پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۱۳۰۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳
کاهش بارش و کم آبی بخش کشاورزی چهارمحال وبختیاری را تحت تاثیر قرار داد به طوری که در حال حاضر کشت بهاره در این استان ۲۵ درصد کاهش یافته است

شعار سالچهارمحال و بختیاری در گذشته یکی از استان های پر بارش و پر آب در کشور به شمار می رفته و با تولید حدود ۱۰ درصد آب کشور جزو مهمترین استان های تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت کشور بود.

در حال حاضر بسیاری از مزارع کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری به‌واسطه نبود آب از زیر کشت خارج‌ شده اند و بسیاری از دشت های استان نیز در حال تبدیل به بوته زار های گیاهان وحشی هستند.

کاهش بارش ها در استان چهارمحال و بختیاری از دهه ۸۰ آغاز شده و در حال حاضر چهارمحال و بختیاری در میان ۱۰ استان خشک کشور قرار گرفته است.

بارش ها در زمستان سال گذشته بسیار کمتر از سال های گذشته بود و برف قابل توجهی در سال گذشته در این استان نبارید. در حالی که هر ساله چشمه ها و قنات های استان چهارمحال و بختیاری با آغاز فروردین ماه دارای آبدهی بسیار خوب بودند اما بررسی ها نشان می دهد آب خروجی آنها بسیار کم و مشابه روز های پایانی فصل زراعی(شهریور) است.

کاهش بارش ها و کم آب در بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری تاثیر گذاشته است و هم اکنون کشت بهاره در این استان حدود ۲۵ درصد کاهش یافته است.

کاهش بارش ها در این استان زمینه ساز کم آبی در سالجاری در این استان است که کشاورزی چهارمحال و بختیاری را تحت تاثیر قرار می دهدمدیر کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه بارش ها در چهارمحال و بختیاری بسیار کاهش یافته است، اظهار داشت: بارش ها در این استان بیش از ۶۲ درصد نسبت به سال زراعی گذشته کاهش یافته است.

شاهرخ پارسا تاکید کرد: میزبان بارندگی سال زراعی جاری چهارمحال و بختیاری تاکنون ۱۸۳ میلی متر است.

وی بیان کرد: گرم شدن هوا در زمستان سبب کاهش ماندگاری برف در استان چهارمحال و بختیاری شده است که همین عامل سبب آب شدن برف ها و خارج شدن منابع آب از استان شد.

وی ادامه داد: کاهش بارش ها در این استان زمینه ساز کم آبی در سالجاری در این استان است که کشاورزی چهارمحال و بختیاری را تحت تاثیر قرار می دهد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز در این زمینه از کاهش ۲۵ درصدی کشت بهاره در استان چهارمحال و بختیاری خبر داد و گفت: کشت بهاره به علت کاهش بارش ها در این استان حدود پنج هزار هکتار کاهش یافته است.

حمید رضا دانش تصریح کرد: در سال گذشته ۲۱ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری به کشت بهاره اختصاص یافته بود.

وی بیان کرد: در سالجاری ۱۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری به کشت بهاره اختصاص یافته است.

کشت بهاره به علت کاهش بارش ها در استان چهارمحال و بختیاری حدود پنج هزار هکتار کاهش یافته استوی بیان کرد: کاهش بارش، کاهش منابع آب زیر زمینی و تدام خشکسالی از مهمترین دلایل کاهش کشت بهاره در چهارمحال و بختیاری است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی ادامه داد: صرفه جویی در مصرف آب بخش کشاورزی ضروری است و باید تلاش شود که کشت گیاهان با نیاز آبی پایین در این استان مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: برگزاری کارگاه های آموزشی تغییر الگوی کشت در این استان مورد توجه قرار گرفته است و این کارگاه ها در شهرستان های مختلف برای اطلاع کشاورزان در حال برگزاری است.

مدیر آب وخاک و امور فنی و مهندسی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: کاهش بارش ها و کم آبی در چهارمحال و بختیاری بر روی بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری تاثیر گذاشته است.

طاهر نوربخش با اشاره به راهکارهای مقابله با خشکسالی و کم آبی در این استان، ادامه داد: تجهیز اراضی کشاورزی به تجهیزات آبیاری نوین از مهمترین راهکار ها برای کاهش مصرف آب و افزایش راندمان تولید به شمار می رود.

مدیر آب وخاک و امور فنی و مهندسی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: دولت در تجهیز اراضی کشاورزی به ابزارآلات آبیاری نوین را حمایت می کند و کشاورزان باید در مسیر بهره گیری از تجهیزات آبیای نوین حرکت کنند.

وی تاکید کرد: تغییر الگوی کشت در این استان ضروری است و کشت گیاهان با نیاز آبی بالا در این استان دیگر نتیجه مطلوبی ندارد.

مدیر آب وخاک و امور فنی و مهندسی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: مرمت و لایروبی قنات ها در این استان باید مورد توجه بیشتر کشاورزان قرار گیرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار 22 فروردین 97، کدمطلب:4268465، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
برگزیده ها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United States
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
0
0
کشاورزان باید با توجه به شرایط ابی امسال اقدام به کاشت محصولات با مصرف اب پایین مثل کلزا بکنند
س.د۷۶
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
0
0
باید به دلیل این کاهش هم شده روند توسعه ابیاری نوین شدن بخشی بشه
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
0
0
باید کشت های گلخانه ای در تمام مناطق صورت بگیره تا بتونزیم با کم ابی کنار بیاییم
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین