پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۲۲۲۸۲
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۹
کاتالاکسی (Catallaxy) کلمه ای یونانی و به معنای «دشمن را دوست ساختن» است. هایک، با ظرافت از این کلمه در توصیف بازار آزاد و بجای «اقتصاد بازار» استفاده می کند.

شعار سال: او معتقد است که کلمه «اقتصاد» یا (economy) همانطور که در فارسی هم اندکی چنین است، معنای «مدیریت خانه» را می دهد که بنوعی از وجود نوعی از کنترل و نوعی از اهداف مشخص و مشترک و بطور خلاصه از رگه هایی از «نا آزادی» حکایت می کند. اما واژه کاتالاکسی علاوه بر آنکه در زبان یونانی به معنای مبادله است، به معنای آزادی عمل بخشیدن به آحاد اجتماع و همانطور که ذکر شد؛ به معنای دشمن را به دوست تبدیل کردن نیز می باشد. این سه معنا دقیقاً معانی هستند که او از اقتصاد بازار آزاد مراد می کند. بطور دقیق، بازار از نظر هایک، دشمن را به دوست تبدیل می کند چرا که با بسط معاملات بر اساس سود دو طرفه و بدون در نظر گرفتن رنگ و نژاد و مذهب وسبب گسترش صلح و دوستی در میان مردمان می شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت فرهنگ نیوز، تاریخ 22 اسفند 96، کد مطلب: -: www.kuzeshekaste.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین