پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۶۶۰۳
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۳
خشکسالی برای نهمین سال پیاپی در چهارمحال وبختیاری تداوم دارد و مردم این استان در آستانه فصل تابستان با چالش تامین آب مواجه هستند.

شعار سال: چهارمحال و بختیاری دارای یک درصد از مساحت کل کشور است که در بستر سلسله جبال زاگرس قرار دارد. این استان با وجود مساحت کم نقش مهمی در تولید آب شیرین در کشور ایفا می کند و سرچشمه 2 رودخانه کارون و زاینده رود و سرچشمه بخشی از رودخانه دز در این استان است.

تا چند سال گذشته عنوان می شد که این استان 10 درصد از منابع آب کشور را در اختیار دارد اما امروز بسیاری از کارشناسان و مسئولان حوزه آب نسبت به کمبود شدید آب در این منطقه هشدار می دهند.

حدود 9 سال است که کاهش نزولات آسمانی و تغییر شکل بارش ها از برف به باران از یکسو و افزایش دمای هوا از سوی دیگر سبب کاهش منابع آبی این استان و پایین رفت سطح آب سفره های زیرزمینی شده است.

در این 9 سال، بارش نزولات جوی در چهارمحال و بختیاری نه تنها به حد نرمال نرسیده بلکه از حد میانگین نیز بسیار کمتر بوده است، همچنین تغییر الگوی بارش ها از برف به باران و تغییر زمان بارش ها روند خشکسالی را در استان تشدید و اثرات مخرب زیادی بر محیط زیست و به ویژه منابع آبی این استان گذاشته است.

خشکیدگی 70 هزار هکتار از جنگل ها و 200 هزار هکتار از مراتع این استان، ممنوعه شدن هشت دشت از 11 دشت استان و افت شدید سفره های آب زیرزمینی، فرونشست زمین و کاهش شدید سطح ایستابی در دشتها، خشک شدن 58 درصد از آب چشمه ها، قنات ها و چاه ها، شکل گیری چشمه های گرد وخاک و گسترش پدیده بیابان زایی بخشی از تبعات خشکسالی در این استان است که هرسال عمیق تر و گسترده تر می شود.

اما تنش آبی و بحران تامین آب در شهرها و روستاهای استان در آستانه فصل گرما یکی از مهمترین تبعات پدیده شوم خشکسالی در این استان است که پیش بینی می شود امسال هم تابستان سختی در انتظار مردم استان باشد.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری چهارمحال و بختیاری هم اکنون شهرهای بروجن، فرادنبه، سفید دشت و فرخشهر با تنش آبی مواجه است و شهر سامان مشکل تامین آب دارد.

قدرت الله بیگلری افزود: همچنین شهرهای سردشت و سفید دشت با تانکر آبرسانی می شود که البته این آبرسانی با رعایت موارد بهداشتی انجام می گیرد و آب از طریق تانکر به مخازن تزریق می شود.

به گفته وی نصب شیرهای فشارشکن، نصب شیرهای کنترل دبی، زون بندی شبکه، حفر چاه، اجاره چاه و اجرای طرح های انتقال آب از جمله اقداماتی است که برای رفع مشکل تامین آب در استان به کار گرفته شده است، اما این اقدامات نمی تواند مانع تشدید روند خشکسالی و بحران تامین آب شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه هم اکنون 144 چاه در استان وارد مدار است، تصریح کرد: کاهش مخازن آب زیرزمینی و کاهش میانگین بارندگی در استان سبب شده تا با خشکسالی متوالی مواجه شویم که این وضعیت، صرفه جویی در مصرف آب را اجتناب ناپذیر کرده است.

همچنین به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی چهارمحال و بختیاری هم اکنون 40 روستا در استان به شکل سیار آبرسانی می شود که این تعداد در فصل تابستان به بیش از 100 روستا می رسد.

تورج احمدپور افزود: با وجود تمهیداتی که در راستای بهره مندی مردم روستاهای استان از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی انجام گرفته است، اما در تابستان تامین نیاز آبی بیش از 100 روستا از طریق آبرسانی سیار انجام می گیرد.

وی ادامه داد: این روستاها بیشتر در شهرستانهای لردگان، اردل، کیار و بروجن قرار دارد که با تکمیل و بهره برداری از مجتمع های در دست احداث پیش بینی می شود بخشی از مشکلات این بخش برطرف شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: کاهش نزولات آسمانی و خشکسالی های مداوم در استان سبب کاهش دبی آب چاه ها، کاهش آبهای سطحی و خشک شدن قنات ها و چشمه ها شده و همین امر آبرسانی به مناطق روستایی را با بحران مواجه کرده است.

احمدپور، تعداد چاه های در اختیار این شرکت را 160 حلقه اعلام کرد و گفت: از این تعداد در سال های اخیر 21 حلقه چاه خشک و از مدار خارج شده و هم اکنون آب شرب مناطق روستایی استان از 270 منبع از جمله قنوات، چاه ها و چشمه ها تامین می شود.

در آخرین گزارش مرکز ملی خشکسالی در خصوص پهنه بندی خشکسالی هواشناسی در سطح کشور با استفاده از شاخص خشکسالی بارش، تبخیر و تعرق، استان چهارمحال و بختیاری جزو استانهای دارای خشکسالی شدید قرار گرفته است که این وضعیت در مناطق شرقی و بخش هایی از مناطق مرکزی و شمالی استان محسوس است.

این وضعیت می طلبد تا نگاه ها به استان چهارمحال و بختیاری به عنوان یک استان آبخیز تغییر کند و با اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری مانع خشکیدگی دشت ها شد و منابع موجود آب را برای حیات منطقه حفظ کرد.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 25 خرداد 1396، کد مطلب: 82566042:www. irna. ir


اخبار مرتبط
برگزیده ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین