پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۹۳۸۳
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۲
رهاسازی زباله‌ها در محیط‌های پیرامون شهرها و روستاها علاوه بر آلوده کردن محیط زیست، گونه‌های گیاهی و جانوری را با خطر مواجه کرده و زندگی را برای مردم شهرها و روستاها دشوار می‌کند.

شعار سال: امروزه مدیریت پسماند یکی از ضروری‌ترین محورهای توسعه پایدار محسوب می‌شود و باتوجه به اینکه تولید انواع پسماند در زندگی انسان‌ها امری اجتناب‌ناپذیر است، بی‌شک عدم توجه کافی به این موضوع می‌تواند تاثیر زیادی در تخریب محیط‌زیست و طبیعت داشته باشد.

مدیریت پسماندهای شهری به عواملی همچون تولید زواید، جمع آوری، حمل و نقل، دفن زباله و بازیافت آن بستگی دارد، بنابراین محدوده مدیریت این مقوله بسیار وسیع و متغیر است.

رسول زمانی عضو هیات علمی گروه محیط زیست دانشگاه شهرکرد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مسائل در خصوص زباله‌ها شیرابه ناشی از این امر است که شیرابه‌ها می‌تواند منجر به آلودگی آب‌های زیرزمینی شود.

وی افزود: ممکن است شیرابه‌ها حاوی فلزات سنگین و سموم باشند که در این صورت می‌تواند اثرات منفی و جبران‌ناپذیری را برای انسان و جانوران داشته باشد.

زمانی گفت: مهم‌ترین راهکار به منظور پخش نشدن شیرابه‌ها، دفن اصولی و بهداشتی زباله است که برای دفن بهداشتی زباله باید معیارهایی طبق اصول علمی از جمله رعایت فاصله مناسب با منابع آب سطحی و زیرزمینی، فاصله مناسب با مکان‌های مسکونی شهری و روستایی، در نظر گرفتن ارتفاع مناسب، میزان فرسایش‌پذیری خاک، روند توسعه شهری و جهت باد غالب منطقه هستند.

وی بیان کرد: برای مثال اگر باد غالب منطقه به سمت نقاط شهری باشد، به راحتی بوی نامطبوع زباله‌ها با وزش باد به سمت شهر منتقل می‌شود، همچنین اگر روند توسعه شهری را در نظر نگیریم قطعا در سال‌های آتی با افزایش جمعیت، امکان دارد شهر به سمت محل دفن زباله پیش رود، بنابراین از جمله مهم‌ترین اقدامات در این زمینه مکان‌یابی محل دفن بهداشتی زباله‌ها است.

عضو هیات علمی گروه محیط زیست دانشگاه شهرکرد ادامه داد: امروزه با پیشرفت علم و با بکارگیری سامانه اطلاعات جغرافیایی، فرایند تحلیل سلسلسه مراتبی و ... مکان‌یابی محل دفن بهداشتی زباله‌ها با در نظر گرفتن متغیرهای بیان شده صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه کیفیت منابع آب استان بیشتر تحت تاثیر میزان نیترات بوده است، تصریح کرد: در نقاطی که کیفیت آب با توجه به نتایج شاخص کیفیت منابع آب زیرزمینی مطلوب بوده میزان نیترات در آن نقاط پایین بوده است و بالعکس.

زمانی تاکید کرد: طبق مطالعات انجام شده نتایج نشان می‌دهد از میان کاربری‌های مرتع، کشاورزی و مسکونی، کیفیت آب در مراتع بهتر از دو کاربری دیگر بوده، همچنین کیفیت آب در بخش‌هایی از شهرستان شهرکرد، بروجن و لردگان پایین‌تر از سایر نقاط استان است.

وی با اشاره به اینکه 14 آذرماه هر سال روز جهانی خاک نامگذاری شده است، بیان کرد: این نامگذاری نشان‌دهنده اهمیت بالای مسائل حوزه خاک است که آلودگی خاک مانند آلودگی آب و هوا مشهود و مشخص نیست، بنابراین کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

عضو هیات علمی گروه محیط زیست دانشگاه شهرکرد افزود: آلودگی خاک با امنیت غذایی مردم گره خورده است، به طوری که آلودگی‌ها به راحتی از خاک آلوده می‌توانند به مدار غذایی انسان منتقل شوند و منشا بروز انواع بیماری‌ها از جمله انواع سرطان‌ها شوند، بنابراین مصرف بی رویه سموم و کودهای شیمیایی و در نظر نگرفتن اصول توسعه پایدار منجر به آلوده شدن هر چه بیشتر منابع آب و خاک خواهد شد.

وی اظهار کرد: بسیاری از کودهای کشاورزی همچون کودهای فسفاته حاوی فلز سمی کادمیوم هستند که این فلزاین اداره کل به سمت مراکز بازیافت پسماند است که شرکتی در مرکز استان برای انجام این کار مجوز مربوطه را اخذ کرده و سیاست اجرایی آن آغاز شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ادامه داد: به دنبال اجرایی شدن مدیریت پسماندهای صنعتی در استان هستیم، یعنی به سمت و سویی پیش می رویم که بتوان پسماندهای صنعتی را مدیریت کرد.

وی افزود: وضعیت زباله در استان نسبت به متوسط کشوری مطلوب است ولی در تابستان به دلیل توریست پذیر بودن استان، باید مراقبت بیشتری به منظور جمع‌آوری و آلوده نکردن مکان تفریحی انجام شود، گرچه نظارت‌های این اداره کل بر مراکز تفریحی و توریستی صورت می‌گیرد و مدیریت در این زمینه به خوبی انجام می‌شود، در غیر این صورت هر کجا این امر رعایت نشود ورود می‌کنیم و برخورد جدی صورت می‌گیرد.

احمدی در پاسخ به این سوال که گاها مشاهده می‌شود زباله‌ها در مکانی رها شده‌اند و این امر به طبیعت لطمه وارد می‌کند، تصریح کرد: اگر زباله‌ها به روش اصولی دفن نشوند قاطعانه برخورد صورت می‌گیرد و افراد خاطی به مراجع قضایی معرفی می‌شوند، همچنین در برخی موارد با تشخیص مراجع ذیصلاح افراد نیز به حبس محکوم می‌شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: منابع آب و خاک می‌تواند تحت تاثیر شیرابه‌های زباله‌ها قرار گیرد و این منابع را آلوده کند، بنابراین زمانی که زباله‌ها به صورت غیر اصولی دفن شوند شیرابه آن‌ها ممکن است آب را آلوده کند.

وی خاطرنشان کرد: در مناطق مختلف استان نمونه‌برداری‌هایی از آب و خاک انجام شده که خوشبختانه مشکلی وجود ندارد و شیرابه‌ها نتوانسته منابع آبی و خاکی را آلوده کند.

احمدی گفت: برای مقابله با آلوده نشدن منابع آب و خاک در استان مراقبت لازم و نظارت کافی صورت می‌گیرد تا منابع استان آلوده نشوند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ 4 شهریور 98، کد مطلب: 98060401533: www.isna.ir


اخبار مرتبط
برگزیده ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین