پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۱۱۷۵۰۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۰
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر بازنگری در برخی برنامه‌های آموزشی مراکز علمی و دانشگاه‌ها برای حرکت به سمت کارآفرینی گفت: تمام برنامه‌های آموزشی باید حاوی دوره‌های فنی‌وحرفه‌ای باشد.
شعارسال: دکتر سیداحمد معتمدی، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در پاسخ به این پرسش که آیا دانشگاه‌های ایران و اساتید قادر به کارآفرینی هستند یا خیر، اظهار کرد: قطعا دانشگاه‌ها و اساتید ایرانی از چنین پتانسیلی برخوردار هستند و این سیاست و کار هم سال‌هاست که در ایران و دانشگاه‌ها آغاز شده و ادامه‌دار هم خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه کارآفرینی باید در برنامه‌های آموزشی دانشگاه‌ها قرار گیرد، افزود: باید یک بازنگری در برخی برنامه‌های آموزشی مراکز علمی و دانشگاه‌ها صورت بگیرد تا بتوانیم کارآفرینی به معنای واقعی کلمه را به وضوح مشاهده و لمس کنیم.

معتمدی ادامه داد: دانشگاه صنعتی امیرکبیر مانند دیگر دانشگاه‌ها به دنبال کارآفرینی هستند و یکی از اهداف مهم ما نیز هم خلاقیت افراد و رویکرد کاربردی آنان در دانشگاه‌ها است.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان را یکی از سیاست‌های مهم دانشگاه‌ها در امر کارآفرینی دانست و گفت: خوشبختانه سال گذشته برج فناوری (پارک‌های علم و فناوری) خوارزمی و ابن‌سینا را افتتاح کردیم و تاکنون هم این سیاست خوب جواب داده است. ما شرکت‌های دانش‌بنیان را از 13 به 86 شرکت کارآفرین رسانده‌ایم.

وی حمایت‌های مادی و معنوی از پارک‌های علم و فناوری را الزامی ارزیابی کرد و افزود: راه‌حل‌های دانشگاه‌ها با یکدیگر متفاوت است. به طور مثال دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیاء بهبهان دوره‌های فنی و حرفه‌ای را در کنار برنامه‌های آموزشی برای دانشجویان قرار داده است تا بعد از فارغ‌التحصیلی علاوه بر اعطای دانشنامه، به آنان گواهی فنی حرفه‌ای نیز داده شود، اما به اعتقاد ما، تمام برنامه‌های آموزشی باید حاوی چنین دوره‌هایی باشند.

معتمدی در بخش دیگری از سخنان خود به خرید و فروش پایان‌نامه و مقالات علمی اشاره کرد و گفت: چنین پدیده‌ای در دانشگاه‌های مطرح و خوب وجود ندارد و من با اطمینان خاطر می‌گویم که بعید است چنین پدیده‌ای در دانشگاه‌های طراز اول مانند دانشگاه صنعتی امیرکبیر رخ دهد.

وی در این‌باره اضافه کرد: استاد راهنما، دائما در حال تماس و ارتباط با دانشجویان مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری هستند. یعنی تمام مراحل و مو به مو از کارهای پژوهشی دانشجویان را مشاهده و رصد می‌کنند.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر تصریح کرد: از دل همان پایان‌نامه باید مقاله علمی به وجود بیاید، به عبارتی امکان ندارد که دانشجویی بخواهد مقاله علمی خودش را خارج از پایان‌نامه خود از بیرون تهیه کند.

معتمدی یکی از دلایل خرید و فروش پایان‌نامه و مقالات علمی را تاسیس بی‌رویه دانشگاه‌ها در سراسر کشور دانست و تاکید کرد: متاسفانه هرجایی که توانستیم دانشگاه راه‌اندازی و دانشجو جذب کردیم. بنابراین ممکن است اساتید دقت زیادی بر روی پایان‌نامه‌ها و مقالات علمی دانشجویان نداشته باشند و این کار آنان باعث شده تا خرید و فروش مقالات علمی و پایان‌نامه‌ها صورت بگیرد.

وی افزود: چند روز پیش ما در دانشگاه صنعتی امیرکبیر چند ساعت برای تز یک دانشجو وقت گذاشتیم و با دقت آن را بررسی کردیم و در آخر هم تز دانشجو را رد کردیم. وقتی اساتید راهنمای برخی دانشگاه‌ها 20 دانشجو را جذب می‌کنند، معلوم است که آخرسر نیز کیلویی نمره می‌دهند. متاسفانه قوانین ما هم دچار مشکل است. خرید و فروش پایان‌نامه یا مقالات علمی در دانشگاه‌ها افتضاح بزرگی است.

معتمدی در پایان گفت: در تعجبم که چرا با متخلفان برخورد قاطعی صورت نمی‌گیرد و هر مغازه‌ای این روزها آگهی تهیه و فروش پایان‌نامه و مقالات علمی را زده‌ است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری  آنا، تاریخ انتشار: 2فروردین 1397، کدخبر: 366456  ،www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۳
0
0
واقعا ما در دانشگاه های خودمون نه تنها فردی تربیت نمیکنین که اخلاق رو رعایت کنه بلکه در زمینه های علمی هم هیچ گونه یادگیری بصری و فنی نداشته باشه
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۳
0
0
دانشگاه های ایران هیچوقت پیوند بسیار مناسبی با صنعت نداشته اند ، برای همین شاهد تعداد بسیار بالای بیکاران در کشور هستیم
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
0
0
امیدواریم برگذاری این دوره ها بتونه روندی مثبت رو در یادگیری هرچه بیشتر مهارت ها به جوانان داشته باشه
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
0
0
این حرفیه که ما دانشجو ها داشتیم فریاد می زدیم که در برنامه تحصیلیمون توسط وزارت علوم گنجانده بشه
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین