پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۱۲۴۵۲۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۹
وزیر علوم گفت: حضور اساتید معارف و فعالان فرهنگی در بین دانشجویان سبب کاهش آسیب‌های فکری می‌شود.

شعارسال: دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جمع روسا و معاونان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره با لزوم هم‌اندیشی در فضای دانشگاه گفت: ما در فضای دانشگاه خوب و وسیع به مباحث مربوط به هم‌اندیشی نپرداختیم. در سطح عموم و در سطح اساتید باید این هم‌اندیشی اتفاق بیفتد، در فضای امروز واجب است که بیشتر به این موضوع پرداخته شود اما ما جدیت لازم را نداشتیم.

غلامی افزود: امروز فضای دانشگاه‌ها در شرایط خاصی قرار دارد. مسائل و موارد مختلف نظیر اشتغال، دغدغه‌های معیشتی، مسائل مختلف اجتماعی در روحیات دانشجویان تاثیرگذار است و القائات معاندین در خصوص ناکارآمد نشان‌دادن جمهوری اسلامی به این امر شدت می‌دهد. بی‌انیگزه‌شدن دانشجویان در چه مباحث درسی و چه در مشارکت‌های اجتماعی در نگاه اساتیدی که ارتباط مستقیمی با دانشجویان دارند به وضوح دیده می‌شود.

وی ادامه داد: هر چه بیشتر بتوانیم برای دانشجویان برنامه‌ریزی کنیم و آنها را در فعالیت‌های مشترک و کارهای جمعی مشارکت دهیم، تاثیرات این فضا و القائات را کم رنگتر خواهیم کرد.

غلامی انتظار خود از اساتید، فعالان فرهنگی و مسئولان دفاتر نهاد رهبری ایجاد روحیه نشاط و امید به آینده عنوان کرد و افزود: بیش از ۹۵ درصد دانشجویان در نظرسنجی انجام شده در سطح دانشگاه معتقد به وحدانیت خداوند، پیامبر اکبرم و قیامت هستند که نشان‌دهنده سطح اعتقادات دینی دانشجویان است. باید از طریق اعتقادات دینی و مذهبی و طرح مباحث اجتماعی نشاط لازم را فراهم کرد.

غلامی گفت: ما در تدین دانشجویان مشکلی نداریم، مسئله اصلی در بحث اعتقادات، هدایت فکری دانشجویان است که باید با آماده‌سازی خوراک فکری خوب و مناسب صورت پذیرد.

غلامی به‌روز بودن و آشنایی با مسائل روز را لازمه ارتباط با نسل جوان دانست و اضافه کرد: انتشار حجم گسترده اطلاعات بدون اعتبار‌سنجی در مورد صحت آن در فضای مجاری می‌تواند تاثیر مخربی در اذهان دانشجویان داشته باشد. اطلاعات بالا و آشنایی با فناوری‌های روز برای پاسخگویی به دغدغه‌های جوانان نیاز امروز اساتید و برقراری رابطه عاطفی بین اساتید و دانشجویان از کلید‌های موفقیت در این موضوع است.

غلامی ادامه داد: برخی از اساتید ارتباط پدارنه‌ و صمیمی با دانشجویان دارند و برقراری ارتباط با نسل جدید الزما نیازمند کم‌بودن فاصله سنی با نسل جوان نیست.

وزیر علوم تقویت حضور اساتید معارف و فعالان فرهنگی در بین دانشجویان را در کاهش آسیب‌های فکری در دانشگاه‌ها موثر عنوان کرد.

غلامی در بخش دیگر سخنان خود به ضرورت بازنگری در ساختار کلان دانشگاه اشاره کرد و افزود: دانشگاه در کشور ما به مرکز آموزشی اطلاق می‌شد که منحصرا به در نگاه به حضور اساتید در کلاس‌های درسی محدود بود‌. همین نگاه منجر به خروج فارغ‌التحصیلان و تربیت دانش آموختگانی شده است که در نحوه، کیفیت و چگونگی آموزش از یک سو و از سوی دیگر در اشتغال پس از دانشگاه مورد نقد قرار می‌گیرند.

غلامی با اشاره به طرح آمایش آموزش عالی، ادامه داد: تغییر ساختار کار مشکلی است. از طرف دیگر وظیفه آمایش آموزش عالی نیز از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به وزارت علوم ماموریت داده شده که کاری پرزحمت و پرمناقشه‌ای است. امروز گستردگی و پراکندگی مراکز آموزش عالی در سطح کشور باعث کم‌شدن اثرگذاری نهاد دانشگاه شده است.

وی در ادامه بازنگری دروس برای هدایت دانشجویان برای تاثیرگذاری بیشتر در جامعه لازم دانست و گفت: امروز مهارت افزایی دانشجویان دد دستور کار وزارت علوم قرار دارد تا فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را آماده پذیرش مشاغل مورد نیاز جامعه کند.

غلامی در بخش دیگری از سخنان خود به تاکیدات رهبری در حفظ سرعت رشد علمی اشاره کرد و افزود: کشور ما بالاترین رشد علمی در منطقه و جهان را داشته و باید این روند را با دقت حفظ کند. رهبر معظم انقلاب نیز تاکیدات مختلفی در زمینه حفظ این شتاب داشته‌اند.
غلامی به ضرورت حراست از جایگاه علمی اساتید اشاره کرد و ادامه داد: نحوه ارتقا اساتید یکی دیگر از موضوعاتی است که باید مورد بازنگری قرارگیرد.
وزیر علوم در بخش دیگر سخنان خود را به تعریف دانشگاه در تراز انقلاب اختصاص داد و افزود: دانشگاه ما باید در طراز انقلاب اسلامی باشد اما این طراز را با چه ویژگی‌هایی تعریف می‌کنیم؟
وی افزود: دغدغه‌های مربوط به آرمان‌های انقلاب و جایگاه دانشگاه در تربیت نسل جوان معتقد به اسلام و آرمان‌های امام و رهبری و دیگری عرضه انقلاب در سطح جهانی محورهای اصلی ما در این بحث است.
وی ادامه داد: زمانی که از سازگاری و جایگاه علم و نظام اسلامی سخن می‌گوییم باید شاهد برون‌داد‌های علمی در مراکز آموزشی و پژوهشی باشیم.
غلامی گفت: نه تنهادر نگاه و ایدئولوژی ما، مانعی برای حرکت در طراز جهانی وجود ندارد بلکه مورد تاکید اسلام بوده و نگاه اسلام به علم مویر این موضوع است. البته مشکلاتی در مسائل مالی جلوی این امر را می‌گیرد که با نیروهای فکر قوی که داریم جبران می‌شود.

غلامی بیان کرد: آثار وجوی دانشگاه باید در سطح جامعه مشهود باشد و صنعتگران، تولید کنندگان و آحاد مردم جامعه از آن بهره بگیرند.

وی گفت: آسیب‌های اجتماعی از جمله نگرانی بخش‌های مختلف و شخص رهبر انقلاب است. دانشگاه و حوزه‌های علمی در این خصوص چه کرده‌اند و چه اقداماتی داشته‌اند؟ اینکه حوزه‌های علمی مطرح می‌شوند به خاطر جایگاه و اهمیت علوم انسانی است که باید به وسیله پژوهش در آن، این آسیب‌ها را کاهش و مرتفع کرد.

غلامی افزود: دانشگاه در جایگاه حساس و ظدیفی قرار دارد. ما می‌توانیم در سرنوشت جامعه تاثیر جدی داشته باشیم و تاکون هم همین گونه بوده است. تاثیرگذاری مثبت و پیش‌رونده فعالیت‌های ما باید مورد ارزیابی قرار گیرد و در برنامه‌های ما دیده شود.

گفتی است وزیر علوم در پایان سخنان خود پاسخگوی سوالات مسئولین دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها بود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 7 اردیبهشت 1397، کدخبر: 384327، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
0
0
حضورشون و قدم زدنشون تنها باعث بالا رفتن فرهنگ نمیشه که باید کار های فرهنگی هم انجام بدن
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۹
0
0
واقعا تو دانشگاه ها اینطوری نیست و دانشجوها از لخاظ اعتقادی یه بی پناهی خاصی رو دارن
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۹
0
0
بله درسته
اما به شرطی که از اساتید معارف روشن ضمیر و توانا استفاده بشه
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۹
0
0
اره اتفاق خوبیه اگه بزرگان کشور در هر زمینه ای در اجتماع و هنر و دانشگاه و ... بیان به جوانان همراه بشن و باهاشون همراهی و همدردی کنن
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین