پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۶۰۷۷
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۰۹
عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد در نامه‌ای خطاب به وزیر کشور می‌گوید: چهارمحال و بختیاری، اگرچه قبل از دهه 70 حدود 10 درصد آب شیرین کشور را تأمین می‌کرد ولی از 11 سال قبل به‌صورت مستمر با پدیده طبیعی و خاموش خشکسالی مواجه شده است.

شعارسال: کم‌آبی و پدیده خشکسالی سال‌ها است که چتر خود را در ایران گسترانده و این‌گونه به نظر می‌رسد که خیال رفتن هم ندارد.

هر پدیده طبیعی از سیل و زلزله گرفته تا خشکسالی که از حالت معمول خود خارج شود دیگر از دست انسان خارج می‌شود تا جایی که نمی‌توان کنترلی روی آن داشت.

در حال حاضر شرایط خشکسالی و پدیده کم‌آبی در کشور نیز به همین‌گونه است و مردم بسیاری را در شهرها و روستاها گرفتار مشکلات عدیده‌ای کرده است.

چهارمحال و بختیاری که زمانی تولیدکننده آب بود با بروز خشکسالی‌های پی در پی دیگر آبی حتی برای مصرف روزانه و در برخی نقاط شرب هم ندارد.

از همین رو عضو کمیته ملی کارون و عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد در نامه‌ای به وزیر کشور موارد مربوط به خشکسالی‌های اخیر و اثرات آن بر اکوسیستم چهارمحال و بختیاری را بیان می‌کند که در ذیل به آن اشاره شده است.

در ابتدای نامه مهدی پژوهش آمده است: چهارمحال و بختیاری، علی‌رغم اینکه قبل از دهه 70 حدود 10 درصد آب شیرین کشور را تأمین می‌کرد ولی متأسفانه از 11 سال قبل به‌صورت مستمر با پدیده طبیعی و خاموش خشکسالی مواجه شده است و این روند طبیعی سکنه استان را با چالش‌های عدیده‌ای مواجه نموده که به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود.

عضو کمیته ملی کارون و عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد با برشمردن چالش‌های خشکسالی در چهارمحال و بختیاری بیان می‌کند: با وجود اینکه شغل غالب مردم استان دامداری و کشاورزی است خشکسالی و اجرای طرح‌های غیرقانونی و غیر کارشناسی که خود معلول اطلاعات غلط و نگاه زیاده‌خواهانه مافیای آب است کشاورزی و دامداری این استان را زمین‌گیر کرده و همین امر موجب افزایش نرخ بیکاری شده است.

در بخش دیگری از نامه وی به وزیر کشور آمده است: آب شرب مردم چهارمحال و بختیاری از طریق منابع زیرزمینی تأمین می‌شود که در حال حاضر به دلیل بیلان منفی در بیش از یک دهه گذشته، کلیه دشت‌ها در حالت ممنوعه و با خطر نشست زمین مواجه شده‌اند و از طرفی 470 هزار نفر از مردم این استان با مشکل کمبود آب شرب روبرو هستند به‌گونه‌ای که آب شرب برخی از روستاها با تانکر تأمین می‌شود.

پژوهش خاطرنشان می‌کند: طرح‌های غیرقانونی و غیر کارشناسی انتقال آب مردم استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان را به چنین روزی رسانده است و امروز مشکل اصلی نپذیرفتن آمار و واقعیت‌های موجود و زیاده‌خواهانه مافیای آب است لذا در شرایط بحرانی کنونی چهارمحال و بختیاری، مسؤولان و مردم تمام تلاش خود را در جهت عبور از بحران و مدیریت وضعیت فعلی بکار برده و طبق سیاست‌های اعلانی وزارت نیرو بر اساس جدول منابع و مصارف و کمک به دولت در راستای سیاست‌های مصرف بهینه آب عمل می‌نمایند.

عضو کمیته ملی کارون و عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد در ادامه این سؤال اصلی مردم چهارمحال و بختیاری از مسؤولان وزارت نیرو و شورای عالی آب که آیا دوران حاکمیت آمار و اطلاعات صحیح است یا دوران حاکمیت فشار و شانتاژ؟ را مطرح می‌کند.

وی در انتها به مواضع مردم چهارمحال و بختیاری در حمایت از استاندار استان در حوضه آب اشاره و بر این خواسته مردم تأکید می‌کند که در شرایط فعلی کشور خواهان اجرای قانون به‌صورت عادلانه در حوضه‌های آبی استان علی‌الخصوص حوضه زاینده‌رود است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار: 12 مرداد 1397 ، کد خبر: 13970508001144 ، www.chaharmahal-bakhtiari.farsnews.com

اخبار مرتبط
برگزیده ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین