پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۴۶۲۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴
سرپرست دفتر ارزیابی فناوری، تدوین استاندارد و تعرفه سلامت وزارت بهداشت گفت: براساس نتایج مطالعات مرکز علمی تحقیقات سلامت، هزینه های فقرزای حوزه سلامت 40 درصد کاهش یافته است و در زمان حاضر هیچ بیماری به دلیل هزینه های سلامت، از خدمات صرف نظر نمی کند.
شعارسال:سرپرست دفتر ارزیابی فناوری، تدوین استاندارد و تعرفه سلامت وزارت بهداشت گفت: براساس نتایج مطالعات مرکز علمی تحقیقات سلامت، هزینه های فقرزای حوزه سلامت 40 درصد کاهش یافته است و در زمان حاضر هیچ بیماری به دلیل هزینه های سلامت، از خدمات صرف نظر نمی کند.

از پایگاه خبری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سیدموسی طباطبایی افزود: هرچند این عدد هنوز بالاست، اما باید با تلاش بیشتر آن را کاهش دهیم تا میزان پرداخت از جیب مردم کاهش یابد.

طباطبایی با اشاره به تعریف سازمان جهانی بهداشت درمورد حمایت مالی از فقرا، اظهارکرد: طبق تعاریف جهانی، زمانی حفاظت مالی از بیماران فراهم می شود که فرد به دلیل فقر از دریافت خدمت سلامت صرف نظر نکند یا برای استفاده از یک خدمت سلامت از نیازهای ضروری خود منصرف نشود و یا به واسطه صرف هزینه در مقوله سلامت، دچار فقر و هزینه های کمرشکن نشود، یعنی هیچ کسی نباید بیشتر از 40 درصد هزینه های غیرخوراکی اش را در زمینه سلامت خرج کند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از محورهای اصلی اجرای طرح تحول سلامت در دولت های یازدهم و دوازدهم رفع همین موانع و حفاظت مالی از بیمار بوده است که جهش های خوبی نیز در این زمینه داشته ایم.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت ادامه داد: درست است که در زمان شروع طرح تحول سلامت، ایران مانند کشورهای فقیر نبود و مردم از بسیاری از خدمات سلامت صرف نظر نمی کردند، اما زمانی که برنامه تحول آغاز شد، تصور می کردیم که میزان مراجعین10برابر افزایش خواهد داشت که فقط 10 درصد به مراجعین اضافه شد و این امر نشان دهنده آن است که فقط 10 درصد مردم به دلیل فقر از نیازهای سلامت صرف نظر می کردند که عدد قابل قبولی بود.

وی در این زمینه افزود: در حال حاضر به این نتیجه رسیده ایم که بعید است فردی به خاطر هزینه های سلامت از این خدمات صرف نظر کند، زیرا در حال حاضر پرداخت 10 درصد هزینه پرونده درمانی که به طور متوسط دو و نیم تا سه و نیم میلیون تومان است، به 250 تا 35 هزار تومان کاهش یافته است و سهم بیمار فقط 10 درصد از کل هزینه ها است.

سرپرست دفتر ارزیابی فناوری، تدوین استاندارد و تعرفه سلامت، گفت: تقریبا تمام گروه ها و دهک ها می توانند این هزینه را بپردازند و حتی گروه های ناتوان در پرداخت هزینه ها را به واسطه مددکاری توانسته ایم پوشش دهیم و اگر در گذشته مددکاری به هزار نفر ارائه خدمت می داد، درحال حاضر، ارایه خدمات مددکاری، از هزار نفر به 100 نفر کاهش پیدا کرده است.

طباطبایی با بیان اینکه باید کاری کنیم تا فرد مجبور نباشد از نیازهای غیر ضروری دیگر خود صرف نظر کند، به شاخص های توسعه کشور اشاره کرد و گفت: در این چند سال در کشور ، شاخص بی عدالتی در سلامت بر اساس منحنی ها و نمودارها ، یک سوم تا یک چهارم کاهش پیدا کرده است.

طباطبایی افزود: متوسط پرداختی مردم قبل از برنامه طرح تحول سلامت، 60 درصد بود، در سال شروع برنامه تحول، به 54 درصد کاهش پیدا کرد و در حال حاضر این رقم به 7 / 38 درصد رسیده است.

وی گفت: یکی از اقدامات مهم انجام شده در حوزه سلامت، در حوزه حفاظت مالی با عنوان کاهش پرداختی بیماران در بیمارستان های دولتی است، همچنین برنامه ماندگاری پزشکان در دستور کار بوده است که طبق سنوات گذشته در حال انجام است.

سرپرست دفتر ارزیابی فناوری، تدوین استاندارد و تعرفه سلامت در خصوص برنامه های جدید که در دستورکار قرار دارد، اظهار کرد: تهیه راهنماهای بالینی و استانداردها برای ارائه خدمت از جمله خدمات جدیدی است که به طور غیر مستقیم با جلوگیری از القای خدمات و افزایش بی رویه مصرف خدمات به حفاظت مالی مردم کمک می کنند، یعنی مردم برای خدمات غیرضروری پول نمی پردازند، اما در گذشته فرد بیمار به دلیل بی اطلاعی ممکن بود هزینه های بیشتری پرداخت کند مثلاً یک عکس رادیوگرافی و یا اسکن که ضرورتی برای بیمار نداشت، تجویز شود، اما با تهیه راهنمای بالینی این خدمات، هزینه های اضافی کاهش پیدا کرده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار7اردبیهشت 97، کد خبر: 82898092، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
0
0
امیدوارم واقعا همینطور باشه چون چیزی که ما و جامعه می بینیم خلاف حرف ایشونه
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۹
0
0
امیدوارم که همچنان در حوزه سلامت بتونیم دستاورد های بیشتری داشته باشیم
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین