پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۲۴۶۵۰
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۳
انگار، تابوی انتخاب مهندسی برق در رشته ریاضی فیزیک و انتخاب پزشکی در علوم تجربی و انتخاب رشته حقوق در گروه آزمایشی علوم انسانی که در کنکور سراسری، یقه رتبه اولی‌های کنکور را سفت چسبیده در کارشناسی ارشد هم داوطلبان را رها نمی‌کند.

شعار سال: اردیبهشت، ماهی که زمین روی بهشتی اش را نشان می‌دهد و بخاطر هوای مطبوعش یک سر وگردن از دیگر ماه‌ها بالاتر است، برای عده‌ای از دانشجویان و متقاضیان تحصیل در مقاطع بالاتر دست کمی از تیرماه داغ پشت کنکوری‌ها ندارد.

ششم و هفتم اردیبهشت ماه، آزمون مقطع کارشناسی ناپیوسته یا همان ارشد برگزار می‌شود. آزمونی که می‌تواند مهمترین معیار برای تشخیص داوطلب هدفمند باشد. داوطلبانی که با عزم جزم و کفش آهنین وارد میدان رقابت شدند و روز و شب دغدغه شان، قبولی در کنکور است و همدم روز‌های تعطیل و غیر تعطیلشان کتاب‌های تست!


در این میان، انتخاب هدف و مسیر پیش رو بزرگترین چالشی است که این افراد با آن درگیر هستند. راه و هدفی که بیشتر متقاضیان تحصیلات تکمیلی برای پیمودن انتخاب می‌کنند، طی سال‌های گذشته تغییر زیادی نکرده. انگار، تابوی انتخاب مهندسی برق در رشته ریاضی فیزیک و انتخاب پزشکی در علوم تجربی و انتخاب رشته حقوق در گروه آزمایشی علوم انسانی که در کنکور سراسری، یقه رتبه اولی‌های کنکور را سفت چسبیده در کارشناسی ارشد هم داوطلبان را رها نمی‌کند.

با یک نگاه کلی به این آمار متوجه می‌شویم که مجموعه علوم انسانی بیشتر از دیگر مجموعه‌ها مورد توجه داوطلبان بوده است. البته شاخص‌هایی نظیرظرفیت پذیرش دانشجو، اشتغال و بازاریابی برای این رشته‌ها نیز در انتخاب داوطلبان تاثیر دارد.


طبق آمار سازمان سنجش، در سال
۹۶ مجموعه مدیریت با ۹۴۴۳۴ داوطلب بالاترین تعداد شرکت کننده در آزمون کارشناسی ارشد را داشت. پس از آن به ترتیب مجموعه حقوق با ۸۰۵۰۵، مجموعه روانشناسی با ۵۵۵۲۹، مجموعه حسابداری با ۴۶۳۹۰ و مجموعه مهندسی عمران با ۳۹۳۸۹ نفر به ترتیب بیشترین میزان داوطلب را داشتند.

همچنین در سال
۹۵ مجموعه مدیریت باز هم رتبه اول تقاضا را در میان داوطلبان داشت که تعداد شرکت کنندگان این مجموعه ۵۸۱۱۷ نفر بود. پس از آن مجموعه حقوق با ۵۷۶۶۶ نفر، مجموعه حسابداری با ۳۲۹۷۵ نفر، مجموعه مهندسی عمران با ۳۱۹۷۲ نفر و مجموعه روانشناسی با ۲۹۸۹۷ نفر بیشترین تعداد شرکت کنندگان را داشتند.

با یک بررسی در تعداد شرکت کنندگان آزمون کارشناسی ارشد سال
۹۴ متوجه می‌شویم که در این سال مجموعه حقوق بیشترین میزان داوطلب را با ۶۵۰۸۴ نفر داشته است و مجموعه مدیریت با ۶۱۱۶۰ نفر رتبه دوم را در بین علاقه مندی داوطلبین داشت. همچنین مجموعه حسابداری با ۳۹۰۲۷، مجموعه مهندسی عمران با ۳۵۴۱۷ نفر و مجموعه مهندسی برق با ۳۴۸۱۱ نفر بیشترین میزان تقاضا را بین داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد سال ۹۴ داشتند.

ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش در خصوص رشته‌های پرطرفدار آزمون کارشناسی ارشد امسال توضیح داد: همان طور که از قبل پیش بینی می‌شد سه رشته مدیریت، حقوق و روان شناسی رشته‌های پرطرفدار میان داوطلبان برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد است.

وی افزود: این سه رشته به دلیل آنکه پذیرش در آن‌ها تاحدودی به نسبت رشته‌های دیگر بیشتر است و به دلیل گرایش‌های متفاوت، بیشتر مورد توجه داوطلبان قرار می‌گیرد.

خدایی در پایان خاطرنشان کرد: طی سال‌های گذشته نیز رشته‌های علوم انسانی نظیر مدیریت، حقوق و روان شناسی رشته‌هایی بودند که طرفدار بیشتری داشتند و امسال هم به همین ترتیب بوده است.

آزمون ارشد امسال از فردا در سراسر کشور برگزار می‌شود. باید دید تا متقاضیان مجموعه مدیریت، حقوق و روانشناسی، در آینده نیز از انتخاب خود راضی هستند یانه؟


چرا که انتخاب رشته صرفا به دلیل آنکه با ظرفیت بالا شانس قبولی بیشتر می‌شود، نمی‌تواند فاکتوری برای انتخاب یک هدف اصیل و ارزشمند باشد، هدفی که می‌تواند آینده شغلی و تحصیلی را تحت تاثیر قرار دهد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ 5 اردیبهشت 97، کد مطلب: 680661: www.snn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین