پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۰۲۳۴
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان از شیوع آفتِ برگ‌خوار بلوط در بیش از ۵۰ هزار هکتار از جنگل‌های این استان خبر داد.

شعارسال: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان از شیوع آفتِ برگ‌خوار بلوط در بیش از ۵۰ هزار هکتار از جنگل‌های این استان خبر داد.

شیرزاد نجفی در گفت‌وگو با رسانه‌ها با اشاره به شیوع آفتِ برگ‌خوار بلوط در بیش از ۵۰ هزار هکتار از جنگل‌های لرستان گفت: متأسفانه هرچند سال یک‌بار، این آفت طغیان می‌کند و ازجمله آفاتی است که در عرصه‌های جنگلی فعال بوده و به درختان جنگلی خسارت‌های شدیدی وارد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه میزبان اصلی این آفت درختان بلوط است اظهار کرد: این آفت جوانه خوار بلوط از اواخر اسفند تا نیمه دوم اردیبهشت به فعالیت خود ادامه می‌دهد و موجب از بین رفتن برگ‌ها، جوانه‌ها و خشک شدن درختان بلوط می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان بابیان اینکه آفت جوانه خوار بلوط از درختان جنگلی دیگری همچون زالزالک، بنه و گلابی وحشی نیز تغذیه می‌کند خاطرنشان کرد: با توجه به پراکندگی جنگل‌های بلوط، این آفت نیز در سطح جنگل‌های استان پراکنده‌شده است.

نجفی در ادامه تصریح کرد: مناطق «سپیددشت»، «چم‌چیت»، «بیشه»، «شول آباد» و «داد آباد»، بیشترین نقاط آلوده ایی هستند که دچار شیوع این آفت شده‌اند.

وی عامل اصلی شیوع این آفت را تغییر اقلیم، گرم شدن هوا، ریز گردها و کمبود بارش‌ها دانست و افزود: تنها راه و بهترین روش مبارزه با این آفت، استفاده از سموم حشره‌کش بیولوژیک BT.H است که هیچ‌گونه اثر منفی بر روی انسان و محیط‌زیست ندارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان شیوع آفت برگ‌خوار بلوط در بیش از ۵۰ هزار هکتار از جنگل‌های لرستان را یک چالش خطرناک دانست و یادآور شد: طبق محاسبات انجام‌شده، برای مبارزه بیولوژیکی یک‌ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

نجفی با اشاره به اینکه کمبود اعتبارات و شیب بالای اراضی جنگلی، امکان مبارزه بیولوژیکی و سم‌پاشی را غیرممکن کرده است بیان کرد : سم‌پاشی بایستی با هواپیماهای سم‌پاش صورت گیرد که آن‌هم به دلایل توپوگرافی منطقه کاری دشوار و هزینه‌بر است.

بنابراین گزارش، که استان لرستان دارای یک‌میلیون و ۲۱۷ هزار هکتار جنگل است که در کشور، رتبه دوم را ازنظر سرانه جنگل به خود اختصاص داده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 17 فروردین 1397، کدخبر: 4263982، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین