پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۱۷۰۱
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۳
عبور از بحران کم‌آبی در استان چهارمحال و بختیاری نیازمند کاهش 40 تا 50 درصدی مصرف آب است.

شعار سال: استان چهارمحال و بختیاری در سال‌های اخیر به‌ علت کمبود بارش، برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی و اجرای طرح‌های بدون مطالعه انتقال آب بین‌حوضه‌ای این استان با مشکلات بسیاری در تأمین آب روبه‌رو شده است. در حال‌حاضر مسأله آب در کشور به یک بحران جدی تبدیل شده که عوامل بسیاری از جمله خشک‌سالی‌های مکرر، برداشت‌های بی‌رویه از آب‌های سطحی و زیرزمینی، کاشت محصولات آب‌بر و استفاده از آب‌های زیرزمینی و سطحی در صنعت و خدمات باعث تشدید این بحران در کشور شده است. تشدید این وضعیت در کشور پیامدهای بسیاری مانند خشک‌شدن چشمه‌ها، کاهش آب ذخیره شده در پشت سدها، فرسایش خاک و ایجاد کانون ریزگرد در برخی مناطق کشور دارد. کارشناسان معتقدند جنگ جهانی سوم روی مسأله آب در جهان رخ می‌دهد و هم‌اکنون در سطح استان‌های کشور شاهد کمبود آب در بخش‌های شرب و کشاورزی هستیم. گفتنی است عدم مدیریت صحیح آب در کشور توسط مسئولان مربوطه موجب ایجاد موج نارضایتی در بین مردم برخی از مناطق کشور شده.

چهارمحال و بختیاری در سالیان گذشته به‌ عنوان یکی از قطب‌های تولید آب در کشور به همگان معرفی می‌شد؛ اما متأسفانه در سال‌های اخیر به‌ علت کمبود بارش، برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی و اجرای طرح‌های بدون مطالعه انتقال آب بین‌حوضه‌ای این استان با مشکلات بسیاری در تأمین آب در برخی شهرستان‌ها برای مصارف خانگی، کشاورزی و صنعت روبه‌رو شده است. با آغاز فصل گرما این مشکلات در استان به‌حد اعلای خود رسیده است، به‌طوری‌که برخی از شهرها و روستاهای شهرستان‌های استان از جمله لردگان و کوهرنگ حتی برای تأمین آب آشامیدنی مورد نیاز خود با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند. به گفته برخی از مسئولان چهارمحال و بختیاری، برخی از مناطق عشایری و روستایی استان با تانکر آب‌رسانی می‌شود و آب برخی از روستاهای استان نیز از کیفیت مناسبی برخوردار نیست و باعث بروز انواع بیماری در بین مردم این مناطق شده است.

کاهش منابع آب در تمامی مناطق چهارمحال و بختیاری

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی چهارمحال و بختیاری با بیان این‌که منابع آبی در همه نقاط چهارمحال و بختیاری کم شده است، گفت: برخی از منابع آبی به نصف و برخی به یک سوم و کمتر رسیده و بعضی از منابع به‌طور کامل خشک شده است. تورج احمدپور اظهار کرد: تقریباً در اکثر روستاهای شهرستان شهرکرد منابع آبی کم شده است و با بحران بی‌آبی مواجه هستیم. وی عنوان کرد: روستاهای شهرستان شهرکرد از جمله مرغملک، آقبلاغ، خیرآباد، ایرانچه و دستگرد منابع آبی با مشکل روبه‌رو شده‌اند و شرکت آب و فاضلاب روستایی با حفر چاه اضطراری مشکل روستاها را حل کرده است. احمدپور با بیان این‌که به دلیل کاهش منابع زیرزمینی روستاهای چهارمحال و بختیاری با مشکل روبه‌رو شده‌اند، اظهار کرد: روستاهای شهرستان لردگان و دشت خان‌میرزا اوضاع مناسبی ندارند و ما به‌دنبال تأمین آب از روستای کره‌بس برای این مناطق هستیم و در همین راستا تلاش می‌کنیم فاز یک این طرح در ماه آینده افتتاح شود تا آب‌رسانی به دشت خان‌ میرزا از این طریق صورت گیرد.

آب‌رسانی سیار در برخی مناطق چهارمحال و بختیاری

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: در گذشته 35 روستای شهرستان لردگان به صورت سیار آب‌رسانی می‌شدند که با وجود خشک‌سالی‌های اخیر این تعداد به 50 روستا رسیده است. در صورت ادامه روند خشک‌سالی‌ ممکن است به این تعداد اضافه شود. وی ادامه داد: بحران کسری و کمبود آب و خشک‌سالی در سطح چهارمحال و بختیاری وجود دارد، حتی شهرستان کوهرنگ که سرچشمه سه رود مهم کشور است، در برخی نقاط از جمله روستای قلعه‌تک دچار بحران کم‌آبی شده‌ است.

هاشم فاطمی در رابطه با وضعیت منابع آبی در کشور گفت: متأسفانه در سراسر کشور منابع آبی نسبت به 30 سال گذشته به‌علت کاهش بارش و تغییر نوع بارش از برف به باران بسیار کاهش پیدا کرده است و اگر رویه مصرف آب در کشور تغییر پیدا نکند، در آینده با مشکلات بسیاری روبه‌رو می‌شویم.

بحران کم‌آبی در چهارمحال و بختیاری جدی است

مدیر منابع آب شهرستان فارسان و کوهرنگ با بیان این‌که چهارمحال و بختیاری نیز از این قاعده کم‌آبی در کشور مستثنی نیست، ادامه داد: چشمه‌های بزرگ در استان کم‌آب و چشمه‌های کوچک خشک و دبی رودخانه‌ها بسیار کم شده و همچنین دبی رودخانه کارون نسبت به 30 سال گذشته تقریباً به نصف کاهش پیدا کرده است. وی با تأکید بر این‌که اصلاح الگوی مصرف آب در بخش شُرب، کشاورزی و صنعت یک امر اجتناب‌ناپذیر است، خاطرنشان کرد: اگر با شرایط موجود سازگار نشویم، مشکلات در تأمین آب روزبه‌روز بیش‌تر می‌شود.

آب‌رسانی سیار به 90 روستای چهارمحال و بختیاری

فاطمی با بیان این‌که هم‌اکنون حدود 90 روستای چهارمحال و بختیاری با تانکر آب‌رسانی می‌شود، اضافه کرد: در بیش‌تر نقاط شهری و روستایی شهرستان‌های استان با قطعی مکرر آب روبه‌رو هستیم و ممکن است شرایط با گرم‌تر شدن هوا تشدید شود. مدیر منابع آب شهرستان فارسان و کوهرنگ ادامه داد: با کاهش سطح آب‌های سطحی و زیرزمینی، کیفیت آب نیز دستخوش تغییر می‌شود و بایستی تلاش کنیم منابع آبی خود را از آلودگی‌هایی مانند پساپ فاضلاب خانگی، کشاورزی و صنعتی و زباله‌ها حفظ کنیم، اما متأسفانه تاکنون نسبت به آن بی‌توجه بوده‌ایم. وی با اشاره به این‌که چهارمحال و بختیاری در گذشته قطب تولید آب در کشور معرفی می‌شد، گفت: هم‌اکنون ما در شهرستان کوهرنگ که قطب تولید آب کشور است، با مشکلات بسیاری برای تأمین آب شُرب و تأمین آب دام‌ها مواجه هستم و باید این مسأله گوشزد شود که این استان دیگر شرایط سابق را ندارد و این نگاه باید در سطح ملی اصلاح شود.

هشدار کم‌آبی در چهارمحال و بختیاری را جدی بگیریم

فاطمی خشک‌سالی‌های پی‌درپی و تمام‌شدن ذخیره آب و برف در قله‌های چهارمحال و بختیاری را یک هشدار جدی عنوان کرد و افزود: ما هم‌اکنون در تمامی شهرستان‌های استان با بحران جدی در تأمین آب مواجه هستیم؛ بنابراین لازم است این شرایط به‌طور کامل برای مردم تشریح شود تا در مصرف آب الگوی خود را تغییر دهند. مدیر منابع آب شهرستان فارسان و کوهرنگ تأکید کرد: نباید انتظار سال‌های پُربارش در آینده را داشته باشیم و اکنون که سطح آب‌های زیرزمینی ما به‌شدت کاهش پیدا کرده است، باید مصرف آب در بخش‌های مختلف را کاهش دهیم تا در آینده با مشکلات بیش‌تر مواجه نشویم.

مردم چهارمحال و بختیاری برای مدیریت بحران آب صرفه‌جویی کنند

وی در پایان گفت: باید در تمام بخش‌های شُرب، صنعت و کشاورزی با اصلاح الگوی مصرف تا 40- 50 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی تا بتوانیم از این بحران عبور کنیم. با وجود این مشکلات در تأمین آب شهرها و روستاهای چهارمحال و بختیاری درمی‌یابیم مردم نجیب استان با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند و در هیچ کجای کشور در رابطه با مشکلات این استان صحبتی به میان نمی‌آید، بلکه شاهدیم که برخی از افراد از نجابت مردم این استان سوءاستفاده و به حق قانونی آن‌ها در استفاده از منابع آبی محدود تعرض می‌کنند. لازم است مردم چهارمحال و بختیاری برای عبور از این بحران با صرفه‌جویی در مصرف آب آینده‌ای روشن را برای فرزندانشان رقم بزنند.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار 23 تیر 97، کد مطلب: 47144، www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
برگزیده ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین