پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۵۸۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۴
اگر یک مدیر دولتی، با وزن 75 کیلوگرم، از طبقه 16 ام اداره ی خود از حال سکون رها شود و فاصله هر طبقه پنج متر باشد، او تا زمانی که به زمین برسد چقدر درآمد کسب کرده است ؟ ( g=10 ، از اصطکاک و مقاومت هوا صرف نظر شود )

شعار سال:

سوال:

اگر یک مدیر دولتی، با وزن ۷۵ کیلوگرم، از طبقه ۱۶ ام اداره ی خود از حال سکون رها شود و فاصله هر طبقه پنج متر باشد، او تا زمانی که به زمین برسد چقدر درآمد کسب کرده است ؟ ( g=10 ، از اصطکاک و مقاومت هوا صرف نظر شود )

حل :

هر مدیر دولتی، ماهیانه ۲۴ میلیون تومان حقوق می گیرد، با توجه به این که هر ماه ۳۰ روز است و در هر ماه قطعا چهار جمعه داریم او در مجموع ۲۶ روز سر کار است. (فرض می کنیم مدیرها پنچشنبه ها نیز مثل دیگر روزها سر کار می روند و در ماه هیچ تعطیلی دیگری نخواهیم داشت.) بنابراین هر مدیر روزانه تقریبا ۹۲۳۰۰۰ تومان حقوق می گیرد.

هر مدیر روزانه هشت ساعت به طور معمول باید کار کند. پس او هر ساعت ۱۱۵۳۷۵ تومان حقوق می گیرد. و با توجه به این که هر ساعت ۳۶۰۰ ثانیه است، یک مدیر ثانیه ای ۳۲ تومان به دست می آورد. حال به سراغ حل سوال می رویم:

جابجایی: ۸۰=۵*۱۶

سرعت اولیه : ۰

Δy= – ½ gt^2+v0t

با جایگذاری در فرمول فوق، زمان به دست می آید و برابر خواهد بود با : چهار ثانیه .

پس چهار ثانیه طول می کشد تا مدیر به زمین برسد و چون ثانیه ای ۳۲ تومان هم حقوق می گیرد او تا زمانی که به زمین برسد ۱۲۸ تومان به دست خواهد آورد.

سوال :

در مثال قبل، به جای یک مدیر، یک کارگر را از چه طبقه ای از حال سکون رها کنیم تا زمانی که به زمین می رسد به اندازه مدیر پول به دست آورده باشد ؟

حل :

ابتدا باید محاسبه کنیم که کارگر ظرف چند ثانیه ۱۲۸ تومان به دست خواهد آورد:

حقوق مصوب هر کارگر ۸۱۲۰۰۰ هزار تومان است که روزانه تقریبا ۳۱۰۰۰ تومان می شود. اگر هشت ساعت کار کند، حقوق هر ساعت او ۳۹۰۰ تومان خواهد بود. بنابراین هر کارگر تقریبا ثانیه ای یک تومان حقوق می گیرد. پس ۱۲۸ ثانیه مدت زمانی است که باید سقوط آزاد انجام دهد. با جایگذاری در فرمول فوق ارتفاع ساختمان باید ۸۱۹۲۰ متر باید باشد، یعنی باید کارگر از طبقه ۱۶۳۸۴ام از حال سکون رها شود تا در هنگام رسیدن به زمین به اندازه ی مدیر پول به دست آورده باشد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت راه راه، تاریخ انتشار 20 اسفند 96، کد مطلب: -، www.rahrahtanz.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
0
0
چقد خوب این تفاوت مضحک نشان داده شده
در حالی که باعث وضعیت بد کارگران همین مدیر ها هستن
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین