پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۲۲۴۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶
معاون وزیر علوم گفت: سال گذشته نزدیک به هزار و ۹۰۰ نفر از دانشجویان دکتری از فرصت مطالعاتی استفاده کردند که قطعا امسال این عدد بالاتر از ۲ هزار نفر خواهد رفت.

شعارسال: معاون وزیر علوم گفت: سال گذشته نزدیک به هزار و ۹۰۰ نفر از دانشجویان دکتری از فرصت مطالعاتی استفاده کردند که قطعا امسال این عدد بالاتر از ۲ هزار نفر خواهد رفت.

مجتبی صدیقی (معاون وزیر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان) ، از افزایش فرصت مطالعاتی دانشجویان دکتری در سال جاری خبر داد و اظهار داشت: یکی از راه‌های اعزام دائم برای یک مدرک تحصیلی، در حقیقت استفاده دانشجویان دکتری از فرصت مطالعاتی بعد از ورود به مرحله تحقیق است؛ که هم در داخل ایران می‌توانند ۶ تا ۹ ماه از این فرصت استفاده کنند یا اینکه با هماهنگی استاد راهنما در داخل و یک استاد در خارج از کشور که خودشان انتخاب می‌کنند، به دانشگاه‌های خارج از کشور اعزام شوند.

وی با اشاره به اینکه این روند خوشبختانه به شکل جدی در طی سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است، عنوان کرد: سال گذشته نزدیک به هزار و ۹۰۰ نفر از دانشجویان دکتری از فرصت مطالعاتی استفاده کردند که قطعا امسال این عدد بالا‌تر از ۲ هزار نفر خواهد رفت؛ این شرایط عملا فرصت مناسبی است که دانشجویان از امکاناتِ تجهیزاتی و تحقیقاتی دانشگاه‌ها و مشورت استاد راهنمای خارج از کشور استفاده کنند که این روند به قوی‌تر شدن دوره دکتری منجر شده است.

معاون وزیر علوم با بیان این مطلب که اگر امسال محدودیت‌های منابع مالی نداشته باشیم، این عدد افزایش خواهد یافت، گفت: امسال تغییری در بازه زمانی فرصت مطالعاتی ایجاد نمی‌شود و‌‌ همان ۶ تا ۹ ماهه خواهد بود. فرصت مطالعاتی در داخل هم همین شکل است و ما با یک دانشگاه داخلی، هماهنگی بابت پذیرش دانشجو انجام خواهیم داد و به دانشجو نیز مقرری پرداخت می‌کنیم.

صدیقی در پاسخ به این سوال که کشورهای هدف برای فرصت مطالعاتی دانشجویان دکتری چه کشورهایی است و سفر به کدام کشورها در این زمینه ممنوع است، گفت: افراد می‌توانند؛ نسبت به انتخاب قالب کشور‌ها اقدام کنند؛ جز چند کشور خاص از جمله انگلستان و چند کشور دیگر که اصلا افراد خودشان انتخاب نمی‌کنند. برای سفر به کشورهای اروپایی، اسیایی و آمریکایی ممانعتی وجود ندارد.

وی همچنین درباره تجمعات و تحصن‌های صنفی دانشجویان و اینکه دانشجویان در برخی از دانشگاه‌ها نسبت به وضعیت غذا و خوابگاه معترض بودند، گفت: خوشبختانه با رتبه بندی خوابگاه‌ها، وضعیت بهتر شده و رو به بهبود است؛ به طوری که به تدریج از رتبه‌های پایین شروع کردیم؛ در حال حاضر ارتقای خوابگاه‌های رتبه ۵ به اتمام رسیده و ارتقا خوابگاه‌های رتبه ۴ رو به پایان است؛ امسال ارتقای خوابگاه‌های رتبه ۳ و ۴ را با کمک خود دانشگاه‌ها و صندوق رفاه آغاز خواهیم کرد.

معاون وزیر علوم در ادامه تاکید کرد که بنا داریم خوابگاه‌های دانشجویی را برای دانشجویان قابل سکونت‌تر و قابل تحمل‌تر کنیم و خوابگاه‌های جدیدی را اضافه کنیم.

صدیقی با بیان اینکه بهبود وضعیت آشپزخانه دانشگاه‌ها و صنعتی شدن آنها جزو برنامه‌های اصلی صندوق رفاه بوده و امسال هم توسعه می‌یابد، افزود: علاوه بر این، تنوع بخشی به رستوران‌ها در دستور کار قرار گرفته است. یعنی علاوه بر رستوران‌های موجود، رستوران‌های مکمل داریم که آن هم باز از یارانه استفاده می‌کنند، ولی تنوع بخشی بیشتری به غذا داده‌ایم. این مسیر مورد استقبال دانشجویان قرار گرفته است که اگر احیانا دانشجویی از غذای دانشگاه رضایت ندارد، بتواند از رستوران مکملی که کنارش قرارگرفته، استفاده کند. منتها این رستوران‌ها هم یارانه دارد؛ بعضا در برخی رستوران‌های مکمل دانشگاه‌ها ۱۰ تا ۱۲ نوع غذا ارائه می‌شود که بخشی از یارانه دانشگاه است و بخشی هم خود دانشجو می‌پردازد.

رییس سازمان امور دانشجویان در پاسخ به این سوال که آیا ودیعه مسکن متاهلی در سال جدید افزایش می‌یابد یا خیر؟ گفت: برای ودیعه مسکن در سال جدید منتظر تشکیل هیات امنای صندوق رفاه هستیم که براساس بودجه مصوب و منابعی که خود صندوق دارد، بررسی کنند که ببینند آیا می‌توان ودیعه مسکن را افزایش داد یا خیر؟

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 28 فروردین 1397، کدخبر: 612488، www.ilnanews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
0
0
واقعا همین کارها باعث افزایش ظرفیت علمی در کل کشور میشه
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین