پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۱۲۰۰۰۵
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۱
امسال را سال حمایت از کالای ایرانی نامیدند، نه از باب اینکه سال 97 هم همچون سالهای گذشته عنوانی را به پیشانی خود داشته باشد و موضوع سخنرانی های مسئولان را در جلسات و همایش ها فراهم کند.

شعارسال: رهبر معظم انقلاب در سالهای گذشته با انتخاب نام هایی با موضوعات اقتصادی سعی دارند همگان را نسبت به وجود خطری بزرگ به نام «وابستگی اقتصادی به بیگانگان» آگاه کنند اما عملکرد مسئولان و کارنامه ضعیف آنان در تحقق اقتصاد مقاومتی نشان از بی تفاوتی متولیان امر به یکی از مهمترین دغدغه های رهبریست .

قدیمی ترین کارخانه قم یعنی کارخانه جات ایران مرینوس که از سال 1346 به تولید انواع پارچه های فاستونی مشغول است، در حال حاضر تنها با 50 درصد ظرفیت خود کار می کند و میزان تولیداتش نسبت به سال های گذشته کاهش داشته است.

آقای سعیدی مدیر عامل کارخانه ایران مرینوس قم می گوید: این کارخانه نخستین واحد صنعتی در استان قم است که با تمام فراز و نشیب های پیش روی آن ، از گذشته تا به امروز تلاش کرده است فعالیت خود را ادامه دهد.

وی می افزاید: کارخانه ما در حال حاضر با 240 کارگر و 50 درصد ظرفیت کار می کند و این در حالی است که اگر مصرف کننده از کالای ما استقبال کند می توانیم با 100 درصد ظرفیت کار کنیم و اشتغال را به دو برابر برسانیم.

مردم سرکارند، کارگران بیکار !قاچاق کالا، بلای جان کالای ایرانی

«کشف 10 میلیارد ریال پارچه قاچاق در قم »، این تیتر یکی از خبرهای جنجالی سال گذشته در قم بود .

به گفته زارعی ، سرکارگر یکی از خطوط تولید کارخانه ایران مرینوس، مردم با شنیدن این دست خبرها به این نکته پی می برند که واقعا حمایت مسئولان از تولید داخلی در حد بخشنامه و توصیه های پوشالیست چرا که اگر همت واقعی برای حمایت از کارگر ایرانی و اشتغال و رونق اقتصادی وجود داشته باشد، هرگز نباید شاهد ورود کالای قاچاق به کشور باشیم.

کارگر خط کنترل کیفیت این کارخانه از کاهش تولیداتشان نسبت به سال های گذشته شکایت داشت و می گفت: من بیش از 13 سال است که در این کارخانه کار می کنم و زمانی را به یاد دارم که کارخانه سه شیفت کار می کرد و میزان تولیدات ما در روز بیش از 5 یا 6 هزار متر بود، اما این روزها کمتر از 3 هزار متر تولید می کنیم.

او همچنین از کاهش کارگران این کارخانه در سال های اخیر گفت و افزود: خیلی از همکاران من به علت تعدیل نیرو در سال های اخیر از کار بیکار شده اند.

سرکارگر بخش بافندگی از انواع تولیدات این کارخانه گفت؛ به گفته او این کارخانه انواع پارچه های ساده و طرح دار فاستونی را بنابر سلیقه مشتری در انواع رنگ ها تولید می کند.

وی در ادامه گفت: پس از ورود مواد اولیه که پشم گوسفند مرینوس است، صفر تا صد تولید پارچه اعم از ریسندگی و تولید نخ، بافت پارچه و رنگرزی در همین کارخانه صورت می گیرد و به گواه قدمت این کارخانه می توانیم بگوییم کیفیت کالای ما قابل رقابت با انواع فاستونی های تولید شده در همه کشورهاست.

در حال حاضرکشورهای انگلیس، ایتالیا و فرانسه با کیفیت ترین و گران قیمت ترین فاستونی را تولید می کنند و چین و ترکیه بیشترین میزان تولید را دارند.

رضایی مدیر تولید کارخانه می گوید: ما توانایی پاسخگویی به نیاز داخل را داریم و در حاضر حاضر پارچه های ما در سراسر کشور پخش می شود.

وی علت رکود و کاهش تولید کارخانه در سال های اخیر را افزایش واردات و کمبود نقدینگی به واسطه فروش پایین می داند و می افزاید: حلقه گمشده در زنجیره تولید ملی و رونق اقتصادی، حمایت مسئولان از تولید کنندگان است، اما متاسفانه این حمایت ها فقط در حد سخنرانی های متولیان امر باقی می ماند که در همایش های پر خرج و بی نتیجه مطرح می شود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری صداو سیما، تاریخ انتشار: 15فروردین1397، کدخبر: 2093808: www.iribnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین