پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۴۷۶۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۳
حضور تاریخی اقوام و گروههای ایرانی در مناطق مختلف قفقاز شمالی و جنوبی، باعث ایجاد آثار مادی و غیر مادی فراوانی در این منطقه استراتژیک شده است که میراث مشترک ایران و قفقاز نامیده می‌شود.

شعارسال: مرتضی رضوانفر - عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اعلام این مطلب؛ ماموریت خود به شهر ولادی قفقاز، پایتخت جمهوری خودمختار اوستیای شمالی در کشور روسیه را تشریح کرد و گفت: هدف از این سفر ارائه مقاله در همایش" تاریخ روابط مشترک ایران و قفقاز شمالی" و بررسی میراث مشترک ایران و اوستیا بود.

به گفته وی، منطقه اوستیا از چند جهت برای ایرانیان اهمیت دارد اول آنکه خاستگاه اقوام آریایی بوده و منطقه ای است که گروههایی از اقوام آریایی بیش از سه هزار سال قبل از آن منطقه به سمت نجد ایران حرکت کردند.

وی در توضیح علت دوم این اهمیت گفت: ادامۀ حضور میراث فرهنگی مشترک در این تاریخ چند هزار ساله در منطقۀ مزبور است و در نهایت مهاجرت معکوس تعداد زیادی از مردم ایران به ویژه آذری‌ها و گیلانی‌ها در عهد قاجار به این منطقه و ایجاد بنیادهای اقتصادی و فرهنگی را شاهد هستیم.

میراث مشترک ایران و قفقاز

رضوانفر حضور تاریخی اقوام و گروههای ایرانی در مناطق مختلف قفقاز شمالی و جنوبی را باعث ایجاد آثار مادی و غیر مادی فراوانی در این منطقه استراتژیک دانست و آنرا تحت عنوان "میراث مشترک ایران و قفقاز" نامید.

وی تصریح کرد: وجود مناطقی با نام ایران یا نام‌های ایرانی، مساجد و قلعه‌هایی با نام پادشاهان و اقوام ایرانی، مزار صوفیان و مشایخ ایرانی، تعداد زیادی کتیبۀ فارسی بر روی بناها و قبور، همچنین تعداد بی‌شمار اسناد و نسخ فارسی و جدای از این مواریث مادی، وجود زبانها، آیین‌ها، ترانه‌ها و یا فناوری‌ها و هنرهای مشترک نیز نشان دهنده عمق و گستره ارتباطات کهن و عمیق ایران و قفقاز است.

وی با اشاره به اینکه گستره میراث مشترک در قفقاز شمالی، امروزه بیشتر در داغستان و اوستیا به ویژه در شهرهای دربند، ماخاچ قلعه و ولادی قفقاز قابل مشاهده است، گفت: با این حال میراث مشترک در قفقاز جنوبی، بسیار گسترده تر و پرلایه تر است تا آنجا که می‌توان گفت کشور و شهری در قفقاز جنوبی نمی‌توان یافت که عناصری از این مشترکات مادی و یا غیر مادی را دارا نباشد.

رضوانفر با اشاره به اینکه این مقاله نتیجه پژوهشی چند ساله است، گفت: در این پژوهش کوشش شده مهمترین آثار میراث مشترک در قفقاز شمالی و جنوبی به ویژه ابنیه و کتیبه‌های فارسی، شناسایی و برای آنها شناسنامه تهیه شده و متن کتیبه‌ها نیز پس از خوانش، به فارسی و روسی تدوین شود.

وی با اشاره به انتشار نتایج این پژوهش در مقاله ای تحت عنوان بررسی میراث مشترک ایران و قفقاز شمالی؛ با تاکید بر شهرهای ولادی قفقاز، دربند و ماخاچ قلعه تصریح کرد: با توجه به حفاظت مردم از این آثار در دوره سخت سایوز، امید است با تدوین و انتشار نتایج این پژوهش، زمینه گفت‌وگوهای بیشتر و ارتباطات میان فرهنگی درمنطقه گسترده تر شود.

آثار ایرانی در جمهوری اوستیا

وی در ادامه به معرفی بخشی از آثار ایرانی در جمهوری اوستیا در روسیه پرداخت و به نقل از دکتر اِلبروز(البرز) استاد زبانهای باستانی و مدرس زبان فارسی در دانشگاه ولادی قفقاز گفت: اوستیا نامی گرجی است که بر سرزمین آلان نهاده شده است و مردم اوستیا نام قوم خود را ایرُن و زبان خود را ایرُنی و سرزمین خود را آلانیا و یا ایرستُن و حتی ایران شمالی می‌نامند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری افزود: مردم اوستیا که بسیار عاشق ایران هستند معتقدند آریایی‌ها یا همان آلانها از این منطقه به ایران کنونی مهاجرت کردند و بخشی نیز به اروپا رفتند که اکنون قوم کاتالانیا در اسپانیا از نوادگان آنها هستند.

رضوانفر با اشاره به این نکته که افراد زیادی در قفقاز، دارای نام آریایی اِلبروز (البرز) هستند، خاطرنشان کرد: به گفته دکتر البروز، نام البرز در زبان ایرُنی به معنای ستبر و رفیع است و اجداد آریایی هنگام کوچ به نجد ایران این نام را برای رشته کوه البرز به کار برده اند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری خبرآنلاین ، تاریخ انتشار: 16 اسفند 1396 ، کدخبر: 760790 ، www.khabaronline.ir.

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
0
0
ریشه های فرهنگی بسیاری میان ایرانی ها و مردم قفقاز وجود دارد و این احتمال خاستگاه بودن اقوام آریایی و مبدا کوچ آریایی هارا نشان میدهد
ا.ح75
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
0
0
خیلی جالبه که نشونه های فرهنگ ایرانی در این شهر دیده میشه ؛ احتمالا ایران و ایرانی ها قبلا در این مکان ها تعاملات زیادی داشته اند ولی لزوما نمیشود آن هارا به خواستگاه ایرانیان ربط داد
ا.ح75
ناشناس
Norway
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
0
0
بعید هم نیست که اینجا خاستگاه اریایی ها بوده باشد
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین