پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۵۰۳۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۸
پدر آبشناسی ایران از موفقیت در ابداع روش نوین اندازه گیری سن چشمه‌ها در دانشگاه شیراز خبر داد.

شعار سال: پدر آبشناسی ایران با بیان اینکه این روش برای اولین بار در دنیا ابداع شده و نتیجه رساله دکتری دکتر کاووسی است گفت: با این روش می‌توان متوسط زمان ماندگاری آب در ذخایر زیرزمینی آبخوان چشمه‌ها را بدست آورد.

پروفسور رئیسی افزود: تاکنون تعیین سن چشمه‌ها با نمونه گیری‌های متعدد و با صرف هزینه‌های گران و ارسال نمونه‌ها به خارج از کشور با انجام آنالیز ایزوتوپی انجام می‌شد، اما با این روش جدید که ارزان‌تر و دقیق‌تر است نیازی به ارسال نمونه به خارج از کشور و صرف هزینه نیست.

پروفسور رئیسی افزود: در این روش ابداعی مشخص می‌شود که برخلاف تصور عموم، آب چشمه‌ها متعلق به جدیدترین بارندگی نیست بلکه ترکیبی از بارش‌های بیست سال قبل است.

دکتر کاووسی دکترای آب‌های زیر زمینی و عضو هیات علمی پژوهشکده منابع آب وزارت نیرو که در تز دکترای خود موفق شد این روش علمی را ابداع کند گفت: در این روش با بهره گیری از میزان بارش‌های دوره‌های مختلف در آبخوان چشمه، سرعت رسیدن ملکول‌های آب از دورترین تا نزدیکترین نقطه به محل خروجی آب چشمه از کوه و حجم خروجی آب چشمه که داده‌های ارزانی هستند انجام می‌شود.

وی افزود: با کمک این داده‌های ارزان توانیستیم هیدروگراف یا نمودار‌هایی از روند تغییرات آب خروجی چشمه با دور شدن از زمان هر بارندگی رسم و با تلفیق آن‌ها به هیروگراف اصلی، سن چشمه را تعیین کنیم.

دکتر کاووسی گفت: با این روش می توان تخمین زد درصورت کاهش شدید بارندگی‌ها و یا در دوران خشکسالی، روند تغییرات خروجی آب چشمه چگونه است.

مدیریت منابع آبی در حوزه چشمه‌های بزرگ، تشخیص میزان آلودگی چشمه‌ها در صورت نفوذ آلاینده‌ها به ذخایر آبی آن‌ها و تعیین پایداری چشمه در زمان‌های خشکسالی از کاربرد‌های روش ابداعی پرفسور رئیسی و دکتر کاووسی است.

پروفسور رئیسی گفت:این روش علمی در مجله بین المللی انجمن کارشناسان و غارشناسان آمریکایی با داوری سه داور بین المللی به عنوان یک روش جدید به چاپ رسیده و در دنیا برای اولین بار انجام شده است.

پرفسور رییسی معتقد است در دل کوه گر که چشمه شش پیر از آن سرچشمه می گیرد مجرای عظیمی وجود دارد که برای ادامه کار علمی و بهره برداری گردشگری ارزش سرمایه گذاری بسیاری دارد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صدا و سیما، تاریخ انتشار 8 اردیبهشت 97 ، کد مطلب: 2114680، www.iribnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
0
0
این که سن چشمه هاروبدونیم دید بهتری به ما راجع به اینده ابی زمین ها میده
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین