلامت وآرامش مردم وجامعه که آن رابرهم زدید.؟؟..نمونه کارخوب ومثبت این است:..بهمنی ادامه داد: ما ١٧٠٠ تعاونی را در آن زمان ساماندهی کردیم و یک‌نفر هم از سپرده‌گذاران اعتراض نکردندوحق هیچیک ازسپرده گذاران ضایع نگردید. به این موسسات وزارت تعاون مجوز داده بود مثل قرض‌الحسنه نیروی انتظامی که ما اینها را جمع کردیم. حالا یکی می‌گوید که شما آمده‌اید از ثامن‌الحجج تشکر کردید. بله من این کار را کردم، چون همین موسسه ٢٣ موسسه کوچک را جمع کرد، الان هم اگر یکی ١٠ موسسه را جمع کند، دست او را می‌بوسم؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
0
0
حکومت ها میتوانند کسانی را که به دلائل مختلف بانظام خوددرستیزه میباسند باعملکرد مثبت به گونه ای باآن معارضان برخورد کنند که به مرور پی به روش اشتباه خود بانظام مربوطه ببرندوبه زنجیره خدمتگذاران آن نظام تبدیل شوند.حالا میتواند عکس آن نیز از مسولین خائن ونالایق اتفاق بیفتد وکسانی را که تمام وکمال پای نظام خود ایستاده را باعملکرد خائنانه خود..افراد دلسوز وپاکباخته رااز نظام واسلام دلسرد کرده وبه نوعی تبدیل به معارض کنند کاری که طی این چند سال دولت به اصطلاح تدبیر وناامید ودوستارحقوق شهروندی بامردم کرده ازجمله خود بنده.13 سالم بوده باشناسنامه دیگری رفته ام به جنگ بامتجاوز وبعد از قطعنامه به پیش خانواده ام برگشتم البته سلامتیم را هدیه نظام کردم وهمچنین برادرم که عزیزترین کسم بوده را دراین را فدا کرده ام هرگز ریالی خودرا طلبکار ازنظام ندانسته .حالا 35 سال آمده ام باتمام توان شبانه روز کارکردم وخانواده را درمضیغه قراردادم واندکی پس انداز به همراه سنوات خدمتم گذاشتم درون موسسه ای مزین به امام معصوم ووابسته به نهاد پاک انقلابی به صورت موقت 6ماهه حالا 8ماهه که ازسرسیدم گذشته و3تا بچه بیکار وعزب دارم ونیاز فوری به خاطر سامان دادن به زندگیم حالا بماند که چه فلاکت هایی طی این چند ماهه نصیب من وخانواده ام شده .صدقه نمیخواه .رانت نمیخواه.ویژه خواری نمیخواهم .سپرده ام که ثمره عمرم بوده که خالصانه برای اندوخته ام تلاش کرده ام وبصورت موقت درون موسسه وابسته به نظام اسلامی به امانت گذاشته ام رامیخواهم خیلی سختتان است حق مردم را بهشان پس بدهید بگوئید تا تکلیفمان را بدانیم وما هم جزء معارضان شما بشویم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
0
0
حکایت موسسات مالی ومردم ودولت:این است که سرپرست خانواده به جهت رفاه وآسایش اعضای خانواده لوازم وامکاناتی را تهیه میکند واعضاء خانواده هم درخورنیازخود از آن امکاناتی که توسط بزرگ خانواده تهیه شده وباتوجه به ایمانی که به بزرگ خانواده دارند ازآن امکانات استفاده میکنند حال چنانچه درحین استفاده مشکلی برای اعضاءخانواده بوجود بیاید شرعآ وقانونن رفع مشکل وظیفه بزرگ خانواده میباشد نه اینکه بیاید وحاشیه سازی وفرافکنی کند که فلانی چرا شمارفتی ومثلآ فلان غذا را تناول کردی که این مشکل برایت پیش بیاید همه مادر حکومت اسلامی به حاکمان خود ایمان داریم و هرچیزی که درجامعه موجود میباشد را با اطمینان استفاده میکنیم مانند موسسه ای که بیش از20 سال قدمت دارد وبیش از700 شعبه درسرتاسرکشوردبیش از10هزارنیرو وبیش از7ملیون سپرده گذاروتابلوی آنان نیز به نام جمهوری اسلامی وتحت حاکمیت اسلامی بوده که مردم به آن اطمینان کرده واموال خودرانزدآنان به امانت گذاشته .هیچیک ازآنان مربوط به یهودیان یاارمنی ها ویاآنان که ماکافرمیدانیمشان نبوده خوب حالا شمابیا بچه ات راقانع کن من35 سال شب وروززحمت کشیدم وزره زره ازجانم مایه گذاشتم پس آندازکرده ام برای آینده شماها واین حاکمان به اصطلاح اسلامی آن رابه بهانه هایی بالا کشیده اند آنوقت دیگر این نسل رابطه اش بااسلام خوب میشود .پس شماها ابتداء ایمان واعتقاد مردم رابه یغمابرده ایدواگر غیر ازاین باشد حاکمان ما در جایگاه غصبی نشسته اند وبه مردم بگویند که ما فقط نام اسلام رایدک میکشیم برای کلاه گذاشتن سرشماها ورای شما را میخواهیم به مشکلات شما هم کاری نداریم هریک خود برای رفع مشکلاتتان عمل کنید آنوقت به این جامعه چه باید گفت؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
0
0
این دولت کلکسیون خیانت به مردم درهمه زمینه ها تخصص خاصی دارند دررابطه با وطن فروشی همچنین بازی باکلماتی که میدانند مردم آسیب دیده از دست نامسولان دوست دارند بشنود ولی عمل به گفته های خودرا اصلآ دربرنامه کاری خودندارند این نوع به ظاهر انسانها خیلی کثیف وپست تشریف دارند وازنگاه اسلام اینها منافق بدترازکفارنام دارند مردم عوام که شناختی عمیق به اسلام ودستورات آن ندارند خیلی بهتر وکاملتر ازدستورات اسلام پیروی میکنند ولی اینانی که به نام اسلام سفره های خودرا رنگین کرده انداصلآاعتقادی به اجرای دستورات اسلام ندارندکاسبان کثیفی هستند فکرمیکنند برای دنیا ماندنیند وگذرشان به آن دنیا وکرام الکاتبین نمی افتد{ومن یعمل مثقال زرتن خیرن یره فمن یعمل مثقال زرتن شرن یره} این دنیا محل امتحان وگذر است حالا چه باخودبه آنطرف ببری شرط است مسولین کنونی.خیانت ازنوع فروش افتخارات کشور دست اندازی به اموال مردم وبیت المال وهزاران خیانت دیگر که فقط خدا میداند.ننگ ونفرین برکسانی باد که با عملکرد منافقانه خوداعتقادات مردم رانسبت به اسلام ونظام ضیعف کنند که گناهیست نابخشودنی حق الناس به طورکامل>؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین