پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۵۳۴۸
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹
سموم خانگي خطرناکي که هر روز با آنها کار داريم خبرگزاري آريا-بسياري از پاک کننده‌هايي که براي تميز کردن خانه از آنها استفاده مي‌کنيم، به ظاهر بدون ضررند، ولي در واقع يک سم خطرناک محسوب مي‌شوند.

شعار سال: بسياري از پاک کننده‌هايي که براي تميز کردن خانه از آنها استفاده مي‌کنيم، به ظاهر بدون ضررند، ولي در واقع يک سم خطرناک محسوب مي‌شوند.

تميز کردن خانه هزينه زيادي برايمان دارد، از جمله ممکن است به قيمت از دست دادن سلامتي مان تمام شود.

بسياري از محصولاتي که ما هر روزه براي تميز و سالم نگه داشتن محيط مان از آنها استفاده مي‌کنيم، در واقع به بدن ما آسيب مي‌رسانند.

تميز کننده‌هاي فرش و وسايل خانه

اسپري‌ها و پاک کننده‌هاي مورد استفاده براي تميز کردن فرش و مبلمان و ساير اثاثيه منزل مانند صندلي‌هاي راحتي و، حاوي پرکلر اتيلن بوده که نوروتوکسين (سم آسيب رسان به سيستم عصبي) و ماده شيميايي هستند و کارشناسان حفاظت از محيط زيست آن‌ها را يک ماده سرطان زا محسوب مي‌کنند. اين ماده شيميايي در توليد تميزکننده‌هاي خشک نيز استفاده مي‌شود.

مواد ظرفشويي

طبق نظر کارشناسان غذا و دارو، اکثر مواد شوينده ظروف حاوي تريکلوسان هستند که تا حد زيادي ضد باکتري بوده و مي‌تواند رشد باکتري‌هاي مقاوم در برابر دارو را ترويج دهد. در حقيقت، يکي از بزرگترين اشتباهاتي که ما در چند دهه گذشته در حوزه سلامت انجام داده ايم، استفاده بيش از حد از مواد شوينده ضدباکتري است. آن‌ها رشد ميکروب‌هاي مقاوم را ترويج داده و ما را سالم و امن‌تر از قبل نمي‌سازند.

نرم کننده پارچه

ترکيبات آمونيوم کواترنري (4 بخشي) که در مواد نرم کننده مايع يافت مي‌شود، داراي اثر ضدميکروبي بوده و باعث مقاومت ميکروبي مي‌شود. آن‌ها همچنين مي‌توانند پوست را تحريک کنند و بر اساس تحقيقات ممکن است علت مشکلات خاص تنفسي باشند.

شيشه پاک کن

شيشه پاک کن ها، شيشه را به لطف وجود بوتاکسي اتانول تميز و درخشان مي‌سازند. استنشاق اين ماده مي‌تواند گلويتان را تحريک کند. اگر بيش از حد اين ماده را استنشاق کنيد، ممکن است به کليه هايتان آسيب وارد شود.

براق کننده سينک

آمونياک پاک کننده بسيار خوبي است، زيرا محل خراش‌هاي سينک‌ها را هم تميز مي‌کند. اما اين ماده يک مشکل بهداشتي دارد، زيرا باعث مشکلات تنفسي براي افراد مبتلا به آسم و ساير بيماري‌هاي تنفسي (به خصوص در سالمندان) مي‌شود.

تميزکننده‌هاي سرويس بهداشتي

مواد پاک کننده بر پايه کلر، از جمله آن‌هايي که مخصوص سرويس بهداشتي هستند، براي سلامتي خطرناک هستند. اين ماده مي‌تواند موجب تحريک تنفسي شديد شود.

تميزکننده‌هاي اجاق گاز

تميز کردن اجاق گاز با مواد تميزکننده موجود در بازار بسيار آسان است، اما بسيار سمي هستند. عنصر فعال، هيدروکسيد سديم (که به آب قليايي نيز شناخته مي‌شود) بسيار خورنده بوده و اگر به پوست و يا چشمان تان برسد، باعث سوختگي‌هاي شديد مي‌شود. اگر اين ماده را استنشاق کنيد، ممکن است دچار گلودردي شويد که چندين روز طول مي‌کشد و اين اصلا نشانه خوبي نيست.

ضد کک‌ها

ما بايد از حيوانات خانگي به خوبي مراقبت کنيم. اما بايد آگاه باشيم که برخي از محصولات مربوط به محافظت از حيوانات، مي‌توانند براي انسان سمي باشند. بسياري از محصولات از بين برنده کک (براي حيواناتي نظير سگ)، شامل مواد شيميايي مانند ايميداکلوپريد، فيپرونيل، پيرترين ها، پرمترين و متوپرن هستند که سبب سردرد، سرگيجه و تهوع در انسان مي‌شوند.

حشره کش‌ها

حشره کش‌ها داراي مواد شيميايي مشابه ضدکک‌ها و سمي هستند. آن‌ها همچنين اغلب داروي ديازينون، پروپکسور و کلروپيريفوس دارند که باعث سردرد، سرگيجه و حالت تهوع خواهند شد.

لوله بازکن

بسيار ساده‌تر است که از مواد شيميايي براي تميز کردن لوله‌ها استفاده کنيد تا از فنر، اما اين مواد شيميايي تميز کننده که بيشتر بر پايه آب قليايي و سولفوريک اسيد است مي‌توانند پوست و چشم را بسوزانند. اگر اين ماده به اشتباه بلعيده شود، مي‌تواند به شدت به مري و معده آسيب برسانند. اسيد سولفوريک مي‌تواند کليه ها، کبد و دستگاه گوارش را تخريب کند. بخار اين مواد براي چشم‌ها خطرناک است.

پودر لباسشويي

مواد شوينده آنزيم‌هايي دارند که به پاک کردن لکه‌ها از الياف پارچه کمک مي‌کنند. اما خطرناک هستند و مي‌توانند باعث استفراغ و شوک، تشنج و حتي کما شود. پس بهتر است دور نگه داشتن اين مواد از کودکان را جدي بگيريد.

محصولات ضد کپک و قارچ

هر محصولي که بتواند کپک‌ها و قارچ‌ها را از بين ببرد، به نظر مي‌رسد يک محصول خوب است. اما اين مواد معمولا حاوي کلريد کلر و آلکال آمونيوم هستند که ضدقارچي رايج هستند. آن‌ها همچنين در صورت استنشاق مي‌توانند فرد را دچار مشکلات تنفسي کرده و در صورت مصرف مي‌توانند گلو را بسوزانند.

دستمال توالت

محصول علاوه بر کلر، مي‌تواند حاوي بيسفنول باشد که سبب اختلال غدد درون ريز خواهد شد.

براق کننده چوب

به نظر مي‌رسد مواد براق کننده چوب شامل محصولات نفتي و همچنين آمونياک، نفتا، نيتروبنزن، تقطير نفت و فنول است که همه آن‌ها مي‌تواند پوست، چشم، گلو، ريه‌ها و ناي را تحريک کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آریا ، تاریخ انتشار اردیبهشت 97، کدمطلب: 20180429105050044 ، www.aryanews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین